Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om han börjar dra in trafikregler för vanlig väg är det väl bara att svara med en motstämning om att han inte höll tillräckligt avstånd? :va
Men nej, svårt att tro att det här kan gå igenom för honom. Prata med SMC om rättstöd, för du vill definitivt inte ge dig upp i rätten själv mot en advokat. Advokater har flera års utildning i argumentation och ofta flera års erfarenhet, förutom djup kunskap om rättsystemet och prejuricerande fall. Skulle inte förvåna mig om det finns prejudicerande dom om det...
Har du aldrig varit i en rättsal har du missat en väldigt intressant upplevelse, det är en fröjd att se en duktig advokat argumentera. Ja, om man inte är den som får sina argument totalt söndertrasade då...

Och jag håller med alla andra här i tråden, den snubben borde svartlistas på bankörningar... Men du får gärna dela med dig av dokument från tingsrätten med namn och adresser överstrukna så vi får se hans argumentation.
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
Den här killen vill vi ha namn och foto på. Låt dig inte skrämmas av idioten.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Den här killen vill vi ha namn och foto på. Låt dig inte skrämmas av idioten.

Absolut INTE! (vi har lagar att följa)

Då stängs tråden / eventuellt tas bort.

Diskussionen kan fortsätta så länge personen i fråga hålls anonym.

Redan lite på gränsen.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Jag tycker det låter som han försöker skrämma dig till att betala genom att dra det till domstol.

Jag är ingen expert på området men jag tror att handlar om ett 'förenklat tvistemål' med tanke på att beloppet bara är 12000kr. I en sådan rättegång har vinnande part mycket begränsade möjligheter att begära att rättegångskostnaderna betalas av motpart.

Jag skulle ha låtit han dra det hela vägen till domstol och sett vad dom säger. Om det som jag tror (förenklat tvistemål) riskerar du inget på att fullfölja.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå inget, vilket ting är det du är stämd till? Är det i närheten så kan jag tänka mig att dyka upp och vara moraliskt stöd i publiken om det kommer så långt. ;)
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Måste ju ligga helt och hållet på honom att bevisa att det verkligen är du som orsakat skadan, och hur skulle han kunna göra det? Du måste nog i vilket fall som helst skaffa en advokat, men ta inte första bästa, många advokater är lata och gör minsta möjliga. Ta en som känns engagerad i dig och i fallet. Tänk också på att det här inte är ett hemligt forum, även din motparts advokat kan ta del av det som skrivs här och kanske använda mot dig.

Skrämmande dock om detta skulle bli vanligt, då är bankörninen över. Känns som läge för arrangörerna att förtydliga sina regler och att alla skriver under på att de verkligen kör på egen risk, på alla tänkbara och juridiskt oklanderliga sätt.

Jag är inte för att outa folk men man skulle ju vilja vet vem det här är så att man kan undvika honom. Skulle inte vilja köra i hans grupp i framtiden!
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Det borde väl inte vara olagligt att länka till offentliga handlingar eller?

Absolut INTE! (vi har lagar att följa)

Då stängs tråden / eventuellt tas bort.

Diskussionen kan fortsätta så länge personen i fråga hålls anonym.

Redan lite på gränsen.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Man skulle väll kunna länka till en sida som hänger ut gubbfan ?
:hihi

för det kan ju inte vara olagligt att länka till en länk som leder till en länk där någon har postat en bild ?
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
....Kommer ihåg den här händelsen ganska väl, talade med han som fick kylaren "torpederad" av ett föremål som kom från cykeln framför och han hade kollat på sin film från just det passet och berättade att man såg tydligt att det kommer från framförvarande cykel (hur man ska kunna se att det lossnar eller bara är något befintligt som studsar upp torde vara omöjligt i dom farter vi rör oss i på banorna). Hur som helst hade han marscherat bort direkt för att se om något saknades på den hojen och då var det en styrända som var på vift vilket gjorde att han fick vatten på sin kvarn och det är nog utifrån där han har velat driva det vidare. Dvs filmen + avsaknad av styrände på den andra cykeln.

Har kört i många år som instruktör/föråkare och om jag fick en femtiolapp för varje sak man antingen plockat upp på banorna eller sett trilla av eller sparkat undan i farten när vi far runt så skulle jag vara rik :). Ibland så står deltagare och är otåliga och undrar varför man inte blir utsläppt direkt och då är det oftast så att "vi" är ute och plockar bort något/kollar något som har blänkt konstigt för att såna här situationer som beskrivs här inte ska hända i onödan men man kommer aldrig kunna gardera sig helt då det är maskiner i farter som inte är normala och med vibrationer som är utöver det vanliga. "vi" är tydliga på förarmötena att be deltagarna att regelbundet kolla av sin cykel över dagen/dagarna som man är där och kör just för att det händer grejer under ett antal pass, framför allt över dubbeldagar.... Har vid besiktning stått och nekat folk att köra ut för att gasen inte går tillbaka/ingen retur och vederbörande har blivit arg/förvånad och inte förstått varför man inte får åka ut.

