Supermoto trimtråden!

Något jag inte förstår riktigt på 525 toppen är att ktm utnyttjar ventilen så dåligt det är ovanligt långt kvar av ventilen från tätytan till ytterdia? + att dom sänkt in tätytan i ett dike/ grubba i ventilen har aldrig sett något sådant tidigare?
Dags att byta ventiler.
 
En fråga: Guldfärgat/kopparfärgat spån ca1mm i storlek (någon lite större) i oljan,är det något att oroa sig för? Hojen är en 525exc.
 
En fråga: Guldfärgat/kopparfärgat spån ca1mm i storlek (någon lite större) i oljan,är det något att oroa sig för? Hojen är en 525exc.

Då föreligger ett ras nära:gnissla Detta kommer ifrån nållagerhållaren i endera vevstaken eller ramlagret Vi får hoppas att det är ramlagret, var ju lite problem med för hårt shimmsat axialspel på veven i 525or från 05- så råkar du ha just en sådan hårdshimmsad historia är det nog ramlagret!! Så öka spelet vid renovering till uppdaterat mått!!
 
Nä det såg fabrikstillverkat ut Och i övrigt var styrningar och resten av toppen toppen:tummenupp skulle vara intresant att se en ny ventil från en husaberg 04- eller ktm 04-
Det är lika ventiler på Husaberg och KTM.Nya på vänstra bilden och två drygt 100 timmar gamla insugsventiler på den högra.
 

Bifogat

  • Nya-ventiler.jpg
    Nya-ventiler.jpg
    64.3 KB · Visningar: 121
  • Beg-ventiler.jpg
    Beg-ventiler.jpg
    46.6 KB · Visningar: 111
Nä det såg fabrikstillverkat ut Och i övrigt var styrningar och resten av toppen toppen:tummenupp skulle vara intresant att se en ny ventil från en husaberg 04- eller ktm 04-

Naeij - som jag skrev tidigare: Det är :fakta slitage, och inte där från fabrik.
 
Fina bilder Bra gämförelse... ja ventilerna jag slipade påminde starkt om dom sletna typerna på bilden enda skillnad var att dom såg fabriksnya ut i tätytan och övrigt (kan ju ha varit slipade förut?) Men vilket matrial gör ktm o husa sina ventiler av om dom blir så slitena efter 100 tim?? Aluminium:D på xr 600,650 så kan man köra 5000mil utan att dom ser ut så.

Jo just det i morrgon släpps dom första spionbilderna på Boost nya motorkonfiguration Ombyggd xr650 motor normalt 4 takt men denna är 6 taktad blandning mellan 2 & fyrtakt kan lova att den går bra provkördes i dag med otroligt bra resultat bilder kommer som sagt i morrn :)
 
Last edited:
Fina bilder Bra gämförelse... ja ventilerna jag slipade påminde starkt om dom sletna typerna på bilden enda skillnad var att dom såg fabriksnya ut i tätytan och övrigt (kan ju ha varit slipade förut?) Men vilket matrial gör ktm o husa sina ventiler av om dom blir så slitena efter 100 tim?? Aluminium:D på xr 600,650 så kan man köra 5000mil utan att dom ser ut så.

Jo just det i morrgon släpps dom första spionbilderna på Boost nya motorkonfiguration Ombyggd xr650 motor normalt 4 takt men denna är 6 taktad blandning mellan 2 & fyrtakt kan lova att den går bra provkördes i dag med otroligt bra resultat bilder kommer som sagt i morrn :)

Haha, vad busar Boost med nu du:D
 
När vi ändå pratar ventiler så slänger jag upp en bild på en RHC ventil till min Dr-z:a (Belagda Ferrea ventiler)

De är bland det smidigaste ventiler jag sett till hojar...
 

Bifogat

  • namnlös+nu.JPG
    namnlös+nu.JPG
    36.5 KB · Visningar: 109
Last edited:
När vi ändå pratar ventiler så slänger jag upp en bild på en RHC ventil till min Dr-z:a (Belagda Ferrea ventiler)

De är bland det smidigaste ventiler jag sett till hojar...

