Stark VARG

Åja, vi har slutat med fotkoppling, växelspak på tanken, vänstergas och tändförställning på höger UTAN att sluta köra hoj… troligen kör vi fortare och tekniskt bättre på alla sätt.
Utvecklingen står inte still.
Pff, dom förbjöd ju jockeyshift i dragracing för att dom tyckte det såg farligt ut att med spinnande bakhjul släppa styret med ena handen och rycka in nästa krans...

Vi hade ju en svensk som var berömd för sina slingriga men toksnabba resor på en harley med fotkoppling och jockeyshift (kan det ha varit Karling? )

 
Spinna/sladda med bakhjul och en hand på styret gör man väl alltid på grus… men inte skulle jag vilja ha fotkoppling.

Poängen är att du kan få din Stark som du vill ha den, oavsett om du tillhör gamla eller nya skolan. Eller körde MC-Ordonnans i lumpen - då kan du ju ha bägge!
 
Jag ser inga nackdelar med att få valmöjligheten att broms med ”kopplingshandtaget”. Är väl skitbra. Många har betydligt bättre känsla i fingrar än fot. Vi har ju dessutom en enbent enduroåkare här på forumet.

Sen håller jag med GuW i mycket om det här projektet generellt. Tror det blir pannkaka. Vi får se.
 
Varför ligger den här tråden i filmer och bilder helt plötsligt?
 
De undrar jag me....

Men de beror väl på att diskutionen hamnat på någe helt annat som inte har me stark Varg å göra då..

Eller så har Företaget Stark klagat ?
(dom kanske har pratat annonspengar med ägarna av SH?)
 
Härligt med alla elbilsexperter som vet att alla elbilar blivit bättre av att få en växellåda. Själv har jag har såklart ingen möjlighet att göra en kvalificerad bedömning men det faktum att INGA elbilstillverkare har valt att bygga sina bilar med växellåda ger väl åtminstone en indikation på hur värdefullt det är.
Sammanfattar väl marknaden rätt bra, många går inte ens att köpa, och dom flesta har taskig räckvidd.

Och en elmotorcykel med växellåda, vem kunde ha anat det?
Elmotorcyklar behöver väl ingen växellåda?


Det är väl Kymcon och Ducatin jag ser fram emot, av dom som har sålt hittils är det väl Energica som har haft den mest "färdiga" produkten.
 

Bifogat

  • a3a4f12899328207c709e1846843c6a4--popcorn-book-jacket.jpg
    a3a4f12899328207c709e1846843c6a4--popcorn-book-jacket.jpg
    11 KB · Visningar: 17
Min far körde en motor och växellådsbehandling på en relativt ny (2 år gammal) Volvo 740 och upplevde en enorm skillnad på hur växellådan betedde sig efteråt. Den var tydligen väldigt mycket mer lättväxlad och trevlig enligt honom.
Kan det inte bara varit så att originaloljan i växellådan inte var den allra bästa från början? Vet att när jag bytte lådolja i min '92 Miata växlade den direkt mycket mjukare och lättare. Den skulle tydligen ha GL4 eller GL5 olja. Ursprungliga oljan vet jag inte när den byttes senast, eller vilken typ det var.
 
Jag förstår inte riktigt vad grejen är med elhoj. Att den är tyst, miljövänlig, och .. futuristisk? Det är ju DOM grejerna man generellt INTE vill ha i en hoj.

Samt detta med batterier, jag blir nervös av det. Spelar ingen roll var, när, hur, bara att det ÄR batterier gör att jag direkt undrar när jag sätter mig på t ex min elskooter; "Hur länge kommer den rulla idag?" För att allt beror på hur mycket jag axar, vilken lutning jag kör uppför, och hur länge skotern stått efter senaste laddningen (självurladdning), samt också utomhus temperatur. Jag blir nojjig och nervös, och det gör att jag inte kan njuta riktigt av min hamburgare och glass!
 
Jag förstår inte riktigt vad grejen är med elhoj. Att den är tyst, miljövänlig, och .. futuristisk? Det är ju DOM grejerna man generellt INTE vill ha i en hoj.