Det hela är olyckligt, ingen anser sig ha gjort fel då båda var där för att åka bana och ha en rolig stund. Jag har iaf inte stämt den deltagaren som torpederade mig bakifrån så jag bröt nyckelbenet och va borta från jobbet ett tag + att jag fick lite jobb i garaget efter :tungan

Hoppas det här löser sig smidigt för ska man hålla på och stämma varandra till höger och vänster, näe det är det nog ingen av oss som tror på va :confused:
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle han mot all förmodan vinna i tingsrätten blir det ju ganska kört med bankörningar i det här landet efter det.

Jag menar vem vill ut och köra på bana ifall man själv är tvungen att ersätta allt och alla i sin omgivning ur den egna plånboken.
Tänk er att en kåpskruv lossnar och hamnar i insuget på en deltages nyinköppta Lamborghini som han kör efter att hojarna varit uppe på banan och han sedan är tvungen att lämna in den till Lamborghini i Italien för reparation.
Det är bara upp med plånboken och pyttsa av liksom....:3freak

Eller om förare X skall hållas ersättningsskyldig för att förare Y körde på utspilld kylärvätska från X.
Förlorad arbetsinkomst, rehabiliteringskostnader, invaliditetsersättning, skador på hojen, skador på räcken och lite till.


Tror jag personligen håller mig till att köra gata framöver också, billigare så ju :tungan
 
Last edited:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Vad olika vi tänker. Hade jag tappat delar från hojen som sedan skadat någon annan eller någon annans hoj så hade jag erbjudit mig laga eller ersätta det som gått sönder.

Höll på att tappa framdrevet en gång eftersom jag missat att vika över plåtlåsningen - ren klantighet - det satt dock kvar på axeln när jag rullade in i depån. Men hade det lossnat och skadat hojen för bakomvarande så hade jag naturligtvis erbjudit mig att hjälpa med skadan.

Jag håller dock med flertalet här att jag hade aldrig KRÄVT samma hjälp från någon annan, eftersom det är sånt man får räkna med..

Vad som är juridiskt rätt eller fel här kan jag inte spekulera i, civilrätt är snårigt =)
 
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Crime Village
Hoj
.
......Om du var säker på att det var ditt fel så tror jag nog dom flesta skulle ta en diskussion på plats och komma överens om ersättning eller del av ersättning, det är iaf min fulla övertygelse men om det bara är den ena som är säker på att det är på ett visst sätt då kör det ihop sig lite... :tungan

Vad olika vi tänker. Hade jag tappat delar från hojen som sedan skadat någon annan eller någon annans hoj så hade jag erbjudit mig laga eller ersätta det som gått sönder.

Höll på att tappa framdrevet en gång eftersom jag missat att vika över plåtlåsningen - ren klantighet - det satt dock kvar på axeln när jag rullade in i depån. Men hade det lossnat och skadat hojen för bakomvarande så hade jag naturligtvis erbjudit mig att hjälpa med skadan.

Jag håller dock med flertalet här att jag hade aldrig KRÄVT samma hjälp från någon annan, eftersom det är sånt man får räkna med..

Vad som är juridiskt rätt eller fel här kan jag inte spekulera i, civilrätt är snårigt =)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
-Exakt!

Är bankörningsbilder olagliga?

Nej, det går generellt sett inte att identifera folk utifrån dem (om man nu inte redan känner personen i fråga), plus att bara bilder generellt sett är fullt lagligt sålänge det inte är kränkande eller är resonligt att anta att det kommer vara till harm för personen på bilden om den sprids.
Det är personuppgifterna som är där skon klämmer.
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Skulle han mot all förmodan vinna i tingsrätten blir det ju ganska kört med bankörningar i det här landet efter det.

Jag menar vem vill ut och köra på bana ifall man själv är tvungen att ersätta allt och alla i sin omgivning ur den egna plånboken.
Tänk er att en kåpskruv lossnar och hamnar i insuget på en deltages nyinköppta Lamborghini som han kör efter att hojarna varit uppe på banan och han sedan är tvungen att lämna in den till Lamborghini i Italien för reparation.
Det är bara upp med plånboken och pyttsa av liksom....:3freak

Eller om förare X skall hållas ersättningsskyldig för att förare Y körde på utspilld kylärvätska från X.
Förlorad arbetsinkomst, rehabiliteringskostnader, invaliditetsersättning, skador på hojen, skador på räcken och lite till.


