Bagagehållare, Rear rack eller något.

Intressant....... så det finns alltså inga rostfria konstruktioner som är vibrationsutsatta? (eller - de som finns kommer förr eller senare att spricka) Tänk efter noga........
Allt har med dimensionering och val av materialkvalitet att göra - rostfritt är inte ett enda material.
Precis vad jag också menade (underförstått).
Eftersom det stora flertalet sporthojsläsare inte är lika smarta som dej och har ödmjukt bett om råd räknar jag med att dom har problem att hållfasthetsberäkna konstruktionen och då menar jag bara att om man använder vanligt stål köper man sej lite reservhållbarhet…:krama
 
Precis vad jag också menade (underförstått).
Eftersom det stora flertalet sporthojsläsare inte är lika smarta som dej och har ödmjukt bett om råd räknar jag med att dom har problem att hållfasthetsberäkna konstruktionen och då menar jag bara att om man använder vanligt stål köper man sej lite reservhållbarhet…:krama
Korrekt. Fast även med vanligt stål kan man ha ”otur” när man tänker, det går att underdimensionera med det också.

/Konstruktören
 
Eller köp en färdig!
 

Bifogat

  • 692C126E-4A0F-4996-829E-8BA2EBE39585.png
    692C126E-4A0F-4996-829E-8BA2EBE39585.png
    1.5 MB · Visningar: 18
Det är väl inte så kul men hur kul är det att ha ngt Frankenstein rat bike rostdroppande hembygge bak på sin fina Ducati då:fakta:hihi
Det går ju också att bygga något snyggt. Jag byggde själv en väskhållare till min förra Ducce (pga att de väskorna jag vill ha inte hade fästen till min hoj) och det såg mycket cleant ut när det var klart.
 
Kul med aktivitet i tråden :)
Kikade på den från motea men är osäker på om den går att fästa då fästena för sidoväskorna använder samma infästningshål, dvs - sitter redan saker i vägen.
Kan helt ärligt säga att jag inte är orolig ör att det blir en Frankenstein skapelse :)
Är ingen världsmästare men jag har lite koll iaf.
Har inte hunnit mäta ännu då även den stackars ducatin blev överraskad av snön och snabbt fick kapellet täckt av ansenliga mängder.
Tanken är iaf att plagiera något som ser hyfsat ut, anpassa infästningen efter sidoväskorna, varmbocka materialet (sandfyllt), valet av material till ramen faller på svartstål, kör med MIG antingen själv eller ber min verkstadssmed att svetsa ihop det.
Är det värt att hitta någon som anlöper hela bygget för att minska risken för sprickbildning av vibrationer?
Stålkvalite kommer vara känd likväl som typ av svetstråd.
Efterbehandling får bli slipning, kallgalv och täckfärg.
 
Då har jag fotat och estimerat godstjocklek på befintliga hållare ca10mm
Har nog inte sett någon pakethållare som ser ut att passa med dessa fästen..
Men M8 skruv/bult är det :)
Ser ut som att det är förberett för att ett rör ska kunna gå från främre fästet och liva med urgröpningen/radien på det bakre fästet..

IMG20221125151842.jpg

IMG20221125151830.jpgIMG20221125151836.jpg
 
Vet inte var de får det där med "5kg" ifrån

Stod lika på min Krauser. Den pallar då lätt 30-40kg.
Måste vara nåt med totalvikten och maxlast
 
Kul med aktivitet i tråden :)
Kikade på den från motea men är osäker på om den går att fästa då fästena för sidoväskorna använder samma infästningshål, dvs - sitter redan saker i vägen.
Kan helt ärligt säga att jag inte är orolig ör att det blir en Frankenstein skapelse :)
Är ingen världsmästare men jag har lite koll iaf.
Har inte hunnit mäta ännu då även den stackars ducatin blev överraskad av snön och snabbt fick kapellet täckt av ansenliga mängder.
Tanken är iaf att plagiera något som ser hyfsat ut, anpassa infästningen efter sidoväskorna, varmbocka materialet (sandfyllt), valet av material till ramen faller på svartstål, kör med MIG antingen själv eller ber min verkstadssmed att svetsa ihop det.
Är det värt att hitta någon som anlöper hela bygget för att minska risken för sprickbildning av vibrationer?
Stålkvalite kommer vara känd likväl som typ av svetstråd.
Efterbehandling får bli slipning, kallgalv och täckfärg.
Ta inte kallgalv och sedan täckfärg om du inte vill att färgen skall flaga av. Ta vanlig grundfärg. Galven reagerar och avger nån slags gas eller något ämne i flera dagar eller veckor efter den lagts på så att färgen lossnar eller bubblar sig. Finns säkert någon kemist som kan svara på vad som händer men av egen erfarenhet vet jag att det inte funkar så bra.
 
Vet inte var de får det där med "5kg" ifrån

Stod lika på min Krauser. Den pallar då lätt 30-40kg.
Måste vara nåt med totalvikten och maxlast
Maxhastighet på väskor brukar vara 120-140kmh också, ryktet säger att allt från Oxford i tyg till Givi i plast tål betydligt mycket mer än så. Men händer något så är ju dom fria om du kör betydligt fortare/lastar betydligt tyngre.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top