Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Det är en vanesak. Eddie karlsson började sin Vargkarriär med normal bakbroms men avsaknad av koppling gjorde att han var helt slut efter tävlingarna. Han testade då handbroms och upptäckte att man kan liksom använda den som en pseudokoppling. Jag har börja testa lite grann och det fungerar faktiskt. Bakbromsen är så kraftfull att du låser hjulet med två fingrar. Med lite gas så hållen man bakhjulet i schack med bromsen, när man då släpper bromsen sticker hojen, ungefär som en koppling.Sen verkar det vara lite blandat angående bakbromsen. En del vänjer sig vid att ha den på styret, andra köper till fotbroms.
Jag lutar åt det sistnämnda, att köra utan koppling och växlar var inget problem. Men satan vad jag letade efter fotbroms hela tiden![]()
Det bästa är dock att använda gaskontrollen eftersom den är såååå mjuk i början. Att t ex köra slowrace är en barnlek, det går att köra sjukt sakta med den.
Man är så mycket känsligare i fingrarna än en tung fot i en crosstövel så bakbromsen får en helt annan användning. T ex att ligga på lite bakbroms i whopisar eller i steniga nedförsbackar samtidigt som man gasar är väldigt enkelt. Att göra låååånga sladdar är också busenkelt eftersom det år så mycket lättare att dosera med handen.
Enda haken nu är att när jag kör vanlig hoj så är det fotbroms och koppling, när jag kör vargen är det handbroms och ingen koppling, när jag cyklar mountainbike så är det även där handbroms, men bakbromsen är på höger sida.
Man får hålla tungan i rätt mun den första kvarten...