StorbildsTV LCD - åsikter

IronMike

Guest
McB skrev:
Två helt olika företag från olika länder. Motivera.
Ibm tillverkar inte prylar längre.. När acer startades så tog acer över en del av ibm's produktion, med samma fabriker, å samma arbetare. Vill du ha källa ?
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
IronMike skrev:
Jag skrev ordningen i avseende på hur bildkvaliten ter sig, därför får den stå kvar :) sluta mästra nu innan jag komma över å klappa säften. Duy gör mij jieffla syr goppe.

(leifi dialekt..)

:pannkyss :7peta ;)

Spelar du korkad eller är du allvarlig?

En Scart-kabel har kapacitet att överföra alla de format du rabblar upp. Har då inte formatet någon betydelse längre, eftersom det är Scart?

IronMike skrev:
Ibm tillverkar inte prylar längre.. När acer startades så tog acer över en del av ibm's produktion, med samma fabriker, å samma arbetare. Vill du ha källa ?

IBM har sålt sin PC-verksamhet, ja. Till Lenovo, inte Acer.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Markus skrev:
OKej, båda de här har HDMI:
KDL-S40A11E
KLV-S40A10E
Den ena rekommenderades tidigare i tråden, är det där DV3 värt något? Hur är det med "inbyggd digital kanalväljare" - vad är det bra för?
Enda skillnaden är att KDL-modellen har en inbyggd DVB-T tuner. (Digital Video Broadcast - Terrestrial), alltså en digital kanalväljare för marksänd digital-TV.

Kör du via parabol eller kabel-TV så har du ingen eller liten nytta av den.
På sikt kommer alla modeller vara utrustade med en digital kanalväljare, för marksänd digital-TV då.

EDIT:
Hierarkin ser ut som följer.
HDMI (DVI) -> Komponent -> Scart RGB -> S-video -> Komposit.
På vissa äldre 100Hz CRT-TVs ger s-video en bättre bild än RGB-scart. Egen åsikt.

IronMike skrev:
Jag skulle lägga slantarna på en Samsung LE40 och få en gratis samsung dvd spelare med hdmi utgång (värd 3 lax) på köpet hos en viss firma :) Den har snabbare bilduppdatering .. starkare konturer och något bättre färåtergivning just när det gäller rött. Sonyn ger mer orange än rött.
Vilken modell syftar du på? R51,M51 eller M61?
Det är trots allt bra stor skillnad mellan modellerna, likaså mellan Sony V40 och S40.

IronMike skrev:
Vi har bl a en Le40 som vi byggt ihop med ett microsoft media-center... På de flesta officiella ställena man kan kika på dom, så får man inte upp optimal bildkvalitet pga av långa kablar, samt flera skärmar runtomkring som stör ut varann. Vi har en som vi byggt upp i avskild hörna.
Klart det blir bra om man ansluter en pc med DVI->HDMI och kör HD-material...
alla skärmar ser bra ut med en HD-källa. En bra skärm presterar bra med lite sunkigare SD också.

IronMike skrev:
Glöm inte bilduppdateringen... Även om en skärm kan ha bra bildupplösning, så påverkar det inte förmågan att uppdatera bild.
Finns massor skärmar som man inte kan se hockey på, utan att få grova pixelfel trots bra upplösning.
I regel har plasma snabbare bilduppdatering... Den "snabbaste" lcd'n i dagsläget är LG Rx-serien, tätt följd av samsung LE....
Responstiden på skärmarna är inte av största vikt. Allt <= 12ms är acceptabelt. En LCD-skärm kan ha hur kort responstid som helst men ändå "släpa" i bilden. Är inte skalningen och övrig signalbehandling tillräckligt bra spelar det ingen roll hur snabb den är.

Därför skryter alla billiga märken med hur snabb deras skärmar är och hur hög kontrast de har, i själva verket säger det NULL hur skärmen är. Just kontrasten är en annan historia...

IronMike skrev:
Risken är lika stor på lcd som plasma...
Eftersom en plasma, främst progressiva, kan bränna fast en statisk bild är en LCD-skärm att föredra om man vill köra PC. Eftersom de i praktiken inte kan bränna fast.

Sen är frågan när man anser att en bild är fastbrännd på en plasma, efter bara några minuter så kan man se lämningar av till exempel Text-TV. Kör man mestadel 4:3 format på skärmen, där du har en skärm som inte kör med gråa sidofält, så kommer du märka en stor nyansskillnad när du sedan kör helbild och enfärgat. Dessa försvinner dock med tiden.

