Stora cykeltråden

59 och i väldigt gott skick (i mina egna ögon) med mängder av olika sporter i ungdomen som till slut landade i styrketräning, som jag nu inte klarar mig utan.
Har även många lopp i sadeln på motionsnivå såsom Ringsjön runt, Vombsjön runt och Helsingör runt på helt vanliga cyklar (3 växlade)
Att cykla i skogen blev en sen upptäckt för mig men jäklar så kul det är med alla utmaningar man ställs inför, uppskattat med min envishet och inställning att jag ska klara framförvarande hinder, inom rimliga gränser, konsekvenstänket är alltid med mig.

Det har pratats en del om utdöende på sporthoj men här har vi en grupp som verkligen är i farozonen, har man tur och möter en cyklist idag så nog fan är där ett batteri i skrället, och i övrigt är det batteridrivna sparkar precis ÖVERALLT.
Redan från extremt låg ålder ger föräldrar sina ungar en batterispark, ansvarsfullt, Nej i min värld.
Batterisparken kommer säkert att föra ungen till ungdom för att där kanske bytas till en batteribil.

Att inte röra på sig och nöja sig med hämtmat eller ännu värre att få skräpmaten hemkörd leder bara till ett försämrat vuxenliv med försvagat skelett och därmed ännu sämre pensionsliv, om dom ens uppnår den åldern.

Jag tränar flera gånger i veckan och cyklar dagligen varierande sträckor både landsväg och ut i skog och mark med varierande svårighetsgrad.
Efter rundan och duschen vid hemkomsten känner man sig förbaskat nöjd.

Provade "downhill" för några veckor sedan men det var inget för mig, upplevde den varierade utförsbacken som tråkig faktiskt.

En TREK Ultra sport 3 tar mig var jag vill på ett övertygande sätt, ett bra byte från Skeppshult.

De som kör elcykel brukar påstå att dom visst får minst lika mycket kondition dom hinner bara åka längre sträcka och orkar hålla på längre tid. Ungefär nåt sånt.

Fan trot.

Jag har iofs ibland funderat på en hjälpmotor när jag cykelsemestrar, jag skulle ju atagligen hinna 2 gånger längre sträcka varje dag, kanske 4-5 gånger så långt på en vecka. Men och andra sidan är det väl inte så mycket till semester om man har bråttom.

De som kör elcykel brukar påstå att dom visst får minst lika mycket kondition dom hinner bara åka längre sträcka och orkar hålla på längre tid. Ungefär nåt sånt.

Fan trot.

Jag har iofs ibland funderat på en hjälpmotor när jag cykelsemestrar, jag skulle ju atagligen hinna 2 gånger längre sträcka varje dag, kanske 4-5 gånger så långt på en vecka. Men och andra sidan är det väl inte så mycket till semester om man har bråttom.
Det går att göra på de flesta sätt - anstränga sig mindre för samma sträcka, hjälp när man själv inte orkar med, köra längre med samma ansträngning. Däremot går det knappt att köra snabbare med samma ansträngning (om man inte bara cyklar uppför) eftersom hjälpen försvinner vid 25kmh
Jag var själv motståndare till elcykel fram till förra året då hustrun började klaga på att jag var så långsam i branta uppförsbackar - hon kör själv elcykel sedan 2016 pga knäproblem (kan inte belasta).
Med landsvägscykel blir det meningslöst eftersom jag oftast håller 25+
Hallandsåsen med packväskor kan jag rekommendera elcykel oavsett bråttom eller ej

Allt beror ju på om man vill kunna komma en viss sträcka eller bara träna en viss tid.

Man kan ge fan i att valla skidorna också för att ”få mer träning” eller cykla med punka av samma anledning men jag tror att många ser det vägvinnande i att kunna ta sig från A till B också. Lite kul att MC-förare är emot motorer…

Med vänlig hälsning,

Allt beror ju på om man vill kunna komma en viss sträcka eller bara träna en viss tid.

Man kan ge fan i att valla skidorna också för att ”få mer träning” eller cykla med punka av samma anledning men jag tror att många ser det vägvinnande i att kunna ta sig från A till B också. Lite kul att MC-förare är emot motorer…

Med vänlig hälsning,
Med flera mil om dagen, året runt oavsett väder, tvärs igenom Stockholm i många års tid skulle jag vilja säga att mitt erfarenhetsunderlag är tämligen gott. Och jag har högre medelhastighet än lagliga elcyklars toppfart, så det faller redan där. Och iom det tror jag också att jag får bättre kondis. Det är väldigt få tillfällen jag har blivit permanent ifråncyklad av en elcyklist, i normalfallet har det skett för att jag har anpassat hastigheten efter rådande trafiksituation, dvs inte mosat på med möte, in i folksamlingar osv. Så en vanlig trampcykel vinner på att ge mig bättre kondis och styrka, vara billigare (alt bättre komponenter till samma pris), billigare i drift, snabbare, och bättre för miljön.

