Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Vad hade gubben för hoj förresten? Bara lite nyfiken då 12000 kr för ett kyl låter rätt mycket.

En 2013 års GSX-R 1000. Åker du till nåt av "mc-varuhusen" i Stockholm och ber om pris på en ny kylare inkl arbete så skulle det inte förvåna mig om det landar där.

De bifogade bilderna visar inte på något "stort hål". Mer så att den blivit träffad av något, en smäll helt enkelt.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
jag vittnar för din styrhalva och svär att den satt i en brassestol brevid mig under hela era pass och vi diskuterade däckstryck samt vilka värmare som är bäst.:fakta

Gubben måste vara galen....:dummer
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag minns när alla skulle montera en "svemokrök" eller montera dB-killers som inte riktigt var anpassade för respektive ljuddämpare. Fasen va det flög skrot runt på våra svenska banor.


Jodå, det finns dokument där man signerat och avsagt sig att kunna göra anspråk på ersättning från annan deltagare oavsett vem som är vållande. Men Marcells motpart har valt att tolka det på ett annat sätt, rätt mig om jag har fel Marcell.

Detta är såklart en mycket olycklig tillfällighet som drabbade personen med trasig kylare och det är ingen som haft något uppsåt. Men det skulle lika gärna vid ett annat tillfälle kunnat vara en mutter eller skruv från en hoj som gjort samma skada. Det lossnar detaljer från motorcyklar på det sätt som vi kör med dom, oftast inte större nödvändiga delar men små detaljer som upptäcks då och då. Något som sitter fast vid en besiktning kan vara helt löst 5 varv senare. Tar man en promenad runt en bana så blir man förvånad över hur mkt skrot man hittar vid bankanten eller i gräset som lossnat från bilar och motorcyklar.

Xibalba, om det är din enda anledning så har du verkligen missat något. Det är nästan som att avstå från säker sex för att det finns en chans på miljonen att det är hål på kondomen.

Detta är en ytterlighet som jag inte känner till någonsin har skett tidigare under de senaste 10 åren med bankörning.

//Nitrous
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Trist att höra!

Låter som en helt sjuk historia och jag hoppas verkligen att tingsrätten ser detta på "rätt" sätt, om dom ens tar upp målet. Annars kommer det finnas risk för att detta upprepas då det finns ett prejudikat.
Det är självklart trist för han som fick sin kylare sabbad, men den som ger sig in i leken får leken tåla. Trodde faktiskt att alla var på det klara med att all körning skedde på egen risk och tycker att alla arrangörer har varit väldigt tydliga med det.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Låg ett halvt avgassystem på gamla start-mål rakan på Anderstorp i somras. Jag kanske skulle stämma någon :va:D

Jag hade bestämt hävdat att det svarta i filmen var gummirester från banan för jag är ytterst tveksam till att det otvetydigt syns att det är en styrände märkt marcell som swishar förbi i filmen.
Har inte hört talas om 'Hubble-Pro action cam' än iaf.... ;)

Det värsta är ju att sånt här tar så mycket engagemang och energi från en själv och kanske ligger som ett litet mörkt moln över julhelgen. SMC-jurist var ett bra tips. Prova, och försök ha en bra jul ändå.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Precis som alla andra som kör bana så är det ju den risken man tar. Och har du deras regler på papper där du avsäger dig "ersättning" vid olycka så har du ju inget att oroa dig för.

Mer intressant är vad fan är det för kyl som kostar 12000?? En såndäringa desmosedici rr?:rolleyes:
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Xibalba, om det är din enda anledning så har du verkligen missat något. Det är nästan som att avstå från säker sex för att det finns en chans på miljonen att det är hål på kondomen.

Detta är en ytterlighet som jag inte känner till någonsin har skett tidigare under de senaste 10 åren med bankörning.

//Nitrous

Inte för en sprucken kylare, men rädslan att skrota nån annans flong nya Ducce eller någe, då luktar det helt plötsligt tingsrätt. :3freak
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Jag tror att det blir väldigt besvärligt för din motpart att leda i bevisning att det är delar från ditt fordon som skadat hans fordon. Även om det skulle ha saknats en del på din MC (en styrvikt t.ex.) efter körpasset så måste det bevisas utan rimligt tvivel att det i så fall är just det föremålet som orsakat skadan.
Rent teoretiskt skulle du ha kunnat köra på något skräp på banan som sprätt iväg och orsakat skadan och då har jag väldigt svårt att se att du skulle ha ansvar för det. Inte ens om det skulle råka var just din styrvikt som du tappat varvet innan.
Jag gissar att Tingsrätten dömer till din fördel och om jag inte kommer ihåg galet så får förlorande part i civilmål betala motpartens kostnader, ring Tingsrätten och fråga, så du bör skaffa en bra advokat bara för att bättra dina chanser på motpartens bekostnad...

