Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag har ingen hoj alls :gråta

Nåja bajsblöjor är rejsigt oxå!...

Ja det kan ju vara full sprutt där bak på dom små liven. Akta så att du inte får en smäll när det kommer farandes...... ;)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag sa inte byta riktning ;)

Tänk dig en långsamt uppsnurrande styrända som till slut trillar loss.
Den kommer gå snudd på rakt bakåt men såklart lite i utåtrikning.

Vi behöver inte fortsätta det.

Nej det behövs inget mer om hur en styrvikt kan studsa. I detta fallet kunde styrvikten mycet väl varit kylvätska eller olja istället.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varför skriver du "hen"...du vet ju om det var en kille eller tjej som klota?

Uppenbarligen var det ju en tjej, som han inte vill skylta med. Men det spelar väl ingen roll. Det intressanta är ju själva fallet.

:va:va

ne jag var först in i böjen och började svänga å sen kom det ngn annan talanglös stackare å ville köra om mig på insidan med det klarade han inte av utan snodde mitt spår så det tog tvärstopp för mig så helt plötsligt var det en blå hoj där från ingenstans.. så en klantig respektlös omkörning helt enkelt..
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007

Vill bara förtydliga att jag inte på någotvis suttit på åskådarläktaren och tyckt att marcell skulle drivit målet si eller så ej heller "gubben" Jag menade bara att för mc-kolektivets skull så hade en vinst för marcell "eller gubben" gjort att i alla fall en viss praxis i det här ärendet skulle kunnat tillämpas. Som JAG ser det slutade detta oavgjort och det enda dom lärde sig var att pga skyhöga kostnader inte våga driva målet vidare. Och att dom/vi fortfarande inte vet nått alls.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
va med om en liknande situation för ett par år sedan, va i snabba gruppen på bandag då jag körde om i kurva och personen jag körde om va inte riktigt med på det och fick väl typ mer lr mindre panik och gick omkull, jag höll innerspår hela vägen genom kurvan och hen som ja körde om låg i ytterspår och började precis byta till innerspåret i kurvan när jag va halvvägs förbi typ. Och med min vanliga tur så hade en jävligt förbannad funktionär bakom mig som tyckte jag va dum i huvet typ. Personen fick lättare hjärnskakning osv och hojen va ju bara skit kvar av typ, då det vart en highsider. Fick min utskällning osv, och funkisen sa redan att att han tyckte jag skulle betala skadorna på hojen och jag kliva mig i huvet typ. Okej om det hade vart i medel grupp kanske, men snabb grupp så ska det ju vara mer lr mindre fria om körningar. Men iaf så va det ju en ban dag med typ svemo så det gick på hens försäkring med själv risk på x antal tusen, jag tog kontakt med personen nån vecka efter händelsen för och be om ursäkt oså, redan då vare ju pang på att jag skulle betala kände väl mig mer lr mindre hotad att betala annars skulle personen anmäla mig, för typ vållande till kroppsskada. Och jag orkar inte med massa jävla rättegångar o skit så tog och betala skiten och söp ner mig helgen där på i frustration.:död

Intressant. Jag kan på ett sätt förstå funktionärens reaktion för det är ett bekymmer att nån smyger upp på innern och tar spåret när man själv som långsammare förare och sämre material kör så fort man kan och behöver sin apex för att inte få slut på asfalt i utgången. Har hänt mig hundratals gånger på fria träningar att det kommer nån avdankad DTM bil på slicks och semesterkör medans jag biter mig i tungan så det smakar blod och hoppas att det finns asfalt kvar.......Å andra sidan så var det snabba gruppen, inom bil betyder det vanligtvis "ni vet vad ni håller på med, fri fart, omkörning var man vill men avstånd vid omkörningar och inga idiotombromsningar".

Inte omöljigt att tjejen åkte i en för avancerad grupp. Är det ok med den typen av omkörningar får man också vara med på att det kan hända. Sen är det arrangörens uppgift att ta förare som inte följer reglerna av banan och läxa upp dom lite, och även se till att alla åker i rätt grupp och är bekväma med det.

