StorbildsTV LCD - åsikter

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
R1 Uffe skrev:
Skulle personligen aldrig köpa en Sammy TV om det inte var M61 serien av Sammy, annars är det som att köpa grisen i säcken. Man läser om jätte många som har fått lämna in sin Sammy 4 gånger, och sen 5:e gången har dom fått pengarna tillbaks och köpt ett annat märke ??

Du kan få så mycket bättre TV än den Sammy du har "tittat" på för en billigare peng

LCD

Sharp 18495kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62116
JVC 18495kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31658
Fujitsu Siemens 19468kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=76632

PLASMA

Fujitsu Siemens 18755kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=45110
Hitachi 19980kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=64520

Jag kan bekräfta detta fenomen, bor vid en radio och TV handlare, han har tappat räkningen på hur många som kommit tillbaka med sina Samsung TV´s.

Dom säljer Sony åxå och där har dom inte fått en enda reklamation.

Mitt råd, köp en Sony så vet du vad du får. Dom e lite dyrare och mycket snyggare. LCD skärmarna görs ihop med Samsung men dom matar sina skärmar med bättre och mer påkostade kretsar.

// T
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ingen som vet något om Acer då, den har ju milt sagt överlägsen upplösning jämfört med allt i samma prisklass och även 5-6 lappar uppåt.
 

mekbom

Medlem
Gick med
16 Sep 2004
Ort
gävle
Hoj
R6 + szr660
Markus skrev:
Ingen som vet något om Acer då, den har ju milt sagt överlägsen upplösning jämfört med allt i samma prisklass och även 5-6 lappar uppåt.

Vet tyvärr inget om Acer, men som jag har förstått det så är det ju minst 1080i man skall satsa på.
Visst HD-TV kommer att köras i 720p men all lagrad media typ HD-DVD och Blu-Ray kommer minst att köras i 1080i.

Nu kanske jag är ute och cyklar men så har då jag fårstått det hela.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Markus skrev:
Ingen som vet något om Acer då, den har ju milt sagt överlägsen upplösning jämfört med allt i samma prisklass och även 5-6 lappar uppåt.
Man ska inte stirra sig blind på en bra spec. Ta reda på om du har öppet köp hos Dustin, isf kan du ju alltid skicka tillbaks TVn om du blir missnöjd.


Edit: Sök på "ACER AT3705" på www.prisjakt.nu, det finns även ett par forumtrådar om den såg jag.
 
Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Dustin har öppetköp. det har alla svenska butiker om man så säger.... Enligt distanslagen så har man rätt att återlämmna TV om man är missnöjd
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Markus skrev:
Fanns även något mått för antal meters avstånd och hur stor skärm som är lämpligt, hur är det med? Lutar åt 37".

En bra tumregel är att om du håller upp handen på rak arm framför dig så ska du kunna täcka hela bilden med handen.. annars sitter du för nära (eller har för stor tv...)
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Minimorran skrev:
En bra tumregel är att om du håller upp handen på rak arm framför dig så ska du kunna täcka hela bilden med handen.. annars sitter du för nära (eller har för stor tv...)
Ingen bra tumregel nu för tiden. En bättre är bildens bredd x 3.
40" ~= 1m bred ger 3 meter avstånd.

Däremot om man kör projektor så kan man sitta betydligt närmre. (eller vill iaf i förhållande till storlek)
Mellan 1,6x och 2,5x bildens bredd där. Jag sitter 1,75x bildens bredd på min projektor.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
En bra tumregel, är att ha en så stor jävla bild som det bara går! :hihi
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
morlock skrev:
Markus; Kika på Sony KLV-S40A10.
Enkel design. Hög upplösning. Anslutningar så du klarar dig, HDMI/Komponent för HD-material så småningom. 2xRGB-scart. VGA-ingång för PC.


Jag har denna fast med 32 tum istället. Kan bara säga att det är en kanon tv med bra bild och skarpa färger bara man matar den med bra signal. Har även alla sorters anslutningar.