Ja detta där var en fin ventil Dyra? finns det till alla märken? Måste ha!!

Snart kommer bilderna på motorn jag håller på ladda batterierna till kamran bara. 2takts förgasare helt rätt det är 2 taktsfugge också!! Det var i alla fall en otrevlig resa jag fick med den motorn höll på att hammna på en kyrkogård bokstavligt talat:gnissla den släppte lös baken i 100kmt på torrasfalt snacka om bredsider,stoppsider ,huggsider,järnräcke,brant slänt,kyrkogård nedanför:gnissla så nära vurpa man kan komma, hade slutat röka men fick starta igen tillfälligt:D Ska justera motorn lite så den inte beter sig sådär vid påslag!!
 
Ja detta där var en fin ventil Dyra? finns det till alla märken? Måste ha!!

Snart kommer bilderna på motorn jag håller på ladda batterierna till kamran bara. 2takts förgasare helt rätt det är 2 taktsfugge också!! Det var i alla fall en otrevlig resa jag fick med den motorn höll på att hammna på en kyrkogård bokstavligt talat:gnissla den släppte lös baken i 100kmt på torrasfalt snacka om bredsider,stoppsider ,huggsider,järnräcke,brant slänt,kyrkogård nedanför:gnissla så nära vurpa man kan komma, hade slutat röka men fick starta igen tillfälligt:D Ska justera motorn lite så den inte beter sig sådär vid påslag!!

Ja vet faktiskt inte till vilka hojar Ron gör ventiler:va

Maila eller ring och hör med han!
www.ronhamp.com

Fy Boost, du får inte trilla av pinnen föräns vi fått ett bänkresultat på fisk tänderna!!!
 
Här kommer lite bilder på 6 takatren eller snarare 8 taktaren Vevhusmonterad förgasare med reedventiler ska sitta i hålet:D Tog bort insuget o fuggen så ni ska se 2takrsinsuget:D jag har även provat att göra hål på framsidan för ev montering av gasare där med:D (canondale har ju det)
 

Bifogat

  • Bild 058.jpg
    Bild 058.jpg
    86.9 KB · Visningar: 147
  • Bild 059.jpg
    Bild 059.jpg
    88.8 KB · Visningar: 139
  • Bild 060.jpg
    Bild 060.jpg
    65 KB · Visningar: 122
  • Bild 061.jpg
    Bild 061.jpg
    95.7 KB · Visningar: 143
Vad smidigt att kunna kolla vevlagret utan att öppna motorn först:näsblod
 
Vad smidigt att kunna kolla vevlagret utan att öppna motorn först:näsblod

Ja visst är det bra, Motorn byggde själv om sig till nya Husaberg kopia,,,vevstaken står vågrätt nu:D Skämmt och sido vilken tur jag hade som fixade detta utan att köra in på kyrkogården det gick säker runt 90-110? och dessutom var framhjulet en bit uppe i luften då det pötsligt small och tvärstummt bakhjul:näsblod Nä nu blir det att plocka ihop en motor till jag har nog allt utom en hel cylle (denna klövs ju) Så jag ska borra upp en annan till minst 683cc men ingen förbannade prox stake Den var ju sämmre än org!! har inte någonsin lyckats knäcka en stake rakt av ens med turbo!! Nä nu ska jag skicka Falconstaken till stigs motorslip och göra om den till glidlagrad, Funkar det för mx compocites så fugerar det ännu bättre på vanliga stålstakar vill jag påstå. Jag har ännu inte våga ta lös toppen för den får bara inte vara väck (mycket jobb nerlagt där) Strax innan explosionen så tappade jag luftfilltret och då hittade jag ännu mer pullver Huva vad bra den gick weelade på varenda växel i vilken fart som hellst 15-41 drev motardhjul!! jag säger bara vilket drag det blev med Lectronen och superkort insug:tummenupp
Tragisk bild med blödande magsår:näsblod
 

Bifogat

  • Bild 062.jpg
    Bild 062.jpg
    118.4 KB · Visningar: 183
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top