Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Tillverkat nytt bakdrev (från drevämne! Jag är ju inte konstig eller så... Eller?). Passade på att öka ryckutjämnarna (PU) från 84 shore till 92, eftersom de hade en tendens att smulas. Hittade en ämnesstång som gjorde det mycket enklare. Drevämnet är till 530-kedja som jag svarvar ned vid kuggarna till 520-storlek. På så sätt minskar jag yttrycket på de här ryckutjämnarna.

View attachment 408661


Gör en sådan ryckutjämnare stor skillnad?
På min Husqvarna så sitter drevet stumt monterat på navet helt utan utjämnare och det går ju inte jättemjukt :crash
 
Gör en sådan ryckutjämnare stor skillnad?
På min Husqvarna så sitter drevet stumt monterat på navet helt utan utjämnare och det går ju inte jättemjukt :crash
En stånka går ju inte med speciellt jämn hastighet hela vevaxelvarven igenom (till skillnad från tex en radfyra). Det ger en ryckig gång som ökar påkänningarna på hela transmissionsledet, från primärtrans till växellåda, kedja och drev/drevbultar. Det är av den anledning som en stånkas växellådsdrev är betydligt bredare (i förhållande till effektöverföringen) än en värsting 1000cc raket. Kuggflankerna måste vara bredare för att inte pulsationerna ska få den skyddande oljefilmen att brista. Det hade man dålig koll på fram till sent 80-tal och den tidens motorer rasade ofta högsta växelns kuggpar. Åtminstone på asfalt är det viktigt med någon form av ryckutjämning, i synnerhet på motorer över 450cc. Min variant har funkat fint och det syns på hub och drev att den blivit utnyttjad.

Idag fick jag monterat motorn, tillverkat en växellänk och anpassat kylslangarna. Avgassystemet passar inte, så jag få svetsa ihop en variant av de delar jag har. Men en första provstart blev det i alla fall, rätt ut ur krökarna till grannarnas ohöljda förtjusning!

Nu är ju tester till för att avslöja ev brister, så med den insikten blev provstarten lyckad! :näsblod Nåja, inget superjobbigt/dyrt.

1. Kylvatten läcker ut från motorn vid topplockspackningen (MLS). Jag får dela igen och sätta ihop det med mera noggrann användning av tätningsgucka.
2. Bränsletanken läcker från en pora, så det får jag svetsa igen.
3. Dragningen av kylslangar ledde till en olycklig höjdpunkt, som lätt ger ett ånglås. Jag får klura ut en annan dragning, eller fälla in ett expansionskärl.
4. Mitt avgassystem får inte plats mellan de främre nedre motorfästena i ramen. Men, det funkade ju ändå inget vidare, så det är väl bara att kavla upp ärmarna... igen.

Det positiva är att kolv, foder och avtätning vid vattenmanteln verkar fungera och att sprut och tändning också var funkis efter ett års stillestånd. En annan positiv sak är att den blir rätt snygg i depån, eller hur? :)


2014-07-23 17.32.54 (640x360).jpg
 
får hoppas du får ihopa allt tills sviestad- jag ska ta kort den!!
helt gudomligt bygge du har åstadkommit, tigcraft nivå och bättre på ramverket och jobbet med rovan ligger på överkurs.

//jj
 
Hoppas innerligen på att du får ihop den till årsracet, även om den inte skulle bli körbar så är det nästan krav på att du släpar hit den ;)
 
Punkterna 1-4 är åtgärdade och lyckad provkörning genomförd! O, lycka!

Årsracet verkar inom räckhåll!

 
Kan bara instämma, så låter en racer.
 
Ursäkta en novice.

Men om folk bygger sina egna hojar av denna dignitet så måste ju den formen av mc tävling vara något alldeles extra.

har aldrig varit på mc tävling typ banåka men ber nu ödmjukt om info om detta årsrace. Tydligen ligger siversta någonstans runt linköping.

var??? Gps kordinater
när??? Tid, datum, antal förare osv osv.

har drygt 40 mil till linköping men kan definitivt tänka mej att åka dit bara för att se o lyssna på dessa riktiga motorer.

Mvh moddler.
 
Ursäkta en novice.


har aldrig varit på mc tävling typ banåka men ber nu ödmjukt om info om detta årsrace. Tydligen ligger siversta någonstans runt linköping.

var??? Gps kordinater
när??? Tid, datum, antal förare osv osv.

har drygt 40 mil till linköping men kan definitivt tänka mej att åka dit bara för att se o lyssna på dessa riktiga motorer.

Mvh moddler.

http://www.årsracet.se/
 
Ursäkta en novice.

Men om folk bygger sina egna hojar av denna dignitet så måste ju den formen av mc tävling vara något alldeles extra.

har aldrig varit på mc tävling typ banåka men ber nu ödmjukt om info om detta årsrace. Tydligen ligger siversta någonstans runt linköping.

var??? Gps kordinater
när??? Tid, datum, antal förare osv osv.

har drygt 40 mil till linköping men kan definitivt tänka mej att åka dit bara för att se o lyssna på dessa riktiga motorer.

Mvh moddler.

Som du kan läsa dig till är detta huvudsakligen ett Classic-event. Supermono (klass 9) är den enda moderna prototypklassen i sammanhanget. Om du gillar stora stånkor på högvarv i unika byggen, så kommer du inte att bli besviken! Inifrån Linköping tar du väg 35 mot Västervik och just utanför industriområdena finns Sviestads Motorpark. Välkommen!
 
Nu verkar det nästan som leverans enligt utfästelse! På den här bänken skulle det stå en ny hoj med fixad motor och egen ram. Nu gör det det!

uploadfromtaptalk1406438611284.jpg
 
Fan vad grann den är. Grattis till uppstarten! Låter fint. Men du skulle haft ett gashandtag från Hobbex för snabba och riviga starter ;-)
 
Asballt, ser bra ut, låter bra, och hantverket är ju helt fantastiskt i sig! Love it! :tummenupp
 
Stod och dregglade över den idag. Fy jäklar vad cool den är! Såg ut att gå bra med! :)

Antar att detta var premiärturen? Kändes den som förväntat att köra?
 
Tack alla!
Jo, dagens shake down på Sturup gick over förväntan! Det var bara växelpedalens axel som vibrerade loss., och det fixade vi till. Men det var ju inkörning av kolv/foder/förare, så jag tog det rätt så lugnt. Det känns att den har potential!

 
Snygg bild snett bakifrån. Måste vara underbart med en lätt hoj på bana!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top