Supermono

Hej Hällbykalle. För närvarande så väntar jag på elsystem från Igni Tech, sen ska ramen svetsas färdigt. Kolv till herrejössesmaskinen kommer jag att få hjälp med från Moto Speed, jag tror de måste specialdesigna den, men sen så finns det en för andra med 84,5 i slag. Avgassystemet kommer ni att skratta åt, men var så säker, ni får höra toner ni trodde ej fanns. Kom då att tänka på flickan som sjöng, we always love you (den solbrännda) Vittni Joston tror jag hon hette, henne skulle världen ha räddat för sjönsång åt oss på Tellus. Nu måste jag sluta för jag ska ut till snickarboa och knåpa med motorfästen. MVH. Kalevi.
Ps. Har gjort en egen vevstaks Kul Peaning mojängapparatmaskin.
 
Super Mono SMR

Hej Alla. Var ut idag och körde in nya JE kolven efter Stjärnsundsvägen. Underbart, kalasväder. MVH. Kalevi.
 

Bifogat

  • Kawasaki 014.jpg
    Kawasaki 014.jpg
    234.6 KB · Visningar: 174
Såg ni Lindmans hoj på mässan?

bikeshow1.jpg
 
Hej!
Var uppe på 50 årsracet och fick upp intresset för Supermono klassen. Har sökt runt lite grand och det verkar ont om lite senare aktiviteter och information på supermonos hemsida.Även på denna länk på forumet verkar aktiviteten ha falnat något på sistonde...
Har tagit upp bankörandet igen något i sommar efter ca 16 års frånvaro på en lånad CBR600RR. Kanonkul, men jag trivs bättre på lite lättare cyklar. Så jag tror att SUpermono skulle passa mina abitioner väl...
Finns det några vettiga supermonos till salu i höst vinter? Vad tänka på? Antar att en del motorer är bättre än andra.
Blev faktiskt imponerad av KTM Duke 690!!! Borde väl inte kunna hänga med en trimmad stånka i ett 250 räcerchassie? Men det gjorde man med råge i alla fall!!!
Är en Duke 690 ett bättre val än en specialbyggd Supermono?
Och i så fall skall man välja en 690R eller en std Duke690 och i så fall vad behöver man kitta den vanliga 690 med? Är det tex stor skillnad på fjädringen mellan 690R och std690.
 
Hej!
Var uppe på 50 årsracet och fick upp intresset för Supermono klassen. Har sökt runt lite grand och det verkar ont om lite senare aktiviteter och information på supermonos hemsida.Även på denna länk på forumet verkar aktiviteten ha falnat något på sistonde...
Har tagit upp bankörandet igen något i sommar efter ca 16 års frånvaro på en lånad CBR600RR. Kanonkul, men jag trivs bättre på lite lättare cyklar. Så jag tror att SUpermono skulle passa mina abitioner väl...
Finns det några vettiga supermonos till salu i höst vinter? Vad tänka på? Antar att en del motorer är bättre än andra.
Blev faktiskt imponerad av KTM Duke 690!!! Borde väl inte kunna hänga med en trimmad stånka i ett 250 räcerchassie? Men det gjorde man med råge i alla fall!!!
Är en Duke 690 ett bättre val än en specialbyggd Supermono?
Och i så fall skall man välja en 690R eller en std Duke690 och i så fall vad behöver man kitta den vanliga 690 med? Är det tex stor skillnad på fjädringen mellan 690R och std690.

Jag blev också helsåld på Duken. Var i depån och snackade lite med nr46(inte Rossi :D ) och han körde ju en R då. Bromsar och fjädring är vassare på Ren, styret lägre och fotpinnar längre bak samt att det sitter ett akra slip on. Bland annat, men det är väl det mest betydelsefulla. Finns en Duke på blocket för 40 lakan. De körde duken från -12 och framåt. Kanske kan vara värt att handla en vanlig och sen bättra på när det finns pengar och när det behövs. För min egen del tror jag inte att materialet blir en flaskhals. Sen är ju en stor fördel att du kan lägga på gatdäck och köra på vägen med den till vardags.
 
