Supermono

hällbykalle

Nya grejer nya möjligheter...
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tärnsjö
Hoj
KTM 950 sm-07, Husaberg 570-09
Det verkar som det får bli en tur mot Torsåker för att inspektera,

Kalle
 

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Hej Hällbykalle. För närvarande så väntar jag på elsystem från Igni Tech, sen ska ramen svetsas färdigt. Kolv till herrejössesmaskinen kommer jag att få hjälp med från Moto Speed, jag tror de måste specialdesigna den, men sen så finns det en för andra med 84,5 i slag. Avgassystemet kommer ni att skratta åt, men var så säker, ni får höra toner ni trodde ej fanns. Kom då att tänka på flickan som sjöng, we always love you (den solbrännda) Vittni Joston tror jag hon hette, henne skulle världen ha räddat för sjönsång åt oss på Tellus. Nu måste jag sluta för jag ska ut till snickarboa och knåpa med motorfästen. MVH. Kalevi.
Ps. Har gjort en egen vevstaks Kul Peaning mojängapparatmaskin.
 

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Super Mono SMR

Hej Alla. Var ut idag och körde in nya JE kolven efter Stjärnsundsvägen. Underbart, kalasväder. MVH. Kalevi.
 

Bifogat

  • Kawasaki 014.jpg
    Kawasaki 014.jpg
    234.6 KB · Visningar: 174

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Såg ni Lindmans hoj på mässan?

bikeshow1.jpg
 

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej!
Var uppe på 50 årsracet och fick upp intresset för Supermono klassen. Har sökt runt lite grand och det verkar ont om lite senare aktiviteter och information på supermonos hemsida.Även på denna länk på forumet verkar aktiviteten ha falnat något på sistonde...
Har tagit upp bankörandet igen något i sommar efter ca 16 års frånvaro på en lånad CBR600RR. Kanonkul, men jag trivs bättre på lite lättare cyklar. Så jag tror att SUpermono skulle passa mina abitioner väl...
Finns det några vettiga supermonos till salu i höst vinter? Vad tänka på? Antar att en del motorer är bättre än andra.
Blev faktiskt imponerad av KTM Duke 690!!! Borde väl inte kunna hänga med en trimmad stånka i ett 250 räcerchassie? Men det gjorde man med råge i alla fall!!!
Är en Duke 690 ett bättre val än en specialbyggd Supermono?
Och i så fall skall man välja en 690R eller en std Duke690 och i så fall vad behöver man kitta den vanliga 690 med? Är det tex stor skillnad på fjädringen mellan 690R och std690.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Hej!
Var uppe på 50 årsracet och fick upp intresset för Supermono klassen. Har sökt runt lite grand och det verkar ont om lite senare aktiviteter och information på supermonos hemsida.Även på denna länk på forumet verkar aktiviteten ha falnat något på sistonde...
Har tagit upp bankörandet igen något i sommar efter ca 16 års frånvaro på en lånad CBR600RR. Kanonkul, men jag trivs bättre på lite lättare cyklar. Så jag tror att SUpermono skulle passa mina abitioner väl...
Finns det några vettiga supermonos till salu i höst vinter? Vad tänka på? Antar att en del motorer är bättre än andra.
Blev faktiskt imponerad av KTM Duke 690!!! Borde väl inte kunna hänga med en trimmad stånka i ett 250 räcerchassie? Men det gjorde man med råge i alla fall!!!
Är en Duke 690 ett bättre val än en specialbyggd Supermono?
Och i så fall skall man välja en 690R eller en std Duke690 och i så fall vad behöver man kitta den vanliga 690 med? Är det tex stor skillnad på fjädringen mellan 690R och std690.

