StorbildsTV LCD - åsikter

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
korvgubbe skrev:
HD-Ready - visar HD "på riktigt"

HD-kompatibel - Tar in HD-signal men visar den inte som HD utan skalar ner den..

Solklart! Om man är kille mellan 20 och 30 dvs. Säg mig, vågar du skicka ut din mamma och köpa din nya tv? :gnissla
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
crashtestdummy skrev:
bilden släpar.

HIttade en norsk recension av Samsung-tv:n
De skriver bland annat:

"Kontrastnivået er riktignok ikke like bra som på de beste plasma-TVene, men det er lysår bedre enn på mange LCD-TVer i den billige enden av skalaen. "

"Vi koblet som vanlig til vår Cambridge DVD-spiller via komponentinngangen, og var ikke uventet godt fornøyd med billedkvaliteten. Actionsekvenser er med andre ord ikke noe problem her."

Betraktningsvinkel: 5 av 10
Fargegjengivelse: 8 av 10
Verdt prisen: 8 av 10
Kulhetsfaktor: 10 av 10
Betjening: 9 av 10
Auto-justering: 8 av 10
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Jag tänkte köpa samsungen jag med, men efter att ha kollat på den irl så märkte jag att svärtan var jättedålig. Den var lika dålig på den lite vassare modellen 40M61B.

Så jag köpte mig en HD-ready plasma istället --> min TV .
Ångrar mig inte en sekund. Bilden är klockren, sen har den roliga finesser som inbyggt minneskortläsare mm.

Här finns massor med bra info --> http://www.minhembio.com/forum

Här är en tråd om just den TVn ifall du vill läsa mer. --> http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=102377


Btw, min tv kostade bara 22k så den är t.o.m billigare än samsungen.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Plasma har mycket bättre svärta, så för som ägt CRT-projje innan skulle aldrig LCD aktuellt...
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Tv, och tv... Frågan är väl hur länge korvis och markus kan samsas om en tråd! :tummenupp
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Last edited:

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
korvgubbe skrev:
Hur mycket gick frakten på? Snabb leverans?
frakten gick på runt 1000-lappen, men 22k är INKL frakt :) jag beställde 22:e dec och hade TVn den 5:e jan. Men då fanns den i Malmö redan den 2:e jan. (tog 3 dagar att frakta skiten 30 mil trots att jag betalt extra för expressleverans) :3freak
Jag vet en till som beställt sin från samma ställe nu, om du är sugen så kan du ju vänta tills han har fått den, så ser vi ju om det blir krångel eller inte.

Du får ju betala in hela summan i förskott, det kan ju ta emot en del.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Philips 5320/7320, LCD modellerna har fått bra kritik på många håll.
Plasmorna med samma modellnr (42') har fått en del negativ kritik.

korvgubbe skrev:
HDTV-kompatibel:
HD-ready:

HD-ready kan den vara om den har minst 720 pixlars upplösning. Den kommer dock att skala ner bilden ovh det blir ingen "riktig" HDTV.
Ska man ha en HD-klar ska man ha 1280 eller mer.

/F.D Radiohandlare
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
majtii skrev:
Philips 5320/7320, LCD modellerna har fått bra kritik på många håll.
Plasmorna med samma modellnr (42') har fått en del negativ kritik.



HD-ready kan den vara om den har minst 720 pixlars upplösning. Den kommer dock att skala ner bilden ovh det blir ingen "riktig" HDTV.
Ska man ha en HD-klar ska man ha 1280 eller mer.

/F.D Radiohandlare
1080 är det väl :confused:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
FUBAR skrev:
Du får ju betala in hela summan i förskott, det kan ju ta emot en del.

Är bara företaget pålitligt så spelar det inte så stor roll för min del.. När man väl bestämt sig så har man ju för avsikt att bränna pengarna och då kan jag leva med att vänta på tv:n en vecka..
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
korvgubbe skrev:
Är bara företaget pålitligt så spelar det inte så stor roll för min del.. När man väl bestämt sig så har man ju för avsikt att bränna pengarna och då kan jag leva med att vänta på tv:n en vecka..
Det är sant. Jag hade läst om 3 st som köpt där innan, 1 fick vänta 5 veckor, men dom andra fick leverans inom 2 veckor. Så folk verkar ju iaf få det som dom beställt förr eller senare. Åk och få lite plasmor och LCDèr testade, och bilda dig en egen uppfattning. Jag skulle aldrig vilja ha en LCD så länge som svärtan är så kass, inget kul när det svarta är grå-dassigt.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
FUBAR skrev:
Åk och få lite plasmor och LCDèr testade, och bilda dig en egen uppfattning.


