Stora Sous Vide Tråden

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Jag kör dikt emot men jag köpte en värmetålig back på Jula.

Japp, jag med. Del ur Julas beskrivning är:

"Tillverkad av livsmedelsgodkänd Polypropenplast, fri från BPA och klarar temperaturer från -40 °C till +120 °C."

Så då borde klara detta då. Håller dej ansvarig om den smälter! :hihi
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Påsar/rullar från andra fabrikat än vakuumförpackaren man har måste väl funka emellan märkena, eller? Det var en sak jag inte tänkte på när jag gjorde min research.

Samma storlek som de jag har säljs lite varstans.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Påsar/rullar från andra fabrikat än vakuumförpackaren man har måste väl funka emellan märkena, eller? Det var en sak jag inte tänkte på när jag gjorde min research.

Samma storlek som de jag har säljs lite varstans.

Jag har kört lite olika märken på påsar utan problem. :tummenupp
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Lite fråga om tempen. Skall vattnet vara uppe i angiven temperatur innan man lägger i det man skall tillaga? På köttbitar som skall vara i längre stund så kanske det inte spelar roll tänker jag men för fisk kan ju tillagningstid göra jätteskillnad på några minutrar vara skillnaden på lyckad tillagning och äckligt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Påsar/rullar från andra fabrikat än vakuumförpackaren man har måste väl funka emellan märkena, eller? Det var en sak jag inte tänkte på när jag gjorde min research.

Samma storlek som de jag har säljs lite varstans.

Påsmaterialet är standard så det är bara och mixa vilt - kan dock skilja mellan märken.
Visa budgetrullar är leftovers som blivit påspolade rullar , ser bra ut i början på rullen
men dom sista bitarna är veckade och jävliga och svetsa om inte omöjligt :mad:
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Lite fråga om tempen. Skall vattnet vara uppe i angiven temperatur innan man lägger i det man skall tillaga? På köttbitar som skall vara i längre stund så kanske det inte spelar roll tänker jag men för fisk kan ju tillagningstid göra jätteskillnad på några minutrar vara skillnaden på lyckad tillagning och äckligt.

Jag fyller oftast på kärlet med så varmt vatten det går och låter det komma upp i temp (tar inte många minuter).
Sedan lägger jag i det som skall badas just för att få så exakt tid/temp som möjligt.
Då kan jag "jämföra" nästa gång jag gör samma bit och lägga på/dra av tid/temp enligt förra resultatet.
Om jag kör en köttbit från frysten (och lägger på 1h till "ordinarie" tid) så kan jag lägga i den direkt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Länge sedan nu "so why not?" :)
Jag ringde 70-talet och bad om en maträtt.
-"Plankstek!" Kom det blixtsnabba svaret.
Sagt och gjort! :tummenupp
P_20200215_171838_1.jpg
Picanha har gått i ca 4h i 57 grader (från fryst).
Blev ljuvligt mört men behöll ändå som goda köttsmak.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Länge sedan nu "so why not?" :)
Jag ringde 70-talet och bad om en maträtt.
-"Plankstek!" Kom det blixtsnabba svaret.
Sagt och gjort! :tummenupp
View attachment 452681
Picanha har gått i ca 4h i 57 grader (från fryst).
Blev ljuvligt mört men behöll ändå som goda köttsmak.
Det ska jag fasen får tummen ur och göra när vi kommit hem från Dominikanska. Jag älskar gratinerat(?) och det såg sjukt gott ut!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det ska jag fasen får tummen ur och göra när vi kommit hem från Dominikanska. Jag älskar gratinerat(?) och det såg sjukt gott ut!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

JA, hela kombon funkar så bra. :)
Frun är dessutom fena på att slå en bearnaise. :kär
Vi brukar göra en rödvinssås till också med det fick vara denna gång.
Håller med om att gratinerat mos känns lite godare, lite lyxigare. :)

Njut av semestern!:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Här var det inte mycket aktivitet, får väl dra mitt strå till stacken då! Jag har en nyhet att bjuda på!

