Störande detalj på nya sporthojsmodeller.

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Info från Transportstyrelsen:
14. En eller två baklyktor som kan visa rött ljus bakåt.
15. Skyltlykta som belyser registreringsskylt med vitt ljus.
16. En eller två halvljusstrålkastare som kan avge vitt eller gult ljus.
17. En eller två helljusstrålkastare som kan avge vitt eller gult ljus.
18. Lyktor för parkeringsljus som kan visa vitt eller orangegult ljus.

Borde alltså vara ok med dubbla halvljus, om reflektorerna är likadana.
Jo, om de inte sitter bredare isär än 20 cm.

28 § Tvåhjulig motorcykel får ha endast en halvljusstrålkastare. Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljusstrålkastare.

Frågan är ju hur det ser ut på andra marknader, MC-tillverkarna lär väl helst bara tillverka en typ av front på hojarna som funkar överallt.

Såhär:
en H4 har dubbla glödtrådar och således måste reflektorn göras större och ändå blir det en kompromiss... Antingen dåligt halvljus eller dåligt helljus, eller dåligt på bägge. Dessutom blir strålkastaren större, vilket ju ingen vill ha ur designsynpunkt.
Vem gillade K100RS och dess gigantiska lampa som faktiskt hade riktigt bra ljus?

Med en H7 har man en mindre och exaktare lysande yta (glödtråd), och kan därmed göra en mer optimerad reflektor som fungerar bättre. Men så var det ju det där med design igen, så då krymper man reflektor och glas i utbyte mot sämre verkningsgrad.

Svaret till sämre ljus skulle jag vilja säg är vi, kunder som hellre vill ha en snygg hoj med små lampor som ser ut som en katt eller ilsken geting eller Ducce 916.

I övrigt är Ljusutbytet, eller ljusflöde per watt i princip det samma för alla halogenlampor, vid samma livslängd. Det som skiljer är reflektorteknik, material i reflektorn (renhetsgrad i aluminiumet), hur eloxeringen av reflektorn är gjord, valet av glas och refraktorteknik, samt... Just det storlek o design.

Själv tycker jag nog att K7ans ljus var helt OK.

Två lampor tända är såååå 90-tal :D

Hittills i min MC-karriär (inte så lång :D ) har jag inte märkt av att de skulle vara "usel" ljusbild/styrka med bara en halvljusstrålkastare , men däremot hatar jag utseendet av fenomenet!

jag anser att om man har 2 lyktkåpor (speciellt om de är symetriskt utformade & placerade) skall man åtminstånde ha halvljus på båda.

Själv rullade jag runt på en yamaha TZR i 15-16års åladern och måste erkänna att en av sakerna som gjorde att köpet blev just den var att det var halvljus på båda sidor . :)

http://www.bikewalls.com/wallpaper/TZR50/311955431/1024x768.html

...javet, det är en moped!

vill man ha ännu bättre ljus --- sätt dem på hjälmen så har du kurvljus på köpet :tummenupp

Klockren kommentar:tummenupp

Två lampor tända är såååå 90-tal :D[/QUOTE]

Kan bara hålla med :tummenupp

Känns som ja är den enda på denna tråden som tycker det är
snyggare med ett halvljus än två.

Sen kan man ju fråga sig varför avståndet inte får vara mer än 200mm
för att man ska få ha dubbla halv o helljus? För att annars uppfattar mötande det som två separata ljus ? Ja, Vilken skada skulle de göra i så fall? Är ju så varenda bilist syns så varför skulle inte en mc förare få ha det så?

Last edited:
Alltså seriöst! Vem tycker det är snyggt med en enögd hoj??????????

Alltså seriöst! Vem tycker det är snyggt med en enögd hoj??????????
Hellre enögd, än kass ljus... Tyckte du själv klagade på dåligt ljus?
2 små H4or är sämre än 1+1 H7 i samma storlek.
Köp en Ducce om det tvunget skall se snyggt ut, med xtra allt i bling - inklusive neon under hojen. Jag prioriterar funktion framför utseende ;)

Hellre enögd, än kass ljus... Tyckte du själv klagade på dåligt ljus?
2 små H4or är sämre än 1+1 H7 i samma storlek.
Köp en Ducce om det tvunget skall se snyggt ut, med xtra allt i bling - inklusive neon under hojen. Jag prioriterar funktion framför utseende ;)

2 st h4 är klart bättre än 1 st h7. Funktion först säger du , jag sätter säkerhet först.

2 st h4 är klart bättre än 1 st h7. Funktion först säger du , jag sätter säkerhet först.
Nej, vid samma storlek på reflektorer får du möjligen ut ett högre ljusflöde med 2st H4, men de slaskar mer med ljuset och når inte lika långt jämfört med 1st H7 i samma storlek.
Högre ljusflöde på en kortare sträcka medför att luminansskillnaderna (skillnad mellan ljust o mörkt) kommer ge större svårighet för ögat att adaptera för mörkret en bit bort.....

Funktion ÄR säkerhet, bling behöver inte nödvändigtvis vara det.

Jämför vid tillfälle:tummenupp

PS. Att byta ut lampor i en H7 reflektor till en H4 är det säkraste sättet att fullständigt förstöra ljusfördelningen.... Men snyggt blir det .....kanske

Last edited:
Sen kan man ju fråga sig varför avståndet inte får vara mer än 200mm
för att man ska få ha dubbla halv o helljus? För att annars uppfattar mötande det som två separata ljus ? Ja, Vilken skada skulle de göra i så fall? Är ju så varenda bilist syns så varför skulle inte en mc förare få ha det så?

