Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Nu kör jag iväg moroten till fräsmäster för en uppmätning av bultlägen och tätytor till kåpan till balansaxeldrivningen. Det kommer bli kronan på verket!
abd1820d02a96115e1278720f99711c5.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Den där går ju på vipparmar. Det blir en helt annan geometri så det går inte att jämföra.


Ang doktorns kammar: Tur du har lättningshål i loberna, annars skulle du nog få en tertiär obalans...

Hejja Mats!
"quite capable of upsetting the rotational axis of the earth"



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Jag tänkte spänna upp gaswiren till 4-strukna C, slå en sprint igenom gasrullen, springa igång spektaklet och sen bara hålla mig kvar! Supermono-rodeo!

Det blir förhoppningsvis lite bromsbänk först. Jag är en fegis.

Fegis inte då. Learning by göra ont är en sträng lärare. Det här visar bara på förmåga att anpassa sig efter vunna erfarenheter.....och att huvudet inte fick en allt för kraftig smäll:hihi
 
Kamdreven sitter på konor. Det ger full justerbarhet. Denna gång tog det 22 försök (!) att få insugskammen rätt och 2 försök på avgaskammen. Kanske skulle jag tillverkat ett verktyg till detta, innan nervsammanbrottet är ett faktum? Lobecenter på insug blev 108 grader (börvärde: 107-109) och på avgas 105 grader (börvärde: 105-106,5).
fc4c2ebb073ceed2af0f3bf9e7a525c6.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Man ser direkt likheten med Folan och därmed Highland på topparna med kamkonstruktion. Skulle inte förvåna om de passar rakt av.. Dessa har hursomhelst små uttag i kamaxelns baksida som man säkrar med spec verktyg. Spar gott om tid och vill man ha andra tider kan man enkelt fräsa en ny verktygsbit
 
Detta blir spännande en kamrat har kopierat din balans axel på en Kawasaki kx250 och den blev helt silkeslen len inte en vibration. Dock e veven och så ny tillverkad av den killen i Stockholm som jag nämnde.. bra blev det i alla fall
 
Ja vad ska man säga, man har som inget att tillföra annat än att man är sjukt imponerad:tummenupp De projekt man själv håller på med framstår ju att vara på typ en 5-årings nivå jämfört med detta ;)


Mest imponerad är jag över den tjurighet och beslutsamhet att få detta att funka, tror nog dom flesta hade gett upp för länge, länge sen.
 
Nu finns det hopp om provstart i helgen!
95174fa271052603f63cffb9babefd17.jpg
76ef1de775052135b614ccc6ce6c326b.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Håller tummar och tår för en lyckad uppstart :tummenupp
 
Som betraktare uppskattar jag verkligen detaljerna som siktglaset, underbart :)

Håller tummarna för en strulfri provstart :tummenupp
 
Tyvärr kom inte gaffelbenen som planerat, men resten är ihop! Lite klyddigt att provstarta utan framände. Jag fick svetsa om den högra kylaren för att den nya motorkåpan skulle få plats.
2c52c2615c3d578ad2d9b11d8576d66b.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Hojen är så jäkla grymm o vet man att du har hand snickrat ihop hela hojen med mycket möda och svett o dessutom orkat bygga om o rätta till felen som dykt upp som gubben i lådan med gamna mellanrum utan att leda ut henne bakom ladugården och ge henne ett nåda skott i blocket. Detta är överjäkligt grymmt gjort.. hatten av för detta :tummenupp
 
Hojen är så jäkla grymm o vet man att du har hand snickrat ihop hela hojen med mycket möda och svett o dessutom orkat bygga om o rätta till felen som dykt upp som gubben i lådan med gamna mellanrum utan att leda ut henne bakom ladugården och ge henne ett nåda skott i blocket. Detta är överjäkligt grymmt gjort.. hatten av för detta :tummenupp
Tack som f*n, Moddlaren och alla ni andra! Såna fina ord ger kraft och energi!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Last edited:
Jag känner faktiskt till en snubbe som sköt sin gräsklippare då den inte startade "no kidding" All heder åt Dr_c som orkat igenom alla dessa motgångar :tummenupp
 
En magkatarr satte mekanikern delvis ur spel ett tag. Nu har nyrenoverade gaffelben anlänt, så framändan är intakt. Det var lite fipplande med kylarslangar idag, också fylla på transmissionsolja. Lustigt... finns ingen manual där man kan läsa vilken mängd som ska fyllas på, än mindre vilken kvalitet... #builtnotbought!

Om magen håller sig i schack så blir det provstart i morgon!
54a1c4bf4b80f7879d846ea2ba27a731.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
En magkatarr satte mekanikern delvis ur spel ett tag. Nu har nyrenoverade gaffelben anlänt, så framändan är intakt. Det var lite fipplande med kylarslangar idag, också fylla på transmissionsolja. Lustigt... finns ingen manual där man kan läsa vilken mängd som ska fyllas på, än mindre vilken kvalitet... #builtnotbought!

Om magen håller sig i schack så blir det provstart i morgon!
54a1c4bf4b80f7879d846ea2ba27a731.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Hur mycket hällde du i då? Eller rättare sagt. Hur räkna du ut att glaset skulle sitta just där?
 
Hur mycket hällde du i då? Eller rättare sagt. Hur räkna du ut att glaset skulle sitta just där?

Jag hällde i exakt en skvätt. Jag placerade synglaset så att oljenivån (mitt i glaset) skulle nå upp till kuggdrevens nederkant. Det räcker mer än väl att kuggarna blir doppade i oljan, för att det lilla utrymmet ska bli helt fyllt av oljedimma. Risken är nog snarare att det blir väl mycket, men det är väl det en provstart är till för! :D
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top