Precis som att man pensionssparar så ser jag cykling och annan träning som en investering i framtiden. Den fysik jag bygger upp idag kommer jag ha nytta av sen. Ja, oavsett så tappar man några enheter i fysisk förmåga för varje år sen man har passerat toppen, och just därför är det viktigt att ha så bra utgångsläge som möjligt, och minska förlusten. Och det gör jag både för min skull och för min familjs, jag vill kunna orka ta hand om hus och hem, leka med mina barn, och hänga med dom, inte vara en trött belastning.

Så nej, det handlar inte om något obstinat det ska vara jobbigt för sakens skull, det är ett i högsta grad genomtänkt beslut att vägra elcykel. Och eftersom jag vill mina barn väl så vet dom att dom aldrig kommer få en elsparkcykel :fakta

Med flera mil om dagen, året runt oavsett väder, tvärs igenom Stockholm i många års tid skulle jag vilja säga att mitt erfarenhetsunderlag är tämligen gott. Och jag har högre medelhastighet än lagliga elcyklars toppfart, så det faller redan där. Och iom det tror jag också att jag får bättre kondis. Det är väldigt få tillfällen jag har blivit permanent ifråncyklad av en elcyklist, i normalfallet har det skett för att jag har anpassat hastigheten efter rådande trafiksituation, dvs inte mosat på med möte, in i folksamlingar osv. Så en vanlig trampcykel vinner på att ge mig bättre kondis och styrka, vara billigare (alt bättre komponenter till samma pris), billigare i drift, snabbare, och bättre för miljön.

Precis som att man pensionssparar så ser jag cykling och annan träning som en investering i framtiden. Den fysik jag bygger upp idag kommer jag ha nytta av sen. Ja, oavsett så tappar man några enheter i fysisk förmåga för varje år sen man har passerat toppen, och just därför är det viktigt att ha så bra utgångsläge som möjligt, och minska förlusten. Och det gör jag både för min skull och för min familjs, jag vill kunna orka ta hand om hus och hem, leka med mina barn, och hänga med dom, inte vara en trött belastning.

Så nej, det handlar inte om något obstinat det ska vara jobbigt för sakens skull, det är ett i högsta grad genomtänkt beslut att vägra elcykel. Och eftersom jag vill mina barn väl så vet dom att dom aldrig kommer få en elsparkcykel :fakta
Precis, och bättre för miljön.
Nu i somras såg jag en batterihoj vars märke eller modell hette Eco ride, den gav mig ett gott skratt inombords.

Kul att se engagemang runt cykling i detta forum! Annars är det mest gnäll på cyklister när motorcyklister har synpunkter. Själv cyklar jag mest till jobbet numera ( och handlar) så det blir inga tokiga sträckor om året men det spöar kollektivtrafiken per runt med mina 15km till jobbet

Sent from my ASUS_I006D using Tapatalk

Kul att se engagemang runt cykling i detta forum! Annars är det mest gnäll på cyklister när motorcyklister har synpunkter. Själv cyklar jag mest till jobbet numera ( och handlar) så det blir inga tokiga sträckor om året men det spöar kollektivtrafiken per runt med mina 15km till jobbet

Häromkring kryllar det av A-traktorer, och när det ska byggas cykelbana så likställs det med massmord av en liten klick, eftersom A-traktorerna inte längre har någon vägren, och det kommer tvinga folk att köra om med möte och så dör alla :dummer Häromdagen kom jag ikapp en bilkö bakom en A-traktor när jag cyklade till jobbet. Jag hade 52kmh när jag gled förbi A-traktorn :rock

Det är ju strålande.

Men ger du fan i att valla skidorna också?

Skulle du välja elcykel om din vanliga cykel var tekniskt hastighetsbegränsad till 20 km/h?

Jag cyklar också betydligt fortare med en vanlig cykel än en 25 km/h-elcykel. Men det är inte grejen för de flesta i alla fall. Cykel är nog inte ett idrottsredskap i första hand för alla.

För många kan elcykel ersätta tex bil för kortpendling där man inte vill bli svettig pga klädsel osv. Det är ju bra där.

Annars håller nog de flesta med om att mer motion är bättre än mindre. :)

Med vänlig hälsning,

För mig är cykeln precis som motorcykeln huvudsakligen just ett idrottsredskap.

