Givetvis är det inte bra att vi ännu inte är med i NATO, det är en process som vi just nu knappt kan påverka. Men resten håller jag inte alls med om. Det råder knappast någon tvekan för Ryssland om att Sverige sedan länge inte är neutrala. Det är ett obestridligt faktum oavsett avtalet med USA.
Att USA får tillgång till svenska militäranläggningar innebär dock att kostnaden för Ryssland att anfalla Sverige blir betydligt högre, då det blir mycket svårt för dem att göra detta utan att samtidigt hamna i direkt konfrontation med USA. Därutöver förstås att det praktiskt underlättar att få hjälp av USA vid krig.
Jag tycker inte heller jämförelsen med Ukraina är helt korrekt. Det råder ingen tvekan om att alla NATO-länder, inklusive de viktigaste, har uttryckt en stark lojalitet att försvara Sverige och vi har på flera nivåer redan ett omfattande försvarssamarbete. Ukraina har en helt annan historisk kontext i förhållande till Ryssland som påverkar. Det som hindrar i nuläget är mer formalian, i och med att Turkiet och Ungern obstruerar. Men jag skulle tro att det i bakgrunden redan pågår ett intensivt arbete för att kunna komma runt det problemet om det blir nödvändigt och avtalet med USA är en bekräftelse på det.