Supermoto trimtråden!

Något jag inte förstår riktigt på 525 toppen är att ktm utnyttjar ventilen så dåligt det är ovanligt långt kvar av ventilen från tätytan till ytterdia? + att dom sänkt in tätytan i ett dike/ grubba i ventilen har aldrig sett något sådant tidigare?
Dags att byta ventiler.
 
En fråga: Guldfärgat/kopparfärgat spån ca1mm i storlek (någon lite större) i oljan,är det något att oroa sig för? Hojen är en 525exc.
 
En fråga: Guldfärgat/kopparfärgat spån ca1mm i storlek (någon lite större) i oljan,är det något att oroa sig för? Hojen är en 525exc.

Då föreligger ett ras nära:gnissla Detta kommer ifrån nållagerhållaren i endera vevstaken eller ramlagret Vi får hoppas att det är ramlagret, var ju lite problem med för hårt shimmsat axialspel på veven i 525or från 05- så råkar du ha just en sådan hårdshimmsad historia är det nog ramlagret!! Så öka spelet vid renovering till uppdaterat mått!!
 
Nä det såg fabrikstillverkat ut Och i övrigt var styrningar och resten av toppen toppen:tummenupp skulle vara intresant att se en ny ventil från en husaberg 04- eller ktm 04-
Det är lika ventiler på Husaberg och KTM.Nya på vänstra bilden och två drygt 100 timmar gamla insugsventiler på den högra.
 

Bifogat

  • Nya-ventiler.jpg
    Nya-ventiler.jpg
    64.3 KB · Visningar: 121
  • Beg-ventiler.jpg
    Beg-ventiler.jpg
    46.6 KB · Visningar: 111
Nä det såg fabrikstillverkat ut Och i övrigt var styrningar och resten av toppen toppen:tummenupp skulle vara intresant att se en ny ventil från en husaberg 04- eller ktm 04-

Naeij - som jag skrev tidigare: Det är :fakta slitage, och inte där från fabrik.
 
Fina bilder Bra gämförelse... ja ventilerna jag slipade påminde starkt om dom sletna typerna på bilden enda skillnad var att dom såg fabriksnya ut i tätytan och övrigt (kan ju ha varit slipade förut?) Men vilket matrial gör ktm o husa sina ventiler av om dom blir så slitena efter 100 tim?? Aluminium:D på xr 600,650 så kan man köra 5000mil utan att dom ser ut så.

Jo just det i morrgon släpps dom första spionbilderna på Boost nya motorkonfiguration Ombyggd xr650 motor normalt 4 takt men denna är 6 taktad blandning mellan 2 & fyrtakt kan lova att den går bra provkördes i dag med otroligt bra resultat bilder kommer som sagt i morrn :)
 
Last edited:
Fina bilder Bra gämförelse... ja ventilerna jag slipade påminde starkt om dom sletna typerna på bilden enda skillnad var att dom såg fabriksnya ut i tätytan och övrigt (kan ju ha varit slipade förut?) Men vilket matrial gör ktm o husa sina ventiler av om dom blir så slitena efter 100 tim?? Aluminium:D på xr 600,650 så kan man köra 5000mil utan att dom ser ut så.

Jo just det i morrgon släpps dom första spionbilderna på Boost nya motorkonfiguration Ombyggd xr650 motor normalt 4 takt men denna är 6 taktad blandning mellan 2 & fyrtakt kan lova att den går bra provkördes i dag med otroligt bra resultat bilder kommer som sagt i morrn :)

Haha, vad busar Boost med nu du:D
 
När vi ändå pratar ventiler så slänger jag upp en bild på en RHC ventil till min Dr-z:a (Belagda Ferrea ventiler)

De är bland det smidigaste ventiler jag sett till hojar...
 

Bifogat

  • namnlös+nu.JPG
    namnlös+nu.JPG
    36.5 KB · Visningar: 109
Last edited:
När vi ändå pratar ventiler så slänger jag upp en bild på en RHC ventil till min Dr-z:a (Belagda Ferrea ventiler)

De är bland det smidigaste ventiler jag sett till hojar...

Ja detta där var en fin ventil Dyra? finns det till alla märken? Måste ha!!

Snart kommer bilderna på motorn jag håller på ladda batterierna till kamran bara. 2takts förgasare helt rätt det är 2 taktsfugge också!! Det var i alla fall en otrevlig resa jag fick med den motorn höll på att hammna på en kyrkogård bokstavligt talat:gnissla den släppte lös baken i 100kmt på torrasfalt snacka om bredsider,stoppsider ,huggsider,järnräcke,brant slänt,kyrkogård nedanför:gnissla så nära vurpa man kan komma, hade slutat röka men fick starta igen tillfälligt:D Ska justera motorn lite så den inte beter sig sådär vid påslag!!
 
Ja detta där var en fin ventil Dyra? finns det till alla märken? Måste ha!!

Snart kommer bilderna på motorn jag håller på ladda batterierna till kamran bara. 2takts förgasare helt rätt det är 2 taktsfugge också!! Det var i alla fall en otrevlig resa jag fick med den motorn höll på att hammna på en kyrkogård bokstavligt talat:gnissla den släppte lös baken i 100kmt på torrasfalt snacka om bredsider,stoppsider ,huggsider,järnräcke,brant slänt,kyrkogård nedanför:gnissla så nära vurpa man kan komma, hade slutat röka men fick starta igen tillfälligt:D Ska justera motorn lite så den inte beter sig sådär vid påslag!!

Ja vet faktiskt inte till vilka hojar Ron gör ventiler:va

Maila eller ring och hör med han!
www.ronhamp.com

Fy Boost, du får inte trilla av pinnen föräns vi fått ett bänkresultat på fisk tänderna!!!
 
Här kommer lite bilder på 6 takatren eller snarare 8 taktaren Vevhusmonterad förgasare med reedventiler ska sitta i hålet:D Tog bort insuget o fuggen så ni ska se 2takrsinsuget:D jag har även provat att göra hål på framsidan för ev montering av gasare där med:D (canondale har ju det)
 

Bifogat

  • Bild 058.jpg
    Bild 058.jpg
    86.9 KB · Visningar: 147
  • Bild 059.jpg
    Bild 059.jpg
    88.8 KB · Visningar: 139
  • Bild 060.jpg
    Bild 060.jpg
    65 KB · Visningar: 122
  • Bild 061.jpg
    Bild 061.jpg
    95.7 KB · Visningar: 143
Vad smidigt att kunna kolla vevlagret utan att öppna motorn först:näsblod
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top