Beträffande jämförelsen med skidor så vallar jag naturligtvis mina klassiska skidor. Hur ska jag annars sparka mig framåt?
Glidvallan använder jag väldigt sällan.

Skateskidorna vallar jag alltså väldigt sällan men ibland händer det att jag känner mig lite ambitiös.

Det är ju strålande.

Men ger du fan i att valla skidorna också?

Skulle du välja elcykel om din vanliga cykel var tekniskt hastighetsbegränsad till 20 km/h?

Jag cyklar också betydligt fortare med en vanlig cykel än en 25 km/h-elcykel. Men det är inte grejen för de flesta i alla fall. Cykel är nog inte ett idrottsredskap i första hand för alla.

För många kan elcykel ersätta tex bil för kortpendling där man inte vill bli svettig pga klädsel osv. Det är ju bra där.

Annars håller nog de flesta med om att mer motion är bättre än mindre. :)

Med vänlig hälsning,
Jag åker väldigt sällan skidor, men nej, dom vallas inte överdrivet mycket.

Att resonera om huruvida jag skulle ha en elcykel om en vanlig inte skulle gå fortare än 20kmh känns väldigt konstlat. Skulle du köra elsparkcykel om din Tesla gick i max 20kmh?

Cyklingen är inte bara träning, det är även i högsta grad ett transportmedel, som jag sparar stora mängder tid med, eftersom jag får träning och motion samtidigt som jag förflyttar mig.

Cyklister som inte cyklar i klunga och är i vägen för annan trafik är inget problem och inget som någon har gnällt på
Tvärtom glädjer det mig när jag ser cyklister på cykelbanorna, då är det ju inte skattepengar kastade i sjön att bygga dom.

Här byggde dom en cykelbana av en väldigt bred och fin väg med rejäla vägrenar, avskiljd från den numera mycket smalare bilvägen med räcke.

Problemet är som sagt att nu finns inga vägrenar kvar, och moppar och a-trallor ska trängas med bilarna på vägen.

A-trallorna ser jag ingen lösning på, ÅAS är dom inte så många, men mopparna kunde ju lika gärna få köra på den nya cykelbanan, för det handlar ju om att separera trafik med väldigt olika hastighet från varandra, eller hur

Cyklister som inte cyklar i klunga och är i vägen för annan trafik är inget problem och inget som någon har gnällt på
Tvärtom glädjer det mig när jag ser cyklister på cykelbanorna, då är det ju inte skattepengar kastade i sjön att bygga dom.

Här byggde dom en cykelbana av en väldigt bred och fin väg med rejäla vägrenar, avskiljd från den numera mycket smalare bilvägen med räcke.

Problemet är som sagt att nu finns inga vägrenar kvar, och moppar och a-trallor ska trängas med bilarna på vägen.

A-trallorna ser jag ingen lösning på, ÅAS är dom inte så många, men mopparna kunde ju lika gärna få köra på den nya cykelbanan, för det handlar ju om att separera trafik med väldigt olika hastighet från varandra, eller hur
Definitionen av "i vägen" är rätt spretig. Ibland hamnar man i facket "i vägen" genom att bara finnas till (jag har blivit utskälld för att jag cyklade på cykelbanan bredvid vägen ett par gånger)

Man måste skilja mellan t ex MTB i skogen som definitivt är träning, med eller utan el. Cykel i stan är ett transportmedel och där har elcyklarna gjort att det är fler som lämnar bilen och cyklar istället, åtminstone i storstäderna men även här i Luleå så vet jag en hel del människor som valt cykel tack vare elcyklar. Tyvärr är det lätt att ta bort 25Km/h spärren och många cyklar går då minst 60-70 vilket är befängt på cykelvägar och bland folk i stan.

Som kuriosa så kan jag nämna att om du blir påkommen i Frankrike med en ostrypt el-cykel kan det kosta 30 000... euro... och upp till ett år i finkan...

Last edited:
Definitionen av "i vägen" är rätt spretig. Ibland hamnar man i facket "i vägen" genom att bara finnas till (jag har blivit utskälld för att jag cyklade på cykelbanan bredvid vägen ett par gånger)
Ja, många verkar provoceras något ohyggligt av saker som inte är ett problem. Pausa bakom någon sekund eller bara hålla lite mer till vänster borde inte vara ett problem för dom flesta. Men istället ska det tutas, trängas, sprutas spolarvätska osv. Vissa idioter kör ju in framför och tvärnitar dessutom. Det känns som att det beteendet kostar mycket mer tid och energi än att bra rulla förbi.

Undrar hur såna skulle ta emot det om vi med hojar gjorde samma sak när dom körde bil? Tutade, kastade vattenballonger med kylarvätska och trängdes med dom, bara för att vi är mycket snabbare.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026