Supermono

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jag har köpt lite grejer av en kille som heter Walter Degener (italienare), och han kan mycket väl ha ett chassie (alternativt nåt annat chassie som funkar). Jag har fått erbjudande på TZ, RGV, Honda RS250 mm. Maila flydeg@yahoo.it och fråga (på engelska).

Ah tack för bra tips!
Jag har lurat lite och vill ev kunna regga hojen så den måste ha papper, tänkte försökte hitta en Aprilia rs 250! Såg att någon på forumet sålde en med rasad motor men nu hittar jag den inte!
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Den perfekta minimonon! http://www.sporthoj.com/annonser/?id=67772
Om jag inte är ute och cyklar har just den här hojen varit under 1.10 på Gälleråsen... Och det skulle med råge slå det varvrekord som just nu gäller där (för Supermono). Tilläggas kanske ska att föraren var liten och sportig också.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Halloj gubbs!
Vinterfnulet är i full gång! Förutom massivt med motorjobb, har det blivit lite "finlir" också! Gummiupphängda batterilådor där batterierna skjuts in och låser med kardborrband - "För fartiga, riviga starter". Så har jag gjort kolfiberpremiär med en box att trä utanpå Megasquirt-lådan, så inte vattnet tar sig in. Vad sysslar ni med då?

Battery boxes.jpgCarbon box.jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Lite info om en hoj jag bygger vissa delar till finns i länken till min blogg nedan.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Lite info om en hoj jag bygger vissa delar till finns i länken till min blogg nedan.
Lysande! Vackert! Din "galenskap" överträffar med råge inträdeskraven i denna famösa grupp! Strunta bara i reservcylindrarna så är saken biff! :tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Lysande! Vackert! Din "galenskap" överträffar med råge inträdeskraven i denna famösa grupp! Strunta bara i reservcylindrarna så är saken biff! :tummenupp

Tackar, detta är ju Lindman / ISR hojen, men det visste ni väl redan.
Den tar form varje dag men det blir långt mellan blogg uppdateringarna nu,
ingen ide att visa halvfärdiga grejor täckta av spackeldamm tycker jag.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Vet någon av er Supermonoister vilken bänslemängd som GARANTERAT räcker till alla banor, och 12 varv? Jag har ideer om att bygga en tank, men har själv för lite rutin för att ha koll på hur mycket som går åt.

(jag kör KTM 625-motor nu, men det får inte vara för nära gränsend om man får för sig att byta)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vet någon av er Supermonoister vilken bänslemängd som GARANTERAT räcker till alla banor, och 12 varv? Jag har ideer om att bygga en tank, men har själv för lite rutin för att ha koll på hur mycket som går åt.

(jag kör KTM 625-motor nu, men det får inte vara för nära gränsend om man får för sig att byta)

Halloj! Jag brukar fylla nånstans mellan 4-5 liter, med ambitionen att ha närmare 1 liter kvar som marginal för en omstart. Gör du tanken 6-7 liter, så räcker det väl, enligt min erfarenhet.

Hjälpte det?

Då återgår jag till mekandet! :)
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Då va iaf mitt jobb på ISR-Lindman hojen klar, mer info i min blog, se länk i signatur.
motoform_ISR-complete.jpg
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Oj, jag missade att du hade svarat.
Tack för info! Det hjälper absolut. Tanken får byggas i vinter. Nu har jag fullt upp att få hojen körbar till nästa helg i Linköping...

Halloj! Jag brukar fylla nånstans mellan 4-5 liter, med ambitionen att ha närmare 1 liter kvar som marginal för en omstart. Gör du tanken 6-7 liter, så räcker det väl, enligt min erfarenhet.

Hjälpte det?

Då återgår jag till mekandet! :)
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Här kommer en nybörjarfråga igen:
Är det någon som har ett trick för att minska självsvängningarna i bakstöten?
För två år sen (när jag körde sist) vibrerade min av sista passet på Gällerås-helgen (alltså efter drygt en timmas körning). Sedan dess hänger motorn i lite gummi, och stadigare. Men jag är sjukt orolig att dämparen går efter någon timma till.
Tips?

/Fohlin
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
VA???? VIBRERADE av? Hur VET du att den VIBRERADE av?

Det verkar vara en "supermonosjuka". En enstånka skapar tydligen (enligt de som har mer erfarenhet än jag) såna svängningar i fjädern på bakdämparen att stången inte pallar med det.
Jag har aldrig råkat ut för det på någon annan hoj, och det var en splitter ny Wilbers monterad. Trots det törs jag såklart inte ta gift på att det är det som orsakade stång-brottet. Nån annan teori?

/Fohlin
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Det verkar vara en "supermonosjuka". En enstånka skapar tydligen (enligt de som har mer erfarenhet än jag) såna svängningar i fjädern på bakdämparen att stången inte pallar med det.
Jag har aldrig råkat ut för det på någon annan hoj, och det var en splitter ny Wilbers monterad. Trots det törs jag såklart inte ta gift på att det är det som orsakade stång-brottet. Nån annan teori?

/Fohlin

Tricket är att du måste ha dubbla stötdämpare på en trimmad stånka...:näsblod Skämt å sido så körde jag också av kolvstången på en av bakstötdämparna för ett par år sedan på den Seeley G50:n som jag är med och leker med i Supermono ibland. I mitt fall så misstänker vi dock att det kunde vara en följd av att även ekrarna i bakhjulet gått av på lättviktsbygget när alla 53 hästarna skulle ner i asfalten på en gång (och p.g.a. vibrationerna förstås)...:rolleyes:

MVH Björn
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Körs det bara supermono i morgon lördag på årsracet?
Inget andra race på söndag alltså?
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Tack!
Jädrans tur då jag bara har möjlighet att komma på onsdag.
Nu hittade även jag tidsschemat. Synd att man inte lagt det mer publikt än i förarinbjudan...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Här kommer en nybörjarfråga igen:
Är det någon som har ett trick för att minska självsvängningarna i bakstöten?
För två år sen (när jag körde sist) vibrerade min av sista passet på Gällerås-helgen (alltså efter drygt en timmas körning). Sedan dess hänger motorn i lite gummi, och stadigare. Men jag är sjukt orolig att dämparen går efter någon timma till.
Tips?

/Fohlin
Problemen förvärras när fjädern har en egenfrekvens som ligger inom ditt normala varvtalsområde. Man kan behöva byta till en längre/kortare fjäder för att komma ur området kring 100-150Hz. Håll stilla med hojen och sätt en hand på bakfjädern och den andra på gasen. Försök ta reda på vid vilket varvtal som fjädern skallrar allra mest! Om det är i den lägre delen av ditt varvtalsområde (5-7000rpm), kan det funka med en längre fjäder. En annan variant är att svarva till en plasthylsa som du monterar på stötdämpardelen, innanför fjädern och förhindrar att den skallrar allt för mycket (reducerar amplituden). Min motor är gummiupphängd i framkant, så jag har hittills (6 säsonger) klarat mig. Ta i trä!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top