Jag blev också helsåld på Duken. Var i depån och snackade lite med nr46(inte Rossi :D ) och han körde ju en R då. Bromsar och fjädring är vassare på Ren, styret lägre och fotpinnar längre bak samt att det sitter ett akra slip on. Bland annat, men det är väl det mest betydelsefulla. Finns en Duke på blocket för 40 lakan. De körde duken från -12 och framåt. Kanske kan vara värt att handla en vanlig och sen bättra på när det finns pengar och när det behövs. För min egen del tror jag inte att materialet blir en flaskhals. Sen är ju en stor fördel att du kan lägga på gatdäck och köra på vägen med den till vardags.
 

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej!
Snackade också med 46an! Supertrevlig kille! Men även med nr7 som också körde en Duke.
Jag har också med åldern kommit till insikt att mina begränsningar inte sitter i materialet....
Men tex fjädring och bromsar med bra känsla i samt däck som ger bra feed-back skall man inte snåla med.
Frågan kvarstår dock hur stor skillnaden är på fjädringen på 690 kontra 690R. Det är ju de tyngsta prylarna att byta ut som jag ser det.
Sedan borde ju en ren racer supermono vara ytterligare ett par nivåer bättre avseende dessa parametrar...
Ser fram emot mera tänkvärda svar i ämnet för en nybliven supermono frälst...
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej på er!
Kul att fler sett "ljuset"! Aktiviteten i tråden har avtagit på senare tid. Delvis kanske detta kan bero på att det mest var jag som skrev, och jag tyckte att det blev en skev fördelning. Den som väl kolla in mina eskapader och hojutveckling, kan kolla in tråden som det är länkat till nedan.

Köra Supermono på en milt trimmad motard-liknande skapelse är helt säkert det som ger minst bekymmer. I händerna på en duktig förare kan varvtiderna på våra "klubb-race-banor" bli helt konkurrenskraftiga.

Den som däremot gillar att löpa hela linan ut, har ju alla möjligheter till det eftersom reglementet lämnar stora möjligheter! Här deltar ibland Classic-stånkor, Minimonos (125 storlek), Supermonos (250 storlek) och motarder.

Jag kan personligen inte som mycket om Duke-modellerna, men om det är något annat vi kan hjälpa till med, så är det bara att fråga!
 
Last edited:

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej!
Då jag har "stor verktygslåda" och bra kontaktnät är jag inte främmande att bygga själv. Dock vore det bra med en bas som tex ett rullande RR250 chassie, och i värsta fall får man ta fram ram jiggen och bocka till något egen ram. Men då man till åren blivit lite lat funderar man på om man inte skulle köpa något mera färdigt. Vilka motorer är tex att rekomendera för Supermono? Vilka skall man avstå?
Eller finns det övriga bra gaffel/sving/ bakdämpar/hjul konstellationer som kan vara lämpliga att titta på för ett egenbyggt chassie? Känns som om det borde finnas mycket erfarenheter i ämnet att ösa ur...
Egen Egonbyggt lockar alltid, men bekvämligheten säger kanske att man skulle börja med en Duke?
Eller annan "färdig"byggd supermono.
Så tips inför höstens vägval emotses med stor tacksamhet
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det stora problemet med supermono är ljudet.. På Falkenberg hade vi ett antal supermono hojar som låg på runt 105 dB under tävlimg när gränsen är 95 dB. Det är dovt ljud som utbreder långt bort. ( läs villaområderna). Det är tyvärr ett stort problem för arrangörerna som deltagarna måste lösa för att vara välkomna i framtiden.
 
Last edited:

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
En nog så viktig parameter att ta hänsyn till.
Någon känsla för hur KTM 690 Duke låg till?

Annars är prestanda kontra ljuddämpning en svår nöt att knäcka, som kan ta många timmar i bänk att prova ut. Inte bara avgasljud utan även insugsljud.
 

