Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Sektioner i plexi eller om det finns något annat genomskinligt plastmaterial som går att bearbeta? Lite see trough... Orejsigt?
 
Jo, på en gatcykel kunde man tillåtit sig lite mer konstnärliga utsvävningar. Jag kanske ska ställa den på en spegel i depån, så det glänser som en horas handväska. Nä. Det blir orörda kåpor om jag ska hinna få ihop den till årsracet.

Idag har jag städat upp elen och tillverkat en ny växelpedal. Jag kan ju inte tjata hål på fräsmäster, så det fick gå med såg, fil och borrmaskin.

uploadfromtaptalk1404051278578.jpg
 
Tycker att svingen gör sig riktigt bra när man ser helheten med kåpor på :tummenupp
Har du fått ihop motorn än? :)
 
Tycker att svingen gör sig riktigt bra när man ser helheten med kåpor på :tummenupp
Har du fått ihop motorn än? :)
Tack, Sven! Nej, jag håller fortfarande på med en del förberedelser inför montaget. Jag ska svarva o-ringsspår i fodret och avtäta vattenmanteln på OEM-vis, fast med tunna o-ringar (1mm). Lerprov för att kolla ventilfickorna och kanske längre topplocksbultar. Men det närmar sig!

Jag skulle ju ta fram en uppgift på min insuglängd till dig. Jag hittar banne mig inte den dokumenterade uppgiften! Jag vill minnas att det var 250-260mm, och att det borde varit den 3:e pulsen den skulle varit avstämd för enligt Pipemax. Den verkliga längden justerades in på bromsbänken till en toppeffekt på ca 8800rpm. Det gav en dipp vid 7000-7500rpm som var riktigt störig för accelerationen ur böjarna. Mitt försök med avgassystem med "termination box" efter en primärrörslängd på ... hm 535mm, ökade effekten med 11hk just över dippen! Tyvärr försvann toppeffekten lika effektivt... Det vore intressant att höra dina teorier om hur systemet borde se ut!
 
Man ska inte stressa med motorgrejer, kan bli dyrt vid uppstart :gnissla

Det stämmer att det blir tredje pulsen. Mina beräkningar ger att en insugslängd på 257 mm ger max vid 8800 och 6900. Dipp vid 7600. Avgasrör avstämt till dippen ska vara 771 mm med en avgastemp på 540 C. 500 C ger en längd på 752 mm. Man vet ju aldrig exakt temp men man får testa sig fram i bänken och det märks inte nämnvärt om man är lite off.

Jag har ingen aning om hur ett så kort avgasrör kunde ge mer kraft vid de varven. Med 99% säkerhet är det något resonansfenomen som min hjärna inte tar hänsyn till :crash
 
Man ska inte stressa med motorgrejer, kan bli dyrt vid uppstart :gnissla

Det stämmer att det blir tredje pulsen. Mina beräkningar ger att en insugslängd på 257 mm ger max vid 8800 och 6900. Dipp vid 7600. Avgasrör avstämt till dippen ska vara 771 mm med en avgastemp på 540 C. 500 C ger en längd på 752 mm. Man vet ju aldrig exakt temp men man får testa sig fram i bänken och det märks inte nämnvärt om man är lite off.

Jag har ingen aning om hur ett så kort avgasrör kunde ge mer kraft vid de varven. Med 99% säkerhet är det något resonansfenomen som min hjärna inte tar hänsyn till :crash
Hej Sven! Jag hade för mig att det var 260mm, och det förefaller ju stämma. När jag i tidigare bänkningar med annat system provat utan ljuddämpare (verktygen rasade ner från tavlorna), så gav varje 10mm avsågning av rören högst märkbar förändring. Problemet med längre primärrör blir att veckla ihop dem så att ljuddämparna fortfarande får plats undertill. Nåja, sånt löses. Hur långa ska ljuddämparna vara? Ytterligare ca 750mm?
 
Hej Sven! Jag hade för mig att det var 260mm, och det förefaller ju stämma. När jag i tidigare bänkningar med annat system provat utan ljuddämpare (verktygen rasade ner från tavlorna), så gav varje 10mm avsågning av rören högst märkbar förändring. Problemet med längre primärrör blir att veckla ihop dem så att ljuddämparna fortfarande får plats undertill. Nåja, sånt löses. Hur långa ska ljuddämparna vara? Ytterligare ca 750mm?

Hejsan Mats! Det är där någonstans, jag räknar med 20 grader temp. Med 25 grader blir det 260 mm.
Där ser man, om det gör så mycket skillnad så är det bäst att testa sig fram. Som sagt är beräkningen av avgaslängd inte lika träffsäker som för insug. Vågornas hastighet beror på amplituden på vågen, vilken kan skilja mycket mellan motorer beroende på cylindertryck, storlek på avgasport m.m.