...och plötsligt började LG:s plasma kännas väldigt intressant!
:tummenupp


Två frågor:
- Hur svårt/enkelt är det att väggmontera LG:n?

- Någon som vet hur stor riken är för inbränning?
 

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ulricehamn
Hoj
Kommer snart
För att röra till begreppen ytterliggare så kan jag nämna att man ska leta efter den lilla klisterlappen där det står "HD Ready" på teven. Står det "HD-klar, Kan-nog-funka-med-HD, Enligt-tillverkaren-ska-det-funka-med-HD" eller något annat fyndigt; då ska man vara på sin vakt.

HD Ready, inget annat.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
korvgubbe skrev:
...och plötsligt började LG:s plasma kännas väldigt intressant!
:tummenupp


Två frågor:
- Hur svårt/enkelt är det att väggmontera LG:n?

- Någon som vet hur stor riken är för inbränning?

jag har inte slängt upp den på väggen än, men det är nog inga problem.

Tja, min TV har stått på över 10 timmar per dag :rodnar Och jag har inte märkt nått. Dessutom så har den ju "orbiter", en funktion som gör att bilden flyttar på sig varannan minut (inget man märker såklart), så inbränningsrisken är nog minimal.
Och skulle den bränna in så finns det "white wash" som du kan köra så rensas bilden från ev inbränningar. (finns också som funktion).

Du kommer inte bli besviken om du köper denna plasman, det är typ den bästa för pengarna just nu. Men läs tråden först, det finns ju ett par grejjer som folk klagar på.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nå, hur gick det med din moderat-skärm?
Och det här, vad fan är det? Går det att ha en sådan? Eller är det data-nerd varning på att ha Acer-tv, typ som att ha DELL-bil känns det som.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010087634

Jag blir så trött, Samsung har en fin som en-kille-på-forumet-som-har-egen-tv-affär säljer billigt men den ser ut som trams, estetiskt.

Usch vad trött, kan ingen bestämma åt mig?
37-40"
Max 20 tusen. Eller 23 kanske.
Snygg.
Inget märke typ Pixviev, DaBoss, Arena eller COOP's egen.
Bra upplösning, ska användas till dataskärm eventuellt.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Markus; Kika på Sony KLV-S40A10.
Enkel design. Hög upplösning. Anslutningar så du klarar dig, HDMI/Komponent för HD-material så småningom. 2xRGB-scart. VGA-ingång för PC.
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
korvgubbe skrev:
Som hemmabioälskare och frekvent TV-tittare har jag nu bestämt mig för att, inom en inte allt för avlägsen framtid, slå till på en storbildstv. Jag har övervägt projektor(och brukar ha en hemma) men har jag trots allt bestämt mig för en platt tv.

Jag lutar nu åt att slå till på denna:
http://www.testvinnare.se/index.php...s=1765&brandName=Samsung&productName=LE40R51B
Samsung LE40R51B

I sin prisklass verkar den oerhört prisvärd enligt alla de tester jag lyckats ta del av på nätet.... Den har HD-stöd och ska f.ö. vara just där som den är som bäst..
"High definition is where it's at on the Samsung, though. We tested HD video from a computer at 720p and Sony's HDR-HC1 camcorder at 1080i (which the Samsung scaled down). Images were so detailed that it was almost unnatural, and you could go right up to the screen without seeing any pixellation."
http://www.cnet.co.uk/misc/print/0,39030763,39193146,00.htm


Nu till min fråga:
- Kan du hitta en bättre TV i prisklassen < 23000kr (det är alltså mitt absoluta tak)?!
Skulle personligen aldrig köpa en Sammy TV om det inte var M61 serien av Sammy, annars är det som att köpa grisen i säcken. Man läser om jätte många som har fått lämna in sin Sammy 4 gånger, och sen 5:e gången har dom fått pengarna tillbaks och köpt ett annat märke ??

Du kan få så mycket bättre TV än den Sammy du har "tittat" på för en billigare peng

LCD

Sharp 18495kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62116
JVC 18495kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31658
Fujitsu Siemens 19468kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=76632

PLASMA

Fujitsu Siemens 18755kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=45110
Hitachi 19980kr http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=64520
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top