Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.
Men jösses vad du kör på.

Kör 100 och släpp en kula eller whatever ut från ditt bilfönster och titta på vart fan den tar vägen. Inte kommer den studsa framåt eller följa med bilen/mc mer än en mikrosekund. Den kommer falla "bakåt" så snart vind eller marken/asfalten/friktionen tagit tag om den.

Men men. Vi har olika syn på verkligheten uppenbarligen.

Swedie:
Det du inte kan förklara med ord kanske en film kan förklara?

Här visas tydliga exempel på vad som händer om man tappar/släpper föremål medan man har fart framåt. Notera den inbördes hastighetsskillnad som snabbt infinner sig, trots att det tappade/släppta föremålet fortfarande rör sig framåt. Notera också vad som händer om man tappar/släpper ett föremål med för låg höjd över underlaget (0:40)...

https://www.youtube.com/watch?v=5JqBiMgC2Wg

Nu, tillbaka till trådens huvudämne. :7peta
 
Ja planet fortsätter framåt. Vad som släpps åker "bakåt" relativt sett.

Kommer det då en person bakom som vidhåller samma hastighet som "planet" (om vi nu ska ha videon som referens) så kommer objektet falla "mot" honom.

Nåja. Detta var sista inlägget från mig i frågan.
 
Men jösses vad du kör på.

Kör 100 och släpp en kula eller whatever ut från ditt bilfönster och titta på vart fan den tar vägen. Inte kommer den studsa framåt eller följa med bilen/mc mer än en mikrosekund. Den kommer falla "bakåt" så snart vind eller marken/asfalten/friktionen tagit tag om den.

Men men. Vi har olika syn på verkligheten uppenbarligen.

Du får nog fundera lite på det där. Det är en upplevelse du beskriver, inte vad som faktiskt händer.

Som filmen som länkats. Upplevelsen blir att den kraschade hojen kommer flygande mot den som filmar. Har den vänt? Körde de på olika håll?

Nej. Som en gammal forumprofil brukade beskriva sina omkörningar; "Det kändes som ett möte".
 
Ok behövs visst ett inlägg till...

Ni lyckades förstå mina inlägg som att:

Styrändan stannar i luften.
Vänder håll, och ökar nu hastigheten i motsatt riktning.
Siktar in sig magiskt på gubbjäveln.

Korrekt?

:fyllisar

//edit, skrev oxå som tillägg att det såklart är så att styrändan fortfarande färdas 150 km/h framåt, men säkert 50 km/h saktare än vad gubbjäveln kör som hamnar i styrändans "riktning". Vågar knappt använda det ordet längre... lol
 
Att säga att den slungas bakåt mot en (som gubbjäveln gör) är ju samma som om en bil framför dig på motorvägen släpper gaspedalen och du kör på denna och sen säger "hen backade på mig!"

Kör man på något som färdas i 150km/h i samma riktning som en själv, när man själv kör 200km/h så flyger inte det man kör på på en, man kör ifatt och kör på det.

Gubbjäveln skrev att man i filmen ser något slungas mot hans hoj från hojen framför, jag tippar på stenskott eller något annat som låg på asfalten
 
Swedie:
Det du inte kan förklara med ord kanske en film kan förklara?

Dåligt exempel eftersom bomben i detta scenario först måste försättas i en omvänd rotation på 500 rpm av en elmotor monterad under planet :fakta
 
jag tror allmänt ni behöver ut och köra hoj :hojsmilie

(min teori)
är att objektet som släpps eller lossnar från framförvarande inte far bakåt utan tappar fart eller snarare retarderar i förhållande till därifrån den kom eftersom den inte har egen framdrivning.
enda gången den slungas är om objektet fastnar tex. i hjulet eller kastas iväg med kraft fast då blir ju retardationen snabbare om inte objektet slungades först i färdriktningen för då skulle retardationen ske kraftigare.