För att en bild ska bli permanent på en plasma kräver det dock väldigt långvariga statiska bilder.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alltså, att slänga sig med klyschan: det här är en hel vetenskap är i det här fallet ett under statement.
Nyss var SONY bra, nu säger någon att det inte är bra. SAMSUNG var jättebra förut, sedan kom någon och skrev att SAMSUNG reklameras mest av alla skärmar.

Jag blir så ledsen, jag kommer aldrig kunna välja vägg-tv. :gråta
 

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
Ort
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7
IronMike skrev:
NETONNET har andrahands-utgåvor... Dvs apparater som dom köper in billigt som har div småfel. Ofta pixelfel, som kanske är svåra att se med otränat öga i en början, men som visar sig snabbt iom att brinntiden tickar på. För övrigt är det bara skräp-modeller.

Har ringt och pratat med dom!
Och enligt dom så är det inga andra hands-utgåvor!
Gäller det bara tv då eller? menade du allt dom säljer?
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
IronMike skrev:
No offence, men det är crap..

:3freak ....första gången du ser på hockey, eller situationer där bilduppdatering är av stor vikt, så kommer du vilka kasta dom skärmarna ut genom fönstret..
Ja du får kalla det crap om du vill, säg en bra skärm då för runt 20 000kr som är bra då och inte har nå "eftersläpningar"

men nu snackar vi om LCD/Plasma runt 20 000 kr.

Och vad jag har sett och testat mig fram så får man vissa "defekter" om man ska köpa i den prisklassen.

Av Hitachi, Samsung (alla 51modeller + andra) JVC, Fujitsu, Thomson, LG, SHARP, så tyckte jag att Hitachi 37LD6600 och JVC LT37S60, hade minst eftersläpningar och bäst bild av det flesta i 20 000 kr klassen (internetpriser)

Så jag tycker absolut att du ska köpa någon av JVC´n eller Hitachin, alla andra hade mer hackig bild vid panoreringar än dessa 2
 

IronMike

Guest
Markus skrev:
Alltså, att slänga sig med klyschan: det här är en hel vetenskap är i det här fallet ett under statement.
Nyss var SONY bra, nu säger någon att det inte är bra. SAMSUNG var jättebra förut, sedan kom någon och skrev att SAMSUNG reklameras mest av alla skärmar.

Jag blir så ledsen, jag kommer aldrig kunna välja vägg-tv. :gråta
Lyssna inte på lekmännen då som fått för sig saker utan referenser. Hör med någon som jobbar med lcd/plasma (som jag) och som inte har ett vinstintresse ... kommer in folk hela tiden som spelar på kunskap de läst sig till på nätet, dom måste för et första köras över då dom läst saker i tidningar, hört av polare och tror det är sant. Det går inte att övertyga sin rätt via nätet.. Bästa skärmarna idag mellan 15-20 laxar är Samsung LE, eller LG RX, lg'n modell rx är den snabbaste lcd'n på marknaden för tillfället. Philips, hitachi å fujitsu siemens å allt vad det heter är crap. Bäst plasma för tillfället är pioneer.. Då har jag synat alla modeller på marknaden som finns. Säljer skiten dagligen så jag vet vad jag snackar om för en gångs skull.
 

IronMike

Guest
IronMike skrev:
Lyssna inte på lekmännen då som fått för sig saker utan referenser. Hör med någon som jobbar med lcd/plasma (som jag) och som inte har ett vinstintresse ... kommer in folk hela tiden som spelar på kunskap de läst sig till på nätet, dom måste för et första köras över då dom läst saker i tidningar, hört av polare och tror det är sant. Det går inte att övertyga sin rätt via nätet.. Bästa skärmarna idag mellan 15-20 laxar är Samsung LE, eller LG RX, lg'n modell rx är den snabbaste lcd'n på marknaden för tillfället. Philips, hitachi å fujitsu siemens å allt vad det heter är crap. Bäst plasma för tillfället är pioneer.. Då har jag synat alla modeller på marknaden som finns. Säljer skiten dagligen så jag vet vad jag snackar om för en gångs skull.
Bäst LCD just nu (samsung LE-40M61):
http://www.ref.se/resources/ProductImages/9/3159/Image1_300_300.jpg

Bäst Plasma ( Pioneer PDP-436FDE):

http://www.ref.se/ImageUpload/Pioneer/Pioneerpdp436fde_medium.jpg
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sakta men säkert närmar vi oss målet. :)
Man måste ha ett system med DVD och sånt till det här, jag ska ha ett multisystem som innehåller och ersätter allt - vad ska man kolla efter för utgångar etc?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Markus skrev:
Sakta men säkert närmar vi oss målet. :)
Man måste ha ett system med DVD och sånt till det här, jag ska ha ett multisystem som innehåller och ersätter allt - vad ska man kolla efter för utgångar etc?

