Stora cykeltråden

Kan man montera en bakre växel från en MTB på en racer?

Jag ser bara skillnaden att MTB klarar större drev och därför har längre arm?
Det borde väl inte vara nåt problem även om jag inte nyttjar så stort drev? Eller har jag missat någon detalj som kan skapa problem?

Last edited:
Vet inte om växelreglagen drar lika mycket vajer, det är väl typ det som kan skilja.

Man kan ju blanda kedjor och drev, så det borde funka ur det perspektivet. Man ska ju inte blanda ok gjorda för racerreglage med vanliga bromsgrepp och vice versa, jag gissar att rörelserna i vajern är skiljer sig på motsvarande sätt för växelreglagen, men har du bara ungefärlig mängd rörelse från ändlägena så borde det ju funka om du har lägesfria reglage.

Instämmer i kören, med friktionsreglage kan du ha nästan vad som helst där bak. Kanske krävs fingertoppsprecision om du kör 12/13-delat men annars inga problem.

Instämmer i kören, med friktionsreglage kan du ha nästan vad som helst där bak. Kanske krävs fingertoppsprecision om du kör 12/13-delat men annars inga problem.

Det är 7-delat original och jag köpte ett 8-delat bakdrev i samband med nytt bakhjul så nej, fast mtb-bakväxeln kan vara 9-delad.

Men jag insåg igår att jag behöver nog investera i en ny kedja innan jag börjar mekla för nuvarande kedja kommer nog bli för kort.

IMG_7572.jpeg
dags för nytt ventilgummi igen. Tror jag bytte för två år sedan. Och säkert ett par år före det jag köpte gummit och bytte då. Tror jag köpte på biltema. Det fastnar i metallen och går inte att pumpa med min lilla ”multipump”.

View attachment 500420
dags för nytt ventilgummi igen. Tror jag bytte för två år sedan. Och säkert ett par år före det jag köpte gummit och bytte då. Tror jag köpte på biltema. Det fastnar i metallen och går inte att pumpa med min lilla ”multipump”.
Ventilgummi har sina fördelar. Ventiler med kula kan hänga sig med punktering spray har jag erfarit😢

har inte använt ventilgummin sen 1988 tror jag. Farsan som är bra jävla konservativ med tekniksprång kastade alla ventiler vi hade med gummi i ett svep då :D

Kan man montera en bakre växel från en MTB på en racer?

Jag ser bara skillnaden att MTB klarar större drev och därför har längre arm?
Det borde väl inte vara nåt problem även om jag inte nyttjar så stort drev? Eller har jag missat någon detalj som kan skapa problem?
Allt går väl. Frågan är hur bra det blir.. MTB växlar har längre cage och är gjorda för större kassetter.. Beroende på vilket system det är så kan det bli knepigt med geometrin.. Vissa STI reglage för landsväg drar mer vajer. Ungefär som Canti vs V-broms på bromssidan.

Är det inget avancerat så borde en passande bakväxel för ändamålet ha ett överkomligt pris..

Läste några inlägg om cyklar och kassetter i en annan tråd och kom osökt att tänka på denna tråd.
Tydligen kan det bli väldigt kostsamt när man inte gillar utväxlingen på sin cykel.

Läste några inlägg om cyklar och kassetter i en annan tråd och kom osökt att tänka på denna tråd.
Tydligen kan det bli väldigt kostsamt när man inte gillar utväxlingen på sin cykel.
Det kostar att bli gammal o klen :)
Man kan iofs lägga ner allt som kroppen inte räcker till för, men va f-n, man skall ha kul så länge man lever.

Det kostar att bli gammal o klen :)
Man kan iofs lägga ner allt som kroppen inte räcker till för, men va f-n, man skall ha kul så länge man lever.
Det har pratats en del om utdöende på sporthoj men här har vi en grupp som verkligen är i farozonen, har man tur och möter en cyklist idag så nog fan är där ett batteri i skrället, och i övrigt är det batteridrivna sparkar precis ÖVERALLT.
Redan från extremt låg ålder ger föräldrar sina ungar en batterispark, ansvarsfullt, Nej i min värld.
Batterisparken kommer säkert att föra ungen till ungdom för att där kanske bytas till en batteribil.

Att inte röra på sig och nöja sig med hämtmat eller ännu värre att få skräpmaten hemkörd leder bara till ett försämrat vuxenliv med försvagat skelett och därmed ännu sämre pensionsliv, om dom ens uppnår den åldern.

Jag tränar flera gånger i veckan och cyklar dagligen varierande sträckor både landsväg och ut i skog och mark med varierande svårighetsgrad.
Efter rundan och duschen vid hemkomsten känner man sig förbaskat nöjd.

