Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Farbror Barbro hade helt klart för sig: -Det finns inga genvägar till det perfekta ljuuuudet!

Det visade sig att detta vevhus (med omarbetade ramlagerlägen) hade ett annat avstånd mellan centrum vevaxel och packningsläget emot topplocket. Någon tiondel kortare än förra motorn. Det ledde till kolven touchade toppen, varpå kopparpackningen miste sin inspänning och kompressionen orsakade övertryck i kylsystemet. Med facit i hand skulle jag naturligtvis gjort ett lerprov och verifierat squishen! Jag är en slarver! Nu var det dessbättre inga allvarligare konsekvenser av detta, än att soten försvann på en del av kolven och att mekanikern hålls sysselsatt. I övrigt ser allt annat OK ut, inkl balansaxel och drev! Phew!
362ea314b21fb64f2af5fadf47889680.jpg
cc76089ab4ec6eb4d09e95486d6d1a08.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Du kör samma toleranser som i gamla formel1 maskiner, man låter kolven använda toppen som mothåll vid toppvarv när vevstakarna har sträckt på sig lite under ett race ;)
 
Skumt det där hur stor skillnad det kan vara på prylar med identiska artikelnummer fortfarande en bra bit in på 00-talet...Kikar man på Yamaha YZ250 (tvåtakt såklart!) kan en ny hoj ha ett finfint squish på 1,4-1,5mm, medans en annan stackare kan ligga uppåt 2,3mm. Jag kan inte begripa att man väljer att ha så stora toleranser på så avgörande mått i en motor? Så jäkla dyrt/krångligt lär det ju inte vara att lägga vevhus, vevaxel, stake, cylinderpackning kolv och topp inom ett par hundradelar?

Gött att det blev endast varningsskott denna gång! Vad vill du ligga på för mått vid lertest?
 
:va:mad::pangihuve jag är sjukt kass, lyckas inte se provkörningen eller uppstarten. E ett helsike att vara medelålders och ointreserad av digital teknink:D


Trevligt att se fru fortuna vara på din sida för en gångs skull :tummenupp
 
Last edited:
Skumt det där hur stor skillnad det kan vara på prylar med identiska artikelnummer fortfarande en bra bit in på 00-talet...Kikar man på Yamaha YZ250 (tvåtakt såklart!) kan en ny hoj ha ett finfint squish på 1,4-1,5mm, medans en annan stackare kan ligga uppåt 2,3mm. Jag kan inte begripa att man väljer att ha så stora toleranser på så avgörande mått i en motor? Så jäkla dyrt/krångligt lär det ju inte vara att lägga vevhus, vevaxel, stake, cylinderpackning kolv och topp inom ett par hundradelar?

Gött att det blev endast varningsskott denna gång! Vad vill du ligga på för mått vid lertest?

Enig. Konstigt att man inte sätter större fokus på detta funktionella mått! När jag började köra Husaberg (2002), observerade jag också att man hade ingen squish alls, typ 2,5mm. Då frågade jag deras motorkonstruktör: -Varför har ni valt en sån orimligt stor squish? Hans svar var talande: -Vad är squish?


I just den här typen av motor (slag runt 80mm och borr >100mm, maxvarv >9000, kompressionsförhållande 13,0-13,5 och 95-98 oktan), försöker jag ligga på 1,0-1,2mm. Jag har testat 0,9mm, men då försvinner sotet. Jag har testat 1,3-1,4mm, men då spikar den. Ni kan nog inte ens gissa vad denna lilla gratis-info har kostat mig att skaffa! :D
 
Äh! Du missar inget!
Det står en rörhög i en verkstad och låter: BAM-putt-putt-putt-putt-BAM-putt-putt-putt!
Bredvid står en blekfet medelålders gubbe och flinar fånigt.
 
Bara en liten jämförelse. Min lilla Manx med 76 i slag och 11 i komp går snällt med 0,76 i squish.
 
