Stark Varg

I Teslan trampar man gasen i botten och ljudlöst steker V8:an med exakt 9.18 sekunder och 247, 8 km/h i slutfart...om och om igen...
Sen lastar man familjen och fikabordet och åker hem igen...
Vänta bara tills dragracingmode innebär att bilen själv håller koll på lamporna och startar helt på egen hand. Då blir ju porrfilm utan ljud och bild roligare.
 
Jag tror att det skulle vara fullt möjligt att bygga en bana med så många tvära labyrinter att man skulle spöa hela MX eliten på en Voi elsparkcykel.
(tänk Arlandas kösystem med avspärrningsband)

Det betyder inte att en Voi är den ytters bästa MX cykeln, det betyder att man har anpassat tävlingen för att man vill att den ska vara det.

På samma sätt kan man anpassa tävlingar för att elmotorcyklar eller elbilar ska vinna.
Kalla dom tävlingarna något annat, med ett "E" i namnet, EMX till exempel.

Sen kan vi köra traditionella tävlingar där elmodellerna får vara med på samma villkor som alla andra alltid har kört efter, någon gång i framtiden är elmodellerna tillräckligt bra för att hamna på pallen där också.

Tex GGN eller Isle of man TT
 
Jag tror att det skulle vara fullt möjligt att bygga en bana med så många tvära labyrinter att man skulle spöa hela MX eliten på en Voi elsparkcykel.
(tänk Arlandas kösystem med avspärrningsband)

Det betyder inte att en Voi är den ytters bästa MX cykeln, det betyder att man har anpassat tävlingen för att man vill att den ska vara det.

På samma sätt kan man anpassa tävlingar för att elmotorcyklar eller elbilar ska vinna.
Kalla dom tävlingarna något annat, med ett "E" i namnet, EMX till exempel.

Sen kan vi köra traditionella tävlingar där elmodellerna får vara med på samma villkor som alla andra alltid har kört efter, någon gång i framtiden är elmodellerna tillräckligt bra för att hamna på pallen där också.

Tex GGN eller Isle of man TT
Ja, det finns ju en anledning till att tävlingar för jollar, segelbåtar och motorbåtar ser helt annorlunda ut. Eller för den delen segelflyg och motorflyg.
 
Med 11 batteribyten så kan man slutföra ett Gotland Grandnational med 6 varv på en hedrande 71a plats.
Vilket även betyder att dom måste ha fått någon slags dispens för reglementet tillåter bara 1 depåstopp per varv.



Sen finns det ju en egen elklass också som inte kör samtidigt och där går det inte direkt snabbare för att uttrycka sig diplomatiskt.
 
Med 11 batteribyten så kan man slutföra ett Gotland Grandnational med 6 varv på en hedrande 71a plats.
Vilket även betyder att dom måste ha fått någon slags dispens för reglementet tillåter bara 1 depåstopp per varv.

Sen finns det ju en egen elklass också som inte kör samtidigt och där går det inte direkt snabbare för att uttrycka sig diplomatiskt.

Är inte ett varv 2 mil?
Räckvidden är alltså då 1 mil?

Men 71 plats är ju ändå respektingivande, hade han burit reservatteriet med sig och bytt själv skulle det inte kräva dispans? fast då kanske han skulle ha lidit av vikten och inte klarat ett varv på två batterier?
 
Dragracing handlar ju BARA om tid, och där vinner elbilen. Skulle dessutom tro att nämnda elbil även steker den specialpreppade V8-an när det gäller räckvidd...
Inte om man bara sätter in en större tank...och inte tar hänsyn till att motorn måste renoveras efter 3 mil... :)
 
Är inte ett varv 2 mil?
Räckvidden är alltså då 1 mil?

Men 71 plats är ju ändå respektingivande, hade han burit reservatteriet med sig och bytt själv skulle det inte kräva dispans? fast då kanske han skulle ha lidit av vikten och inte klarat ett varv på två batterier?

22km verkar det vara nu.

Då skulle han väl hellre haft två batterier inkopplade och bytt bägge 2 batterierna i ordinarie depån.
 
22km verkar det vara nu.

Då skulle han väl hellre haft två batterier inkopplade och bytt bägge 2 batterierna i ordinarie depån.
Jo, ett dubbelt så stort batteripack eller två separata med en omkopplare att koppla emellan (om värmen är ett problem) när man har kommit ett halvt varv.

Nåja, nästa batterirevolution är ju som vanligt runt hörnet :hihi, snart dubblar vi vikt/effekt förhållandet igen med en helt ny batteri kemi, och då tar dom sig ett varv.

Då kanske dom kommer in på topp 40?
 
