Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vad jag undrar är vem som lämnat och fått det befogat att från Kronofogden skicka en indrivning.
Kan vem som helst bara traska in till Kronkalle och säga att Herr X är skyldig mig massa deg och vipps så dimper det ner ett inbetalningskort från denna myndighet ?

I princip ja, och inte så ovanligt man kan tro.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Som sagt bestrid ALLT och låt det gå till rätten - Han VILL "hota" dig med detta, men det är han som kommer gå förlorande ur striden.

Förmodligen är det en gubbe som varit där (i rätten) massvis med gånger innan. Det finns en sjuhelsikes massa folk som stämmer folk hit och dit hela tiden och hoppas på förlikning.

Jag förstår att det känns olustigt - men du kommer att vinna caset

Gå INTE med på förlikning - du kommer att få ett sådant "erbjudande" innan rättegången.....Säg nej
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ja, du har ju dragit storyn för mig,, och jag tycker fortf. att det är helt sinnessjukt.

Det ligger ju skit överallt på de där banorna, jag har sett folk tappa skyltar, kameror och t om ljuddämpare.
Man kan ju tycka att man borde vara medveten om risken innan man ger sig ut på en bandag.

Vill man ha helförsäkring så kan man hålla sig i trafiken eller på sin höjd köra någon smc-kurs.

Känns som en sån där lirare som kör med trafikförsäkring och "sparar pengar" för ev. skador.. sen när nåt väl händer så blir hojen "stulen" istället.. Sinnessjukt är ordet som sagt.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Säg till gubbfan att inte ligga så nära om han är rädd för stenskott!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Därför jag aldrig kört bana..
Ja, på allmän väg känns ju allt så mycket tryggare, eller hur? ;)

Marcell, jag tror absolut att Du har rätten på Din sida men att Du bör förbereda Dig noga och på punkt efter punkt bemöta motpartens argument. Underskatta inte värdet av god retorik, särskilt inte i en tingsrätt som inte sett en bana ens på vykort. En kort stomme till Din ståndpunkt skulle kunna se ut ungefär som följer:
____________________
Med anledning av att den påstådda skadan inträffat på område avsett för tävling, under regler som ej är hänförliga till allmän trafik, att det saknas direkt orsakssamband mellan påstådd skada och påstådd brist på mitt fordon samt att kärande i samband med påstådd skada ej iakttagit erforderligt säkerhetsavstånd yrkar jag på att stämningen ogillas och att käranden står för samtliga kostnader för avgörandet av detta mål.

1 - Banan. Den aktuella dagen befann jag mig på Mantorp, ett inhängnat tävlingsområde och därmed i lagens mening ej ett område att betrakta som allmän väg. Arrangören har tecknad motortävlingsförsäkring som omfattar arrangemanget i sin helhet. Det innebär att vi som beträder banan är väl medvetna om att vårt försäkringsskydd är bristfälligt och för evenemanget gäller särskilda regler. Till styrkande av detta visar jag den försäkran som samtliga deltagare skrev på till arrangören Actionpics. Detta innebär bland annat att fordonen som framförs på dessa evenemang i vissa grupper inte är besiktade eller trafikförsäkrade, inte är försedda med belysning eller andra signalanordningar, allt enligt vad arrangören finner lämpligt. Här gäller därmed inte heller de trafikregler som finns på allmän väg, innebärande bland annat att omkörningar av framförvarande fordon kan ske såväl till höger som till vänster, i kurvor samt att inga hastighetsbegränsningar finns att beakta, vilket tydligt framgår av den film som käranden åberopar. Den aktuella dagen har jag och övriga deltagare befunnit oss på den aktuella banan, väl medvetna om att platsen ej lyder under normala trafikregler och att all körning därmed sker på egen risk.

2 - Ansvar. Arrangören Actionpics har, som redan nämnts, tecknat en motortävlingsförsäkring för arrangemanget, vidare finns i deras deltagarförsäkran/förarreglemente två punkter som behandlar ansvarsfrågorna:

"- All körning sker på egen risk (vår kursivering). Actionpics tolkning är att trafikskadelagen gäller EJ. Detta innebär att ev motorcykelförsäkring gäller mest troligt inte om Du som förare orsakar Dig själv, annan förare eller Din motorcykel skada. Det åligger deltagaren att kontrollera sitt personliga försäkringsskydd som t ex motorcykelförsäkring och olycksfallsförsäkring.
- Oavsett vem som orsakar (vår kursivering) ev. skada så ansvarar varje förare för sig själv och sitt fordon. Detta gäller både på motorbanan och i depåområdet. Arrangören försäkrar inte deltagare eller deras egendom."

