Stark VARG

Well… har bike kört hojen? Nån som har tidningen? Was hat es gesagt?
 
Första publiceringen från provkörningarna i Barcelona tror jag. Föga förvånande besvarar dom inte den enda frågan man faktiskt undrar om.

När man läser Dirtrider blir man ordentligt förvånad över och läsa att denna 80 hästars maskin har lägre toppeffekt och övervarv än somliga 450 på marknaden.
 
Last edited:
Första publiceringen från provkörningarna i Barcelona tror jag. Föga förvånande besvarar dom inte den enda frågan man faktiskt undrar om.

När man löser Dirtrider blir man ordentligt förvånad över och lösa att denna 80 hästars maskin har lägre toppeffekt och övervarv än somliga 450 på marknaden.

NÄHÄ?

Har en elfordonstillverkare/startup lovat för mycket och levererat tunnt?

Det måste vara första gången i historien det händer....
 
Alta axar ifrån 450 i uppförsbackar men verkar bara orka med ca 20-25 minuter i skapligt tempo. Så vargen borde ju slå Alta som skit.
 
Alta axar ifrån 450 i uppförsbackar men verkar bara orka med ca 20-25 minuter i skapligt tempo. Så vargen borde ju slå Alta som skit.

Ja, den enda räckvidssiffran jag hittade var "we were out on track for a good 15 minutes of hard riding and the battery did not fade at all. It had plenty left in it!"

Sen att den inte var den 450 killer dom lovade effektmässigt var ju lite trist, men dom fick ju inte köra mot några andra hojar, så det är ju bara vad dom (förvisso erfarna) testarna upplevde.

Skillnaden kanske är mindre än dom upplevde, men den kanske är större också.
Rövdynamos är sällan välkalibrerade.
 
Första publiceringen från provkörningarna i Barcelona tror jag. Föga förvånande besvarar dom inte den enda frågan man faktiskt undrar om.

När man löser Dirtrider blir man ordentligt förvånad över och lösa att denna 80 hästars maskin har lägre toppeffekt och övervarv än somliga 450 på marknaden.

det var ju en väldigt selektiv tolkning av den recensionen med tanke på att de också skriver att

”Everyone loves a 450, with its instant torque, long gears, and better durability than harder-working 250s. But ride a 450 and a Varg back to back and the 450 will begin to feel a bit uncivilized, even piggish.

After riding the Varg, the micro-movements taking place in the 450cc engine become instantly obvious, and all of them seem to be fighting for directional control. The Varg, on the other hand, dedicates itself solely to forward momentum. And in terms of pure power, 450cc bikes that once set the bar as kings of supercross and motocross felt like 350s struggling at high elevation.”

Men det är sant att elfordon generellt har mer tryck i botten och jämförelsevis mindre på topp, men det betyder ju inte att take awayn från denna artikeln är att vargen är slöare än 450, för det låter snarare som precis tvärtom.
 
det var ju en väldigt selektiv tolkning av den recensionen med tanke på att de också skriver att

”Everyone loves a 450, with its instant torque, long gears, and better durability than harder-working 250s. But ride a 450 and a Varg back to back and the 450 will begin to feel a bit uncivilized, even piggish.

After riding the Varg, the micro-movements taking place in the 450cc engine become instantly obvious, and all of them seem to be fighting for directional control. The Varg, on the other hand, dedicates itself solely to forward momentum. And in terms of pure power, 450cc bikes that once set the bar as kings of supercross and motocross felt like 350s struggling at high elevation.”


Men det är sant att elfordon generellt har mer tryck i botten och jämförelsevis mindre på topp, men det betyder ju inte att take awayn från denna artikeln är att vargen är slöare än 450, för det låter snarare som precis tvärtom.

Var är dessa 80hk? De borde kännas rent brutalt när de dessutom levereras med ett konstant vridmoment.
 
Första publiceringen från provkörningarna i Barcelona tror jag. Föga förvånande besvarar dom inte den enda frågan man faktiskt undrar om.
En liten aning får man ju: "Battery life: In terms of duration, the bike had more than enough “gas in the tank” for me to handle at my current fitness level."
 
En liten aning får man ju: "Battery life: In terms of duration, the bike had more than enough “gas in the tank” for me to handle at my current fitness level."

Jag tycker inte det säger ett jäkla dugg när vi inte vet vilken fysik han själv har.

Men det hela påminner mig om hur kdx200 introducerades, runt 1990 någon gång. De svenska motortidningarna beskrev den som att det var den perfekta endurohojen, endast den absoluta eliten behövde mer prestanda.
Under flera månader var det min absoluta drömhoj men i samband med en endurotävling fick den lokala handlaren upp en demohoj som jag fick chansen att provköra och jag insåg inom några minuter att den var både för tung och för slö för att jag skulle vilja baxa runt den på endurotävlingar. Slöare än den kx125 jag hade då.
Tyvärr är det sällan motormedia skriver den verkliga sanningen. Dom är väl tyvärr lite för starkt beroende av producenterna.
 
