Störande detalj på nya sporthojsmodeller.

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Finns dock en större påverkan som få känner till; 5% underspänning FÖRDUBBLAR livslängden, 5% överspänning HALVERAR livslängden... Vid 12V är det ju endast en skillnad på 0,6V. Jag vet inte, men skulle tro att fordonslapor egentligen är gjorda för 14V, då generatorspänningen ofta skjuter iväg spänningen en bra bit över 12V...
Det där är intressant då den nominella spänningen för strålkastarlampor verkar vara 13,2volt men de flesta moderna hojar har 14,0volts regulatorer, alltså bör man kallt räkna med ett visst spänningsfall för att inte bränna lamporna allt för snabbt?



Nominal voltage and statutory test voltage
Q: What is the difference between nominal voltage and the statutory test voltage?

A: The nominal voltage, also known as the rated voltage, is the value that has to be stamped on the lamp in accordance with the provisions of ECE R37; in this case 12V or 24V.

The test voltage, which is also defined in ECE R37, is the voltage for which the lamp is designed and at which all the values prescribed by the relevant standards have to be met.

For example, the test voltage is 13.2V for headlight lamps, 13.5V for auxiliary lamps and 28.0V for lamps in 24 Volt systems.
 
Det där är intressant då den nominella spänningen för strålkastarlampor verkar vara 13,2volt men de flesta moderna hojar har 14,0volts regulatorer, alltså bör man kallt räkna med ett visst spänningsfall för att inte bränna lamporna allt för snabbt?
Se där, 13,2V... Då lärde man sig någe nytt i dag också :D:tummenupp
2m ledning på 1mm^2 ger vid 55W och 12V ca 0,3V spänningsfall...

(Hur faan fixar man alt+253 på en iPad?? (mm^2)):gnissla
 
Se där, 13,2V... Då lärde man sig någe nytt i dag också :D:tummenupp
2m ledning på 1mm^2 ger vid 55W och 12V ca 0,3V spänningsfall...

(Hur faan fixar man alt+253 på en iPad?? (mm^2)):gnissla
Hahaha, ingen aning, fast alt+253 var ju nyttigt för mej att lära mej :tummenupp

Ska kolla i morgon hur stort det verkliga spänningsfallet är i elsystemet på R1an, kan ju vara intressant att åtminstone optimera spänningen.

Vill minnas att det för ett antal år sedan var någon lamptillverkare som sålde optimerade lampor (de bästa exemplaren var väl utvalda ur produktionslinan) med ett tillhörande "elsystem" för strålkastarkretsen för att ge optimera strålkastarna(?) Det var iofs till bilar.
 
En sak som jag tycker är väldigt störande är att dom pajjar så lätt räcker ju med att man går omkull på ett bananskal så är ju hojen skrot.. Inte bara störande utan jävligt dyrt också! :huvet
 
hmmm kan man få en vettig ljusbild av denna
rayzer
mån tro???

Känns som det blir lite fel vinkel om man stoppar dem innanför kåpglaset.

Annars skulle ett extra ljus till hojen under kåpglaset vara trevligt
Frågan är om generatorn pallar med en lampa till....

Men det är skit att nyare hojar bara lyser med ena glaset. Det ser sjukt onyggt ut. (även om det kanske ger mer ljus än två med både hel & halv)
 
hmmm kan man få en vettig ljusbild av denna
rayzer....Annars skulle ett extra ljus till hojen under kåpglaset vara trevligt
Frågan är om generatorn pallar med en lampa till....
Generatorn pallar säkert... Kolla instruktionsboken vilken effekt den puttar ut. :tummenupp

Lampor, TVÅ stycken, under kåpan, och dessutom en tvättäkta Kjell-kåpa... Underbart snyggt o funktionellt :D
 

Bifogat

  • 1976-bmw-r90-6-cafe--7w.jpg
    1976-bmw-r90-6-cafe--7w.jpg
    76.8 KB · Visningar: 39
Last edited:
Men snälla du om du följer tråden så undrar jag varför många mc-producenter gått ifrån bra ljuslycktor med ok ljusbild till att bara ha en lampa tänd när flera hojar har två refelktorer.

Visst kan man byta glödlampa , hela lykthuset eller kapa och trixa så man får ljus i båda. Men ska man behöva göra det på en hoj som man pungat ut ca 170 000 kr för?

Men det är klart är man ung så bryr man sig kanske inte om sådana petitesser.
Det räcker med att läsa till inlägg nr 6 (inklistrat nedan) för att få svar på din fråga.

Du gör ju antaganden om ljusbild, ”lycktor” och reflektorer som troligen är helt fel.

Därför tänkte jag att du kunde ha glädje av att kolla in Bikes ljustester. Där kan du ju se hur bra/dåligt ljuset blir med bara en strålkastare.

Varför skulle du få en "urkass ljusbild" bara för att du har en strålkastare med halvljus och en med helljus?

..och nej, du ska inte använda helljuset mer än vid mörker och då du inte har möte. Sådeså.
 
Det räcker med att läsa till inlägg nr 6 (inklistrat nedan) för att få svar på din fråga.

Du gör ju antaganden om ljusbild, ”lycktor” och reflektorer som troligen är helt fel.

Därför tänkte jag att du kunde ha glädje av att kolla in Bikes ljustester. Där kan du ju se hur bra/dåligt ljuset blir med bara en strålkastare.

Ja jag läser bike och de testen, har gjort i många år. Det är inte många sporthojar som har jättebra ljus. Godkänt ja men inte mer än det.
(nu har jag inte tidningarna kvar tyvärr)

Generelt tycker jag att man ser ett mönster, att mc-producenter inte lägger så stor vikt på den här detaljen längre (med udantag Yamaha R1 som går mot strömmen och fortsätter med dubbelt halvljus). Det är min personliga åsikt.
.
Ta fram de testen som visar ljus för nyaste modeller för cbr, r1, zx10r, och gsxr. Sen tycker jag det kan vara skoj att jämföra med de gamla modeller från 04 på alla hojar. Jag borde ju ha fel då enligt din poäng.
Utvecklingen måste gjort att det är bättre ljus på hojarna eller?!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top