Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.
Vad jag undrar är vem som lämnat och fått det befogat att från Kronofogden skicka en indrivning.
Kan vem som helst bara traska in till Kronkalle och säga att Herr X är skyldig mig massa deg och vipps så dimper det ner ett inbetalningskort från denna myndighet ?

I princip ja, och inte så ovanligt man kan tro.
 
Som sagt bestrid ALLT och låt det gå till rätten - Han VILL "hota" dig med detta, men det är han som kommer gå förlorande ur striden.

Förmodligen är det en gubbe som varit där (i rätten) massvis med gånger innan. Det finns en sjuhelsikes massa folk som stämmer folk hit och dit hela tiden och hoppas på förlikning.

Jag förstår att det känns olustigt - men du kommer att vinna caset

Gå INTE med på förlikning - du kommer att få ett sådant "erbjudande" innan rättegången.....Säg nej
 
Ja, du har ju dragit storyn för mig,, och jag tycker fortf. att det är helt sinnessjukt.

Det ligger ju skit överallt på de där banorna, jag har sett folk tappa skyltar, kameror och t om ljuddämpare.
Man kan ju tycka att man borde vara medveten om risken innan man ger sig ut på en bandag.

Vill man ha helförsäkring så kan man hålla sig i trafiken eller på sin höjd köra någon smc-kurs.

Känns som en sån där lirare som kör med trafikförsäkring och "sparar pengar" för ev. skador.. sen när nåt väl händer så blir hojen "stulen" istället.. Sinnessjukt är ordet som sagt.
 
Säg till gubbfan att inte ligga så nära om han är rädd för stenskott!
 
Därför jag aldrig kört bana..
Ja, på allmän väg känns ju allt så mycket tryggare, eller hur? ;)

Marcell, jag tror absolut att Du har rätten på Din sida men att Du bör förbereda Dig noga och på punkt efter punkt bemöta motpartens argument. Underskatta inte värdet av god retorik, särskilt inte i en tingsrätt som inte sett en bana ens på vykort. En kort stomme till Din ståndpunkt skulle kunna se ut ungefär som följer:
____________________
Med anledning av att den påstådda skadan inträffat på område avsett för tävling, under regler som ej är hänförliga till allmän trafik, att det saknas direkt orsakssamband mellan påstådd skada och påstådd brist på mitt fordon samt att kärande i samband med påstådd skada ej iakttagit erforderligt säkerhetsavstånd yrkar jag på att stämningen ogillas och att käranden står för samtliga kostnader för avgörandet av detta mål.

1 - Banan. Den aktuella dagen befann jag mig på Mantorp, ett inhängnat tävlingsområde och därmed i lagens mening ej ett område att betrakta som allmän väg. Arrangören har tecknad motortävlingsförsäkring som omfattar arrangemanget i sin helhet. Det innebär att vi som beträder banan är väl medvetna om att vårt försäkringsskydd är bristfälligt och för evenemanget gäller särskilda regler. Till styrkande av detta visar jag den försäkran som samtliga deltagare skrev på till arrangören Actionpics. Detta innebär bland annat att fordonen som framförs på dessa evenemang i vissa grupper inte är besiktade eller trafikförsäkrade, inte är försedda med belysning eller andra signalanordningar, allt enligt vad arrangören finner lämpligt. Här gäller därmed inte heller de trafikregler som finns på allmän väg, innebärande bland annat att omkörningar av framförvarande fordon kan ske såväl till höger som till vänster, i kurvor samt att inga hastighetsbegränsningar finns att beakta, vilket tydligt framgår av den film som käranden åberopar. Den aktuella dagen har jag och övriga deltagare befunnit oss på den aktuella banan, väl medvetna om att platsen ej lyder under normala trafikregler och att all körning därmed sker på egen risk.

2 - Ansvar. Arrangören Actionpics har, som redan nämnts, tecknat en motortävlingsförsäkring för arrangemanget, vidare finns i deras deltagarförsäkran/förarreglemente två punkter som behandlar ansvarsfrågorna:

"- All körning sker på egen risk (vår kursivering). Actionpics tolkning är att trafikskadelagen gäller EJ. Detta innebär att ev motorcykelförsäkring gäller mest troligt inte om Du som förare orsakar Dig själv, annan förare eller Din motorcykel skada. Det åligger deltagaren att kontrollera sitt personliga försäkringsskydd som t ex motorcykelförsäkring och olycksfallsförsäkring.
- Oavsett vem som orsakar (vår kursivering) ev. skada så ansvarar varje förare för sig själv och sitt fordon. Detta gäller både på motorbanan och i depåområdet. Arrangören försäkrar inte deltagare eller deras egendom."