Samt detta med batterier, jag blir nervös av det. Spelar ingen roll var, när, hur, bara att det ÄR batterier gör att jag direkt undrar när jag sätter mig på t ex min elskooter; "Hur länge kommer den rulla idag?" För att allt beror på hur mycket jag axar, vilken lutning jag kör uppför, och hur länge skotern stått efter senaste laddningen (självurladdning), samt också utomhus temperatur. Jag blir nojjig och nervös, och det gör att jag inte kan njuta riktigt av min hamburgare och glass!
Kallas räckvidds ångest....?

Precis samma sak kan hända med bensin i tanken om man inte har mätare eller reserv på bensinkranen..
 
Precis samma sak kan hända med bensin i tanken om man inte har mätare eller reserv på bensinkranen..
Ja absolut, det har jag upplevt även med bensinhoj. Fast då finns det mackar lite runt om planeten där bensin kan tankas snabbt och enkelt, och man kommer därifrån innan det blir höst och för kallt för att åka nånstans.
 
Jag tycker elhoj piskar förbränning på designmöjligheter/service/enkelhet i konstruktion och att den kan gå tyst är en enorm fördel enligt mig.

finns bara två saker som är dåliga och det är tyvärr för dåligt. Räckvidd och pris. Löser dom dessa puckar samt snabbare laddning är det game over.

Tyvärr ser jag inte att det händer kommande 10 år.
 
Jag förstår inte riktigt vad grejen är med elhoj. Att den är tyst, miljövänlig, och .. futuristisk? Det är ju DOM grejerna man generellt INTE vill ha i en hoj.

Samt detta med batterier, jag blir nervös av det. Spelar ingen roll var, när, hur, bara att det ÄR batterier gör att jag direkt undrar när jag sätter mig på t ex min elskooter; "Hur länge kommer den rulla idag?" För att allt beror på hur mycket jag axar, vilken lutning jag kör uppför, och hur länge skotern stått efter senaste laddningen (självurladdning), samt också utomhus temperatur. Jag blir nojjig och nervös, och det gör att jag inte kan njuta riktigt av min hamburgare och glass!
Inget speciellt/samma grej som med andra drivlinor?
Om din hoj du har nu vore mer miljövänlig, allt annat lika, skulle du vilja ha den mindre då?

Rolig att köra per krona är en viktig parameter för mig, där är hk/kg en viktig faktor.
Ljud och utseende är långt ner på listan, de gör inte hojen roligare att köra med öht.
 
Jag kan leva med "tyst, miljövänlig och futuristisk" om jag bara slapp räckviddsbekymmer.

Men eftersom elhojarna antingen får klena prestanda eller usel räckvidd så skulle jag föredra ett retroutseende/inte så futuristisk med hyfsad räckvidd och hyfsad prestanda.

Lite som en Café-rejser byggd på valfri ~50hk motorcykel, man kör inte mer än 10 mil per dag, iförd skinnjacka och jeans, en andrabil som inte är en bil helt enkelt..

Ska jag ha någonting snabbt med räckvidd får det bli bensin ett tag till i alla fall.
 
Räckvidd är ett ickeargument på en crosshoj. Den går tillräckligt långt och den går fortare än bensinhojarna. Precis som på banracing med bilar där standardelbilar slår banrekord tidigare satta med ganska så extrema sportbilar. Case closed liksom.
 
Räckvidd är ett ickeargument på en crosshoj. Den går tillräckligt långt och den går fortare än bensinhojarna. Precis som på banracing med bilar där standardelbilar slår banrekord tidigare satta med ganska så extrema sportbilar. Case closed liksom.

Vi har inte sett några elcrossar vinna några tävlingar som inte är tillrättalagda för dom än.

Stark lovade att dom skulle utplåna allt i 450cc klassen, men då måste dom ju levereras ut från fabriken först, och sedan ska dom lyckas göra det dom har lovat.

Och det är ju däri frågeställningen ligger, kommer dom att vara den 450cc killer fabriken lovade?

Sen är jag lite intresserad i vilka banracingtävlingar standardelbilar har vunnit?
 
Räckvidd är ett ickeargument på en crosshoj. Den går tillräckligt långt och den går fortare än bensinhojarna. Precis som på banracing med bilar där standardelbilar slår banrekord tidigare satta med ganska så extrema sportbilar. Case closed liksom.

Exakt i vilka banracinglopp har elbilar slagit de förbränningsmotordrivna bilarna?
 
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Back
Top