Av detta följer att varje deltagare, oavsett vållandefrågan, ansvarar för uppkomna skador på sig själv och sin egendom. Att göra någon annan tolkning av regelverket är inte rimligt.

3 - Fordonet. Vid arrangörens så kallade inskrivning sker en så kallad besiktning av fordonen. Detta ska på intet sätt jämföras med den regelbundna kontrollbesiktning som utförs av SBP, utan syftet är att säkerställa att fordonets basala funktioner/reglage är i sådant skick att inga allvarligare hinder finns för deltagandet i de farter och under de förhållanden som kommer att råda. Besiktningen saknar rättslig verkan men omfattar normalt:
- däckens skick
- täthet hos stötdämpare
- bromsbeläggens standard
- styr- och hjullager
- bromsfunktion
- gasreglages returfunktion (vid ev omkullkörning)
- drivlinans (kedja + drev) kondition och anspänning
- eventuella läckage av olja och kylarvätska

Som synes saknas all övrig funktion, nödvändig för färd på allmän väg. Den aktuella dagen besiktades mitt fordon med en smärre anmärkning som omedelbart åtgärdades.

4 - Den påstådda skadan. Den aktuella dagen befann sig ett 80-tal deltagare och föråkare på motorbanan, fördelade i tre grupper som körde i pass om 20 minuter vardera, med allt ifrån rena landsvägsmaskiner till maskiner enbart byggda för träning och tävling. I samtliga grupper är hastigheterna med råge överskridande högsta tillåtna hastighet på svensk väg, varför det är rimligt att maskinerna utsätts för vibrationer och påfrestningar som normalt ej förekommer på allmän väg. Det är därför inte ovanligt att vissa tidigare ej uppmärksammade brister kan göra sig påminda under dessa förhållanden.

Jag framförde mitt fordon den aktuella dagen i enlighet med arrangörens regler och uppmärksammade inga allvarligare incidenter än vad som kan förväntas vid denna typ av arrangemang, ej heller några brister hos mitt fordon.

Efter ett avslutat körpass kommer käranden fram till mig och påstår att en mindre vital del från mitt fordon orsakat en skada på hans fordon, då han legat tätt bakom mig i mycket höga hastigheter, långt över tillåten fart på svenska vägar. Vid närmare besiktning av mitt fordon visar det sig att en mindre vital del på mitt fordon saknas, det är dock en del som inte är av funktionell betydelse och jag har därför ingen aning om när eller i vilket sammanhang den aktuella delen vibrerat loss.

Den film som inlämnats påstås visa hur denna detalj, från min mc, ska slungas in i kärandes mc och skada dennes kylare. Jag kan inte finna detta klarlagt, då det kan vara ett stenskott, en del från en annan av de ca 80 mc som befinner sig på banan den dagen som slungats upp, en del från något tidigare arrangemang eller inte ens att det är vid detta tillfälle som den påstådda skadan på kylaren inträffar.

Det saknas sålunda direkt orsakssamband, eller kausalitet, mellan den förvisso saknade styrändan på min mc och skadan på kärandes kylare. Vidare kan det vara troligt att kärande avsevärt reducerat eller till och med helt kunnat undvika skador av vilket slag det vara månde, om denne iaktagit ett adekvat säkerhetsavstånd till framförvarande fordon ("tresekundersregeln").

Konklusion: Den påstådda skadan har inträffat på ett avstängslat tävlingområde, under förhållanden där trafikregler såväl som regler för fordonens funktion enligt svensk trafiklagstiftning ej är tillämpliga. Det saknas till yttermera visso direkt orsakssamband mellan en eventuell brist på mitt fordon och den påstådda skadan på kärandes fordon, därutöver är det av vikt att kärande, enligt sin egen inlämnade dokumentation, ej iakttar tillräckligt säkerhetsavstånd.

Skulle tingrätten, trots vad som ovan anförts, finna att trafiklagstiftningen gäller såväl som att direkt orsakssamband föreligger, ska rätten beakta att jag i samband med påstådd händelse ej förfarit oaktsamt, försumligt eller vårdslöst och med grund härav avslå kärandes yrkande.