Rekomenderas starkt :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hur vet man det där med anslutningar då? Vilka är "rätt"?
Man vill ju kunna köra från datorn, helst trådlöst (vilket Acern också verkar ha).
 

IronMike

Guest
korvgubbe skrev:
Som hemmabioälskare och frekvent TV-tittare har jag nu bestämt mig för att, inom en inte allt för avlägsen framtid, slå till på en storbildstv. Jag har övervägt projektor(och brukar ha en hemma) men har jag trots allt bestämt mig för en platt tv.

Jag lutar nu åt att slå till på denna:
http://www.testvinnare.se/index.php...s=1765&brandName=Samsung&productName=LE40R51B
Samsung LE40R51B

I sin prisklass verkar den oerhört prisvärd enligt alla de tester jag lyckats ta del av på nätet.... Den har HD-stöd och ska f.ö. vara just där som den är som bäst..
"High definition is where it's at on the Samsung, though. We tested HD video from a computer at 720p and Sony's HDR-HC1 camcorder at 1080i (which the Samsung scaled down). Images were so detailed that it was almost unnatural, and you could go right up to the screen without seeing any pixellation."
http://www.cnet.co.uk/misc/print/0,39030763,39193146,00.htm


Nu till min fråga:
- Kan du hitta en bättre TV i prisklassen < 23000kr (det är alltså mitt absoluta tak)?!
Kom förbi mig på mitt jobb så kan vi surra lite tv/hemmabio. Jobbar med sånt i veckorna. Skicka ett pm om du vill glida förbi å få lite tips ;)

IronMike skrev:
Kom förbi mig på mitt jobb så kan vi surra lite tv/hemmabio. Jobbar med sånt i veckorna. Skicka ett pm om du vill glida förbi å få lite tips ;)
Vi har bl a en Le40 som vi byggt ihop med ett microsoft media-center... På de flesta officiella ställena man kan kika på dom, så får man inte upp optimal bildkvalitet pga av långa kablar, samt flera skärmar runtomkring som stör ut varann. Vi har en som vi byggt upp i avskild hörna.

:tummenupp

..samsung är helt ok, har själv en LE36, samma som modellen du länka som va i strl 40", men det finns massor andra alternativ, somliga bättre, för inte så mkt mer pengar.

Twin skrev:
Jag kan bekräfta detta fenomen, bor vid en radio och TV handlare, han har tappat räkningen på hur många som kommit tillbaka med sina Samsung TV´s.
// T
Ok.. Vi har inte fått tillbaks en enda samsung, men desto fler sony och philips. Skumt, just med samsung vs sony, då de tillverkas i samma fabrik, med samma komponenter.

Markus skrev:
Hur vet man det där med anslutningar då? Vilka är "rätt"?
Man vill ju kunna köra från datorn, helst trådlöst (vilket Acern också verkar ha).
Hdmi är bäst, kvalitetsmässigt, sen komponent, sen s-video, sen scart sen komposit...

Har man möjlighet att byta ut sina org kablar som följer med, till profigolds komponent så blir det stoor skillnad!

En bra skärm med dåliga kablar ger ofta sämre bild än en dålig skärm med bra kablar....

<<JOHAN>> skrev:
Har du kollat på www.netonnet.se
Dom har lite blandat
NETONNET har andrahands-utgåvor... Dvs apparater som dom köper in billigt som har div småfel. Ofta pixelfel, som kanske är svåra att se med otränat öga i en början, men som visar sig snabbt iom att brinntiden tickar på. För övrigt är det bara skräp-modeller.

korvgubbe skrev:
- Någon som vet hur stor riken är för inbränning?
Risken är lika stor på lcd som plasma...

Du får inte en inbränning, även om den skulle stå på dygnet runt i månader - sålänge du inte pausar mitt i ett tv-spel eller dylikt.

