Stark Varg

Sen verkar det vara lite blandat angående bakbromsen. En del vänjer sig vid att ha den på styret, andra köper till fotbroms.

Jag lutar åt det sistnämnda, att köra utan koppling och växlar var inget problem. Men satan vad jag letade efter fotbroms hela tiden :hihi
Det är en vanesak. Eddie karlsson började sin Vargkarriär med normal bakbroms men avsaknad av koppling gjorde att han var helt slut efter tävlingarna. Han testade då handbroms och upptäckte att man kan liksom använda den som en pseudokoppling. Jag har börja testa lite grann och det fungerar faktiskt. Bakbromsen är så kraftfull att du låser hjulet med två fingrar. Med lite gas så hållen man bakhjulet i schack med bromsen, när man då släpper bromsen sticker hojen, ungefär som en koppling.
Det bästa är dock att använda gaskontrollen eftersom den är såååå mjuk i början. Att t ex köra slowrace är en barnlek, det går att köra sjukt sakta med den.
Man är så mycket känsligare i fingrarna än en tung fot i en crosstövel så bakbromsen får en helt annan användning. T ex att ligga på lite bakbroms i whopisar eller i steniga nedförsbackar samtidigt som man gasar är väldigt enkelt. Att göra låååånga sladdar är också busenkelt eftersom det år så mycket lättare att dosera med handen.

Enda haken nu är att när jag kör vanlig hoj så är det fotbroms och koppling, när jag kör vargen är det handbroms och ingen koppling, när jag cyklar mountainbike så är det även där handbroms, men bakbromsen är på höger sida.
Man får hålla tungan i rätt mun den första kvarten... :)
 
Sen verkar det vara lite blandat angående bakbromsen. En del vänjer sig vid att ha den på styret, andra köper till fotbroms.

Jag lutar åt det sistnämnda, att köra utan koppling och växlar var inget problem. Men satan vad jag letade efter fotbroms hela tiden
Ja, det är just det där som jag är lite emot också, jag har ju relativt nyligen lärt mig hela grejen med koppling, gas och var bromsarna sitter. Hela min körstil är inprogrammerad i ryggraden nu, jag vill inte gå tillbaka till elskooter-stilen.

Jag hade ju min elskooter i alla fall ett par år, tror nästan två vintrar, innan jag tröttnade på att köpa nya batterier pga degradering i kyla. Jag hade en Nitrox 2000W som jag körde överallt, det var alltså skitkul! Fast som bäst höll batterierna bara 1 timme, senare inte ens det. Så när jag och Camilla skulle köra våra glass-rundor på sommaren så fick jag alltid leda hem min skooter sista km eller så. Jag blev mentalt störd på det. Camilla hade en något mindre skooter, men hennes batterier höll längre, dock fick hoj ofta punkteringar .. !? (konstiga alu-fälgar)

Läser att Vargens batterier håller vad .. 3 timmar? Ok, det är väl bättre än min elskooter. Men igår var jag på min lilla 350 excf halva dagen, körde både 70-vägare, grusvägar och sporadiska skogsvägar, och körde bara upp halva tanken, typ 100 kr bensin. Jag älskar mina bensinhojar. Vargen ser ju fin ut, den är säkert också toppen med sina kvalitetsfjädrar och ramdesign, men jag får ont i magen när jag tänker på att den är eldriven. Det är nåt trauma från min skooter-period.
 
Det är en vanesak. Eddie karlsson började sin Vargkarriär med normal bakbroms men avsaknad av koppling gjorde att han var helt slut efter tävlingarna. Han testade då handbroms och upptäckte att man kan liksom använda den som en pseudokoppling. Jag har börja testa lite grann och det fungerar faktiskt. Bakbromsen är så kraftfull att du låser hjulet med två fingrar. Med lite gas så hållen man bakhjulet i schack med bromsen, när man då släpper bromsen sticker hojen, ungefär som en koppling.
Det bästa är dock att använda gaskontrollen eftersom den är såååå mjuk i början. Att t ex köra slowrace är en barnlek, det går att köra sjukt sakta med den.
Man är så mycket känsligare i fingrarna än en tung fot i en crosstövel så bakbromsen får en helt annan användning. T ex att ligga på lite bakbroms i whopisar eller i steniga nedförsbackar samtidigt som man gasar är väldigt enkelt. Att göra låååånga sladdar är också busenkelt eftersom det år så mycket lättare att dosera med handen.

Enda haken nu är att när jag kör vanlig hoj så är det fotbroms och koppling, när jag kör vargen är det handbroms och ingen koppling, när jag cyklar mountainbike så är det även där handbroms, men bakbromsen är på höger sida.
Man får hålla tungan i rätt mun den första kvarten... :)

Jag har kastat om bromsarna på alla mina trampcyklar för att slippa det där.
Frambromsen är alltid på höger sida och det gillar min ryggmärg.
 
Ja, det är just det där som jag är lite emot också, jag har ju relativt nyligen lärt mig hela grejen med koppling, gas och var bromsarna sitter. Hela min körstil är inprogrammerad i ryggraden nu, jag vill inte gå tillbaka till elskooter-stilen.