Vår inbyggda micro gick och dog, men då vi redan hade två stycken fristående liggandes ute i förrådet (det blir onekligen en hel del överflöd när två hushåll flyttar ihop) så valde vi att plocka fram en av dem och istället sätta in en ny köksapparat i hålet efter den defekta inbyggnadsmicron: En ångugn. Jag var väl initialt lite skeptisk eftersom tjejens bästa argument för detta inköp var att "om vi värmer överbliven pizza dagen efter så blir den saftig som nybakt, inte alls sådär torr, hård och tråkig!"... Vi käkar hämtpizza typ en gång om året så man får ju hoppas att den upplevelsen blir närmast gudomlig framöver för att rättfärdiga ugnjäveln... :4skrika

Nåväl, apparaten har faktiskt en bra funktion också. Man kan köra Sous-vide i den :banana :yoparty Man vakuumförpackar som vanligt, ställer in önskad temp, lägger paketet i ugnen och sen håller den jämn konstant temperatur i hela utrymmet med hjälp av varm ånga. Som ångbastu för käket, typ :D Ikväll ska jag testa ett långkok över natten och köra tjocka revben marinerade i glögg, svartpeppar, vitlökspulver och lagerblad, återkommer med update imorgon kväll :tummenupp

Ångugn sous-vide.jpg
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Här var det inte mycket aktivitet, får väl dra mitt strå till stacken då! Jag har en nyhet att bjuda på!

Vår inbyggda micro gick och dog, men då vi redan hade två stycken fristående liggandes ute i förrådet (det blir onekligen en hel del överflöd när två hushåll flyttar ihop) så valde vi att plocka fram en av dem och istället sätta in en ny köksapparat i hålet efter den defekta inbyggnadsmicron: En ångugn. Jag var väl initialt lite skeptisk eftersom tjejens bästa argument för detta inköp var att "om vi värmer överbliven pizza dagen efter så blir den saftig som nybakt, inte alls sådär torr, hård och tråkig!"... Vi käkar hämtpizza typ en gång om året så man får ju hoppas att den upplevelsen blir närmast gudomlig framöver för att rättfärdiga ugnjäveln... :4skrika

Nåväl, apparaten har faktiskt en bra funktion också. Man kan köra Sous-vide i den :banana :yoparty Man vakuumförpackar som vanligt, ställer in önskad temp, lägger paketet i ugnen och sen håller den jämn konstant temperatur i hela utrymmet med hjälp av varm ånga. Som ångbastu för käket, typ :D Ikväll ska jag testa ett långkok över natten och köra tjocka revben marinerade i glögg, svartpeppar, vitlökspulver och lagerblad, återkommer med update imorgon kväll :tummenupp

View attachment 457185

Cool pryl.
Har den vattenanslutning eller fyller man på en behållare?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Cool pryl.
Har den vattenanslutning eller fyller man på en behållare?

Man får fylla på i en behållare, så jag vet inte om den fixar långkok eller om vattnet tar slut halvvägs, men går man inte och rycker en massa i dörren så tror jag att den ska klara det, får väl fylla på innan läggdags för säkerhets skull :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Själv drog jag igång en julskinka jag hittade i frysen. Sen förra året. :brynad
13h ska den ligga i enligt recept, så vi får lá se hur den blivit imorgon..
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Själv drog jag igång en julskinka jag hittade i frysen. Sen förra året. :brynad
13h ska den ligga i enligt recept, så vi får lá se hur den blivit imorgon..

Ooooh, julskinka sous vide låter fan som en jävligt bra idé... Den skriver jag upp på listan över saker att testa i ugnen! :tummenupp Förutsatt att ugnen håller igång i 13 timmar då, det lär vi väl få se imorgon :gnissla
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Här var det inte mycket aktivitet, får väl dra mitt strå till stacken då! Jag har en nyhet att bjuda på!

Vår inbyggda micro gick och dog, men då vi redan hade två stycken fristående liggandes ute i förrådet (det blir onekligen en hel del överflöd när två hushåll flyttar ihop) så valde vi att plocka fram en av dem och istället sätta in en ny köksapparat i hålet efter den defekta inbyggnadsmicron: En ångugn. Jag var väl initialt lite skeptisk eftersom tjejens bästa argument för detta inköp var att "om vi värmer överbliven pizza dagen efter så blir den saftig som nybakt, inte alls sådär torr, hård och tråkig!"... Vi käkar hämtpizza typ en gång om året så man får ju hoppas att den upplevelsen blir närmast gudomlig framöver för att rättfärdiga ugnjäveln... :4skrika

Nåväl, apparaten har faktiskt en bra funktion också. Man kan köra Sous-vide i den :banana :yoparty Man vakuumförpackar som vanligt, ställer in önskad temp, lägger paketet i ugnen och sen håller den jämn konstant temperatur i hela utrymmet med hjälp av varm ånga. Som ångbastu för käket, typ :D Ikväll ska jag testa ett långkok över natten och köra tjocka revben marinerade i glögg, svartpeppar, vitlökspulver och lagerblad, återkommer med update imorgon kväll :tummenupp

View attachment 457185

:tummenupp
En pryl till på listan. :hihi

Kör fortfarande 1-2ggr i veckan picanha, flank eller ribs så vill inte tråka ut alla med samma gamla bilder...
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top