Stora Mellanösterntråden

Så nu erkänner han att en terroristgrupp som har som ideologi att utrota ett annat folk ska ha rätt till en landmassa. :va
Om man tror på bilderna så verkar det vara Israel som utrotar alla palestinier.
Snart kanske över 600.000 barn svälter ihjäl.
Några tankar om dessa barn?

Barnen sitter ohjälpligt i kläm. Det är hemskt, definitivt.

Tragiskt att deras föräldrar röstade in en terrorsekt som regering, tragiskt att hökarna på israeliska sidan inte heller de kan bete sig.

Ur ett större historiskt perspektiv så ser det dock alltid ut såhär. Relativt välstånd under perioder skapar klasser av folk som har för mycket tid och resurser och käbblar med andra rika medan resten av folket hankar sig fram. Följt av explosioner av våld som drabbar de fattiga hårdast. Repeat.

Det är beklagligt absolut och jag lider med befolkningen men om ShameAss ger upp gisslan och lägger ner rörelsen utan att uppstå i nån annan form så är ju kriget slut. Tyvärr så verkar ju ShameAss kapa åt sig nödhjälp istf att den ska komma lidande till godo. Hur man än gör i MÖ så blir det fel på något sätt.

Jag tror på "world peace" trots allt........... (om alla ismer försvinner).

Det är beklagligt absolut och jag lider med befolkningen men om ShameAss ger upp gisslan och lägger ner rörelsen utan att uppstå i nån annan form så är ju kriget slut. Tyvärr så verkar ju ShameAss kapa åt sig nödhjälp istf att den ska komma lidande till godo. Hur man än gör i MÖ så blir det fel på något sätt.

Jag tror på "world peace" trots allt........... (om alla ismer försvinner).
Jag är inte lika säker på att kriget skulle vara slut även om terror-Hamas ger upp gisslan.
Nu ska man ju, om man är det minsta mänsklig, inte ta gisslan till att börja med och naturligtvis återlämna dom omedelbart, men jag tror inte det finns mycket mänsklighet i dom som håller gisslan.
Om något, tror jag tyvärr det Israel håller på med kommer föda fler Hamas-terrorister.
Dessutom verkar Israel förlora support i allt fler delar av världen.
Tom bland republikaner i Usa har stödet för Israel minskat.
Där tror jag den stora faran för Israel framtid finns. 😟

Mitt hopp för "World Peace" känns ganska avlägset tyvärr. 😟

Det var lite det här jag var inne på förut.
Det är svårt att se, och vara med om, sånna här scener utan att det tar på ens mänsklighet.
Jag tycker synd om de israeliska soldater som behöver vara där och förstår att det har ett pris på deras mentala hälsa.

Bifogat

• Screenshot_20250728-115939.png
    Screenshot_20250728-115939.png
    1.3 MB · Visningar: 14
Jag tror att jag tidigare nämnt de karolinska dagböcker som finns bevarade. Unika i så måtto att de skrivits av vanliga soldater och speglar deras uppfattning av verkligheten. På den tiden var skrivkunnighet ofta förbehållet eliten, men katekesläsning och husförhör medförde att läs- och skrivkunnighet var betydligt mer spridd i Sverige än i de flesta andra länder.

I vilket fall så minns jag ännu en episod från den polska kampanjen i början av 1700-talet där skribenten nedtecknade sådana ohyggliga fasor att det trotsar all beskrivning. Övergrepp mot civilbefolkningen, tortyr osv osv. Död och fasa, kamrater som dog i plågor av infekterade skador osv osv. Inte så uppbyggande kanske men definitivt läsvärt.

Med vänlig hälsning,

Last edited:
Barnen sitter ohjälpligt i kläm. Det är hemskt, definitivt.

Tragiskt att deras föräldrar röstade in en terrorsekt som regering, tragiskt att hökarna på israeliska sidan inte heller de kan bete sig.

Ur ett större historiskt perspektiv så ser det dock alltid ut såhär. Relativt välstånd under perioder skapar klasser av folk som har för mycket tid och resurser och käbblar med andra rika medan resten av folket hankar sig fram. Följt av explosioner av våld som drabbar de fattiga hårdast. Repeat.
Man får inte glömma att alla stater runt Israel har som uttryckligt mål att förinta Israel och judarna. Och att gå in som Hamas gjorde i Israel får konsekvenser. Helt onödigt men väldigt medvetet för de är duktiga att spela det politiska spelet med målet att alla ska vara emot Israel.

Även PM Starmer säger att UK kommer erkänna Palestina som stat på FNs möte i september.
Detta om inte Israel gör stora förbättringar för befolkningen i Gaza.
Och samtidigt måste terrorist-Hamas godkänna vapenvilan och återlämna gisslan.

Även PM Starmer säger att UK kommer erkänna Palestina som stat på FNs möte i september.
Detta om inte Israel gör stora förbättringar för befolkningen i Gaza.
Och samtidigt måste terrorist-Hamas godkänna vapenvilan och återlämna gisslan.
Det känns väldigt genomtänkt att erkänna Hamasstyrda Palestina!
En hatstyrd framröstad diktatur som inte bryr sig om sin egen befolkning och har som värdegrund att utrota grannbefolkningen. :(

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT