Bagagehållare, Rear rack eller något.

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Intressant....... så det finns alltså inga rostfria konstruktioner som är vibrationsutsatta? (eller - de som finns kommer förr eller senare att spricka) Tänk efter noga........
Allt har med dimensionering och val av materialkvalitet att göra - rostfritt är inte ett enda material.
Precis vad jag också menade (underförstått).
Eftersom det stora flertalet sporthojsläsare inte är lika smarta som dej och har ödmjukt bett om råd räknar jag med att dom har problem att hållfasthetsberäkna konstruktionen och då menar jag bara att om man använder vanligt stål köper man sej lite reservhållbarhet…:krama
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Precis vad jag också menade (underförstått).
Eftersom det stora flertalet sporthojsläsare inte är lika smarta som dej och har ödmjukt bett om råd räknar jag med att dom har problem att hållfasthetsberäkna konstruktionen och då menar jag bara att om man använder vanligt stål köper man sej lite reservhållbarhet…:krama
Korrekt. Fast även med vanligt stål kan man ha ”otur” när man tänker, det går att underdimensionera med det också.

/Konstruktören
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Eller köp en färdig!
 

Bifogat

  • 692C126E-4A0F-4996-829E-8BA2EBE39585.png
    692C126E-4A0F-4996-829E-8BA2EBE39585.png
    1.5 MB · Visningar: 18

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är väl inte så kul men hur kul är det att ha ngt Frankenstein rat bike rostdroppande hembygge bak på sin fina Ducati då:fakta:hihi
Det går ju också att bygga något snyggt. Jag byggde själv en väskhållare till min förra Ducce (pga att de väskorna jag vill ha inte hade fästen till min hoj) och det såg mycket cleant ut när det var klart.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Kul med aktivitet i tråden :)
Kikade på den från motea men är osäker på om den går att fästa då fästena för sidoväskorna använder samma infästningshål, dvs - sitter redan saker i vägen.
Kan helt ärligt säga att jag inte är orolig ör att det blir en Frankenstein skapelse :)
Är ingen världsmästare men jag har lite koll iaf.
Har inte hunnit mäta ännu då även den stackars ducatin blev överraskad av snön och snabbt fick kapellet täckt av ansenliga mängder.
Tanken är iaf att plagiera något som ser hyfsat ut, anpassa infästningen efter sidoväskorna, varmbocka materialet (sandfyllt), valet av material till ramen faller på svartstål, kör med MIG antingen själv eller ber min verkstadssmed att svetsa ihop det.
Är det värt att hitta någon som anlöper hela bygget för att minska risken för sprickbildning av vibrationer?
Stålkvalite kommer vara känd likväl som typ av svetstråd.
Efterbehandling får bli slipning, kallgalv och täckfärg.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Då har jag fotat och estimerat godstjocklek på befintliga hållare ca10mm
Har nog inte sett någon pakethållare som ser ut att passa med dessa fästen..
Men M8 skruv/bult är det :)
Ser ut som att det är förberett för att ett rör ska kunna gå från främre fästet och liva med urgröpningen/radien på det bakre fästet..

IMG20221125151842.jpg

IMG20221125151830.jpgIMG20221125151836.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vet inte var de får det där med "5kg" ifrån

Stod lika på min Krauser. Den pallar då lätt 30-40kg.
Måste vara nåt med totalvikten och maxlast
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Kul med aktivitet i tråden :)
Kikade på den från motea men är osäker på om den går att fästa då fästena för sidoväskorna använder samma infästningshål, dvs - sitter redan saker i vägen.
Kan helt ärligt säga att jag inte är orolig ör att det blir en Frankenstein skapelse :)
Är ingen världsmästare men jag har lite koll iaf.
Har inte hunnit mäta ännu då även den stackars ducatin blev överraskad av snön och snabbt fick kapellet täckt av ansenliga mängder.
Tanken är iaf att plagiera något som ser hyfsat ut, anpassa infästningen efter sidoväskorna, varmbocka materialet (sandfyllt), valet av material till ramen faller på svartstål, kör med MIG antingen själv eller ber min verkstadssmed att svetsa ihop det.
Är det värt att hitta någon som anlöper hela bygget för att minska risken för sprickbildning av vibrationer?
Stålkvalite kommer vara känd likväl som typ av svetstråd.
Efterbehandling får bli slipning, kallgalv och täckfärg.
Ta inte kallgalv och sedan täckfärg om du inte vill att färgen skall flaga av. Ta vanlig grundfärg. Galven reagerar och avger nån slags gas eller något ämne i flera dagar eller veckor efter den lagts på så att färgen lossnar eller bubblar sig. Finns säkert någon kemist som kan svara på vad som händer men av egen erfarenhet vet jag att det inte funkar så bra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vet inte var de får det där med "5kg" ifrån

Stod lika på min Krauser. Den pallar då lätt 30-40kg.
Måste vara nåt med totalvikten och maxlast
Maxhastighet på väskor brukar vara 120-140kmh också, ryktet säger att allt från Oxford i tyg till Givi i plast tål betydligt mycket mer än så. Men händer något så är ju dom fria om du kör betydligt fortare/lastar betydligt tyngre.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top