Som jag ser det så köper man inte en platt TV utan möjlighet att ta emot marksänd digitaltv i dag (eftersom analoga sändningar bara kommer att finnas ett par år till), ingbyggt HDTV stöd och surroundljud vore också nice, kunde dom då bara klämma in en hårddisk och en dvd-brännare i burkdj*veln så vore ju allt perfekt, då kunde man kasta ut ett gäng fula fyrkantiga lådor som hursomhelst bygger ut 40cm från väggen.

Då först fyller ju plattheten en vettig funktion, man frigör utrymme.
Att köpa en platt tv och ställa ovanpå en stapel med lådor är som att kasta pengar i sjön, då kan man köpa en bra CRT tv istället, få bättre respons, bättre svärta och spara en massa tusingar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sakta men säkert närmar vi oss målet. :)
Man måste ha ett system med DVD och sånt till det här, jag ska ha ett multisystem som innehåller och ersätter allt - vad ska man kolla efter för utgångar etc?



(;))
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Markus skrev:
Sakta men säkert närmar vi oss målet. :)
Man måste ha ett system med DVD och sånt till det här, jag ska ha ett multisystem som innehåller och ersätter allt - vad ska man kolla efter för utgångar etc?
Skaffa en DVD/HDD-recorder och en receiver med ett 5/6.1 högtalarpaket. Från recordern kopplar du komponent eller HDMI beroende på maskin. Skillnaden mellan dessa gränssnitt är inte dramatiskt och du kan med fördel lämna HDMI-ingången till framtida HD-källor eftersom de inte dräller med HDMI på TV-apparaterna. En progressiv komponent-signal är nog så bra.
 

allbjer

”Vad sägs om kåt, glad och tacksam?”
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1 -00
Säger bara en sak:

Köp projektor istället! Billigare o bättre.... :fakta
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
allbjer skrev:
Säger bara en sak:

Köp projektor istället! Billigare o bättre.... :fakta

Känns inte som om man orkar se Anna Lindmarker i 100" medans man klär på sig.
Men visst, i ett för ändamålet avsett biorum vore det trevligt.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Får jag klämma in en fråga? Morsan å hennes gubbe vill byta TV, köp minst 42" sa jag så det blir lite skillnad mot den ni har nu. Dom vill ha bild i bild, kunna kolla på hockey och fotboll är nog väldigt viktigt. Hur viktigt är det med HD tjaffset för dom egentligen? Dom kommer inte ha nå Canal+ och sånt.

Priset ska inte få vara sååå mycket mer än 15000:- Skicka in lite länkar på bra modeller så ska jag vara tyst sen.
 

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
IronMike skrev:
Lyssna inte på lekmännen då som fått för sig saker utan referenser. Hör med någon som jobbar med lcd/plasma (som jag) och som inte har ett vinstintresse ... kommer in folk hela tiden som spelar på kunskap de läst sig till på nätet, dom måste för et första köras över då dom läst saker i tidningar, hört av polare och tror det är sant. Det går inte att övertyga sin rätt via nätet.. Bästa skärmarna idag mellan 15-20 laxar är Samsung LE, eller LG RX, lg'n modell rx är den snabbaste lcd'n på marknaden för tillfället. Philips, hitachi å fujitsu siemens å allt vad det heter är crap. Bäst plasma för tillfället är pioneer.. Då har jag synat alla modeller på marknaden som finns. Säljer skiten dagligen så jag vet vad jag snackar om för en gångs skull.

Lekmän och lekmän, jag hänvisar till min lokala radio och Tv handlare, alltså en kollega till dig, han jobbar dock på euronics. Vad jag vet så tillverkas skärmarna tillsammans. Men att påstå att det är likadana apparater är väl att ta i? Sony matar väl sina via egna patenterade kretsar och Samsung med sina. Sen ska man inte borse från att människoögat är olika och således passar kanske en produkt mig bra men en annan sämre.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Twin skrev:
Lekmän och lekmän, jag hänvisar till min lokala radio och Tv handlare, alltså en kollega till dig, han jobbar dock på euronics. Vad jag vet så tillverkas skärmarna tillsammans. Men att påstå att det är likadana apparater är väl att ta i? Sony matar väl sina via egna patenterade kretsar och Samsung med sina. Sen ska man inte borse från att människoögat är olika och således passar kanske en produkt mig bra men en annan sämre.
Du har rätt tror jag, det enda som kan vara samma är själva panelen, och det är det jag tror IronMike menar
 

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
R1 Uffe skrev:
Du har rätt tror jag, det enda som kan vara samma är själva panelen, och det är det jag tror IronMike menar

Men Sony är duktigt snyggare, eller hur?? :yoparty

/T
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top