Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Härligt!:banana

Helt nybyggd hoj och enda justeringen på premiären var växelpedalsaxeln - synnerligen välbyggt måste man säga, men det var det väl iofs ingen som tvivlade på...respekt!

Visa nu "fabrikskottarna" var skåpet ska stå :rock
 
Har herrn sett bildlänken på faceboom ?
Kan mailaden också iofs ;-)
 
Såg ett snyggt bygge på Sviesta idag!

Problem på kvalet? Tror inte att jag såg att du fullbordade något varv men påbörjade 2st, eller så hade jag solsting.

Riktigt snygg hoj! :tummenupp

IMG_3354_2.jpg
 
Tackar! Träningen blev rumphuggen pga hojen bluddrade och ville inte dra under belastning. Jag körde in och bytte stift på vinst och förlust, ut igen, men samma visa. Efteråt såg jag att trottelpositionssensorns fastsättningsskruvar hade vibrerat loss och hela tps:en hängde i kabeln!
 
De första två racen som den nybyggda hojen ställde upp i, fullföljdes! Det var faktiskt över förväntan!

Om nu någon trodde att det skulle gå helt utan ansträngning kan jag avslöja följande (om vi nöjer oss med att beskriva mekandet på plats på Sviestad):
1. Montera ECU och varvräknare som hämtades längs vägen
2. Bli svartflaggad på friträningen pga avsaknad av laptimer (som jag medvetet struntade i att hänga dit). När jag styr av banan ser jag att motorn sölat olja. Vevhusventilationen krävde ny tankfoam i burken och längre slang, sen blev det hyfsat torrt.
3. Första tidsträningen fick avbrytas efter 7 varv, eftersom motorn började bluddra på pådrag. Misstänkte att batterierna (kör total loss) tagit slut och laddade dessa fullt till lördagens andra tidsträning. Dessutom tog bromsen allt längre in redan efter 5 varv. Oket prickar inte helt skivorna, så en del av beläggen låg utanför skivan. Byter belägg och slipar bort det som inte kommer i kontakt med skivan (får tillverka nya okhållare), samt byter till regnhjulens skivor eftersom skivorna också verkade slå något. Bytte bakdäck.
4. Motorn bluddrade under belastning redan från början på tidsträningen, for in i depå igen och bytte stift på vinst och förlust, vilket inte hjälpte. I depån upptäcker jag att skruvarna till trottelpositionssensorn (TPS) gängat ur sig så TPSen hänger i sladden... Om ECUn hela tiden tror att mitt pådrag är -22% så går den liiiite magert. Jöh! Kapade ur gummi som tanken vilar på för att gasvajern inte ska bli klämd och orsaka 5000rpm i tomgångsvarvtal.
5. Under race 1 vrider sig vänster styrhalva bakåt, så redan vid motstyrning i högerböj, touchar vänsterhandens fingrar ramen. Det är inte optimalt. I inbromsningarna försökte jag bända tillbaka styret, men lyckades inte. Bromsarna lirar däremot och farbror kommer i mål på 10e plats!
6. Eftersom jag inte hunnit mappa om efter motorn blev på 680cc (var 644cc), så gick den ganska magert på toppbelastning och varv. Mappade om till söndagens 3 träningsvarv (!), vilket blev lyckat!
7. Magrade också av lite på 0-30% TPS inför race 2, för att ev lyckas minska knycken som blir vid försiktigt pådrag. Flyttade dödarknappen eftersom hydraulslangen till kopplingen riskerar påverka vippbrytaren vid fullt styrutslag till vänster.
8. Genomför race 2 i 35 graders värme och med ett långt oljespår från chikanen till igenom Bergskurvan, och putsar varvtiden med nästan en sekund. Kör fortfarande som en kärring, men hojen gåååår!

Annars var det inget speciellt...

F*n vad kul med all uppståndelse det blev över mitt bygge! Riktigt roligt med alla er som har följt den här tråden och hälsade på i depån! Tack för besöken och intresset!
 
Den väger förresten 115kg med olja och vatten, utan bensin.
 
Gratulerar till färdigt bygge o avklarad första racehelg, med 2 genomförda race. Jag har ju haft förmånen att följa detta från scratch till färdigt bygge eftersom vi bor nästgårds. Kombinationen teoretisk kunskap (ex datorsimulering av flex i ram) och extremt praktiskt handlag imponerar stort. Race on, hörs snart igen / Daniel
 
Ja hatten av, bra gjort, och tack för varmt mottagande i depån. Verkligen kul att både se maskinen och träffa dig IRL.
 
