Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Skönt att höra henne tala igen, och fantastiskt bra jobbat!
 
Kul att hojen funkar igen :) Du är ett bevis på att allting går, det är bara en fråga om tid och pengar :tummenupp

Åter igen är man sjukt imponerad av din envishet att få detta att funka, tror att de flesta hade gett upp för länge sen.
 
Tack för att ni gläds med mig!
Läckagen är åtgärdade och nu ska jag till en bänk för belastningsprov!
Champagne blir det först efter en lyckad trackday!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
ee6f733e3ef99b3f16ce3c512c7b9442.gif

Jag hade hörlurar med maxvolym på visade det sig. Det ligger stigbyglar och annat och rasslar i en hög nu.

Det här var ett vårtecken som heter duga! Stay tuned for bänkåka!
 
Last edited:
Kanon! Bakdämpen såg ju ut att vara still också!
Ja, motorn har blivit silkeslen i jämförelse!När hojen förut stått på depåstödet på tomgång, försvann den medan man vände sig om... nästan.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Tack för att ni gläds med mig!
Läckagen är åtgärdade och nu ska jag till en bänk för belastningsprov!
Champagne blir det först efter en lyckad trackday!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

När ska du bromsa för man måste ju sitta vid datorn from du börjat bromsa tills du skrivit här hur det gick :Bugar
 
Det få bli en kort uppdatering, mitt i urpackandet. Denna gång körde jag på en rullande landsväg för bil. Balansaxelarrangemanget verkar klara uppgiften. Däremot gick förmodligen topplockspackningen (koppar). När man gasar på 750kg rullar från 3000rpm, går det tungt för en liten hoj. Förmodligen blev det övermäktigt för packningen i och med rejält förbränningstryck, så överströmningen från kylsystemet öppnade. Ömsom vin...

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Kan det kan det vara så att packningen var använd för många gånger?

Hade det gått att köra på en lägre växel för att få snabbare acceleration?
Annars tycker jag att det låter som ett bra prov, att pressa motorn lite hårdare än vad den vanligtvis görs?
 
Farbror Barbro hade helt klart för sig: -Det finns inga genvägar till det perfekta ljuuuudet!

Det visade sig att detta vevhus (med omarbetade ramlagerlägen) hade ett annat avstånd mellan centrum vevaxel och packningsläget emot topplocket. Någon tiondel kortare än förra motorn. Det ledde till kolven touchade toppen, varpå kopparpackningen miste sin inspänning och kompressionen orsakade övertryck i kylsystemet. Med facit i hand skulle jag naturligtvis gjort ett lerprov och verifierat squishen! Jag är en slarver! Nu var det dessbättre inga allvarligare konsekvenser av detta, än att soten försvann på en del av kolven och att mekanikern hålls sysselsatt. I övrigt ser allt annat OK ut, inkl balansaxel och drev! Phew!
362ea314b21fb64f2af5fadf47889680.jpg
cc76089ab4ec6eb4d09e95486d6d1a08.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Oj, det var nära ögat. Tur att lyckan denna gången valde att stå den djärve bi.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top