Jag har aldrig kört en meter bana med hoj men har relativt många varv med bil från märkesklubbskörning, kompisar som arrangerar själva och tävling och träning. Har genom åren sett takluckor och motorhuvar flyga, hjul ramla av och naturligtvis regelrätta hopkörningar. Det har varit hårda ord och idioter men aldrig nåt om hot med stämmning och betala självrisken åt andra. Nu har jag inte åkt på 6-7år men det som däremot alltid (vanligtvis) gällde var skador på banan, där står föraren själv för skador på amco och sånt, gäller även på tävling.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vill bara förtydliga att jag inte på någotvis suttit på åskådarläktaren och tyckt att marcell skulle drivit målet si eller så ej heller "gubben" Jag menade bara att för mc-kolektivets skull så hade en vinst för marcell "eller gubben" gjort att i alla fall en viss praxis i det här ärendet skulle kunnat tillämpas. Som JAG ser det slutade detta oavgjort och det enda dom lärde sig var att pga skyhöga kostnader inte våga driva målet vidare. Och att dom/vi fortfarande inte vet nått alls.

Kan jag hålla med om. Jag tycker även att SMC skall välja sida och tydligt markera var man står i frågan.

En annan intressant sak hade varit om det i detta fallet var arrangören som blivit stämd trots avtalet om ansvarsfrihet, dom hade trots allt en besiktning av fordon på plats.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En annan intressant sak hade varit om det i detta fallet var arrangören som blivit stämd trots avtalet om ansvarsfrihet, dom hade trots allt en besiktning av fordon på plats.

Intressant synpunkt och logiskt rätt för egentligen kan man ju hävda att ansvaret för att hojen är ok faller över från hojens ägare till arrangören samma sekund som de besiktningsgodkänner hojen.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vill bara förtydliga att jag inte på någotvis suttit på åskådarläktaren och tyckt att marcell skulle drivit målet si eller så ej heller "gubben" Jag menade bara att för mc-kolektivets skull så hade en vinst för marcell "eller gubben" gjort att i alla fall en viss praxis i det här ärendet skulle kunnat tillämpas. Som JAG ser det slutade detta oavgjort och det enda dom lärde sig var att pga skyhöga kostnader inte våga driva målet vidare. Och att dom/vi fortfarande inte vet nått alls.
Mmm, jag vet att Du har hyfsad koll och jag riktade mig inte främst till Dig när det gällde "läktaren". Ok? :)

Men jag delar inte Din uppfattning angående huruvida detta blev oavgjort, hemma- eller bortavinst. Hur nöjda var och en av parterna är vet dom bäst själva och i deras samtal med domaren har de säkert fått en eller annan hint. Eller tolkat en utebliven hint...

Parterna har själva grävt en del i lagbok och bland prejudikat. Det finns en hel del material tillsammans med en slags dom. Parterna har överlämnat info till ett par intressenter, AP verkar enligt Nitrous titta på sin del och sitt avtal, Dansken verkar beredd att dra i sina trådar och sitt kontaktnät för att få fram bättre juridiska bedömningar.

Det borde ge resultat, förhoppningsvis redan inför denna säsong. Och säkerligen mer generella råd och rekommendationer för olika skador än vad denna dom och dess uttolkning skulle ha gett.

Utan att enskilda individer kommer i kläm eller tvingas leva i ovisshet. Så det löser sig nog ändå ska Du se :)
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Naturligtvis inte. Det är arrangörens ansvar att gå igenom vad som gäller, besiktiga hojar och plocka förare av banan som inte beter sig som de ska.
På 1 och 3 håller jag med men du kan inte på fullt allvar mena att det är arrangörens ansvar att se till att alla hojar på banan inte kommer att tappa eller spilla något?? Det måste väl ändå ligga på den enskilda deltagaren?
Vad hände med att ta eget ansvar, visa hänsyn och ha gott omdöme?
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Swedie:
Det du inte kan förklara med ord kanske en film kan förklara?

Här visas tydliga exempel på vad som händer om man tappar/släpper föremål medan man har fart framåt. Notera den inbördes hastighetsskillnad som snabbt infinner sig, trots att det tappade/släppta föremålet fortfarande rör sig framåt. Notera också vad som händer om man tappar/släpper ett föremål med för låg höjd över underlaget (0:40)...

https://www.youtube.com/watch?v=5JqBiMgC2Wg

Nu, tillbaka till trådens huvudämne. :7peta

Ja planet fortsätter framåt. Vad som släpps åker "bakåt" relativt sett.