Enig. Konstigt att man inte sätter större fokus på detta funktionella mått! När jag började köra Husaberg (2002), observerade jag också att man hade ingen squish alls, typ 2,5mm. Då frågade jag deras motorkonstruktör: -Varför har ni valt en sån orimligt stor squish? Hans svar var talande: -Vad är squish?


I just den här typen av motor (slag runt 80mm och borr >100mm, maxvarv >9000, kompressionsförhållande 13,0-13,5 och 95-98 oktan), försöker jag ligga på 1,0-1,2mm. Jag har testat 0,9mm, men då försvinner sotet. Jag har testat 1,3-1,4mm, men då spikar den. Ni kan nog inte ens gissa vad denna lilla gratis-info har kostat mig att skaffa! :D

Jo jag vet vad det har kostat.. turbomatade volvo motorer på det glada 80 talet o vill man som jag ha dubbla turbos o laddtryck på 2,5 bar + med 95 oktan:huvet:brinnerup vet verkligen inte hur många kolvar o toppar som gick åt.

Vet att GIK turboteknink sa att det går inte.. meeeeeen ett par år senare spottade B21,n ur sig 550 hp på hjulen o motorn fungerade utmärkt till vardagligt användande.

Men mycket blod och svett samt ankallnade av onda andar i uppgivelsens vredesmod så funkade uttröttnings principen den svaga ger med sig:D

Stort grattis i vart fall.:tummenupp
 
Motorn är på väg ihop igen med tjockare, specialgjord packning från Cometic. Nu är klämspalten 1,1-1,4mm, beroende på var man mäter.
bbdeb8bfd7e113c81cb2ed510ecd426e.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
seller:coppergasket63

Denna killen köper jag koppar packninar av på ebay. Jätte bra att ha med o levererar snabbt.
 
Det blev provstart också ikväll! Vatten och olja höll sig isär och på plats! Den går jättefint nu! Endast en skarv på avgassystemet som behöver tätas, sen är vi redo för bänken igen!
115fb6b206027852ec3af3e50f719131.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
seller:coppergasket63

Denna killen köper jag koppar packninar av på ebay. Jätte bra att ha med o levererar snabbt.
Tack för tipset! Nu testar jag fire ring av koppar och ytterdel i fiber. Förhoppningsvis håller sig koppardelen på plats (utan pianotråd) och vattenkanalerna täta!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Det blev provstart också ikväll! Vatten och olja höll sig isär och på plats! Den går jättefint nu! Endast en skarv på avgassystemet som behöver tätas, sen är vi redo för bänken igen!
115fb6b206027852ec3af3e50f719131.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Du kan ju bli en "influencer" genom att sätta på en logga "CE-approved" på olika prylar och visa på nätet. :tummenupp:brynad:hej
 
Det blev provstart också ikväll! Vatten och olja höll sig isär och på plats! Den går jättefint nu! Endast en skarv på avgassystemet som behöver tätas, sen är vi redo för bänken igen!


Och i vanlig ordning väntar vi alla med spänning på rapporten :tummenupp
 
Mats vilket föredöme du är. Informativ film med många svåra ord på engelska. Vilken utbildning man får! Tack!
1930s-1940s-man-teacher-professor-pointing-pointer-at-blackboard-looking-AAN29G.jpg
 
Fantastiskt bra (och ihärdigt) jobbat Mats! Jag håller tummar och tår för att du ska få allt att lira ihop lagom till årets supermono-säsong snart kickar igång, så att jag och alla dina andra följare kan få se dig på startgriden i år...:tummenupp

Lycka till!!!:banana
/Björn
 
Fantastiskt bra (och ihärdigt) jobbat Mats! Jag håller tummar och tår för att du ska få allt att lira ihop lagom till årets supermono-säsong snart kickar igång, så att jag och alla dina andra följare kan få se dig på startgriden i år...:tummenupp

Lycka till!!!:banana
/Björn
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top