Blocketsäljarna verkar inte backa på påståendena från reklamavdelningen än i alla fall:

  • 30 % mer toppeffekt än en 450cc
  • Android telefon som styrsystem
  • 1-2H laddtid
  • Bakbroms på styre eller fot
  • Kayaba fjädring för din vikt
  • Mer än 100 olika körprogram
  • Samma räckvidd som en bensincross
  • Hemleverans
"Förboka din Stark Varg hos oss redan nu för att säkerställa så tidig leverans som möjligt våren 2023."

September är väl inte direkt "våren"
 
Låter inte som någon rolig sport. Ställ flera likadana mot varandra och enda skillnaden blir reaktionstid vid start.
Blir det verkligen så.
Mig veterligen så är det ju så att på många dragracingtävlingar så kör man tidsmätningen med roll off. Dvs en ljusstråle och fotocell som bryts när bilen börjar rulla. Dvs du får samma tid även om du är lite sen i reaktionen eftersom klockan startar först när bilen börjar rulla.
Då blir det bara tillfälligheter som avgör om en bil råkar vinna med en hundradel eftersom dom så konsekvent kan accelerera fullt. Möjligen då att skick på däcken och förarens vikt spelar in.
 
Blir det verkligen så.
Mig veterligen så är det ju så att på många dragracingtävlingar så kör man tidsmätningen med roll off. Dvs en ljusstråle och fotocell som bryts när bilen börjar rulla. Dvs du får samma tid även om du är lite sen i reaktionen eftersom klockan startar först när bilen börjar rulla.
Då blir det bara tillfälligheter som avgör om en bil råkar vinna med en hundradel eftersom dom så konsekvent kan accelerera fullt. Möjligen då att skick på däcken och förarens vikt spelar in.
Det kanske är så. Jag trodde tiden gick från grönt ljus men jag kan ha fel. Är det som du skriver blir det ännu tråkigare.
 
Det kanske är så. Jag trodde tiden gick från grönt ljus men jag kan ha fel. Är det som du skriver blir det ännu tråkigare.
Först i mål vinner. Så, om du kör fort men har såsig reaktionstid så kan du förlora mot en som har högre ET (tid) men kort reaktionstid.
 
Först i mål vinner. Så, om du kör fort men har såsig reaktionstid så kan du förlora mot en som har högre ET (tid) men kort reaktionstid.
Ok. Men hur använder dom ju fotocellen för att starta klockan efter "roll-off"? Det var ju lite liv om just det eftersom Tesla lyckades få sina tider för Plaid versionen just för att dom mätte med roll off vilket inte andra bilfabrikanter hade gjort och utan roll off så verkar det som att dom hade fått en tid som var ca 0,3 s långsammare (vilket fortfarande är ruskigt snabbt.)
 
Inom dragracing har man tre fotoceller i starten, pre-stage, stage och start. Klockan startar när du bryter startcellens stråle, men man får inte flytta sig från läget där de två första strålarna är brutna innan det blir grönt.
Det händer ibland att framhjulen inte är kvar på marken när startcellens läge passeras och då startas klockan med bakhjulen. Det brukar synas på att man får en orimlig 60-fotstid.
 
Inom dragracing har man tre fotoceller i starten, pre-stage, stage och start. Klockan startar när du bryter startcellens stråle, men man får inte flytta sig från läget där de två första strålarna är brutna innan det blir grönt.
Det händer ibland att framhjulen inte är kvar på marken när startcellens läge passeras och då startas klockan med bakhjulen. Det brukar synas på att man får en orimlig 60-fotstid.

Då lärde man sig nått nytt.
Reaktionstiden inte är med i ekvationen alls egentligen då? Du får starta när det blir grönt men din tid startas inte förrän du bryter startcellens stråle, så det går att komma sist i mål men ändå ha en bättre tid?

Varför har man gjort så? Vill man plocka bort den mänskliga faktorn så mycket som möjligt så att det blir mer maskin mot maskin?
 
Va har fotoceller i dragracing me Stark Varg å göra då??.? Är de för att båda är elektrika? .
 
Då lärde man sig nått nytt.
Reaktionstiden inte är med i ekvationen alls egentligen då? Du får starta när det blir grönt men din tid startas inte förrän du bryter startcellens stråle, så det går att komma sist i mål men ändå ha en bättre tid?

Varför har man gjort så? Vill man plocka bort den mänskliga faktorn så mycket som möjligt så att det blir mer maskin mot maskin?
I eliminering är det definitivt en faktor då det är väldigt svårt att vara först till mållinjen om man sitter och sover när det blir grönt.
Kvalar gör du på tid däremot.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top