Det viktiga är att man har en "tillräcklig" areaförstoring vid den avstämda längden. Hur ljuddämparen påverkar vet jag inte riktigt. För att få svar på det behöver man troligtvis simulera motorn. Har inte mycket erfarenhet av ljuddämpning än, men det ska jobbas en del på den fronten till nästa formulabil så om ett år får du fråga igen :)
 
Naturligtvis så gjorde den ca 10mm tjocka "head packern" att kamkedjesträckaren just missade kamskidan! :näsblod

Jaha. Då får jag väl låta fräsa ut en 15mm längre version! Tja, inget annat på hojen går att köpa på ICA, så jag kniper käft... :D

Kamkedjeskida.jpg
 
Ber så mycket om ursäkt för OT.

ni som kör singel und sound o har åkt med yamahas tt/xt600 motor vad gjordes på dessa för att få bra snurr??
Vet att yamaha raptor700veven passar rakt i o att med minimala justeringar gårdet bra med både 660 o 700 cylinder med topp på 600,n med.
med 700 stroker vev +12mm o 108i borr får man magiska 880cc. Raptorn har detta i dragrace o ca 145hp

men går det få snurr med originsl grejor är ju detta roligare..

ta ev svar på pm så tråden inte blir kladdigare..

ursäktar ännu en gång för OT

mvh
 
Ber så mycket om ursäkt för OT.

ni som kör singel und sound o har åkt med yamahas tt/xt600 motor vad gjordes på dessa för att få bra snurr??
Vet att yamaha raptor700veven passar rakt i o att med minimala justeringar gårdet bra med både 660 o 700 cylinder med topp på 600,n med.
med 700 stroker vev +12mm o 108i borr får man magiska 880cc. Raptorn har detta i dragrace o ca 145hp

men går det få snurr med originsl grejor är ju detta roligare..

ta ev svar på pm så tråden inte blir kladdigare..

ursäktar ännu en gång för OT

mvh
Ingen fara, Moddlaren! Du har PM! Kanske inte med det svaret du önskat, men ändå...
 
Tack, Sven! Nej, jag håller fortfarande på med en del förberedelser inför montaget. Jag ska svarva o-ringsspår i fodret och avtäta vattenmanteln på OEM-vis, fast med tunna o-ringar (1mm). Lerprov för att kolla ventilfickorna och kanske längre topplocksbultar. Men det närmar sig!

Jag skulle ju ta fram en uppgift på min insuglängd till dig. Jag hittar banne mig inte den dokumenterade uppgiften! Jag vill minnas att det var 250-260mm, och att det borde varit den 3:e pulsen den skulle varit avstämd för enligt Pipemax. Den verkliga längden justerades in på bromsbänken till en toppeffekt på ca 8800rpm. Det gav en dipp vid 7000-7500rpm som var riktigt störig för accelerationen ur böjarna. Mitt försök med avgassystem med "termination box" efter en primärrörslängd på ... hm 535mm, ökade effekten med 11hk just över dippen! Tyvärr försvann toppeffekten lika effektivt... Det vore intressant att höra dina teorier om hur systemet borde se ut!

Gällande staklängd och ditt nya foder tror jag helt på det receptet.
Jag tror att din motor kommer att svara med högre toppeffekt, bibehållet maxvrid och bättre livslängd.
För att få bredare register i avgassystemet skulle jag rekommendera ett steppat system, minst tre ekvidistanta steg.

Handlar du delarna från Burns kan de räkna åt dig. Deras beräkningar brukar stämma bra.

Hur pass bra kontroll har man på vevhusvakuumet i en sån där stånka du kör. Är det utrett och klart? Eller finns det plats för förbättringar?
Dåliga vevhusventlösningar på en stånka stjäl ofta mycket effekt. Bra vevhusundertryck är dessutom ofta vad low tension-kolvringar kräver för att behålla oljekontrollen.
 
Gällande staklängd och ditt nya foder tror jag helt på det receptet.
Jag tror att din motor kommer att svara med högre toppeffekt, bibehållet maxvrid och bättre livslängd.
För att få bredare register i avgassystemet skulle jag rekommendera ett steppat system, minst tre ekvidistanta steg.

Handlar du delarna från Burns kan de räkna åt dig. Deras beräkningar brukar stämma bra.

Hur pass bra kontroll har man på vevhusvakuumet i en sån där stånka du kör. Är det utrett och klart? Eller finns det plats för förbättringar?
Dåliga vevhusventlösningar på en stånka stjäl ofta mycket effekt. Bra vevhusundertryck är dessutom ofta vad low tension-kolvringar kräver för att behålla oljekontrollen.

