Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Intressant. Jag kan på ett sätt förstå funktionärens reaktion för det är ett bekymmer att nån smyger upp på innern och tar spåret när man själv som långsammare förare och sämre material kör så fort man kan och behöver sin apex för att inte få slut på asfalt i utgången. Har hänt mig hundratals gånger på fria träningar att det kommer nån avdankad DTM bil på slicks och semesterkör medans jag biter mig i tungan så det smakar blod och hoppas att det finns asfalt kvar.......Å andra sidan så var det snabba gruppen, inom bil betyder det vanligtvis "ni vet vad ni håller på med, fri fart, omkörning var man vill men avstånd vid omkörningar och inga idiotombromsningar".

Inte omöljigt att tjejen åkte i en för avancerad grupp. Är det ok med den typen av omkörningar får man också vara med på att det kan hända. Sen är det arrangörens uppgift att ta förare som inte följer reglerna av banan och läxa upp dom lite, och även se till att alla åker i rätt grupp och är bekväma med det.

Jag har aldrig kört en meter bana med hoj men har relativt många varv med bil från märkesklubbskörning, kompisar som arrangerar själva och tävling och träning. Har genom åren sett takluckor och motorhuvar flyga, hjul ramla av och naturligtvis regelrätta hopkörningar. Det har varit hårda ord och idioter men aldrig nåt om hot med stämmning och betala självrisken åt andra. Nu har jag inte åkt på 6-7år men det som däremot alltid (vanligtvis) gällde var skador på banan, där står föraren själv för skador på amco och sånt, gäller även på tävling.

Det var LMS Trafikövning. Jag körde i samma grupp. Personligen tycker jag väl inte att omkörnigen var helt ok och det påstods att de till och med hade kontakt "vet dock ej om det stämde". Det var väl helt enkelt en mycket olycklig omständighet där det troligtvis blev missförstånd. Kraschen så väldigt otäck ut och den som körde om verkade väldigt ångefull.
Folk brukar i regel köra mycket snyggare på LMS trafikövningar även om det går fort i snabb grupp. Man brukar inte behöva köra om tight för folk brukar lätta lite på gasen om man märker att någon vill om.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Personligen ställer jag mig frågan om vad som krävs för att man ska kunna bli skadeståndsskyldig eller åtalad för någonting under en privatarrangerad bandag utan försäkringar.
Är allt tillåtet?
Kan man torpedera någon så denna blir invalidiserad och sedan fortsätta köra och torpedera nästa deltagare så denna avlider osv och sedan säga "Kör gata om ni inte vill bära era egna kostnader!"?
Vart går gränsen för vad som är tillåtet och inte tillåtet?
Vem bestämmer vad som är tillåtet, "sporthojsmaffian"?

beroende på f-bolag och typ av bandag så är det väl bara vagnskada som faller bort vid olycka och du har således rätt till ersättning för personskada och personlig utrustning...

Sen är väl en olycksfallsförsäkring för nån tusenlapp värt om man kör hoj...

Hemförsäkringen innehåller en liten olycksfallsdel med..

Ska vi sen diskutera pengars värde i förhållande till invaliditet så känns några hubdra tusen klent när man har ont varje morgon...

Med vänlig hälsning
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
beroende på f-bolag och typ av bandag så är det väl bara vagnskada som faller bort vid olycka och du har således rätt till ersättning för personskada och personlig utrustning...

.................text......................

fel som jag förstått det:

Läs:
Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring
[Fakta & Historik][Visa/dölj innehållsförteckning][Visa/dölj detaljer] [Skriv ut]

1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Inhängat område betyder inte automatiskt staket & liknande, utan gäller även vid användande utav avspärrningsband, eller som i rallyskogen, inget alls/vakter.

Läs även:
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning). Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2 000 kg som är inrättat huvud- sakligen som arbetsredskap och som varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.

Med vänlig hälsning Kristian
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jag hade tänkt jag skulle svara på en del frågor, men nu efter förhandlingen så har jag ändrat åsikt och väljer att inte besvara på några frågor på ett öppet forum vilket jag ber om ursäkt för. Efter förhandlingen så tog vi i hand och avslutade det här utan att vara bittra fiender (min uppfattning), Marcell rätta mig om jag har fel. Vi kommer att ha ett gemensamt uppföljningsmöte med SMC för att försöka få ut något positivt av det inträffade.

Är fortfarande väldigt nyfiken på vad som fick dig att göra detta??

Har vrit och vänt på det och enda anledningen torde för mig vara att motpartens hoj skulle varit i så dåligt skick att den skulle utgöra fara för andra deltagare om den framfördes på en bana. Och genom det här skulle detta faktum komma fram?
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Ok behövs visst ett inlägg till...

Ni lyckades förstå mina inlägg som att:

Styrändan stannar i luften.
Vänder håll, och ökar nu hastigheten i motsatt riktning.
Siktar in sig magiskt på gubbjäveln.

Korrekt?

:fyllisar

//edit, skrev oxå som tillägg att det såklart är så att styrändan fortfarande färdas 150 km/h framåt, men säkert 50 km/h saktare än vad gubbjäveln kör som hamnar i styrändans "riktning". Vågar knappt använda det ordet längre... lol

Själv tycker jag så här:http://youtu.be/ReXmkEl4EVI

:)
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
beroende på f-bolag och typ av bandag så är det väl bara vagnskada som faller bort vid olycka och du har således rätt till ersättning för personskada och personlig utrustning...

Sen är väl en olycksfallsförsäkring för nån tusenlapp värt om man kör hoj...

Hemförsäkringen innehåller en liten olycksfallsdel med..

Med vänlig hälsning

Hela problemet är ju att ingen tycks VETA vad som faktiskt gäller vare sig försäkringsmässigt eller ansvarsmässigt. Det är ju i sig lite intressant med tanke på hur många bandagar som hållits genom åren.

Troligen är det dock inte så med försäkringar som du skriver, undantaget vissa klubbars och SMCs trafikövningar på bana.

På en "vanlig" bandag är nog chansen rätt god att ingen del av en vanlig fordonsförsäkring gäller.

Men än så länge förefaller ju ingen VETA hur det ligger till.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Troligen inte. Besiktiga hojarna innan dagen börjar och plocka av förare som inte sköter sig. Absolut! Varför inte? Funkar det inte så idag?
Besiktningen är bara till för att plocka bort hojarna med de värsta och mest uppenbara felen men att hojarna besiktigats innebär väl inte att arrangören bär nåt ansvar om något ändå händer?
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
"Vilket folk det finns"

Hoppas att jag aldrig stöter ihop med den där gubben, kan inte ha alla indianer i kanoten!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top