Stora Mellanösterntråden

Maersk har visst stoppat all containertrafik via Röda havet pga. Huthirebellernas beskjutning av fartyg.
Tyska Hapag-Lloyd pausade all trafik där med i några dagar.
 
Maersk har visst stoppat all containertrafik via Röda havet pga. Huthirebellernas beskjutning av fartyg.
Tyska Hapag-Lloyd pausade all trafik där med i några dagar.
Förvånad att det inte gjorts tidigare.
Vanliga handelsfartyg är väldigt svåra att skydda mot den typen av attacker...
 
Senaste dagarna har jag fått meddelanden från flera fraktbolag om att det är lite struligt med båttrafik när man vill passera mellan Djibouti och Jemen. En del båtägare har instruerat personalen att åka runt Afrika istället. Det är alltså inte bara Maersk längre.

Precis när jag skrev det kom ett till där "ONE, MSC, CMA CGM, Hapag Lloyd och Maersk gått ut med informationen att de inte går in via Suezkanalen och ändrar sin rutt till att gå via Sydafrika och Godahoppsudden alternativt ligger vissa fartyg utanför och väntar på instruktioner.".
Givetvis kommer en "War Risk Surcharge" att införas på allt som är på väg.
 
Tror vi kommer få se mer av diverse piratverksamhet i världshaven i framtiden, så nu är det dags att börja sätta upp grundproduktion i närområdet.
 
Tror vi kommer få se mer av diverse piratverksamhet i världshaven i framtiden, så nu är det dags att börja sätta upp grundproduktion i närområdet.
Diskuterade just det med ekonomiavdelningen på arbetsplatsen och påpekade att det behövs fler matproducenter i landet, men jag har ingen lust att bli bonde.
---
Frågan är förstås hur relationen mellan USA och Iran påverkas av att de senares missiler träffar frakter amerikanerna har ekonomiska intressen i.
 
Tror vi kommer få se mer av diverse piratverksamhet i världshaven i framtiden, så nu är det dags att börja sätta upp grundproduktion i närområdet.
Diskuterade just det med ekonomiavdelningen på arbetsplatsen och påpekade att det behövs fler matproducenter i landet, men jag har ingen lust att bli bonde.
---
Frågan är förstås hur relationen mellan USA och Iran påverkas av att de senares missiler träffar frakter amerikanerna har ekonomiska intressen i.
Diskuterade precis Suezkanalen idag med några av mina kunder.
Dom har sett en ökad efterfrågan på sin inhemska produktion så den enes bröd...
 
Förvånad att det inte gjorts tidigare.
Vanliga handelsfartyg är väldigt svåra att skydda mot den typen av attacker...
Hur svårt kan det vara? Ett par man med kanoner som sänker piraterna så fort de kommer i närheten, det kan inte vara någon större kostnad med tanke på vilka värden som det handlar om. Jag tror det är moraliska betänkligheter som sätter stopp för detta: piraterna betraktas som fattiga somaliska fiskare som man inte får skada...
 
Hur svårt kan det vara? Ett par man med kanoner som sänker piraterna så fort de kommer i närheten, det kan inte vara någon större kostnad med tanke på vilka värden som det handlar om. Jag tror det är moraliska betänkligheter som sätter stopp för detta: piraterna betraktas som fattiga somaliska fiskare som man inte får skada...

I det här fallet är det inte fattiga somaliska FD fiskare.

Nej med tillräcklig militär närvaro i shipping-lane så är det inga större problem, men vems militär ska patrullera?

Jag är säker på att du skulle bli upprörd om USA/NATO gjorde det
 
Hur svårt kan det vara? Ett par man med kanoner som sänker piraterna så fort de kommer i närheten, det kan inte vara någon större kostnad med tanke på vilka värden som det handlar om. Jag tror det är moraliska betänkligheter som sätter stopp för detta: piraterna betraktas som fattiga somaliska fiskare som man inte får skada...
Piratattacker av den typen är detgörligt att försvara sig mot. Många fartyg har beväpnade privata säkerhetsvakter ombord under passager genom södra Röda havet och Adenviken.
Problemet blir gigantiskt då det handlar om attacker med raketer enkom för att terrorisera eller då rebellerna använder $1000-drönare med en $50-sprängladdning på. Då är de vakterna som vissa fartyg har ombord inte till någon nytta alls. En inkommande drönare syns inte på radarn och även om den skulle har handelsfartyg ingen möjlighet att bekämpa dem.
 