Tror jag personligen håller mig till att köra gata framöver också, billigare så ju :tungan

Fast det låter långt bort. Skulle det vara så att gubben vinner får väl bara arrangörerna fila lite på blanketten man skriver under så denna typen av galenskap aldrig uppstår igen?



Förresten, vilken surgubbe:dummer Hoppas allt går bra för dig TS, som många redan skrivit låter det ju knappast troligt att han kommer vinna detta.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag hoppas och tror att "gubben" inte kommer någon vart med detta och jag tror att arrangörerna vet vem han är inom kort och utesluter honom från bandagar tills han förstått vad det handlar om.

Jag tycker att tråden bör stängas innan det skenar iväg och blir personangrepp.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast det låter långt bort. Skulle det vara så att gubben vinner får väl bara arrangörerna fila lite på blanketten man skriver under så denna typen av galenskap aldrig uppstår igen?
Nu var det ganska extrema exempel, men risken finns ju ifall den dörren öppnas liksom.

Sen är det ju en skillnad på vad banägare skriver i sina kontrakt och vad rättsstaten i Sverige säger.
Banägarna kan ju friskriva sig från t.ex. dödsfall, men framkommer det att något de gjort är farligt och orsakat ett dödsfall så är de ju ändå ansvariga för det enligt lagens mening oavsett vad de skrivit i sina blanketter.
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Jag fick en kedja på handen/armen på rakan på Anderstorp. Denna gången gick det bra, men om jag hade blivit invalid - skulle då du betala min sjukrehab och alla andra kostnader? Det är därför man har försäkringar.
Alla vet att man leker på lika villkor - sen är det jävligt drygt såklart. Men är man med i leken får man leken tåla.

Som du säger - hade något allvarligt gått sönder och det hade kostat multum och man vet att det är "pga. jag inte spänt skruvar eller liknande" och det går att härleda till att det är mitt fel så hade jag som du erbjudit en viss kompensation. Men om det för det första inte går att bevisa och när man för det andra skickar ärende till KFM så tycker jag man har gått lite för långt. Då är man bara dryg.

Vad olika vi tänker. Hade jag tappat delar från hojen som sedan skadat någon annan eller någon annans hoj så hade jag erbjudit mig laga eller ersätta det som gått sönder.

Höll på att tappa framdrevet en gång eftersom jag missat att vika över plåtlåsningen - ren klantighet - det satt dock kvar på axeln när jag rullade in i depån. Men hade det lossnat och skadat hojen för bakomvarande så hade jag naturligtvis erbjudit mig att hjälpa med skadan.

Jag håller dock med flertalet här att jag hade aldrig KRÄVT samma hjälp från någon annan, eftersom det är sånt man får räkna med..

Vad som är juridiskt rätt eller fel här kan jag inte spekulera i, civilrätt är snårigt =)
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Skulle han mot all förmodan vinna i tingsrätten blir det ju ganska kört med bankörningar i det här landet efter det.

Jag menar vem vill ut och köra på bana ifall man själv är tvungen att ersätta allt och alla i sin omgivning ur den egna plånboken.


Håller med, men av den anledningen är det också "bra" att det prövas. Vore givetvis katastrof om kylarmannen vinner. Precis som du skriver, var går gränsen då? Säg att någon spränger sin motor med oljeläckage som följd. 3 hojar vurpar i detta. Grattis, det är bara att pröjsa!
Eller ännu värre om det handlar om personskador.


Vad olika vi tänker. Hade jag tappat delar från hojen som sedan skadat någon annan eller någon annans hoj så hade jag erbjudit mig laga eller ersätta det som gått sönder.

Jag känner Marcell och vet att han precis som dig skulle göra allt för att hjälpa till att lösa situationen för en motpart om han begick något misstag som orsakade en skada, t ex kör på någon.

Men det är ju skillnad på om det verkligen är ens eget "fel" eller om en ren olyckshändelse som att någon detalj på cykeln ramlar som sitter fast ena stunden vibrerar loss och ramlar av den andra.

Jag brukar spendera somrarna med att jobba som funktionär på en del körningar och ta ett varv i bil eller till fots för att inspektera banan. Och som flera redan skrivit så ligger det så mkt skit på banorna så det kan vara vadsomhelst som slagit upp en skada. Man får alltid plocka upp nån skruv eller annat.

Så att vid såna omständigheter komma och kräva någon på en ny kylare, inte montera en begagnad, inte laga befintlig. Utan en NY. Då skulle jag inte betala en krona.

(Sen ska tilläggas att jag aldrig skulle kräva någon på något ö ht. Man kan ju hoppas att alla som kör bandagar inser det där med egen risk och har klart för sig vad som gäller ang. försäkringar osv. Ett bra tips är ju att faktiskt läsa och se till att förstå den där lappen man skriver under på morgonen).
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top