Störande detalj på nya sporthojsmodeller.

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Jo genom att skumma igenom tråden kommer ja fram till att du är grinig på allt och alla och försöker vinna ljusbattlen mot en ljustekniker.

Du har en poäng, men mest av allt är jag grining på att mc-producenter går från att bygga hojar som har bra ljusbild till något som är mycket sämre. Tycker utvecklingen går åt fel håll där. Man ska inte tulla på säkerheten.


Har vår kära ljustekniker jämfört olika hojar som har olika lyktor och ljus? villka tycker ljusteknikern har bäst ljusbild?

Jag anser fortfarande att 2 st h4 halvljus har bättre ljusbild än 1 st h7 halvljus. Om man använder 2 st H7 så vinner de över 2 st h4 annars inte. Eller vad tycker du Robz?
 
Hur som helst... Ingen är mer irriterad på dåligt ljus än mig. Skulle döda för att få sporthojslyse, eller vilket annat modernt lyse som helst, på min hoj!
 
Hur som helst... Ingen är mer irriterad på dåligt ljus än mig. Skulle döda för att få sporthojslyse, eller vilket annat modernt lyse som helst, på min hoj!

Har du dåligt ljus?

Ta och montera något annat och mecka lite:)

Själv ska jag sno gsxr 600 09 lampan och mecka dit på min gsxr 1000 får se hur det blir.
gsxr 600 09
GSXR600-750%202008-09..jpg



min gsxr 1000 08
mp2u026162-2008-suzuki-gsxr-1000-headlight.jpg
 
....Har vår kära ljustekniker jämfört olika hojar som har olika lyktor och ljus? villka tycker ljusteknikern har bäst ljusbild?
Jag anser fortfarande att 2 st h4 halvljus har bättre ljusbild än 1 st h7 halvljus. Om man använder 2 st H7 så vinner de över 2 st h4 annars inte. Eller vad tycker du Robz?
Jag vill inte verka dryg, men detta har jag besvarat tidigare, dock ur en teoretisk synvinkel.
Självfallet kan en BRA konstruerad reflektor med dyrare material och behandling för H4 vara bättre än en dåligt konstruerad och billig för H7. Men som ljuskälla har H7 och speciellt H1 som är ännu distinktare, bättre förutsättningar än H4.

Det finns en anleding till att man gått vägen mot H1, sedan till Xenon som egentligen är en urladdningslampa (ingen glödtråd), och så småningom till LED (Light Emitting Diode). LED kommer bli ruskigt bra och slå ut de flesta ljuskällor inom några få år. Idag är de mest positionsljus, och de få halvljus som börjat dyka upp räcker inte på långa vägar jämfört med Xenon.

Jag hävdar bestämt att anledingen till sämre ljus har med design att göra, hellre än vikt.
Vidare blir det skit om man byter till H4 i en armatur konstruerad för H7.

Men åter till ursprungsfrågan kanske, ljus i bägge "lamporna"... Inte helt lätt att lösa faktiskt om man inte vill köra med helljuset tänt hela tiden.
EDIT: Eller byta armatur till en helt annan som du precis föreslagit. Kan dock tänka mig att K9 1000 passar lättare i din K8 1000, den ser likadan ut som den du har på bild. Och ja, den är snygg som faan... Kanske bättre, kanske sämre - har ingen aning. Har den blivit mindre så är den förmodligen sämre.
 
Last edited:
Jag vill inte verka dryg, men detta har jag besvarat tidigare, dock ur en teoretisk synvinkel.
Självfallet kan en BRA konstruerad reflektor med dyrare material och behandling för H4 vara bättre än en dåligt konstruerad och billig för H7. Men som ljuskälla har H7 och speciellt H1 som är ännu distinktare, bättre förutsättningar än H4.

Det finns en anleding till att man gått vägen mot H1, sedan till Xenon som egentligen är en urladdningslampa (ingen glödtråd), och så småningom till LED (Light Emitting Diode). LED kommer bli ruskigt bra och slå ut de flesta ljuskällor inom några få år. Idag är de mest positionsljus, och de få halvljus som börjat dyka upp räcker inte på långa vägar jämfört med Xenon.

Jag hävdar bestämt att anledingen till sämre ljus har med design att göra, hellre än vikt.
Vidare blir det skit om man byter till H4 i en armatur konstruerad för H7.

Men åter till ursprungsfrågan kanske, ljus i bägge "lamporna"... Inte helt lätt att lösa faktiskt om man inte vill köra med helljuset tänt hela tiden.


Lite synd att mc-producenterna inte lägger ner mer vikt på det att designa bra lykthus med bra ljusbild. Många som använder hojen för nöje, pendling m,m vill ju ha bra ljus när man kör på kvällen/tidig morgon.
Funktion och nytta ska gå hand i hand, det är ju igentligen en sådan simpel grej. :brinnerup.

tack för din input Robz
 
EDIT: Eller byta armatur till en helt annan som du precis föreslagit. Kan dock tänka mig att K9 1000 passar lättare i din K8 1000, den ser likadan ut som den du har på bild. Och ja, den är snygg som faan... Kanske bättre, kanske sämre - har ingen aning. Har den blivit mindre så är den förmodligen sämre.

gsxr 1000 09 de små laporna på sidan är posetionsljus. Så den har bara en halv och en helljuslampa. 600 blir det då den har två halv och en hel.
Tror det blir lite bättre än det jag har idag på hojen.