Piratattacker av den typen är detgörligt att försvara sig mot. Många fartyg har beväpnade privata säkerhetsvakter ombord under passager genom södra Röda havet och Adenviken.
Problemet blir gigantiskt då det handlar om attacker med raketer enkom för att terrorisera eller då rebellerna använder $1000-drönare med en $50-sprängladdning på. Då är de vakterna som vissa fartyg har ombord inte till någon nytta alls. En inkommande drönare syns inte på radarn och även om den skulle har handelsfartyg ingen möjlighet att bekämpa dem.
Tidigare var det mest somaliska pirater som kapade tankfartyg och krävde lösensumma, då var piraternas beväpning mest automatvapen o d. Fartygen fick inte skjuta piraterna utan kunde bara försvara sig med vattenkanoner. Det här verkar vara ett värre problem.
 
Tidigare var det mest somaliska pirater som kapade tankfartyg och krävde lösensumma, då var piraternas beväpning mest automatvapen o d. Fartygen fick inte skjuta piraterna utan kunde bara försvara sig med vattenkanoner. Det här verkar vara ett värre problem.
Jo, det här är ett religiöst och politiskt problem snarare än ett ekonomiskt. De "kämpar" mot "den stora satan" genom att kasta missiler på folk.
 
Tidigare var det mest somaliska pirater som kapade tankfartyg och krävde lösensumma, då var piraternas beväpning mest automatvapen o d. Fartygen fick inte skjuta piraterna utan kunde bara försvara sig med vattenkanoner. Det här verkar vara ett värre problem.
Nåja, fick och fick, några fick.

??vs?? = 1-0
 
Hörde p1 med något krystat resonemang om att Israel kanske har rätt att försvara sig enligt Geneve-konventionen, den såg man ju inte komma. ?
FN försöker få till en resolution om vapenvila i Gaza, men USA lägger in sitt veto. Det är alltså fritt fram för Israel att fortsätta bomba civila, inte minst kvinnor och barn som inte är aktiva i Hamas. Tydligen är inte alla barn lika mycket värda.
Det här är inte längre försvar, det är ren vedergällning av Israel.
 
FN försöker få till en resolution om vapenvila i Gaza, men USA lägger in sitt veto. Det är alltså fritt fram för Israel att fortsätta bomba civila, inte minst kvinnor och barn som inte är aktiva i Hamas. Tydligen är inte alla barn lika mycket värda.
Det här är inte längre försvar, det är ren vedergällning av Israel.
Är det nu du tror jag sväljer betet? Jag är inte Wiseguy, deal with it. ???
 
Är det nu du tror jag sväljer betet? Jag är inte Wiseguy, deal with it. ???
Det är lugnt. Om ingen har en annan åsikt så är jag övertygad om att jag har rätt. Israel bebos av ett gäng mordiska hämndlystna galningar, och de kan bara hålla på som de gör eftersom USA backar upp dem. De har fått hållas sedan Israel skapades, ingen vågar stoppa dem eftersom alla vet att "det är synd om judarna".
 
Israel bebos av ett gäng mordiska hämndlystna galningar, och de kan bara hålla på som de gör eftersom USA backar upp dem. De har fått hållas sedan Israel skapades, ingen vågar stoppa dem eftersom alla vet att "det är synd om judarna".
Ja, har Stina Wollter sagt att det är så antar jag att det måste stämma...
 
Israel har inte för avsikt att avsluta kriget under de närmaste två veckorna i alla fall, enligt Nyheterna på TV. FN:s vädjanden har ingen som helt effekt, så länge Israel har stöd av USA så gör man som man vill. Man är ju den dominerande militärmakten i Mellanöstern, och kan som den elake översittaren i skolan fortsätta att plåga omgivningen som man vill utan att någon kan stoppa en.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top