Brinntiden ligger för övrigt på 60,000 timmar tills ljusstyrkan halverats.

motsvarade 19 års tv-tittande för en medelamerikan, som ser mkt mer på tv än vad vi gör.

majtii skrev:
HD-ready kan den vara om den har minst 720 pixlars upplösning. Den kommer dock att skala ner bilden ovh det blir ingen "riktig" HDTV.
Ska man ha en HD-klar ska man ha 1280 eller mer.

/F.D Radiohandlare
Glöm inte bilduppdateringen... Även om en skärm kan ha bra bildupplösning, så påverkar det inte förmågan att uppdatera bild.

Finns massor skärmar som man inte kan se hockey på, utan att få grova pixelfel trots bra upplösning.

I regel har plasma snabbare bilduppdatering... Den "snabbaste" lcd'n i dagsläget är LG Rx-serien, tätt följd av samsung LE....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
OKej, båda de här har HDMI:
KDL-S40A11E
KLV-S40A10E
Den ena rekommenderades tidigare i tråden, är det där DV3 värt något? Hur är det med "inbyggd digital kanalväljare" - vad är det bra för?
http://www.sony.se/view/ShowProductCategory.action?site=odw_sv_SE&category=TVP+LCD+TV

Du som jobbar med sådant här, vad tycker eller tror du om Acer? Den har ju fortfarande överlägsen spec på pappret, och grymt pris.
 

IronMike

Guest
R1 Uffe skrev:
No offence, men det är crap..

:3freak ....första gången du ser på hockey, eller situationer där bilduppdatering är av stor vikt, så kommer du vilka kasta dom skärmarna ut genom fönstret.

Markus skrev:
OKej, båda de här har HDMI:
KDL-S40A11E
KLV-S40A10E
Den ena rekommenderades tidigare i tråden, är det där DV3 värt något? Hur är det med "inbyggd digital kanalväljare" - vad är det bra för?
http://www.sony.se/view/ShowProductCategory.action?site=odw_sv_SE&category=TVP+LCD+TV

Du som jobbar med sådant här, vad tycker eller tror du om Acer? Den har ju fortfarande överlägsen spec på pappret, och grymt pris.
Acer är fd ibm... No comments.

KDL är schysst, helt ok.. Men det finns bättre för pengarna. Jag skulle lägga slantarna på en Samsung LE40 och få en gratis samsung dvd spelare med hdmi utgång (värd 3 lax) på köpet hos en viss firma :)

Den har snabbare bilduppdatering .. starkare konturer och något bättre färåtergivning just när det gäller rött. Sonyn ger mer orange än rött.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
IronMike skrev:
Hdmi är bäst, kvalitetsmässigt, sen komponent, sen s-video, sen scart sen komposit...

Scart-standarden stödjer både komposit-, komponent- och s-video. Scart är ingen standard för överföring av bildinformation, det är bara en kontakt.
 

IronMike

Guest
McB skrev:
Scart-standarden stödjer både komposit-, komponent- och s-video. Scart är ingen standard för överföring av bildinformation, det är bara en kontakt.
Jag pratade om överföring från dvd till skärm. Då är dom i den ordningen jag rabbla upp.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
IronMike skrev:
Jag pratade om överföring från dvd till skärm. Då är dom i den ordningen jag rabbla upp.

Scart är fortfarande en standard för kontakter och har ingenting med i vilket format informationen överförs. Uteslut den från din lista så blir det bra.
 

IronMike

Guest
McB skrev:
Scart är fortfarande en standard för kontakter och har ingenting med i vilket format informationen överförs. Uteslut den från din lista så blir det bra.
Jag skrev ordningen i avseende på hur bildkvaliten ter sig, därför får den stå kvar :) sluta mästra nu innan jag komma över å klappa säften. Duy gör mij jieffla syr goppe.

(leifi dialekt..)

:pannkyss :7peta ;)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top