Superbike kval1 Valencia

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Ducati på platserna 1-6... :bow
Jag vet att "man inte ska ropa hej förrens man är över bäcken", men det ser ut att bli en trevlig sesong. :tummenupp
 
Ducatiracer skrev:
Ducati på platserna 1-6... :bow
Jag vet att "man inte ska ropa hej förrens man är över bäcken", men det ser ut att bli en trevlig sesong. :tummenupp

Nej, om det bara blir Ducati i topp blir det tråkigt ..
 
Ducatiracer skrev:
Ducati på platserna 1-6... :bow
Jag vet att "man inte ska ropa hej förrens man är över bäcken", men det ser ut att bli en trevlig sesong. :tummenupp
eller inte, dödar ju intresset för den serien... skulle det inte göras nåt i reglementet så radfyrorna skulle få lite bättre chans?
 
WASP skrev:
eller inte, dödar ju intresset för den serien... skulle det inte göras nåt i reglementet så radfyrorna skulle få lite bättre chans?

Hörde att 1000 fyrorna går ostypta och har mer effekt, med vad hjälper det med sämre chassie och sämre förare?
 
Hightuned skrev:
Hörde att 1000 fyrorna går ostypta och har mer effekt, med vad hjälper det med sämre chassie och sämre förare?
stämmer nog inte... verkar vara varvtalsbegränsning istället nu... 14000 rpm, vad jag kunde utläsa... är det något mer, ni som har koll?
 
WASP skrev:
stämmer nog inte... verkar vara varvtalsbegränsning istället nu... 14000 rpm, vad jag kunde utläsa... är det något mer, ni som har koll?

Förvisso, men gsxr1000 som gick förra året lämnad 193 med västa duccens 189, och skulle man släppa varvtalet så kunde som ju varva 18000 och plocka ut +230 kusar och det vore väl knappast rättvist?
 
Hightuned skrev:
Förvisso, men gsxr1000 som gick förra året lämnad 193 med västa duccens 189, och skulle man släppa varvtalet så kunde som ju varva 18000 och plocka ut +230 kusar och det vore väl knappast rättvist?

På vilket sätt vore det orättvist? Det borde ju vara upp till varje fabrikant att välja den motorkonfiguration som fungerar bäst, med 1000 cc som enda krav? Om inte Ducati klarar att plocka ut tillräckligt mycket effekt ur sina twinnar får de väl prova något annat.
 
Hightuned skrev:
Förvisso, men gsxr1000 som gick förra året lämnad 193 med västa duccens 189, och skulle man släppa varvtalet så kunde som ju varva 18000 och plocka ut +230 kusar och det vore väl knappast rättvist?

Så du menar att konstruerade restriktioner för vissa motortyper är rättvist? Konstig definition av rättvisa i så fall. Samma regler för alla är rättvist tycker jag, men det är klart, då skulle det inte vara "Ducati cup" längre. :rolleyes:
 
McB skrev:
På vilket sätt vore det orättvist? Det borde ju vara upp till varje fabrikant att välja den motorkonfiguration som fungerar bäst, med 1000 cc som enda krav? Om inte Ducati klarar att plocka ut tillräckligt mycket effekt ur sina twinnar får de väl prova något annat.

Nää hämmar man ju utvecklingen av balla twinnar för gatbruk och det vill vi ju inte, skulle väl ifos mörda för en gatversion av desomsedicin.
 
Hightuned skrev:
Nää hämmar man ju utvecklingen av balla twinnar för gatbruk och det vill vi ju inte, skulle väl ifos mörda för en gatversion av desomsedicin.

Hämnar utvecklingen? Snarare tvärtom, eftersom regelverket gör att de inte behöver pressa konstruktionen till det yttersta.
 
McB skrev:
Hämnar utvecklingen? Snarare tvärtom, eftersom regelverket gör att de inte behöver pressa konstruktionen till det yttersta.

Det går ju inte mycket längre, dom funderade ju på att använda twinnen i motogp med beräknade då att dom skulle vara tvungna att vara den över 16000 för att få ut över 220 bakhjulshästar och det skulle den aldrig hålla för så det blev en v4 istället.
 
Vad har Ducati som gör dem så överlägsna? Är det chassiet eller motorn eller ekonomin?
 
Hightuned skrev:
Det går ju inte mycket längre, dom funderade ju på att använda twinnen i motogp med beräknade då att dom skulle vara tvungna att vara den över 16000 för att få ut över 220 bakhjulshästar och det skulle den aldrig hålla för så det blev en v4 istället.

Slutsats: en V-twin klarar inte av att hänga med en radfyra när de har samma förutsättningar gällande slagvolym, och inga restriktioner för strypning eller dylikt.

V.S.B.
 
ja att det blir ducati cup gagnar ju inte direkt serien, är väl endast ducati som har fabriksteam i den serien i år väl?
 
McB skrev:
Slutsats: en V-twin klarar inte av att hänga med en radfyra när de har samma förutsättningar gällande slagvolym, och inga restriktioner för strypning eller dylikt.

V.S.B.

DEt är ju därför man alltid kört 600 mot 750 resp 750 mot 1000, om inte en passar med 1000 mot 1000 så för väl riskokarna hålla sig till superstock?
 
Och jag har alltid gått höra att en 750 är en räser medan en 1000 gubbhoj, så då borde man väl miska kubiken för att bli sportigare? :D
 
Hightuned skrev:
DEt är ju därför man alltid kört 600 mot 750 resp 750 mot 1000, om inte en passar med 1000 mot 1000 så för väl riskokarna hålla sig till superstock?

Varför ska det vara så då? Jo, för att Ducati inte skulle ha en chans med sin V-twin i en serie där det inte finns några restriktioner för radfyrorna. Regelverket gagnar V-twin-användarna, så enkelt är det.
 
McB skrev:
Varför ska det vara så då? Jo, för att Ducati inte skulle ha en chans med sin V-twin i en serie där det inte finns några restriktioner för radfyrorna. Regelverket gagnar V-twin-användarna, så enkelt är det.

Det är väl inget dom hindrar japanerna att bygga en twin på samma vilkor med det klara do ju uppenbarligen inte av, synd att hind ga upp med SP1/2 det var ju verkligen en grym hoj dom skulle jobbar vidare med och spolar bladen!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top