Ca 15 minuter hård bana innan batteriet börja kännas mjukt, på "60hk" modellen.

Varför hade dom ingen 80hk modell där?

Dom hade en bunt bensinhojar där, men körde inte mot dom?
 
Att en elhoj kan byggas bättre pga liten motor samt har bättre acceleration vet vi. Där tycker jag tekniken piskar en förbrännarhäst. Men likt förbannat spelar det ingen roll om man har samma problem som man ALLTID har!!! Det borde vara första frågan på testet!

”Good enough for me”. ”Plenty left of battries” etc, vilken bullshit.
 
Varför skriver man inte ut rangen på hojen om den är så grym!
 
Allt kommer å avslöjas när hojen kommer ut på marknaden om några månader..
 
Var är dessa 80hk? De borde kännas rent brutalt när de dessutom levereras med ett konstant vridmoment.

Jag kanske svarar på frågan själv som jag gissar att det förhåller sig.

Om vi förutsätter att motorn verkligen har dessa 80hk och det inte är en lögn så tror jag det handlar om det här förhållandena mellan utväxlingar, effekt och vridmoment.
Det som accelererar hojen är ju tillgängligt vridmoment på bakhjulet.

En 450 med betydligt mindre vridmoment och toppeffekt på motorns vevaxel har en växellåda som gör att vridmomentet på bakhjulet är högre kanske ända upp tills man kanske petat i fyrans eller femmans växel där utväxlingen tar ut sin rätt och den enväxlade elhojen faktiskt ger högre vridmoment på bakhjulet.
Men här har nog elhojen istället börjat få kompromissa med begränsad topphastighet eftersom den helt enkelt inte varvar oändligt mycket.

Elhojen behöver alltså kanske ytterligare mer vridmoment/effekt på motorn alternativ två växlar, att inte upplevas slöare än en 450 trots avsevärt mer effekt.
Sen kan man ju förstås resonera som så att det räcker som det är.
 
Elhojen behöver alltså kanske ytterligare mer vridmoment/effekt på motorn alternativ två växlar, att inte upplevas slöare än en 450 trots avsevärt mer effekt.

Sen kan man ju förstås resonera som så att det räcker som det är.

Jag tror du har satt tummen på problemet, frågan är om en tvåväxlad elcross tilltalar någon?

Att landsvägshojar (och bilar) med elmotor borde ha två växlar har jag sagt länge.
Tesla hade ju tänkt ha det, dom tidiga modellerna har ju ett växelhus för att rymma en tvåväxlad låda, men det togs bort i sista stund.

Ja, en elmotor kan dra från stillastående, men det går väldigt tungt och alltså drar det mycket ström och blir varmt, ja en elmotor kan rätt utväxlad dra en bil/ motorcykel från 0-150 (vissa lite mer)

Men en stadsväxel och en landsvägsväxel skulle göra att elmotorn inte behöver segdra så förbannat i starten och tokvarva vid motorvägskörning
På en landsvägs MC eller bil skulle man kunna ha automatväxel, men det vete fan hur man skulle lösa det bäst på en cross/enduro.

Hursomhelst är jag glad att Vargen är ute ur lyan nu, även om den inte höll vad den lovade.
 
Jag tror du har satt tummen på problemet, frågan är om en tvåväxlad elcross tilltalar någon?

Att landsvägshojar (och bilar) med elmotor borde ha två växlar har jag sagt länge.
Tesla hade ju tänkt ha det, dom tidiga modellerna har ju ett växelhus för att rymma en tvåväxlad låda, men det togs bort i sista stund.

Ja, en elmotor kan dra från stillastående, men det går väldigt tungt och alltså drar det mycket ström och blir varmt, ja en elmotor kan rätt utväxlad dra en bil/ motorcykel från 0-150 (vissa lite mer)

Men en stadsväxel och en landsvägsväxel skulle göra att elmotorn inte behöver segdra så förbannat i starten och tokvarva vid motorvägskörning
På en landsvägs MC eller bil skulle man kunna ha automatväxel, men det vete fan hur man skulle lösa det bäst på en cross/enduro.

Hursomhelst är jag glad att Vargen är ute ur lyan nu, även om den inte höll vad den lovade.

Crossfolket är ju vana med 5-6 växlar så två istället för en växel skulle knappast vara ett problem.
Ja, jag har nämnt två växlar i samband med elbilar också men det har inte blivit så väl mottaget utan har direkt sablats ner.

Jag undrar om inte en planetväxel skulle vara bästa lösningen och en magnetkoppling som låser eller släpper planethjulen. Den kopplingen kan väl ganska lätt styras automatiskt eller för den som vill kunna växla manuellt kan man ju ha en knapp.
Att växla upp tidigare än "idealt" kan man ju vilja göra för att hojen ska lugnare.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top