tänkte inte kommentera något men nåja :huvet
 
va med om en liknande situation för ett par år sedan, va i snabba gruppen på bandag då jag körde om i kurva och personen jag körde om va inte riktigt med på det och fick väl typ mer lr mindre panik och gick omkull, jag höll innerspår hela vägen genom kurvan och hen som ja körde om låg i ytterspår och började precis byta till innerspåret i kurvan när jag va halvvägs förbi typ. Och med min vanliga tur så hade en jävligt förbannad funktionär bakom mig som tyckte jag va dum i huvet typ. Personen fick lättare hjärnskakning osv och hojen va ju bara skit kvar av typ, då det vart en highsider. Fick min utskällning osv, och funkisen sa redan att att han tyckte jag skulle betala skadorna på hojen och jag kliva mig i huvet typ. Okej om det hade vart i medel grupp kanske, men snabb grupp så ska det ju vara mer lr mindre fria om körningar. Men iaf så va det ju en ban dag med typ svemo så det gick på hens försäkring med själv risk på x antal tusen, jag tog kontakt med personen nån vecka efter händelsen för och be om ursäkt oså, redan då vare ju pang på att jag skulle betala kände väl mig mer lr mindre hotad att betala annars skulle personen anmäla mig, för typ vållande till kroppsskada. Och jag orkar inte med massa jävla rättegångar o skit så tog och betala skiten och söp ner mig helgen där på i frustration.:död

Det här var ju väldigt intressant i sammanhanget.
Hade ni skrivit på ett papper på att körningen sker på egen risk?
Vilket arrangör var det?
Hur mycket fick du betala? Var det hojens värde, hälften, eller en självrisk?

På dig låter det som att din omkörning var OK. Tror du att du själv hade tyckt att omkörningen var OK ifall det var du som blev omkörd? Inte för att det borde påverka betalningsskyldighet, men det vore intressant att för höra.
 
jag tror allmänt ni behöver ut och köra hoj :hojsmilie

(min teori)
är att objektet som släpps eller lossnar från framförvarande inte far bakåt utan tappar fart eller snarare retarderar i förhållande till därifrån den kom eftersom den inte har egen framdrivning.
enda gången den slungas är om objektet fastnar tex. i hjulet eller kastas iväg med kraft fast då blir ju retardationen snabbare om inte objektet slungades först i färdriktningen för då skulle retardationen ske kraftigare.

tänkte inte kommentera något men nåja :huvet

:tummenupp Men inte ens om den åker in i hjulet så kommer den slungas bakåt eftersom hjulet också rör sig framåt, med undantag av den punkten längst ner som står stilla mot marken.
Förutsatt att hjulet inte spinner.
 
Varför skriver du "hen"...du vet ju om det var en kille eller tjej som klota?

va med om en liknande situation för ett par år sedan, va i snabba gruppen på bandag då jag körde om i kurva och personen jag körde om va inte riktigt med på det och fick väl typ mer lr mindre panik och gick omkull, jag höll innerspår hela vägen genom kurvan och hen som ja körde om låg i ytterspår och började precis byta till innerspåret i kurvan när jag va halvvägs förbi typ. Och med min vanliga tur så hade en jävligt förbannad funktionär bakom mig som tyckte jag va dum i huvet typ. Personen fick lättare hjärnskakning osv och hojen va ju bara skit kvar av typ, då det vart en highsider. Fick min utskällning osv, och funkisen sa redan att att han tyckte jag skulle betala skadorna på hojen och jag kliva mig i huvet typ. Okej om det hade vart i medel grupp kanske, men snabb grupp så ska det ju vara mer lr mindre fria om körningar. Men iaf så va det ju en ban dag med typ svemo så det gick på hens försäkring med själv risk på x antal tusen, jag tog kontakt med personen nån vecka efter händelsen för och be om ursäkt oså, redan då vare ju pang på att jag skulle betala kände väl mig mer lr mindre hotad att betala annars skulle personen anmäla mig, för typ vållande till kroppsskada. Och jag orkar inte med massa jävla rättegångar o skit så tog och betala skiten och söp ner mig helgen där på i frustration.:död
 
Under normala omständigheter så hade jag släppt allt där. Jag skulle aldrig tänkt tanken att ens kräva eller stämma någon för något som har inträffat på en bankörning, jag kör ca 20 bandagar om året så jag har ganska bra koll på vad som är rätt o fel, men det finns andra orsaker som har gjort att jag har valt att gå vidare med saken, och det har inget med arrangören att göra heller. För min del har det aldrig handlat om pengarna, jag tror personligen att båda förlorar på saken.
Vilka är alltså orsakerna till att du valde ”att gå vidare”?

:confused: :confused: :confused:
 
Nu har det varit vinter för länge känns det som..... :lol
 
:tummenupp Men inte ens om den åker in i hjulet så kommer den slungas bakåt eftersom hjulet också rör sig framåt, med undantag av den punkten längst ner som står stilla mot marken.
Förutsatt att hjulet inte spinner.

Den kan ju smättas bakåt mellan gummit och asfalten, kanske inte så sannolikt, men ändå inte omöjligt.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top