Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Instämmer i kören!!- helt underbart bygge, synnerligen estetiskt tilltalande!!, och som man säger- if it looks right, it is right.
(gillar oxo det silvriga som står i bakgrunden....:tummenupp)

//jj

Tack för alla ryggdunkningar! Vad ni tar i! :rodnar
I väntan på längre vevstakar från Carillio (kolvar och topplockspackningar har anlänt), har jag fortsatt montera och fixa till lite olika saker. Idag har jag hängt dit kylarna, tillverkat en fotpinne, anpassat fästen och skruvat dit tanken, riktat bakramen, monterat styrstopp, monterat styrdämparen och mekat dit ett nytt Brembo radialkolvshandtag. Jag har tyvärr haft bekymmer med att handtaget tagit allt längre in under racen, för att under senare halvan tvinga mig att använda alla fingrarna för att inte klämma några under handtaget. Har provat olika handtag och olika oljor. Nu står hoppet till herrejösses-olja och good ol' Brembo. Så nu har det börjat komma mer pryttlar på åket.

20140531_103223.jpg

Doktorn! Carrillo! Dubbelt överallt . Skum stavning jag vet. Men vi gamlos måste ju stava ärevördiga räserprylar rätt, annars blir det ingen ordning alls på sporthoj. Snorisarna kan då tillåtas blanda ihop rediga kawa trepipar med en modern speedtriple.. och vem vet då vilka ytterligare okristligheter som illbattingarna kan hitta på.

Du borde teama upp med Acke snart. Till skillnad från mig är du på den nivån att jag misstänker att ni skulle ha stort utbyte av att spåna lite ihop.

Last edited:
Enig! Någon måste stå för vårdandet av språket, historien och jämt veta att det var bättre förr. Nåja. Jag talar i pluralis för att jag faktiskt beställt 2 stakar, 2 kolvar och 10 toppackningar. Om jag prickar rätt med kolvspelet, blir det komponenter över till en reservmotor. Annars har jag till ett nytt försök! ☺

Jo Acke är på samma våglängd, fast bara mycket mera kunnig och erfaren. Kanske en ny extrem lättviktssporthoj, baserat på Folan/ISR 650 twin? Eller är det bara effekt som gäller?

Last edited:
Grymt jävla imponerande, ursäkta min svenska :)
Men finner inte dom rätta orden, för hur snyggt det blir, hoppas du får en kanon säsong :tummenupp:Bugar

Så asjävla fetcoolt! :yoparty Fyfan vad snyggt det blir, våldsporr på hög nivå!! :tummenupp

Mitt bygge är långt från klart men har redan ett nytt värre i huvudet.Vore kul att se din live och spåna lite ideer.
Sen lite kol från R2..Lite/mycket hjälp av Acke så är det igång!!
Grymt fin den blir..Hoppas den blir bra också!!

Tackar!
Fast "våldsporr"? Hm. Vet ni vem nyckelbens-Bengt är?

Nu har den högt mutade tomten varit på besök och levererat nya vevstakarrrrr (pluralis). I helgen blir det nog att montera elen, fixa kåpfästen och pressa ihop en vevaxel med en ny vevstake. Längden är 145 mm istf OEM som är 135 mm. Vevstakens storände är en smula för stor, så jag får nog slipa ur vevhuset lite. Jag skulle behövt ytterligare en Husaberg vevaxel med 80 mm slag (2005-2008, eller nåt sånt). Vet ni om någon sådan så pm:a gärna!

Carillio.jpg

jag undrar vad för mc/motor är bra att utgå ifrån om man vill bygga en supermono?

jag undrar vad för mc/motor är bra att utgå ifrån om man vill bygga en supermono?
Vanligast är att utgå från ett GP250-chassie (Honda eller Yamaha tex), operera ut pappsmällan och sätta i en stor (+600cc) stånka, tex nån KTM, BMW, Rotax eller nåt sånt. Alternativt, fördel om du är en liten person, utgå från en GP125-chassie (Honda) och stoppa in en 450-stånka. Man kan såklart göra det både enklare och svårare för sig...

Vanligast är att utgå från ett GP250-chassie (Honda eller Yamaha tex), operera ut pappsmällan och sätta i en stor (+600cc) stånka, tex nån KTM, BMW, Rotax eller nåt sånt. Alternativt, fördel om du är en liten person, utgå från en GP125-chassie (Honda) och stoppa in en 450-stånka. Man kan såklart göra det både enklare och svårare för sig...

Maico 700?

Max 1 cylinder
4 takt
Max 800cc
Ingen överladdning
Handelsbensin

Förutom det normala Svemo RR-reglementet: I övrigt fritt valt arbete.

En av få prototyp-klasser!

Tackar!
Fast "våldsporr"? Hm. Vet ni vem nyckelbens-Bengt är?

Nu har den högt mutade tomten varit på besök och levererat nya vevstakarrrrr (pluralis). I helgen blir det nog att montera elen, fixa kåpfästen och pressa ihop en vevaxel med en ny vevstake. Längden är 145 mm istf OEM som är 135 mm. Vevstakens storände är en smula för stor, så jag får nog slipa ur vevhuset lite. Jag skulle behövt ytterligare en Husaberg vevaxel med 80 mm slag (2005-2008, eller nåt sånt). Vet ni om någon sådan så pm:a gärna!

Finns en i Höör som du kan få klämma på ;-)
Sitter fortfarande ihop med veven

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...