Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu kör jag iväg moroten till fräsmäster för en uppmätning av bultlägen och tätytor till kåpan till balansaxeldrivningen. Det kommer bli kronan på verket!
abd1820d02a96115e1278720f99711c5.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Den där går ju på vipparmar. Det blir en helt annan geometri så det går inte att jämföra.


Ang doktorns kammar: Tur du har lättningshål i loberna, annars skulle du nog få en tertiär obalans...

Hejja Mats!
"quite capable of upsetting the rotational axis of the earth"



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jag tänkte spänna upp gaswiren till 4-strukna C, slå en sprint igenom gasrullen, springa igång spektaklet och sen bara hålla mig kvar! Supermono-rodeo!

Det blir förhoppningsvis lite bromsbänk först. Jag är en fegis.

Fegis inte då. Learning by göra ont är en sträng lärare. Det här visar bara på förmåga att anpassa sig efter vunna erfarenheter.....och att huvudet inte fick en allt för kraftig smäll:hihi
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kamdreven sitter på konor. Det ger full justerbarhet. Denna gång tog det 22 försök (!) att få insugskammen rätt och 2 försök på avgaskammen. Kanske skulle jag tillverkat ett verktyg till detta, innan nervsammanbrottet är ett faktum? Lobecenter på insug blev 108 grader (börvärde: 107-109) och på avgas 105 grader (börvärde: 105-106,5).
fc4c2ebb073ceed2af0f3bf9e7a525c6.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Man ser direkt likheten med Folan och därmed Highland på topparna med kamkonstruktion. Skulle inte förvåna om de passar rakt av.. Dessa har hursomhelst små uttag i kamaxelns baksida som man säkrar med spec verktyg. Spar gott om tid och vill man ha andra tider kan man enkelt fräsa en ny verktygsbit
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta blir spännande en kamrat har kopierat din balans axel på en Kawasaki kx250 och den blev helt silkeslen len inte en vibration. Dock e veven och så ny tillverkad av den killen i Stockholm som jag nämnde.. bra blev det i alla fall
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja vad ska man säga, man har som inget att tillföra annat än att man är sjukt imponerad:tummenupp De projekt man själv håller på med framstår ju att vara på typ en 5-årings nivå jämfört med detta ;)


Mest imponerad är jag över den tjurighet och beslutsamhet att få detta att funka, tror nog dom flesta hade gett upp för länge, länge sen.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu finns det hopp om provstart i helgen!
95174fa271052603f63cffb9babefd17.jpg
76ef1de775052135b614ccc6ce6c326b.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Håller tummar och tår för en lyckad uppstart :tummenupp
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Som betraktare uppskattar jag verkligen detaljerna som siktglaset, underbart :)

Håller tummarna för en strulfri provstart :tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tyvärr kom inte gaffelbenen som planerat, men resten är ihop! Lite klyddigt att provstarta utan framände. Jag fick svetsa om den högra kylaren för att den nya motorkåpan skulle få plats.
2c52c2615c3d578ad2d9b11d8576d66b.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hojen är så jäkla grymm o vet man att du har hand snickrat ihop hela hojen med mycket möda och svett o dessutom orkat bygga om o rätta till felen som dykt upp som gubben i lådan med gamna mellanrum utan att leda ut henne bakom ladugården och ge henne ett nåda skott i blocket. Detta är överjäkligt grymmt gjort.. hatten av för detta :tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hojen är så jäkla grymm o vet man att du har hand snickrat ihop hela hojen med mycket möda och svett o dessutom orkat bygga om o rätta till felen som dykt upp som gubben i lådan med gamna mellanrum utan att leda ut henne bakom ladugården och ge henne ett nåda skott i blocket. Detta är överjäkligt grymmt gjort.. hatten av för detta :tummenupp
Tack som f*n, Moddlaren och alla ni andra! Såna fina ord ger kraft och energi!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag känner faktiskt till en snubbe som sköt sin gräsklippare då den inte startade "no kidding" All heder åt Dr_c som orkat igenom alla dessa motgångar :tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
En magkatarr satte mekanikern delvis ur spel ett tag. Nu har nyrenoverade gaffelben anlänt, så framändan är intakt. Det var lite fipplande med kylarslangar idag, också fylla på transmissionsolja. Lustigt... finns ingen manual där man kan läsa vilken mängd som ska fyllas på, än mindre vilken kvalitet... #builtnotbought!

Om magen håller sig i schack så blir det provstart i morgon!
54a1c4bf4b80f7879d846ea2ba27a731.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
En magkatarr satte mekanikern delvis ur spel ett tag. Nu har nyrenoverade gaffelben anlänt, så framändan är intakt. Det var lite fipplande med kylarslangar idag, också fylla på transmissionsolja. Lustigt... finns ingen manual där man kan läsa vilken mängd som ska fyllas på, än mindre vilken kvalitet... #builtnotbought!

Om magen håller sig i schack så blir det provstart i morgon!
54a1c4bf4b80f7879d846ea2ba27a731.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Hur mycket hällde du i då? Eller rättare sagt. Hur räkna du ut att glaset skulle sitta just där?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hur mycket hällde du i då? Eller rättare sagt. Hur räkna du ut att glaset skulle sitta just där?

Jag hällde i exakt en skvätt. Jag placerade synglaset så att oljenivån (mitt i glaset) skulle nå upp till kuggdrevens nederkant. Det räcker mer än väl att kuggarna blir doppade i oljan, för att det lilla utrymmet ska bli helt fyllt av oljedimma. Risken är nog snarare att det blir väl mycket, men det är väl det en provstart är till för! :D
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top