Av detta följer att varje deltagare, oavsett vållandefrågan, ansvarar för uppkomna skador på sig själv och sin egendom. Att göra någon annan tolkning av regelverket är inte rimligt.

3 - Fordonet. Vid arrangörens så kallade inskrivning sker en så kallad besiktning av fordonen. Detta ska på intet sätt jämföras med den regelbundna kontrollbesiktning som utförs av SBP, utan syftet är att säkerställa att fordonets basala funktioner/reglage är i sådant skick att inga allvarligare hinder finns för deltagandet i de farter och under de förhållanden som kommer att råda. Besiktningen saknar rättslig verkan men omfattar normalt:
- däckens skick
- täthet hos stötdämpare
- bromsbeläggens standard
- styr- och hjullager
- bromsfunktion
- gasreglages returfunktion (vid ev omkullkörning)
- drivlinans (kedja + drev) kondition och anspänning
- eventuella läckage av olja och kylarvätska

Som synes saknas all övrig funktion, nödvändig för färd på allmän väg. Den aktuella dagen besiktades mitt fordon med en smärre anmärkning som omedelbart åtgärdades.

4 - Den påstådda skadan. Den aktuella dagen befann sig ett 80-tal deltagare och föråkare på motorbanan, fördelade i tre grupper som körde i pass om 20 minuter vardera, med allt ifrån rena landsvägsmaskiner till maskiner enbart byggda för träning och tävling. I samtliga grupper är hastigheterna med råge överskridande högsta tillåtna hastighet på svensk väg, varför det är rimligt att maskinerna utsätts för vibrationer och påfrestningar som normalt ej förekommer på allmän väg. Det är därför inte ovanligt att vissa tidigare ej uppmärksammade brister kan göra sig påminda under dessa förhållanden.

Jag framförde mitt fordon den aktuella dagen i enlighet med arrangörens regler och uppmärksammade inga allvarligare incidenter än vad som kan förväntas vid denna typ av arrangemang, ej heller några brister hos mitt fordon.

Efter ett avslutat körpass kommer käranden fram till mig och påstår att en mindre vital del från mitt fordon orsakat en skada på hans fordon, då han legat tätt bakom mig i mycket höga hastigheter, långt över tillåten fart på svenska vägar. Vid närmare besiktning av mitt fordon visar det sig att en mindre vital del på mitt fordon saknas, det är dock en del som inte är av funktionell betydelse och jag har därför ingen aning om när eller i vilket sammanhang den aktuella delen vibrerat loss.

Den film som inlämnats påstås visa hur denna detalj, från min mc, ska slungas in i kärandes mc och skada dennes kylare. Jag kan inte finna detta klarlagt, då det kan vara ett stenskott, en del från en annan av de ca 80 mc som befinner sig på banan den dagen som slungats upp, en del från något tidigare arrangemang eller inte ens att det är vid detta tillfälle som den påstådda skadan på kylaren inträffar.

Det saknas sålunda direkt orsakssamband, eller kausalitet, mellan den förvisso saknade styrändan på min mc och skadan på kärandes kylare. Vidare kan det vara troligt att kärande avsevärt reducerat eller till och med helt kunnat undvika skador av vilket slag det vara månde, om denne iaktagit ett adekvat säkerhetsavstånd till framförvarande fordon ("tresekundersregeln").

Konklusion: Den påstådda skadan har inträffat på ett avstängslat tävlingområde, under förhållanden där trafikregler såväl som regler för fordonens funktion enligt svensk trafiklagstiftning ej är tillämpliga. Det saknas till yttermera visso direkt orsakssamband mellan en eventuell brist på mitt fordon och den påstådda skadan på kärandes fordon, därutöver är det av vikt att kärande, enligt sin egen inlämnade dokumentation, ej iakttar tillräckligt säkerhetsavstånd.

Skulle tingrätten, trots vad som ovan anförts, finna att trafiklagstiftningen gäller såväl som att direkt orsakssamband föreligger, ska rätten beakta att jag i samband med påstådd händelse ej förfarit oaktsamt, försumligt eller vårdslöst och med grund härav avslå kärandes yrkande.

