Stark VARG

Elon själv sa väl att en stor del av anledningen till att växellådan inte blev av var att dom inte kunde tillverka den, och dom kontakter dom tog med växellådstillverkare inte ledde till något.

(dom kanske hellre ville bygga 1 000 000 växellådor till GM, än tvåtusen till en stolle som köpte Lotusar och satte elmotor i dom)

Jag hävdar fortfarande att det är en bra idé, och att det kommer att komma så småning om.

Även en elmotor har ett varvtalsområde den trivs bäst i, det är jäkligt stort, men det är inte riktigt tillräckligt för att både krypköra i stan och att tuffa autobahn med, så jag gissar att det kommer på dom tyska premiumbilarna först.

Tänk Volvos gamla Overdrivelådor med en knapp på spaken, en liten tillsatsväxel mellan växellådan och bakaxeln, fast mellan elmotorn och slutväxeln, fast istället för knapp ett mjukvarudefinierat tillslag när hastigheten har fått upp tillräckligt och vridmomentet sjunkit genom lådan.
Då bryter man momentant motorn, och skickar i OD växeln
Jag läste senast häromveckan om en laddhybrid som hade växellåda, så det är redan här.
 
Här är en.
Men alldeles för kort! Jag hade precis blivit lite varm i mungiporna, och så vips var det slut :(.
 
Men alldeles för kort! Jag hade precis blivit lite varm i mungiporna, och så vips var det slut :(.

En till kortis
 
Och energikrisen löstes ju redan för 11 år sedan.
 

Mirakelmackapären som minskar förbrukningen 40%

 
Ochså har vi ju Slick50 som märkligt nog fortfarande säljs på marknaden.
 
Fanns det inte nån bil som hade motor som gick på vatten? Alltså en bil som drivs med vatten?
Enl Ny teknik så går det bra med vatten, tillsätt bara en nypa nickel och ett par besvärjelser.
 
Ochså har vi ju Slick50 som märkligt nog fortfarande säljs på marknaden.
Jag minns att Superbike (80-talet) testade Slick50 på en 125a i bänk. Minns jag rätt så gav det en mätbar effektökning på första bromsningen (vilket Slick50 tog med i marknadsföringen), vid andra bromsningen var dock effektvinsten borta igen. Det är alltså grymt för snabbast acc. från ett (1) rödljus, du behöver bara be om 10 minuter för att preppa hojen innan...
 
Jag minns att Superbike (80-talet) testade Slick50 på en 125a i bänk. Minns jag rätt så gav det en mätbar effektökning på första bromsningen (vilket Slick50 tog med i marknadsföringen), vid andra bromsningen var dock effektvinsten borta igen. Det är alltså grymt för snabbast acc. från ett (1) rödljus, du behöver bara be om 10 minuter för att preppa hojen innan...
Det var ju en motortidning som testade Slick50 genom att tömma en motor på olja och körde tills motorn skar. Lite halvseriöst förstås, men den som fått Slick50 gick inte så få mil innan motorn gav upp medan den som var utan skar ganska direkt.
 
Jag körde Slick 50 i både moppe, 125:a och min RD350 på 90-talet. Det rök som fan när man gjorde själva "behandlingen", men därefter märktes inte någon skillnad utom möjligen på den otrimmade moppen som kan ha gått ca 1 km/h snabbare än andra otrimmade moppar av samma sort.
Min far körde en motor och växellådsbehandling på en relativt ny (2 år gammal) Volvo 740 och upplevde en enorm skillnad på hur växellådan betedde sig efteråt. Den var tydligen väldigt mycket mer lättväxlad och trevlig enligt honom.

Så tydligen var det något i deras växellådsolja som passade den lådan.
 
Last edited:
Jag minns att Superbike (80-talet) testade Slick50 på en 125a i bänk. Minns jag rätt så gav det en mätbar effektökning på första bromsningen (vilket Slick50 tog med i marknadsföringen), vid andra bromsningen var dock effektvinsten borta igen. Det är alltså grymt för snabbast acc. från ett (1) rödljus, du behöver bara be om 10 minuter för att preppa hojen innan...

Lyckas man inte åstadkomma någon skillnad i ett specifikt friktionstest så är jag 100% övertygad om att ingen lyckas få fram något verkligt resultat i en bromsbänk. Jag skulle vilja syna det där testet i sömmarna, se lufttryck, temperatur på luft och motor, standardavvikelse för bromsbänken.
 
Lyckas man inte åstadkomma någon skillnad i ett specifikt friktionstest så är jag 100% övertygad om att ingen lyckas få fram något verkligt resultat i en bromsbänk. Jag skulle vilja syna det där testet i sömmarna, se lufttryck, temperatur på luft och motor, standardavvikelse för bromsbänken.
Don't shoot the messenger :). Jag minns debatter back in the day om att deras kurvor från bromsbänken inte hängde ihop mellan effekt och vridmoment. Av egen erfarenhet vet jag också att en lagom inkörd 125 hade bra dagar och dåliga dagar.
 
Jag körde Slick 50 i både moppe, 125:a och min RD350 på 90-talet. Det rök som fan när man gjorde själva "behandlingen", men därefter märktes inte någon skillnad utom möjligen på den otrimmade moppen som kan ha gått ca 1 km/h snabbare än andra otrimmade moppar av samma sort.
Min far körde en motor och växellådsbehandling på en relativt ny (2 år gammal) Volvo 740 och upplevde en enorm skillnad på hur växellådan betedde sig efteråt. Den var tydligen väldigt mycket mer lättväxlad och trevlig enligt honom.

Så tydligen var det något i deras växellådsolja som passade den lådan.
Det handlar ofta om att vevhuset inte blivit varmt på första bromsningen men vid andra o tredje bromsningen är motorn genomvarm, där av att man normalt tar genomsnittet på minst 3 bromsningar som verklig effekt.
 
Är det någon som har läst Bike's testrapport av den starka vargen?

Det är väl ute nu?
 
Är det någon som har läst Bike's testrapport av den starka vargen?

Det är väl ute nu?
Läst den. Testrapport var nog att ta i med tanke på att det var prototyper med "bara" 60 hk, men prestandamässigt verkar absolut ingenting saknas. Körtid dräglig och laddtid mellan heaten också helt OK, men det lär troligen ändras i positiv riktning tills serieversionen är här.

Intressant är att man kan välja mellan bromspedal eller bromshandtag för bakbromsen. Två olika målgrupper kan man tro.
 
Läst den. Testrapport var nog att ta i med tanke på att det var prototyper med "bara" 60 hk, men prestandamässigt verkar absolut ingenting saknas. Körtid dräglig och laddtid mellan heaten också helt OK, men det lär troligen ändras i positiv riktning tills serieversionen är här.

Intressant är att man kan välja mellan bromspedal eller bromshandtag för bakbromsen. Två olika målgrupper kan man tro.

Jo jag såg också det om bromsen, frågan är om det är EU moppe förare eller cyklister dom tänker locka?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top