Kan ju bero på att i mörker så kan ju mötande tro att det är en bil som befinner sig långt borta pga det korta avståndet mellan de två ljuspunkterna och få för sig att göra vänstersväng framför MC. Aj aj.

Kan ju bero på att i mörker så kan ju mötande tro att det är en bil som befinner sig långt borta pga det korta avståndet mellan de två ljuspunkterna och få för sig att göra vänstersväng framför MC. Aj aj.

Där fick du mig, tack för rättningen :tummenupp

Ser ju inte klokt ut med ett lyse som lyser när det finns två. Jag gillar ju min den har sex lysen fram lyser som fan.:yoparty

Jag håller med dig så. Om jag fått välja mellan busa och kawas zzr 1400 så skulle jag valt kawan för den har ordentligt ljus och det ser bra ut. Kawa har inte snålat på den hojen.:)

Har aldrig hört att det skulle vara så. Var kommer den uppgiften från?
Finns det några olycksrapporter som baseras på det eller det kom från luften kanske?!

Är det bättre man kör i diket pga dåligt ljus, ok folk tycker det kanske är kul att köra hoj på kvällen med bara en ficklampa på hojen ?
Spännade!:D måste det vara iallafall

Jag tror mer på mindre vikt och snålhet

Last edited:
Jag gillar att det är assymetriskt! mao - jag gillar att bara ena lyktan som är tänd! Men så e jag ju speciell med :)

Nej, vid samma storlek på reflektorer får du möjligen ut ett högre ljusflöde med 2st H4, men de slaskar mer med ljuset och når inte lika långt jämfört med 1st H7 i samma storlek.
Högre ljusflöde på en kortare sträcka medför att luminansskillnaderna (skillnad mellan ljust o mörkt) kommer ge större svårighet för ögat att adaptera för mörkret en bit bort.....

Funktion ÄR säkerhet, bling behöver inte nödvändigtvis vara det.

Jämför vid tillfälle:tummenupp

PS. Att byta ut lampor i en H7 reflektor till en H4 är det säkraste sättet att fullständigt förstöra ljusfördelningen.... Men snyggt blir det .....kanske

Har du bytt ut då? så du vet vad du snackar om förmodar jag , inte bara ordbajs:):tungan

Själv har jag jämfört med lite olika hojar, Körde en Zx9r 01 , R1 03 båda med halvljus i båda lycktorna. De var mycket bra ljus i dem båda om man jämför med gsxr 1000 08 samt busa 07 som bara har en halvljus lampa med en h7 i lyktan.
Måste säga att jag upplevde en enorm skillnad på ljusbilden mellan de här hojarna.

Jag gillar att det är assymetriskt! mao - jag gillar att bara ena lyktan som är tänd! Men så e jag ju speciell med :)

HA! du kommer gilla det tills den dagen du ska köra hem på kvällen i ösregn, då kommer du undra vad för idioter det är som jobbar som ingenjörer på kawas mc-avdelning.

Last edited:
Har du bytt ut då? så du vet vad du snackar om förmodar jag , inte bara ordbajs:):tungan

Själv har jag jämfört med lite olika hojar, Körde en Zx9r 01 , R1 03 båda med halvljus i båda lycktorna. De var mycket bra ljus i dem båda om man jämför med gsxr 1000 08 samt busa 07 som bara har en halvljus lampa med en h7 i lyktan.
Måste säga att jag upplevde en enorm skillnad på ljusbilden mellan de här hojarna.

HA! du kommer gilla det tills den dagen du ska köra hem på kvällen i ösregn, då kommer du undra vad för idioter det är som jobbar som ingenjörer på kawas mc-avdelning.

Du kan ju inte jämföra olika lyktor mot varandra om det är lampor du ska jämföra

Du kan ju inte jämföra olika lyktor mot varandra om det är lampor du ska jämföra

Oj var det svårt att förstå vad jag menar? jag ber så hemskt mycket om ursäkt.
Du kanske ska ta och läsa hela tråden innan du svarar.

Last edited:
Har du bytt ut då? så du vet vad du snackar om förmodar jag , inte bara ordbajs:):tungan....
Jag jobbar som ljustekniker på ett av sveriges största belysningsföretag och räknar dagligen på ljus, så nej... Jag ordbajsar inte utan försöker sakligt förklara och besvara dina frågor. Att du sedan inte accepterar eller tar till dig svaren är upp till dig.

Har aldrig hört att det skulle vara så. Var kommer den uppgiften från?
Finns det några olycksrapporter som baseras på det eller det kom från luften kanske?!

Är det bättre man kör i diket pga dåligt ljus, ok folk tycker det kanske är kul att köra hoj på kvällen med bara en ficklampa på hojen ?
Spännade!:D måste det vara iallafall

Jag tror mer på mindre vikt och snålhet
Jag bara spånade lite över varför det är olagligt att ha halvljusen mer än 20 cm isär... Vet inte var du fick dåligt ljus ifrån i min kommentar. :D

Oj vad det svårt att förstå vad jag menar? jag ber så hemskt mycket om ursäkt.
Du kanske ska ta och läsa hela tråden innan du svarar.

Jo genom att skumma igenom tråden kommer ja fram till att du är grinig på allt och alla och försöker vinna ljusbattlen mot en ljustekniker.

jag har fått flera blinkningar för att folk tror att ena lampan är sönder, när det börjar skymma. flera ovetande kompisar har också sagt "du har ena lampan sönder".

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla