Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Jag hade tänkt jag skulle svara på en del frågor, men nu efter förhandlingen så har jag ändrat åsikt och väljer att inte besvara på några frågor på ett öppet forum vilket jag ber om ursäkt för. Efter förhandlingen så tog vi i hand och avslutade det här utan att vara bittra fiender (min uppfattning), Marcell rätta mig om jag har fel. Vi kommer att ha ett gemensamt uppföljningsmöte med SMC för att försöka få ut något positivt av det inträffade.
Bad du honom om ursäkt för det uppenbara lidande & besvär du utsatt honom för, samt kompenserade för den tid och det kapital det kostat honom?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Förlikning innebär väl "om inte jag fattat det fel" att båda erkänner sin skuld i det hela fast med 0kr i ersättning åt båda hållen.. Hade segern varit total för marcell hade han vägrat förlikning och sedan gått vinnande ur efterföljande rättegång och då hade vi dessutom fått en dom. Nu har vi igentligen ingenting alls.
För ordningens skull - en förlikning är varken ett erkännande eller en prövning av sakfrågan, det är en krass, praktisk och bindande överenskommelse som parterna var för sig finner godtagbar efter en riskvärdering av tid i ovisshet, ev osäkerheter i utfallet och långt dyrbarare processkostnader.

Trots allt vet nog parterna mer efter denna förhandling. Även de som bistått med funderingar och argument har nog en djupare förståelse för problematiken. Så att kalla processen för bortkastad är nog inte riktigt korrekt.

Samtidigt är det lätt att från åskådarläktaren tycka si eller så om hur parterna borde ha drivit detta, helt enkelt för att det inte är vår egen personliga plånbok som drabbas och det är inte vi som behöver ägna kvällar och helger åt förberedelser samt stå där med hand- och armsvett inför skranket. Det är även lätt att övervärdera den prejudicerande verkan av en begränsad tvistelösning. Min gissning är att detta mål var så komplext att risken fanns att det skulle drivas som ett ordinärt skadeståndsärende, och då finns inga begränsningar när det gäller kostnaderna. En ordinär jurist i Hufvudstaden kostar 2 500:- - 3 000:-/h exkl moms. Do Your math...

Med tanke på den aldrig så lilla risken att beläggas med någon del av skulden och därmed förmodligen tvingas stå sin egen del av rättegångskostnaderna kan jag förstå parternas beslut. Jag skulle tro att detta case kanske blir startpunkten på ett (antal) försök att bringa klarhet, ordning och reda i frågan kring villkoren för banåkning. Utfallet lär bli väl så vägledande som en fullständig prövning och dom i detta mål skulle ha blivit.

Och det är väl bra?

Tror jag.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Då SMC uppenbart varit intresserade så hoppas jag att dom erbjuder sig att stå för Marcells kostnader för den här jävla soppan.
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Jag hade tänkt jag skulle svara på en del frågor, men nu efter förhandlingen så har jag ändrat åsikt och väljer att inte besvara på några frågor på ett öppet forum vilket jag ber om ursäkt för. Efter förhandlingen så tog vi i hand och avslutade det här utan att vara bittra fiender (min uppfattning), Marcell rätta mig om jag har fel. Vi kommer att ha ett gemensamt uppföljningsmöte med SMC för att försöka få ut något positivt av det inträffade.

Well, att du ville ta i hand ser jag som en bra gest från din sida och ett steg i rätt riktning. Det välkomnas. I övrigt tror jag inte att jag behöver säga så mycket.

Att summera och informera kollektivet om utgången i detta på ett bra sätt var det viktiga. För att inte skapa mer hätsk stämning, vara ense om formuleringar och innehåll föreslogs nån form av möte. Jag valde att på egen hand publicera mitt (med Jesper avkollade) kortfattade alster. Jag tror att du tycker innehållet känns okej även för din del.

Fientlighet/bitterhet skulle bara kosta ytterligare energi i detta för mig, och jag är inte beredd att lägga en minut mer på denna absurda soppa om det inte vore i nåt vettigt syfte dvs.
 
Last edited:

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Mötet med SMC är en önskan från deras sida

Käre "gubbjävel",
Endera finns man, eller så finns man inte!
Om du, av skäl som är dina, väljer att inte diskutera varför du stämmer eller hur du rättfärdigar det i en intressegrupp som aldrig löst sina tvister på det sättet får naturligtvis stå för dig.

Men jag ber dig, kan du inte sitta kvar på läktaren och hålla tyst?
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Extremt tråkig ton från många håll i den här tråden. Beklagligt. Det blir gruppmobbning av och det får aldrig vara ok. Hoppas dock på att det kommer något bra ur detta i framtiden. Detta är bevisligen någonting som behöver tittas på då det inte verkar helt självklart vad som verkligen gäller. Så hoppas på en mer konstruktiv, trevlig och positiv fortsättning gällande detta.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Jag hade tänkt jag skulle svara på en del frågor, men nu efter förhandlingen så har jag ändrat åsikt och väljer att inte besvara på några frågor på ett öppet forum vilket jag ber om ursäkt för. Efter förhandlingen så tog vi i hand och avslutade det här utan att vara bittra fiender (min uppfattning), Marcell rätta mig om jag har fel. Vi kommer att ha ett gemensamt uppföljningsmöte med SMC för att försöka få ut något positivt av det inträffade.

Vad i helsike skulle det kunna komma för något positivt av detta? Nada.
Och på vilket sätt skulle SMC kunna påverka ngt av detta till ngt positivt?
Undrar egentligen i vilket ärende SMC medverkade vid rättegången, och vem de stöttade?

Nej Gubbjävel, lägg ner. Då har förlöjligat dig själv, inser du inte det?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade tänkt jag skulle svara på en del frågor, men nu efter förhandlingen så har jag ändrat åsikt och väljer att inte besvara på några frågor på ett öppet forum vilket jag ber om ursäkt för. Efter förhandlingen så tog vi i hand och avslutade det här utan att vara bittra fiender (min uppfattning), Marcell rätta mig om jag har fel. Vi kommer att ha ett gemensamt uppföljningsmöte med SMC för att försöka få ut något positivt av det inträffade.

När ska du lägga upp den där filmen då? Eller måste vi begära ut den från tingsrätten?
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Extremt tråkig ton från många håll i den här tråden. Beklagligt. Det blir gruppmobbning av och det får aldrig vara ok. Hoppas dock på att det kommer något bra ur detta i framtiden. Detta är bevisligen någonting som behöver tittas på då det inte verkar helt självklart vad som verkligen gäller. Så hoppas på en mer konstruktiv, trevlig och positiv fortsättning gällande detta.

Lilla tusse-liten, mja.

Det är en vuxen människa som får stå för sina beslut. Hade han varit smart hade han insett absurditeten när ilskan lagt sig. Alla lackar ur ibland och fattar fel beslut, men drar man det hela vägen till rätten så får man skylla sig själv.

Jag är starkt emot mobbing, men det här är inte mobbing. Definitionen av mobbing är att det är upprepat under en lång tid. Det här är snarare en grupp som vänder sig mot någon pga deras handlande. Dock så har 99% glömt honom om 1 månad.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jag hade inte tänkt mig att kommentera i tråden - innan vi alla tre har haft tid att reflektera tillsammans. I detta fall som utvecklades på ett sätt som kanske inte blev som det var tänkt!

Det vi ALLA bör lära oss, är att det som vi tycker är enkelt - plötsligt kan bli väldig komplicerad och inte ett dug roligt - när en vass jurist enkelt kan ändra på allt blixtrande fort!

Jag gissar att vi i Sverige är runt nästan 5.000 som tycker det är ruskigt roligt att köra på bana - några vid enstaka tillfällen på en gokartbana, andra till tävling med Svemo licenser och en stor del av oss på vanliga bandagar!

Sannolikt är en av dom största frågor på sporthoj.com (vår samlings plats) - vad gäller när jag kör på bana!
Nästan lika många svar som frågor.
Sedan, har vi alla mängder av undantag - och inte kristal klara svar, egentligen!

Oberoende av just detta fall - har vi alla aktörer en ambition om att ku ge just kristal klara svar - så vi ALLA vett exakt vad som gäller i fortsättningen. Så även om värst tänkbara fall sku inträffa!
Det viktiga är att skyddar vår hobby - vi kan fortsätta, och veta vad som kan vara konsekvenser.

Så det är korrekt att jag, från SMC gärna vill prata lite med "deltagarna i fallet här" och värdera vilka lärdomar vi alla kan dra - eftersom vi alla är måna om vår hobby..
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag hade inte tänkt mig att kommentera i tråden - innan vi alla tre har haft tid att reflektera tillsammans. I detta fall som utvecklades på ett sätt som kanske inte blev som det var tänkt!

Det vi ALLA bör lära oss, är att det som vi tycker är enkelt - plötsligt kan bli väldig komplicerad och inte ett dug roligt - när en vass jurist enkelt kan ändra på allt blixtrande fort!

Jag gissar att vi i Sverige är runt nästan 5.000 som tycker det är ruskigt roligt att köra på bana - några vid enstaka tillfällen på en gokartbana, andra till tävling med Svemo licenser och en stor del av oss på vanliga bandagar!

Sannolikt är en av dom största frågor på sporthoj.com (vår samlings plats) - vad gäller när jag kör på bana!
Nästan lika många svar som frågor.
Sedan, har vi alla mängder av undantag - och inte kristal klara svar, egentligen!

Oberoende av just detta fall - har vi alla aktörer en ambition om att ku ge just kristal klara svar - så vi ALLA vett exakt vad som gäller i fortsättningen. Så även om värst tänkbara fall sku inträffa!
Det viktiga är att skyddar vår hobby - vi kan fortsätta, och veta vad som kan vara konsekvenser.

Så det är korrekt att jag, från SMC gärna vill prata lite med "deltagarna i fallet här" och värdera vilka lärdomar vi alla kan dra - eftersom vi alla är måna om vår hobby..

Jag tror det räcker med att du pratar med den ena parten i det här fallet:tummenupp
 
Last edited:

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Lilla tusse-liten, mja.

Det är en vuxen människa som får stå för sina beslut. Hade han varit smart hade han insett absurditeten när ilskan lagt sig. Alla lackar ur ibland och fattar fel beslut, men drar man det hela vägen till rätten så får man skylla sig själv.

Jag är starkt emot mobbing, men det här är inte mobbing. Definitionen av mobbing är att det är upprepat under en lång tid. Det här är snarare en grupp som vänder sig mot någon pga deras handlande. Dock så har 99% glömt honom om 1 månad.

Håller med mycket, men glömma honom kommer inte jag i alla fall göra. Kommer oroa mig för att han lurar bakom nästa kurva bandag in bandag ut.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Eller så var det självklart redan från början för alla utom en?

Bevisligen inte. Annars kanske inte ett flertal skrivit att det alltid är bra att dra lärdomar av det som händer. Jag personligen tycker att det är bra att SMC verkar vilja förtydliga det som gäller och bena ut detta så gott det går. Tydlighet är alltid bra. Galne Dansken summerade det hela bra.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Bara för att diskussionen inte ska avta när ärendet nu tycks ha tröskats igenom rättsväsendet (eller åtminstone förlikningsbåset) så skulle jag vilja spinna vidare med följande frågeställning:

Vad skulle rättsväsendet säga ifall den där styrändsvikten hamnat rakt i plytet på "gubbjäveln" o denna som en följd av detta kolat vippen?

Att man på bana har egna spelregler när det gäller materiella skador har jag full förståelse för. Men situationen blir ju lite annorlunda i samhällets ögon när ens handlande leder till allvarlig skada på levande ting. Ansvar för ens medmänniskor kan man så vitt jag vet inte förhandla bort genom att man skriver på ett papper om vilka regler som gäller på lekplatsen.

En nitisk jurist skulle nog inte ha särskilt svårt för att få till en formulering gällande oaktsamhetsbrott om en tappad styrända leder till kroppsskada eller stendödhet.
 

Dsg

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Norrköping
Hoj
2009, Yamaha R6
va med om en liknande situation för ett par år sedan, va i snabba gruppen på bandag då jag körde om i kurva och personen jag körde om va inte riktigt med på det och fick väl typ mer lr mindre panik och gick omkull, jag höll innerspår hela vägen genom kurvan och hen som ja körde om låg i ytterspår och började precis byta till innerspåret i kurvan när jag va halvvägs förbi typ. Och med min vanliga tur så hade en jävligt förbannad funktionär bakom mig som tyckte jag va dum i huvet typ. Personen fick lättare hjärnskakning osv och hojen va ju bara skit kvar av typ, då det vart en highsider. Fick min utskällning osv, och funkisen sa redan att att han tyckte jag skulle betala skadorna på hojen och jag kliva mig i huvet typ. Okej om det hade vart i medel grupp kanske, men snabb grupp så ska det ju vara mer lr mindre fria om körningar. Men iaf så va det ju en ban dag med typ svemo så det gick på hens försäkring med själv risk på x antal tusen, jag tog kontakt med personen nån vecka efter händelsen för och be om ursäkt oså, redan då vare ju pang på att jag skulle betala kände väl mig mer lr mindre hotad att betala annars skulle personen anmäla mig, för typ vållande till kroppsskada. Och jag orkar inte med massa jävla rättegångar o skit så tog och betala skiten och söp ner mig helgen där på i frustration.:död
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har följt denna tråd utan att lägga in en kommenter, men nu kan jag inte hålla mig längre...
"gubbjäveln" hör varken hemma på en motorcykel eller bana.
Att ge sig ut på en bana och tro att allting är riskfritt är ju lixom :dummer
 

JohanJesus

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Los Angeles
Hoj
Kawasaki zx-6r 2005
man kör väl race på egan risk ?? mc besiktat dvs godkänt . alltså ska gubben själv köpa sin jävla kylare. till sin mc....

Tycker nog man kan göra skillnad på just race och bandag. Det handlar inte om race på bandagar, då ska man visa hänsyn. Olyckor händer, men om man upprepade gånger uppför sig dåligt på banan och gör sig skyldig till någons olycka, så tycker jag allt att man kan hjälpa till ekonomiskt. Då tänker jag inte på om man tappar något på banan, utan gör dumma omkörningar.

Detta fall är dock löjligt.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Fortfarande ingen som förklarat hur en styrvikt som lossnar på en hoj som färdas framåt i 200km/h kan lossna på ett sätt att den slungas bakåt. Enda samanhanget verkar vara att gubbjävelns kylare gick sönder och senare såg han en hoj som saknade styrvikt.

Fick ett stenskott på bilen förra veckan som spräckte vindrutan, såg senare en bil utan backspegel i stan, måste ju varit den som lossnat och slungats mot mig, hur går jag vidare med stämning?

Att en av parterna skriver under sitt riktiga namn och den andra skriver under falskt nick visar ju vilken av dem som skäms för sitt agerande, men sen endå av nån knepig anledning drar det vidare :va

Hade kanske vart bra om smc, svemo eller någon annan organisation med intresse för att bevara mc och motorsport hjälpte till att ta fram ett vattentätt avtal alla får skriva under som ska köra, som även de mindre arrangörerna kan använda sig av. Vet ju att vissa arrangörer har egna avtal nu men kan vara knepigt för en mindre klubb/arrangör
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

Top