Provade "downhill" för några veckor sedan men det var inget för mig, upplevde den varierade utförsbacken som tråkig faktiskt.

En TREK Dual sport 3 tar mig var jag vill på ett övertygande sätt, ett bra byte från Skeppshult.

Last edited:
Det har pratats en del om utdöende på sporthoj men här har vi en grupp som verkligen är i farozonen, har man tur och möter en cyklist idag så nog fan är där ett batteri i skrället, och i övrigt är det batteridrivna sparkar precis ÖVERALLT.
Redan från extremt låg ålder ger föräldrar sina ungar en batterispark, ansvarsfullt, Nej i min värld.
Batterisparken kommer säkert att föra ungen till ungdom för att där kanske bytas till en batteribil.

Att inte röra på sig och nöja sig med hämtmat eller ännu värre att få skräpmaten hemkörd leder bara till ett misserabelt vuxenliv med försvagat skellet och därmed ännu sämre pensionsliv, om dom ens uppnår den åldern.

Jag tränar flera gånger i veckan och cyklar dagligen varierande sträckor både landsväg och ut i skog och mark med varierande svårighetsgrad.

Provade "downhill" för några veckor sedan men det var inget för mig, upplevde den varierade utförsbacken som tråkig faktiskt.

Jag har ganska likartad upplevelse, men även ungar som idrottar mer eller mindre seriöst åker elsparkcykel/elcykel till och från träningarna.

Vilket leder till att om/när dom slutar träna så har dom ingen vardagsmotion.

Jag cyklade mestadels transportcykling, till och från jobbet någon mil, till att hälsa på folk inom några mils omkrets osv.
Den motionen får inte folk med elassist på samma sätt.
Dom LAGLIGA elcyklarna kräver ju i alla fall att man trampar med hela tiden, medans dom olagliga och elsparkcyklarna kräver noll av föraren.

Jag har ganska likartad upplevelse, men även ungar som idrottar mer eller mindre seriöst åker elsparkcykel/elcykel till och från träningarna.

Vilket leder till att om/när dom slutar träna så har dom ingen vardagsmotion.

Jag cyklade mestadels transportcykling, till och från jobbet någon mil, till att hälsa på folk inom några mils omkrets osv.
Den motionen får inte folk med elassist på samma sätt.
Dom LAGLIGA elcyklarna kräver ju i alla fall att man trampar med hela tiden, medans dom olagliga och elsparkcyklarna kräver noll av föraren.
Så gör ungarna här också eller så kör en förälder dom till träningen och kommer pliktskyldigt och hämtar efter träningen, usch.
Har alltid resonerat på så vis att hinner inte bilen blir genomvarm dit jag ska så cyklar jag istället.

Surtees skrev att det kostar att bli gammal och klen, hade det bara varit så men nu blir folk allt tjockare också. (diabetes är nog inte så farligt)

Att inte röra på sig och nöja sig med hämtmat eller ännu värre att få skräpmaten hemkörd leder bara till ett försämrat vuxenliv med försvagat skelett och därmed ännu sämre pensionsliv, om dom ens uppnår den åldern.

En TREK Ultra sport 3 tar mig var jag vill på ett övertygande sätt, ett bra byte från Skeppshult.
Tja - nu har jag ett antal hojar varav en mtb hardtail m elmotor. Den används (motorn) oftast utan el men ibland på eco-läge och i backar med mer än ca 10% på max-läge. Utan el hade jag inte kunnat/orkat cykla överallt där jag vill, så jag vill nog hävda att el-cykel är en riktigt bra uppfinning. Inte omöjligt att du själv känner att du behöver en om några år.

Tja - nu har jag ett antal hojar varav en mtb hardtail m elmotor. Den används (motorn) oftast utan el men ibland på eco-läge och i backar med mer än ca 10% på max-läge. Utan el hade jag inte kunnat/orkat cykla överallt där jag vill, så jag vill nog hävda att el-cykel är en riktigt bra uppfinning. Inte omöjligt att du själv känner att du behöver en om några år.
Battericykel kommer jag aldrig att sätta mig på.
Var inne på en slinga idag på ett berg som var stört omöjligt att bekämpa i sadeln, bara att hoppa av och gå de värsta bitarna.
Alla väljer som de vill men motor på en trampcykel känns bara så fel.

Battericykel kommer jag aldrig att sätta mig på.
Var inne på en slinga idag på ett berg som var stört omöjligt att bekämpa i sadeln, bara att hoppa av och gå de värsta bitarna.
Alla väljer som de vill men motor på en trampcykel känns bara så fel.
Givetvis får man fråga om din ålder - sedan behöver du inte svara...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park