Ja, vi får väl se vad för resultat det blir! Jag är helt nöjd om bara foder och ramlager håller lite bättre.

Jag har nog provat närmare 10 olika avgassystem på mina stånkor genom åren. På de senare har primärrören varit steppade. Förr blåste jag konor för sekundärrören, vilket var lite tidskrävande. Utförandet jag har nu har justerbar primärrörslängd, en termination box för tydlig reflexion och ljuddämpning och två ljuddämpare som mynnar underhojen just framför bakhjulet ut på varje sida. Tyvärr blev det någon mysko effekt av det som klippte bort toppeffekten... Så om jag hinner innan årsracet testar jag utan termination box men med större perforerat rör i ljuddämparna. Tyvärr ger det en högre ljudnivå också, vilket är en stor utmaning. Nu sänker jag kompression till mera moderata 13-13,5:1, så det borde hjälpa på ljudnivån också.

Vevhusventilation är en riktig kompromiss på den här motorn. Det är ju en torrsump UTAN returpump! Vevhuset evakueras nämligen via en reedventil ut till transkåpan och växellådan, som utgör motorns oljetank. Jag har original vevhusventilation i toppen av kamkedjetunneln plus en extra i bakkant av transmissionsutrymmet, där startmotorn satt. Det gör åtminstone att det andas så bra det kan, utan att det kommer ut för mycket olja i kärlen på raksträckan. Visst finns här förbättringspotential!
 
Last edited:
Nu sitter det i alla fall spår och o-ringar på fodret för att undvika otillbörligt utbyte av "kroppsvätskor"!

uploadfromtaptalk1404559960531.jpg
 
Tillverkat nytt bakdrev (från drevämne! Jag är ju inte konstig eller så... Eller?). Passade på att öka ryckutjämnarna (PU) från 84 shore till 92, eftersom de hade en tendens att smulas. Hittade en ämnesstång som gjorde det mycket enklare. Drevämnet är till 530-kedja som jag svarvar ned vid kuggarna till 520-storlek. På så sätt minskar jag yttrycket på de här ryckutjämnarna.

uploadfromtaptalk1404641517175.jpg
 
en termination box för tydlig reflexion och ljuddämpning och två ljuddämpare som mynnar underhojen just framför bakhjulet ut på varje sida. Tyvärr blev det någon mysko effekt av det som klippte bort toppeffekten...
Funderade lite, du tror inte att det kan vara så att pulsen studsar mot motstående vägg i boxen och reflekteras som positiv puls till avgasporten? Hur långt är det från änden på primärröret till motstående vägg?

Tillverkat nytt bakdrev (från drevämne! Jag är ju inte konstig eller så... Eller?). Passade på att öka ryckutjämnarna (PU) från 84 shore till 92, eftersom de hade en tendens att smulas. Hittade en ämnesstång som gjorde det mycket enklare. Drevämnet är till 530-kedja som jag svarvar ned vid kuggarna till 520-storlek. På så sätt minskar jag yttrycket på de här ryckutjämnarna.

Fräsigt.. eller svarvigt :brynad
 
Jo, det är väl möjligt. Det är ca 100mm mellan primärrören och bakre gaveln i termination boxen.
 
Med 10mm head packer kom naturligtvis också ena kamskidan högre upp. Lika naturligt kom sträckaren därför att missa skidan! Så medan jag varit på semester, har en längre skida levererats! Nu går det äntligen att montera ihop motorn!

uploadfromtaptalk1405952428446.jpg
 
Håller planen för premiär på årsracet? Hoppas och ser fram emot att få se denna eminenta skapelse både i depå och full action.

Heja doktorn!:banana
 
Håller planen för premiär på årsracet? Hoppas och ser fram emot att få se denna eminenta skapelse både i depå och full action.

Heja doktorn!:banana

Tackar!Jo, det är min plan, men den hänger i en skör tråd. Det är bara att kavla upp ärmarna och hålla tummarna för att inga komplikationer tillstöter!

Stålfodret känns onödigt "vasst" i ytan och friktionen mot ringarna ovanligt hög... Funderar på om det räcker med en varsam inkörning, eller om jag måste putsa det ytterligare efter honingen? Hm.
 
Efter monterat kamkedjan och kunnat snurra på veven, så kändes det inte så tokigt. Jag tajmade kammarna idag, vilket är rysligt tidsödande. Det blev 105 deg BTDC på avgas och 108,5 deg ATDC på insug (lobcenter). Så nu är kraftverket redo att monteras i ramen!

uploadfromtaptalk1406052295092.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top