För övrigt är det riktigt illa om bandagar börjar befolkas med personer som inte är beredda att stå sitt kast.
Hur skall då någon våga köra "på kul" om det finns de som är beredda att stämma en för "bad luck" och "race incidents"!

Licenskurs och baslicens (och rätt preppad hoj) ger tillgång till en värld där det inte finns den här sortens Tomtar, inte ens till jul.

// Racerpelle
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag tror att det blir väldigt besvärligt för din motpart att leda i bevisning att det är delar från ditt fordon som skadat hans fordon. Även om det skulle ha saknats en del på din MC (en styrvikt t.ex.) efter körpasset så måste det bevisas utan rimligt tvivel att det i så fall är just det föremålet som orsakat skadan.

Borde väl dessutom krävas uppsåt eller oaktsamhet, går ju inte stämma folk i trafiken för tappade delar.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Spelar ju ingen roll. Vi kör alla oförsäkrat och på egen risk. Detta vet vi allesammans när vi beträder banan.

Alla pröjsar för sina egna skador oavsett hur dom uppkommit.

Jag körde med dag 2 på Mantorp den helgen och kan vittna om att det låg både sten,skruv och gummirester på bakrakan om det behövs.

Själv fick jag visiret spräckt av något som kom flygande, Kanske skulle stämma någon? Vem ska man offra?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om jag fick en handgjord styrändsvikt hänsynslöst överkörd av en vattenkokande köpehoj skulle jag bli kolerisk.
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Tvingas jag betala så ser det ju genast några nyanser mörkare ut för våra fantastiska arrangörer att kunna fortsätta locka folk till nya bankörningar.

Förlängningen av herrns resonemang blir ju dessutom väldigt absurd. Låt säga att någon av oss tappar en skruv, som någon annan träffar med framhjulet i en kurva med maximalt nedlägg, går omkull och skadas rejält, kanske med maximal otur avlider (väldigt liten risk jag vet, men det händer även de bästa). Om någon då kan bevisa vems skruv detta var och när denna tappas (alla filmar idag?) så kan en förare hållas skyldig för detta och få skaka galler ett par år.

Finns inget uppsåt och därmed inget brott.

Detta är en ren och skär olyckshändelse som gubben råkat ut för. Tyvärr gäller inga maskinförsäkringar vid bankörning och gubben får vackert pröjsa själv.

Som jag sa till dig tidigare jag kan vittna om att det låg skit på banan och att även jag under denna dag fått ett visir spräckt av något som kom flygande. Har visiret kvar.

Bara Pma om du behöver mina personuppgifter och adress.
 

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Skåne
Hoj
Hojlös :(
Vilken bisarr historia! Han kommer ju aldrig få rätt i det där, kör man bana så medför det risker!
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Finns inget uppsåt och därmed inget brott.

Detta är en ren och skär olyckshändelse som gubben råkat ut för. Tyvärr gäller inga maskinförsäkringar vid bankörning och gubben får vackert pröjsa själv.

Som jag sa till dig tidigare jag kan vittna om att det låg skit på banan och att även jag under denna dag fått ett visir spräckt av något som kom flygande. Har visiret kvar.

Bara Pma om du behöver mina personuppgifter och adress.
Var nog en bit av en kylare som spräckte ditt visir . Då vet du vem du ska stämma :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Nu hade dom ju dessutom skrivit under papper på att all deltagande sker på egen risk.

Vet inte exakt hur det var formulerat, men jag skriver under det här varje gång jag kör vilket jag kan tänka mig är något likartat (om inte samma text som är kopierad mellan olika arrangörer)

http://www.sydskanesemse.nu/pdf/Ansvar2009.pdf

och har svårt att se hur någon kan tolka det som att någon annan får pröjsa om så hela bakhjulet flyger av framförvarande hoj och träffar din hoj. Shit happens, typ.

Å andra sidan vet jag ju inte om någon nånsin har testat dom där klausulerna i rätten, men borde ju vara det man skrivit under som gäller...
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
För övrigt är det riktigt illa om bandagar börjar befolkas med personer som inte är beredda att stå sitt kast.

Håller helt med, man kan inte försöka "ångra" sig varje gång det där jobbiga händer.. Det där jobbiga som man precis signat papper på att man förstått.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Vad jag undrar är vem som lämnat och fått det befogat att från Kronofogden skicka en indrivning.
Kan vem som helst bara traska in till Kronkalle och säga att Herr X är skyldig mig massa deg och vipps så dimper det ner ett inbetalningskort från denna myndighet ?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad jag undrar är vem som lämnat och fått det befogat att från Kronofogden skicka en indrivning.
Kan vem som helst bara traska in till Kronkalle och säga att Herr X är skyldig mig massa deg och vipps så dimper det ner ett inbetalningskort från denna myndighet ?

Ungefär, och nekar man går det till tinget.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top