GSXR1000_09_HEADLIGHT.jpg
 
Ni som tycker ljuset är dåligt, har ni provat att byta glödlampan?

Det skiljer "ljusår" när man jämför billiga och dyra halogenlampor.

Hur vet jag det? Förutom min helt egna empiriska erfarenhet finns det ett stort test i Bike nr.8 2009 där dessa två lampor vinner 1:a och 2:a plats.

http://www.philips.se/c/car-lamps/x-tremevision-h7-12-v-55-w-12972xvb1/prd/sv/

http://www.philips.se/c/car-lamps/visionplus-h7-12-v-55-w-12972vpb1/prd/sv/

Givetvis är lamporna svindyra och givetvis är det bluff och båg att de ger 100% "mer ljus" men enligt testet ger vinnarlampan 10 meter längre räckvidd som halvljus än övriga lampor.

Xenonkungens konverteringssats gav ytterligare 10 meter bättre sikt men är ju som alla vet ett krux när man besiktigar hojen, dessutom var de kass som helljus och fick därför dåliga totalpoäng.
 
Ni som tycker ljuset är dåligt, har ni provat att byta glödlampan?

Det skiljer "ljusår" när man jämför billiga och dyra halogenlampor.

text..

Jag har oftast kört på GE som dom haft på macken eller biltemas men efter det testet publicerades har jag bytt ut mina till ovanstående och det är verkligen skillnad! bil och mc. Jag köper numera inget annat. Fördelarna väger kraftigt över priset i detta fall.
 
Jag har oftast kört på GE som dom haft på macken eller biltemas men efter det testet publicerades har jag bytt ut mina till ovanstående och det är verkligen skillnad! bil och mc. Jag köper numera inget annat. Fördelarna väger kraftigt över priset i detta fall.
Allra viktigast - viktigare än vilket fabrikat man använder, är att man har full spänning fram till lampan, och det mätt direkt över lampans sockel. Ingen annanstans...
Där börjar man om man anser sig ha problem.
(Själv hade jag 10.8V på en hoj. Hittade sex hemgjorda dolda skarvar i kåpan. Gjörda av "den lille hemelektrikern"..)
 
Jag anser fortfarande att 2 st h4 halvljus har bättre ljusbild än 1 st h7 halvljus. Om man använder 2 st H7 så vinner de över 2 st h4 annars inte.
Ett tips:

Tidningen Bike testar och redovisar ljusbild på alla modeller som de testar. Ingen annan tidning gör det. Om du läser tidningen och jämför olika modeller skulle du veta hur det låg till med ljusbilderna och antal tända lampor.
 
Ett tips:

Tidningen Bike testar och redovisar ljusbild på alla modeller som de testar. Ingen annan tidning gör det. Om du läser tidningen och jämför olika modeller skulle du veta hur det låg till med ljusbilderna och antal tända lampor.

Men snälla du om du följer tråden så undrar jag varför många mc-producenter gått ifrån bra ljuslycktor med ok ljusbild till att bara ha en lampa tänd när flera hojar har två refelktorer.

Visst kan man byta glödlampa , hela lykthuset eller kapa och trixa så man får ljus i båda. Men ska man behöva göra det på en hoj som man pungat ut ca 170 000 kr för?

Men det är klart är man ung så bryr man sig kanske inte om sådana petitesser.
 
På samtliga R1or jag haft sedan -99 så har båda halvljusen lyst original men så har de också legat rätt bra till i testerna så helt dumt kan det ju inte vara att ha 2 halvljuslyktor.. Eller så har de bra reflektorer, vad vet jag?
 
Allra viktigast - viktigare än vilket fabrikat man använder, är att man har full spänning fram till lampan, och det mätt direkt över lampans sockel. Ingen annanstans...
Där börjar man om man anser sig ha problem.
(Själv hade jag 10.8V på en hoj. Hittade sex hemgjorda dolda skarvar i kåpan. Gjörda av "den lille hemelektrikern"..)
Detta är viktigare än man tror :tummenupp
Mätningen skall dock göras med motorn igång, då generatorn oftast höjer spänningen.
Halogenlampor är mycket känsliga, 5% över eller underspänning ger 10% ljusflödesskillnad! (U^2 / R = effekt = tillgängligt ljusflöde hos temperaturstrålare som glödisar).

Finns dock en större påverkan som få känner till; 5% underspänning FÖRDUBBLAR livslängden, 5% överspänning HALVERAR livslängden... Vid 12V är det ju endast en skillnad på 0,6V. Jag vet inte, men skulle tro att fordonslapor egentligen är gjorda för 14V, då generatorspänningen ofta skjuter iväg spänningen en bra bit över 12V...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top