Kommer det då en person bakom som vidhåller samma hastighet som "planet" (om vi nu ska ha videon som referens) så kommer objektet falla "mot" honom.

Nåja. Detta var sista inlägget från mig i frågan.

Initialt får styrändsvikten F res. runt 30 graders vinkel mot marken. Den vinkeln ändras dock fort av att den bromsas av en avtagande F drag kraft. F drag minskas med hastigheten och hastigheten minskas av F drag. F drag är kvadratiskt beroende av hastigheten, så med fort menar jag FORT.
k29v5y1.jpg
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
På 1 och 3 håller jag med men du kan inte på fullt allvar mena att det är arrangörens ansvar att se till att alla hojar på banan inte kommer att tappa eller spilla något?? Det måste väl ändå ligga på den enskilda deltagaren?
Vad hände med att ta eget ansvar, visa hänsyn och ha gott omdöme?

Troligen inte. Besiktiga hojarna innan dagen börjar och plocka av förare som inte sköter sig. Absolut! Varför inte? Funkar det inte så idag?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400

Tråkig historia med Pulkaskurk. Läste igenom tråden nu. Det finns en del likheter, att Dsg skulle kunna vara den andre parten i fallet. Dock skriver Dsg att han körde i snabb grupp, samt att han skriver att han pröjsade självrisken. Det stämmer inte med infon i pulkaskurks tråd, att gruppen var medelgrupp, samt att försäkringen inte täckte skadorna.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Initialt får styrändsvikten F res. runt 30 graders vinkel mot marken. Den vinkeln ändras dock fort av att den bromsas av en avtagande F drag kraft. F drag minskas med hastigheten och hastigheten minskas av F drag. F drag är kvadratiskt beroende av hastigheten, så med fort menar jag FORT.
k29v5y1.jpg

Jag saknar anslagsenergi mot kylare.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Jag saknar anslagsenergi mot kylare.

Nu pratar vi om hypoteser på hypotesen, MEN; om den studsar i marken, vilket rent realistiskt är det ända sättet den lär träffa kylaren så har den en hastighet framåt på 150 km/h, om bakomvarande då har en hastighet framåt på 200 km/h så blir skillnaden 50 km/h.

Alltså kan man säga att styrändsvikten har en rörelsenergi på 19 J. Den har en väldigt lik form av en kula, eftersom man ofta mäter ett vapens "punching power" i J så hittar man följande exempel siffor;

Luftgevär med fjäder; 20 J
Pistol 9 mm; 520 J
Gevär 7.62 x 51 mm; 3.800 J

Med tanke på "kulans" storlek så är det inte speciellt mycket.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Dåligt exempel eftersom bomben i detta scenario först måste försättas i en omvänd rotation på 500 rpm av en elmotor monterad under planet :fakta

I denna "faktaspäckade" tråd känner jag mig tvungen att påtala ett för oss historieintresserade flygfanatiker "skrivfel" i ovanstående kommentar.

Det är faktiskt ett riktig bra exempel eftersom bomben faktiskt roterad "framåt" med hjälp av en elmotor, Varför?

Hela experimentet som visas på filmen gick ut på att utvärder samtliga parametrar som måste innehållas för att uppdraget att spränga Dammen till det vattenkraftverk som försåg en stor del av krigsindustrin med elström.

Vilken lägsta hastighet och höjd på anflygningen som krävdes för att efter "droppet" av bomben klara av att stiga tillräckligt brant för att klara toppen på dammen.
Vilken hastighet som bomben måste ha för att kunna "studsa" ända fram till dammen och där ha tillräckligt med rotation för att "inte" studsa ifrån dammen utan rotera "mot" dammen och sjunka ner mot botten med bibehållen kontakt med dammen tills dess att "rätt" djup uppnåtts för att den skulle detonera.
Det här var EN väldigt viktig händelse av alla de som förkortade 2:a världskriget.

Hoppas du inte tar illa vid dig av min "rättelse", inget ont menat.

/KentW:krama
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top