Stora Mellanösterntråden

Ganska roligt att Google maps har platsen angiven
ironic-sign-seen-in-essex.jpg

Dom här superbomberna går ner 60 meter i sand och 18 meter i betong.
Och exploderar sedan.
Hur slår man ut en anläggning med superbomberna som ligger 300 meter ner i berg ?
Nyfiken.
Hur många superbomber har USA kvar nu ?
Nä nu dags för Trump spela golf, för egen del fixa med hojen.

Ingen aning och kan inte påstå att jag är superintresserad av att spekulera.
Intressant att Carl Bildt än en gång rycker ut till diktaturernas försvar. För vilken gång i ordningen? Skicka ut honom.
Det är ganska många världsledande individer som uttrycker sig ungefär som han.

Det är ganska många världsledande individer som uttrycker sig ungefär som han.
Det är väl själva tusan vad mycket whataboutism forumet smittats med 🥹

Carl Bildt har krupit för nära nog alla diktaturer, att sörja Irans kärnvapenprogram var i alla fall ett nytt lågvattenmärke

Det är väl själva tusan vad mycket whataboutism forumet smittats med 🥹

Carl Bildt har krupit för nära nog alla diktaturer, att sörja Irans kärnvapenprogram var i alla fall ett nytt lågvattenmärke
Som vanligt har du problem med läsförståelsen. Det är inte whataboutism att konstatera att Bildt denna gång säger samma sak som många andra. Det är inte självförsvar att bomba någon som inte gjort något. Det är mer i linje med att påstå att någon har massförstörelsevapen trots att det saknas belägg för det.
Man hittar på en anledning att få media att titta åt ett annat håll.

Som vanligt har du problem med läsförståelsen. Det är inte whataboutism att konstatera att Bildt denna gång säger samma sak som många andra. Det är inte självförsvar att bomba någon som inte gjort något. Det är mer i linje med att påstå att någon har massförstörelsevapen trots att det saknas belägg för det.
Man hittar på en anledning att få media att titta åt ett annat håll.
Som vanligt blir du oförskämd så snart jag ifrågasätter dina som vanligt okunniga och pubertala inlägg, nu kryddade med konspirationsteorier också. 😍

Håll dig till ämnet du gav replik på, dvs Carl Bildts vurm för totalitära regimer.

Bildt hatar USA, det är lätt att förstå varför om är intresserad av politik.

UTRIKES. Nya satellitbilder från den amerikanska rymdjätten Maxar visar att USA träffat Irans anrikningsanläggning Fordow, som bombades i natt. Det går inte att se några betydande skador – men de kan finnas under jord.

Dela artikeln​

En av bilderna visar att anläggningens yttre delar är oskadda och en annan visar något som liknar ingångshål ovanför det område där man tror att centrifuger för anrikning befinner sig.

I anslutning till ingångshållen syns också en svacka i marken som möjligen kan vara sättningar efter en explosion under jord, men någon betydande krater syns inte.

Iranska tjänstemän förnekade tidigt på söndagen Donald Trumps uppgifter om att landets kärnanläggningar "förstörts" av nattens amerikansk-israeliska flyganfall, och hävdade att anläggningen i Fordow i stort sett förblivit oskadd och att inget radioaktivt material har läckt ut.

I en intervju med lokala medier försäkrade Mohammad Manan Raeisi den egna allmänheten om att endast mindre skador uppstått på marknivå vid Fordow, och att allt känsligt material hade evakuerats innan attacken.

– Det har inte förekommit något radioaktivt utsläpp, och anläggningen är helt under kontroll, sade Raeisi, och avfärdade USA:s president Donald Trumps tidigare uttalande om att tre viktiga kärnanläggningar – Fordow, Natanz och Isfahan – hade totalförstörts i natt.
Det där är väl vad man väntar sig av en bunker buster? Ett ganska litet hål i marken och en "svacka" efter att marken saggat ihop efter explosionen 70 meter under ytan? Det blir ingen krater.

Och exploderar sedan.
Hur slår man ut en anläggning med superbomberna som ligger 300 meter ner i berg ?
Nyfiken.
Ingen aning, men USA utvecklade GBU-57 för precis den där bunkern.
Åtminstone 17 kvar.

Och exploderar sedan.
Nyfiken.

300 fot djupt var det väl, dvs ca 90 meter.

Man skickar ett antal efter varandra om det är väldigt fast och djupt; hål i hål. Jag läste en uppgift att de använt sig av totalt 12 stycken sådana bomber och då har man uppenbarligen laddat ett antal på varje plats. Ingenting man släpper på måfå…

Ukraina gjorde detsamma med en rysk underjordisk central häromåret. Då man inte hade tillgång till några ”bunker busters” fick man använda SCALP eller Storm Shadow och om jag minns rätt använde man åtta sådana efter varandra på samma ställe. Det blev inte mycket kvar av den bunkern.

Det går alltså att hamra sig djupt ned med klenare bomber - bara de träffar på samma ställe.

Med vänlig hälsning,

300 fot djupt var det väl, dvs ca 90 meter.
Det finns flera olika “officiella” siffror, men tror du verkligen den riktiga prestandan avslöjas?
Jag tycker bilderna jag sett på skadorna ser klart lovande ut!
Om skadorna är på rätt ställe eller inte, det är en annan sak.

Det finns flera olika “officiella” siffror, men tror du verkligen den riktiga prestandan avslöjas?
Jag tycker bilderna jag sett på skadorna ser klart lovande ut!
Om skadorna är på rätt ställe eller inte, det är en annan sak.

Nä jag är rätt säker på att prestanda uppges som ”minst” x, y eller z. Sedan är det upp till lede Fi att ta höjd för variation uppåt.

Nu har väl dessa bomber utvecklats just för det specifika ändamålet och jag tror inte att de hade gjort sig omaket att bygga en bomb som bara klarar halva djupet av de anläggningar den byggdes för…

Bilder som visar mer än några hål i marken lr vi få vänta på tills ett nytt iranskt styre öppnar upp för utländska journalister och FN-s inspektörer att på ort och ställe förvissa sig om att Irans kärnvapenprogram är avslutat.

Med vänlig hälsning,

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...