Hej!
Snackade också med 46an! Supertrevlig kille! Men även med nr7 som också körde en Duke.
Jag har också med åldern kommit till insikt att mina begränsningar inte sitter i materialet....
Men tex fjädring och bromsar med bra känsla i samt däck som ger bra feed-back skall man inte snåla med.
Frågan kvarstår dock hur stor skillnaden är på fjädringen på 690 kontra 690R. Det är ju de tyngsta prylarna att byta ut som jag ser det.
Sedan borde ju en ren racer supermono vara ytterligare ett par nivåer bättre avseende dessa parametrar...
Ser fram emot mera tänkvärda svar i ämnet för en nybliven supermono frälst...
 
Hej på er!
Kul att fler sett "ljuset"! Aktiviteten i tråden har avtagit på senare tid. Delvis kanske detta kan bero på att det mest var jag som skrev, och jag tyckte att det blev en skev fördelning. Den som väl kolla in mina eskapader och hojutveckling, kan kolla in tråden som det är länkat till nedan.

Köra Supermono på en milt trimmad motard-liknande skapelse är helt säkert det som ger minst bekymmer. I händerna på en duktig förare kan varvtiderna på våra "klubb-race-banor" bli helt konkurrenskraftiga.

Den som däremot gillar att löpa hela linan ut, har ju alla möjligheter till det eftersom reglementet lämnar stora möjligheter! Här deltar ibland Classic-stånkor, Minimonos (125 storlek), Supermonos (250 storlek) och motarder.

Jag kan personligen inte som mycket om Duke-modellerna, men om det är något annat vi kan hjälpa till med, så är det bara att fråga!
 
Last edited:
Hej!
Då jag har "stor verktygslåda" och bra kontaktnät är jag inte främmande att bygga själv. Dock vore det bra med en bas som tex ett rullande RR250 chassie, och i värsta fall får man ta fram ram jiggen och bocka till något egen ram. Men då man till åren blivit lite lat funderar man på om man inte skulle köpa något mera färdigt. Vilka motorer är tex att rekomendera för Supermono? Vilka skall man avstå?
Eller finns det övriga bra gaffel/sving/ bakdämpar/hjul konstellationer som kan vara lämpliga att titta på för ett egenbyggt chassie? Känns som om det borde finnas mycket erfarenheter i ämnet att ösa ur...
Egen Egonbyggt lockar alltid, men bekvämligheten säger kanske att man skulle börja med en Duke?
Eller annan "färdig"byggd supermono.
Så tips inför höstens vägval emotses med stor tacksamhet
 
Det stora problemet med supermono är ljudet.. På Falkenberg hade vi ett antal supermono hojar som låg på runt 105 dB under tävlimg när gränsen är 95 dB. Det är dovt ljud som utbreder långt bort. ( läs villaområderna). Det är tyvärr ett stort problem för arrangörerna som deltagarna måste lösa för att vara välkomna i framtiden.
 
Last edited:
En nog så viktig parameter att ta hänsyn till.
Någon känsla för hur KTM 690 Duke låg till?

Annars är prestanda kontra ljuddämpning en svår nöt att knäcka, som kan ta många timmar i bänk att prova ut. Inte bara avgasljud utan även insugsljud.
 