Därför anser jag att stämningen ska lämnas utan bifall och att käranden står för samtliga kostnader.
___________________________
Något sådant, kanske? Brodera ut, lägg till friskrivningen från AP och läs på Din egen argumentation så ska Du se att Du har goda möjligheter att klara Dig. Är Du SMC-medlem kollar Du Ditt färdiga utkast med den rättshjälp som ingår i medlemsskapet för att få dennes kommentarer och synpunkter.

Trist fall, lycka till!
 
Last edited:
Frågan är väl vad du ska göra/säga i tinget. Som jag ser det finns det två möjligheter:

1. Du hävdar att du aldrig haft en styrändsvikt på hojen. Han måste då bevisa att du haft det när du började dagen.
2. Du säger som det är, och att OM det var den som träffade så var det inte meningen. Sorry.

Det vore VÄLDIGT jobbigt för personer som Ladarp/Nitrous om det gick till tinget och du förlorade. Då skulle det bli färre på bandagarna tror jag….
 
När någon blir skjuten krävs det väl nästan att kulan tas upp som bevis? Är "kulan" i detta fallet återfunnen?
 
Du bör nog konsultera med en advokat om du inte vill att rätten ska döma dig skadeskyldig, för trots att vi allihop som sitter här tycker att detta fall är självklart och löjligt så är det inte säkert att domstolen tycker likadant, de är ofta rätt dumma i huvet när det gäller saker som de inte vet nånting om.
Finns det ett papper man skriver på där man går med på att inte kräva ansvar från någon annan deltagare så ska du nog plocka fram detta, för det gör ju hela hans stämning menlös.
Tyvärr är det också så att man visst kan stämmas för skada man orskat, oavsett om det var en olycka eller nåt man inte ens visste om, det är inget brottsmål, så helt andra saker gäller.
 
Är nog bäst trådskaparen lägger ut namn och foto på idioten! Så alla kan undvika att köra på samma bana som honom!
 
Är ditt rättskydd i din hemförsäkring användbar här? Inte lätt att företräda sig själv i en förhandling.
 
Nu när jag tänker efter är jag säker på att jag såg din styrvikt ligga vid parisaren, så du kan omöjligt tappat den på rakan!!

Jag kan inte se hur du skulle kunna förlora detta i rätten.
Stå på dig. Det löser sig...:tummenupp
 
TS, ta med dig Roffe_s till rätten så ordnar det sig. :) Ett bättre svar än hans tror jag inte att jag läst någonsin här på Sporthoj. :)
 
Han skulle minsann visa killarna vart skåpet skulle stå med sin nya stekargixxer. Nu blev han själv rökt på rakan och fick gå i depå med en pissande kylare. Han är inget annat än en dålig förlorare:hihi
 
När målet är avslutat så kan vi väl skrapa ihop lite pengar till en enkel biljett till USA åt gubbfan, sen kan han stanna där bland alla andra som stämmer folk för allt och ingenting :banana
 
Han kör en smäck till suznuski. Den kan varit skadad i fraktfärjan över. När han nu börja piska maskinen gick kylaren åt skogen. Bevisa motsatsen.

Gubben är garanterat av sorten som stämmer pripps varje gång han suger på en lättöl och himmelen inte blr blå.
 
Last edited:
Trist historia. Snacka med en jurist, om du känner någon eller är medlem i SMC. I civilrättsliga mål försöker rätten i första hand nå förlikning. Domaren brukar vara duktig på att reda ut saker och ting och låta båda parter förstå vartåt det lutar med hänsyn till bevisläget. Spontant låter det som kylar-mannen inte har något alls att gå på, eftersom din hoj blivit godkänd vid besiktningen, du inte varit oaktsam (alltså typ wobblat in i räcket och direkt ut på banan igen, eller lagt hojen i lecagropen och stuckit direkt ut på det svarta igen). På inhägnat tävlingsområde vid träning inför tävling gäller varken försäkringar eller vanliga trafikregler. Det har ni ju dessutom skrivit under papper på. Ytterst tveksamt om kylar-mannen har lagen på sin sida. Skulle vara intressant att höra hans version.
 
Galningar finns det tydligen överallt, trist att konstatera att det gäller hojåkare med. Stå på dig.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Back
Top