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej!
Var uppe på 50 årsracet och fick upp intresset för Supermono klassen. Har sökt runt lite grand och det verkar ont om lite senare aktiviteter och information på supermonos hemsida.Även på denna länk på forumet verkar aktiviteten ha falnat något på sistonde...
Har tagit upp bankörandet igen något i sommar efter ca 16 års frånvaro på en lånad CBR600RR. Kanonkul, men jag trivs bättre på lite lättare cyklar. Så jag tror att SUpermono skulle passa mina abitioner väl...
Finns det några vettiga supermonos till salu i höst vinter? Vad tänka på? Antar att en del motorer är bättre än andra.
Blev faktiskt imponerad av KTM Duke 690!!! Borde väl inte kunna hänga med en trimmad stånka i ett 250 räcerchassie? Men det gjorde man med råge i alla fall!!!
Är en Duke 690 ett bättre val än en specialbyggd Supermono?
Och i så fall skall man välja en 690R eller en std Duke690 och i så fall vad behöver man kitta den vanliga 690 med? Är det tex stor skillnad på fjädringen mellan 690R och std690.

Ås så blev det en KTM Duke 690 Cup 2012 som inhandlades, så nu blir det till trimmaIMG_0097.JPG både MC och lekamen inför nästa säsong. Hoppas på en premiärstart i Supermono nästa år efter licenskurs och lite träning.....
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ås så blev det en KTM Duke 690 Cup 2012 som inhandlades, så nu blir det till trimma.
,.........

både MC och lekamen inför nästa säsong. Hoppas på en premiärstart i Supermono nästa år efter licenskurs och lite träning.....
Då kommer vi bara till det tråkiga med supermono. BULLER
Tyvärr är det ofta så att trimmade enstånker ofta har en tendens att överstrida 95 db kravet med 10 db eller så. Det medför att framtiden är tveksam.
 

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej!
Känns kul att satsa i en döende klass....
Är det verkligen så illa....Nu byttes glädjen mot en molokenhet i ett nafs...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Då kommer vi bara till det tråkiga med supermono. BULLER
Tyvärr är det ofta så att trimmade enstånker ofta har en tendens att överstrida 95 db kravet med 10 db eller så. Det medför att framtiden är tveksam.


Sådär lätt kan man ju inte ge upp. Att få ner ljudet är ju ingen omöjlighet, sen skapar det ju även lite intellektuell utmaning att göra det med minsta möjliga effektförlust.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Sådär lätt kan man ju inte ge upp. Att få ner ljudet är ju ingen omöjlighet, sen skapar det ju även lite intellektuell utmaning att göra det med minsta möjliga effektförlust.

Jag har absolut inte gett upp.. Men när det 2015 förekommer att stora delar av klassen ligger över 95 db och flera har 105 dB eller i enstaka fall mer. Då måste man fundera på om det är rätt tävlingsklass för framtiden.

I ett större sammanhang måste man fråga sig vilka klasser man bör satsa inom Svemo. Förr ansågs motorsporten som teknikdrivande för fordonsindustrin. Men idag i Sverige känns det inte alltid så när man t.ex har med 2 taktare och andra motoer som tillverkarna har fasat ut till förmån för andra typer som klarar buller och avgaskrav på ett bättre sätt.

Den tillverkaren som klarar av att förena höga prestanda, god bränsleekonomi, lågt buller, bra avgasrening och välfungerande körbarhet med varandra, det är den tillverkaren som är dagens och morgondagens vinnare. En tillverkare som inte klarar den kombinationen finns inte kvar på marknaden i framtiden eftersom produkten inte går att sälja.

Vi har KTM som istället satsar på en 800 cc twin istället för stånka. Yamaha valde en twin till MT07 istället för den gamla XT 660 motorn.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag kanske inte varit särskilt frekvent på banorna, men de gånger jag kört (med dB-killers) har ingen påpekat för hög ljudnivå. Jag förutsätter att arrangörerna bedriver sitt miljöarbete så som tillstånden kräver, och påtalar/avvisar de som ev inte efterlever bullerkraven. Skulle denna negativa generalisering få praktisk effekt, utan att motsvarande andel hojar avvisats, då lovar jag att engagemanget för Supermono och en rättvis behandling kommer att höras tydligt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top