Hej!
Var uppe på 50 årsracet och fick upp intresset för Supermono klassen. Har sökt runt lite grand och det verkar ont om lite senare aktiviteter och information på supermonos hemsida.Även på denna länk på forumet verkar aktiviteten ha falnat något på sistonde...
Har tagit upp bankörandet igen något i sommar efter ca 16 års frånvaro på en lånad CBR600RR. Kanonkul, men jag trivs bättre på lite lättare cyklar. Så jag tror att SUpermono skulle passa mina abitioner väl...
Finns det några vettiga supermonos till salu i höst vinter? Vad tänka på? Antar att en del motorer är bättre än andra.
Blev faktiskt imponerad av KTM Duke 690!!! Borde väl inte kunna hänga med en trimmad stånka i ett 250 räcerchassie? Men det gjorde man med råge i alla fall!!!
Är en Duke 690 ett bättre val än en specialbyggd Supermono?
Och i så fall skall man välja en 690R eller en std Duke690 och i så fall vad behöver man kitta den vanliga 690 med? Är det tex stor skillnad på fjädringen mellan 690R och std690.

Ås så blev det en KTM Duke 690 Cup 2012 som inhandlades, så nu blir det till trimmaIMG_0097.JPG både MC och lekamen inför nästa säsong. Hoppas på en premiärstart i Supermono nästa år efter licenskurs och lite träning.....
 
Ås så blev det en KTM Duke 690 Cup 2012 som inhandlades, så nu blir det till trimma.
,.........

både MC och lekamen inför nästa säsong. Hoppas på en premiärstart i Supermono nästa år efter licenskurs och lite träning.....
Då kommer vi bara till det tråkiga med supermono. BULLER
Tyvärr är det ofta så att trimmade enstånker ofta har en tendens att överstrida 95 db kravet med 10 db eller så. Det medför att framtiden är tveksam.
 
Hej!
Känns kul att satsa i en döende klass....
Är det verkligen så illa....Nu byttes glädjen mot en molokenhet i ett nafs...
 
Då kommer vi bara till det tråkiga med supermono. BULLER
Tyvärr är det ofta så att trimmade enstånker ofta har en tendens att överstrida 95 db kravet med 10 db eller så. Det medför att framtiden är tveksam.


Sådär lätt kan man ju inte ge upp. Att få ner ljudet är ju ingen omöjlighet, sen skapar det ju även lite intellektuell utmaning att göra det med minsta möjliga effektförlust.
 
Sådär lätt kan man ju inte ge upp. Att få ner ljudet är ju ingen omöjlighet, sen skapar det ju även lite intellektuell utmaning att göra det med minsta möjliga effektförlust.

Jag har absolut inte gett upp.. Men när det 2015 förekommer att stora delar av klassen ligger över 95 db och flera har 105 dB eller i enstaka fall mer. Då måste man fundera på om det är rätt tävlingsklass för framtiden.

I ett större sammanhang måste man fråga sig vilka klasser man bör satsa inom Svemo. Förr ansågs motorsporten som teknikdrivande för fordonsindustrin. Men idag i Sverige känns det inte alltid så när man t.ex har med 2 taktare och andra motoer som tillverkarna har fasat ut till förmån för andra typer som klarar buller och avgaskrav på ett bättre sätt.

Den tillverkaren som klarar av att förena höga prestanda, god bränsleekonomi, lågt buller, bra avgasrening och välfungerande körbarhet med varandra, det är den tillverkaren som är dagens och morgondagens vinnare. En tillverkare som inte klarar den kombinationen finns inte kvar på marknaden i framtiden eftersom produkten inte går att sälja.

Vi har KTM som istället satsar på en 800 cc twin istället för stånka. Yamaha valde en twin till MT07 istället för den gamla XT 660 motorn.
 
Jag kanske inte varit särskilt frekvent på banorna, men de gånger jag kört (med dB-killers) har ingen påpekat för hög ljudnivå. Jag förutsätter att arrangörerna bedriver sitt miljöarbete så som tillstånden kräver, och påtalar/avvisar de som ev inte efterlever bullerkraven. Skulle denna negativa generalisering få praktisk effekt, utan att motsvarande andel hojar avvisats, då lovar jag att engagemanget för Supermono och en rättvis behandling kommer att höras tydligt.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top