Mycket snyggt bygge! Det är ju fabriksracerkänsla på denna, och så fint den låter! Låter som att det bara var småfix i samband med premiären, måste ju kännas bra att man lyckats såpass bra "direkt" :) Lycka till på banorna i fortsättningen nu.

Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att besöka ditt garage under bygget, fick strul med hojen (förmodligen brända avgasventiler, försöker reda ut nu), så har saknat fordon att ta mig förbi ta. Förhoppnings kan man se den i verkligheten någon annan gång/annat sammanhang!
 
Tack för alla positiva omdömen! En sista byggvideo i det här projektet:

 
Last edited:
Porr och perfektion i en underbar kombo. Som tidigare skribenter redan påpekat; otroligt välgjort och kul att slutligen se projektet gå i mål. Det måste kännas otroligt skönt? Well done Dr_C!
 
Grattis! Stor applåd till dej för detta projekt, helt suveränt. Hoppas du får många problemfria körningar med hojen! :tummenupp

/Lasse
 
Gratulerar till färdigt bygge o avklarad första racehelg, med 2 genomförda race. Jag har ju haft förmånen att följa detta från scratch till färdigt bygge eftersom vi bor nästgårds. Kombinationen teoretisk kunskap (ex datorsimulering av flex i ram) och extremt praktiskt handlag imponerar stort. Race on, hörs snart igen / Daniel
Tack, Daniel! Nu ska detta kombineras med körskicklighet, hur nu det ska gå till? ;-)

Ja hatten av, bra gjort, och tack för varmt mottagande i depån. Verkligen kul att både se maskinen och träffa dig IRL.
Tack och detsamma!

Tack! Ja, målgångarna kändes faktiskt riktigt bra! :tummenupp Speciellt som jag vet hur lite som ska till för att det ska gå i stöpet.

Mycket snyggt bygge! Det är ju fabriksracerkänsla på denna, och så fint den låter! Låter som att det bara var småfix i samband med premiären, måste ju kännas bra att man lyckats såpass bra "direkt" :) Lycka till på banorna i fortsättningen nu.

Tyvärr fick jag aldrig möjlighet att besöka ditt garage under bygget, fick strul med hojen (förmodligen brända avgasventiler, försöker reda ut nu), så har saknat fordon att ta mig förbi ta. Förhoppnings kan man se den i verkligheten någon annan gång/annat sammanhang!
Tack, Ola! Eftersom jag behöver få upp farten, så blir det nog en vända till Sturup på söndag, och det ligger ju i verkligheten...

Porr och perfektion i en underbar kombo. Som tidigare skribenter redan påpekat; otroligt välgjort och kul att slutligen se projektet gå i mål. Det måste kännas otroligt skönt? Well done Dr_C!
Tack! Jo, det känns väldigt tillfredsställande! Min narcissism galopperar!

Grattis! Stor applåd till dej för detta projekt, helt suveränt. Hoppas du får många problemfria körningar med hojen! :tummenupp

/Lasse
Tack, Lasse! Jag har inga illusioner om problemfria körningar, men bara jag kommer i mål på racen så är jag nöjd!
 
Intressant film! Men jäklar vad grov kamkedja! Jag trodde det mesta var dimensionerat stort på XR-motorn men den där var ju enorm!
 
Tack för alla positiva omdömen! En sista byggvideo i det här projektet:


Grattis till ett synnerligen väl genomfört bygge Mats!!!:tummenupp Jag agerar gärna rundningsmärke med Seeley G50:n i Danmark. Om allt går som jag hoppas så ses vi där...:)

MVH BG
 
Intressant film! Men jäklar vad grov kamkedja! Jag trodde det mesta var dimensionerat stort på XR-motorn men den där var ju enorm!
Ja, lätt traktorbetonad. Tacksamt dock nu när jag behövde en längre version av den!

Grattis till ett synnerligen väl genomfört bygge Mats!!!:tummenupp Jag agerar gärna rundningsmärke med Seeley G50:n i Danmark. Om allt går som jag hoppas så ses vi där...:)

MVH BG
Tack Björn! Ja, om allt går som jag också hoppas på (för både dig och mig) så ses vi där! Viktigt att hålla Ingmar glad! :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top