Supermono

En fråga ..
Hur nära kommer rören och kylarna att vara i färdigt skick?

I nederkant på kylarna, väldigt nära (endast så de inte vidrör). I ovankant på kylarna är det kanske 20-30 mm emellan. Jag har kört med dessa små avstånd flera säsonger utan problem. Antagligen pga överdimensionerad kylkapacitet.
 
I nederkant på kylarna, väldigt nära (endast så de inte vidrör). I ovankant på kylarna är det kanske 20-30 mm emellan. Jag har kört med dessa små avstånd flera säsonger utan problem. Antagligen pga överdimensionerad kylkapacitet.

MM :=) Det så lite närma ut och dina rör radierar säkert massor av energi över till kylpaketen.:=)
 
MM :=) Det så lite närma ut och dina rör radierar säkert massor av energi över till kylpaketen.:=)

Det är helt säkert så. Tidigare har jag lindat rören, och det kommer de nog också bli nu. Det märkliga är att kylarslangarna (silikon) ligger ca 20 mm ovanför första kröken efter toppen, utan att ta skada!
 
Det är helt säkert så. Tidigare har jag lindat rören, och det kommer de nog också bli nu. Det märkliga är att kylarslangarna (silikon) ligger ca 20 mm ovanför första kröken efter toppen, utan att ta skada!

Dom har ju skrotat space shuttlen nu så det kanske finns lite kolbitar kvar från undersidan att hämta som strålningsskydd på radiatorerna :=))

Antagligen så håller kylvattnet ner temperaturen tillräckligt för att inte ge brännskader eller så orkar inte värmen så långt under körning.
Hursomhelst bra att det funkar :=))
:tummenupp
 
Nån här som vet vart man kan läsa mer om den hojen som Egeland byggde ram till?
 
Ah, sorry massuppfittade frågan.
Grabbarna håller som bäst på att bygga kaross, tankar och dylikt.
Det kommer en uppföljning i Motorrad längre fram, men då hojen egentligen inte är tänkt att tävlas med i år är det osäkert exakt när allt blir klart. Förhoppningsvis kommer något enstaka race köras, mest som utprovning.
Byggherren Lasse provar 125 Racer den här säsongen i stället.
Stay tuned!
 
Om någon får för sig att sälja sin supermono kan ni dra iväg ett PM till mig.
 
Ah, sorry massuppfittade frågan.
Grabbarna håller som bäst på att bygga kaross, tankar och dylikt.
Det kommer en uppföljning i Motorrad längre fram, men då hojen egentligen inte är tänkt att tävlas med i år är det osäkert exakt när allt blir klart. Förhoppningsvis kommer något enstaka race köras, mest som utprovning.
Byggherren Lasse provar 125 Racer den här säsongen i stället.
Stay tuned!

ok tack.
Hur gör dom, vem tar fram kåpor etc?
Skulle vara kul att göra det jobbet.
 
Lite osäker då jag inte själv är inblandad. Delar garage med Lasse Lindman, men hojen byggs på annan plats.
Som jag förstår det byggs kaross och tankar på traditionellt sätt, karva ut något plastblock, gjuta en form och sedan gjuta delarna från det. Om du är intresserad kan jag kolla med Lasse om det är ok att ge dig hans telefonnummer så får du fråga direkt i stället?
 
Ja kolla gärna, tack.
 
Fanns det inte bilder på kåpor på Stellans blogg? Eller har jag drömt eller kanske blandat ihop med något annat bygge. Kanske nåt Acke höll på med....
 
Jag har inget sett, det kanske kan vara till Knut´s hoj, han på ISR.
 
Det kan väl vara dags att blåsa lite liv i tråden igen! Folk kan ju tro att Supermono somnat in! Jag har haft en j*kla massa klydd med tändning/sprut och nu senast ventilsallad. Jag har spelat in en liten skräckis om det...

 
Det där var ju inte kul med toppen, går den att laga eller är det bara till att göra en ny??
 
Det där var ju inte kul med toppen, går den att laga eller är det bara till att göra en ny??

Jag tror nog att det går att svetsa upp. Jag har valt material utifrån att det skulle vara möjligt. Sen har jag en topp till liggande...
 
Följt dina YT klipp och undrar varför kröktes ventilerna?

Såg att du hade ett spel på 1,6 mm mellan ventil och kolv, kan det vara orsaken rent utav.
 
Följt dina YT klipp och undrar varför kröktes ventilerna?

Såg att du hade ett spel på 1,6 mm mellan ventil och kolv, kan det vara orsaken rent utav.
Nja, jag lämnade inte ventilerna just med det spelet som framgår på YT. Sen har jag kört 50-60 fullgasrepor i bänk utan ett enda tecken på kontakt med kolven. Men en förklaring måste det finnas! Det är inte lönt att smäcka ihop det igen utan grundorsaken åtgärdats. Jag har ganska mjuka ventilfjädrar... Kamdreven sitter på konor...

Tack för intresset!
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top