Vad smidigt att kunna kolla vevlagret utan att öppna motorn först![]()
Ja visst är det bra, Motorn byggde själv om sig till nya Husaberg kopia,,,vevstaken står vågrätt nu

Tragisk bild med blödande magsår

Bifogat
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad smidigt att kunna kolla vevlagret utan att öppna motorn först![]()
Supertråkigt! Har du åkt på varvstopp hela tiden eller?
Ps...Har du en MINA på gårn???...Ds.
Har lite xr650 recept
topp portad av mig (Kinnmärgsportning) ej fullt ut DVS ej plastad. orginal ventiler.
Orginal kolv och cylle. Endast 10-1 comp-f ... Ska vara 12-1 Helt klart!!
Avgas Egen tillverkat med 38mm rörböjar (1,2mm gots) Köpt på dhalhelms.
Avstämd längd med lika långa krökar till colektor lindade, ljudämp Akra från en
racerspis. Byggt för att dra bäst från 6000-8000v
Kam .. Tornado 2... 9,75 i lyft 271 duration
Förgasare.... Tm flatslide 41mm (45mm skulle sitta finare) lite moddad inv och powerjet ställbart 140
munst samt tillägg av powerjeten från halv gas och uppåt.
Luftburk borttagen filter rakt på gasaren. Ska vara kort på denna motor.
Bänkad till 72,3hk 70,3nm på slangen toppfart med liten förare 200
Detta är en billig trimmning endast kam,,gasare,portning Helsystem har ju alla![]()
Detta trim alltså...Synd trodde det skulle vara perfekt för mig,med lågt komp inte så påfrestande för veven MEN istället HÖGA varv vilket är förödande för veven...
Vad ska man ha för trim till XRen om man vill ha 70hp/70nm på slangen men hållbart (alltså med orginal stake)? Kanske inte är möjligt![]()
Ok,du kör dina hojar väldigt hårt alltså.
Om man skulle vara nöjd med ca60-65 bakhjulshp,kan man få det att hålla då tror du?
Du som har kollen på XR var börjar man och vad ger(ca)alla modifieringar?
Standard XR650R har väl typ (nästan) 50bhp,med helsystem/öppnat insug ca53-55 annan kam ca57 portning,annan förgasare ca60 mm,mm? Kan du göra en liten lista...?
Är det det här trimmet?Med 61 kusars urtaget höll faktist min motor 2000mil utan ras??
Fick ur ca 60-61kusar med endast mikuni pro serie fugge och detta hemmabyggda system och kn filter
Är det det här trimmet?
Alltså utan trimkam eller portning?
Yes men det går endast med ett sådant hemmabygge som jag har, och mikuni pro serie 41mm fugge tokborrad kåpa med kn filter.
med big gun 58 hk Doma vet ej men troligast 58+ akra helsys runt 56+ men störtskönt mellanreg!!
Sätter du i en hotcams s2 och portar på detta så har du minst 65hk utan komphöj. (med doma eller big g) Inte såå dåligt botten reg ungefär som orginal upp till 5000. Denna sniktrimmning skulle nog hålla bra till en vanlig hulligantokförare som kör lite bana och bakhjul och far till mormor![]()
Kommer förbi och tittar på förödelsen och har med mig ett paket cigg som tröst...
Bara att börja skruva på andra motorn och kolla att toppen är oskadad...
Satan att du inte hann köra- och ställa in motorn färdigt... det hade ju vart kul att se bänkningsresultat på den där rovan.
/G
Jag tror att ktm 660 håller bättre org iså fall och är dessutom billigare att ta dit endast plana porta kam +helsystem.....
Hur är det med KTM 625/640 (99-02 dom som inte har highflowtopp) är dom lika "lätt" trimmade,var börjar man och vad kan man vänta sig för effekt?
640 har väl vacumförgasare så den måste kanske bytas...
Hur är dom i hållbarhet? Har hört att lc4 ska vara pålitlig.
Ps.Har eventuellt en 625-02 på gång...Ds.
Egenbyggt 2-2-system med egna öppna dämpare
/Cooler
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka