Ozziania
SuperSport är lite roligare
Det där är intressant då den nominella spänningen för strålkastarlampor verkar vara 13,2volt men de flesta moderna hojar har 14,0volts regulatorer, alltså bör man kallt räkna med ett visst spänningsfall för att inte bränna lamporna allt för snabbt?Finns dock en större påverkan som få känner till; 5% underspänning FÖRDUBBLAR livslängden, 5% överspänning HALVERAR livslängden... Vid 12V är det ju endast en skillnad på 0,6V. Jag vet inte, men skulle tro att fordonslapor egentligen är gjorda för 14V, då generatorspänningen ofta skjuter iväg spänningen en bra bit över 12V...
Nominal voltage and statutory test voltage
Q: What is the difference between nominal voltage and the statutory test voltage?
A: The nominal voltage, also known as the rated voltage, is the value that has to be stamped on the lamp in accordance with the provisions of ECE R37; in this case 12V or 24V.
The test voltage, which is also defined in ECE R37, is the voltage for which the lamp is designed and at which all the values prescribed by the relevant standards have to be met.
For example, the test voltage is 13.2V for headlight lamps, 13.5V for auxiliary lamps and 28.0V for lamps in 24 Volt systems.