Därför anser jag att stämningen ska lämnas utan bifall och att käranden står för samtliga kostnader.
___________________________
Något sådant, kanske? Brodera ut, lägg till friskrivningen från AP och läs på Din egen argumentation så ska Du se att Du har goda möjligheter att klara Dig. Är Du SMC-medlem kollar Du Ditt färdiga utkast med den rättshjälp som ingår i medlemsskapet för att få dennes kommentarer och synpunkter.

Trist fall, lycka till!
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Frågan är väl vad du ska göra/säga i tinget. Som jag ser det finns det två möjligheter:

1. Du hävdar att du aldrig haft en styrändsvikt på hojen. Han måste då bevisa att du haft det när du började dagen.
2. Du säger som det är, och att OM det var den som träffade så var det inte meningen. Sorry.

Det vore VÄLDIGT jobbigt för personer som Ladarp/Nitrous om det gick till tinget och du förlorade. Då skulle det bli färre på bandagarna tror jag….
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När någon blir skjuten krävs det väl nästan att kulan tas upp som bevis? Är "kulan" i detta fallet återfunnen?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Du bör nog konsultera med en advokat om du inte vill att rätten ska döma dig skadeskyldig, för trots att vi allihop som sitter här tycker att detta fall är självklart och löjligt så är det inte säkert att domstolen tycker likadant, de är ofta rätt dumma i huvet när det gäller saker som de inte vet nånting om.
Finns det ett papper man skriver på där man går med på att inte kräva ansvar från någon annan deltagare så ska du nog plocka fram detta, för det gör ju hela hans stämning menlös.
Tyvärr är det också så att man visst kan stämmas för skada man orskat, oavsett om det var en olycka eller nåt man inte ens visste om, det är inget brottsmål, så helt andra saker gäller.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Är nog bäst trådskaparen lägger ut namn och foto på idioten! Så alla kan undvika att köra på samma bana som honom!
 

Jimmy

Guest
Är ditt rättskydd i din hemförsäkring användbar här? Inte lätt att företräda sig själv i en förhandling.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Nu när jag tänker efter är jag säker på att jag såg din styrvikt ligga vid parisaren, så du kan omöjligt tappat den på rakan!!

Jag kan inte se hur du skulle kunna förlora detta i rätten.
Stå på dig. Det löser sig...:tummenupp
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
TS, ta med dig Roffe_s till rätten så ordnar det sig. :) Ett bättre svar än hans tror jag inte att jag läst någonsin här på Sporthoj. :)
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Han skulle minsann visa killarna vart skåpet skulle stå med sin nya stekargixxer. Nu blev han själv rökt på rakan och fick gå i depå med en pissande kylare. Han är inget annat än en dålig förlorare:hihi
 

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
När målet är avslutat så kan vi väl skrapa ihop lite pengar till en enkel biljett till USA åt gubbfan, sen kan han stanna där bland alla andra som stämmer folk för allt och ingenting :banana
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Han kör en smäck till suznuski. Den kan varit skadad i fraktfärjan över. När han nu börja piska maskinen gick kylaren åt skogen. Bevisa motsatsen.

Gubben är garanterat av sorten som stämmer pripps varje gång han suger på en lättöl och himmelen inte blr blå.
 
Last edited:

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Trist historia. Snacka med en jurist, om du känner någon eller är medlem i SMC. I civilrättsliga mål försöker rätten i första hand nå förlikning. Domaren brukar vara duktig på att reda ut saker och ting och låta båda parter förstå vartåt det lutar med hänsyn till bevisläget. Spontant låter det som kylar-mannen inte har något alls att gå på, eftersom din hoj blivit godkänd vid besiktningen, du inte varit oaktsam (alltså typ wobblat in i räcket och direkt ut på banan igen, eller lagt hojen i lecagropen och stuckit direkt ut på det svarta igen). På inhägnat tävlingsområde vid träning inför tävling gäller varken försäkringar eller vanliga trafikregler. Det har ni ju dessutom skrivit under papper på. Ytterst tveksamt om kylar-mannen har lagen på sin sida. Skulle vara intressant att höra hans version.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Galningar finns det tydligen överallt, trist att konstatera att det gäller hojåkare med. Stå på dig.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top