Jag hade ju min elskooter i alla fall ett par år, tror nästan två vintrar, innan jag tröttnade på att köpa nya batterier pga degradering i kyla. Jag hade en Nitrox 2000W som jag körde överallt, det var alltså skitkul! Fast som bäst höll batterierna bara 1 timme, senare inte ens det. Så när jag och Camilla skulle köra våra glass-rundor på sommaren så fick jag alltid leda hem min skooter sista km eller så. Jag blev mentalt störd på det. Camilla hade en något mindre skooter, men hennes batterier höll längre, dock fick hoj ofta punkteringar .. !? (konstiga alu-fälgar)

Läser att Vargens batterier håller vad .. 3 timmar? Ok, det är väl bättre än min elskooter. Men igår var jag på min lilla 350 excf halva dagen, körde både 70-vägare, grusvägar och sporadiska skogsvägar, och körde bara upp halva tanken, typ 100 kr bensin. Jag älskar mina bensinhojar. Vargen ser ju fin ut, den är säkert också toppen med sina kvalitetsfjädrar och ramdesign, men jag får ont i magen när jag tänker på att den är eldriven. Det är nåt trauma från min skooter-period.

Kör du på det viset får du säkert ut sex timmar ur vargen också…


Med vänlig hälsning,
 

Dock en äldre version vilket utretts tidigare i tråden.


Med vänlig hälsning,
 
Last edited:
Det som jag är mest imponerad av är att alla jag känner som har köpt en pratar allra mest om att chassit och fjädringen är så mycket bättre än det dom kört tidigare.
Många kör säkert österrikiskt,kanske rentav med Wp xplor och då känns det mesta i fjädringsväg fantastiskt.Annars är det inget magiskt med Vargens fjädring,kyb aos gaffel sitter på fler hojar.Jag har sån på Betan och det funkar grymt bra där med.
 
Många kör säkert österrikiskt,kanske rentav med Wp xplor och då känns det mesta i fjädringsväg fantastiskt.Annars är det inget magiskt med Vargens fjädring,kyb aos gaffel sitter på fler hojar.Jag har sån på Betan och det funkar grymt bra där med.
Ja det stämmer, dom har tidigare åkt Ktm/Husqvarna/Gasgas
 
Någon gissning på hur den skulle vara på allmän väg med motardhjul?
Jag körde ju mycket motard förr om åren och tyckte det var ganska snabbt astråkigt. När man har gjort dagens 834 wheelie så blir det lite tjatigt. Motard är bara kul på en gocartbana :)
En Varg I den miljön skulle vara jätterolig en liten stund men efter den 834 e wheelien så hade det också blivit tjatigt, med en Varg inträder bara nummer 834 väldigt tidigt eftersom det är svårt att inte köra på bakhjulet... :)

Det är nog inget problem att dreva den för 200 blås iallafall...
 
Vad är "slowrace"?
Du gör två tvärsgående linjer i sanden, med x meter emellan, vanligtvis 20-30 meter typ.
Den första är startlinjen, den andra är mållinjen.

Sen startar man några stycken bredvid varandra, typ 4 pers, och den som kör saktast har vunnit. (Så lång tid som möjligt i att avverka dessa 30 m) Sätter du ner foten är du diskad.
Är man många så kör man flera heat, semifinal och final.

Man kan även göra en liten slinga i ett terrängparti så tar man tid på hur lång tid det tar att köra runt, längst tid vinner.

Kommer det någon som kör trial så är de automatiskt diskade. Det är inte så kul när de kör nästan ända fram till mållinjen och där stannar och väntar, utan att sätta ner fötterna. Är de riktigt jävliga så väntar de tills alla är nästan framme då de rycker hojen och rullar bakåt, bara för att skryta :)
 
En Varg I den miljön skulle vara jätterolig en liten stund men efter den 834 e wheelien så hade det också blivit tjatigt
Jag kan ändå inte åka på bakhjulet, inte medvetet i alla fall. Det är nåt fel på mig tror jag (.. kanske nåt med generna?), men jag är ändå bra på att svänga och ta mig igenom terrängen på endurobanan.

Och nu när jag tänker på att göra en wheelie så får jag handsvett.
 
Jag kan ändå inte åka på bakhjulet, inte medvetet i alla fall. Det är nåt fel på mig tror jag (.. kanske nåt med generna?), men jag är ändå bra på att svänga och ta mig igenom terrängen på endurobanan.

Och nu när jag tänker på att göra en wheelie så får jag handsvett.
Köp en varg så behöver du inte fundera längre, det är snarare svårare att inte hjula med den...
 
Köp en varg så behöver du inte fundera längre, det är snarare svårare att inte hjula med den...
Kommer jag behöva ryggplatta då ;)

Nej, jag har ingen mer plats. I så fall måste jag sälja av nån hoj till här. Jag har inte ens plats för ACt längre, så jag kommer svettas genom sommaren.

Sen är jag fortfarande inte riktigt OK med eldrivet, annat än i rc-bilarna. En stor del varför jag började med hojar var just motorerna. Utan det där ljudet, och avgaslukten så känner jag mig vilsen, som på en annan planet. Jag vill åldras med värdighet i ångorna av bensinförbränning och till ljudet av tryckutsatta kolvar som arbetar i rytmiska frekvenser. Det är säkert en diagnos, som jag inte vill ha nån medicin mot.
 
Kommer jag behöva ryggplatta då ;)

Nej, jag har ingen mer plats. I så fall måste jag sälja av nån hoj till här. Jag har inte ens plats för ACt längre, så jag kommer svettas genom sommaren.

Sen är jag fortfarande inte riktigt OK med eldrivet, annat än i rc-bilarna. En stor del varför jag började med hojar var just motorerna. Utan det där ljudet, och avgaslukten så känner jag mig vilsen, som på en annan planet. Jag vill åldras med värdighet i ångorna av bensinförbränning och till ljudet av tryckutsatta kolvar som arbetar i rytmiska frekvenser. Det är säkert en diagnos, som jag inte vill ha nån medicin mot.

Äsch, du är bara gammal! Du måste lyssna mer på EPA-dunk och vejpa... :D
 
Back
Top