Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Nu var det ganska extrema exempel, men risken finns ju ifall den dörren öppnas liksom.

Sen är det ju en skillnad på vad banägare skriver i sina kontrakt och vad rättsstaten i Sverige säger.
Banägarna kan ju friskriva sig från t.ex. dödsfall, men framkommer det att något de gjort är farligt och orsakat ett dödsfall så är de ju ändå ansvariga för det enligt lagens mening oavsett vad de skrivit i sina blanketter.

Jo jag förstod att din berättelse var lite väl i överkant men det känns lite som "ånej nu kommer vi aLDrIG kuNNa körA banA igEn" syndrom över vissa inlägg. Är det vintern?
 

LasseJ

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
för Gata och Bana
Helt sjukt!
Hoppas att det löser sig för dig utan allför mycket krångel!
riktigt tråkigt att läsa att någon gör så här!

//Lasse
 

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Jag får tacka för era inlägg så länge. Av processtekniska skäl så återkommer jag efter förhandling och dom.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och vad gäller trasig kylare så om han inte har något kylarskydd på den (vilket han inte verkar haft...) så kan det väl lika gärna ha varit hans framdäck som rivit upp något från asfalten som skjutit hål på kylaren?
Det är väl ett rätt vanligt problem när man kör offroad om man varit obetänksam nog att skita i kylarskydd?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alla deltagare har skrivit på ett papper om att allt sker på egen risk. Ändå väljer en deltagare att dra en annan deltagare inför tinget. Vad säger bandagsarrangören om detta...? Är en sådan deltagare fortsatt välkommen eller kan han stängas av från framtida körning...?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
Jag tycker att tråden bör stängas innan det skenar iväg och blir personangrepp.

För det första så ligger tråden i helt fel forum! Bandagar har inget med racing att göra och det finns tom en sticky precis ovanför trådarna här som säger "Viktigt: För bandagar, gå till Bandagsforumet". Den har stått där sen 2008 men ändå postas det massor av ickeracingrelaterat här!

Precis som Pelle innan skrev så välkomnar även jag trådstartaren att börja tävla och få en trevligare depå att vistas i!

För något år sedan så tappade en förare i SBK sin bromsoksbult och den flög rakt in i bakomvarande förares kylare. Stort tydligt märke efter en bromsbult då den landade på längen så man kunde se vart skallen av den var. Bromsbultar ska enligt reglementen vara säkrade med ståltråd för att inte lossna av säkerhetsskäl. Så föraren hade kunnat ifrågasatt den andre en hel del. Men troligtvist hade dom varit "najjade" med en sprint/r-clips som lossnat för den var ditsatt på en bult som inte varit dragen med rätt moment innan. "Raceincident" och duktigt olycklig händelse tyckte den drabbade racerföraren och bytte kylaren direkt utan att ställa till bråk.

Men vet att tex Irland måste vi ha egen försäkring på onboardkameror för 3:dje person ifall dom lossnar med följd att bakomvarande förare kraschar och skadar publik/funktionär. Det räknas som ickenödvändig racingutrustning och försäkringsbolagen för banorna har friskrivit sig att täcka olyckor pga lossnande kameror. Kanske sånna här händelser kommer göra att föräkringsbolag drar in vad som ska täcka och man får själv skaffa sig en massa olika försäkringar för att täcka vad som kan lossna från cyklarna.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Man skulle väll kunna länka till en sida som hänger ut gubbfan ?
:hihi

för det kan ju inte vara olagligt att länka till en länk som leder till en länk där någon har postat en bild ?

Med garanti kan jag lova att om det blir så, stängs och tas denna tråd bort.

SH är ingen domstol eller pöbel. Gubben i fråga agerar på det sätt han alltid gjort, om än "fel".

Genom att tråden länkar till en annan sida där hans namn etc skulle visas, men att påhoppen fortsätter här, är det inte så lång slutsats att dra att SH är med i påhoppen och även initierar.

Jag tycker alla ska lugna ner sig, och sen får Marcell återkomma med slutbesked i frågan.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Med garanti kan jag lova att om det blir så, stängs och tas denna tråd bort.

SH är ingen domstol eller pöbel. Gubben i fråga agerar på det sätt han alltid gjort, om än "fel".

Genom att tråden länkar till en annan sida där hans namn etc skulle visas, men att påhoppen fortsätter här, är det inte så lång slutsats att dra att SH är med i påhoppen och även initierar.

Jag tycker alla ska lugna ner sig, och sen får Marcell återkomma med slutbesked i frågan.

Klokt!

Det kan i varje fall vara intressant att få en sån här sak prövad. Skriver man på ett dokument om all körning sker på egen risk kan man väl inte tolka det på annat sätt.

Frågan är hur bindande det är i juridisk mening att skriva på ett sånt dokument.
Bandags arrangörerna borde kanske se över sina rutiner?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Klokt!

Det kan i varje fall vara intressant att få en sån här sak prövad. Skriver man på ett dokument om all körning sker på egen risk kan man väl inte tolka det på annat sätt.

Frågan är hur bindande det är i juridisk mening att skriva på ett sånt dokument.
Bandags arrangörerna borde kanske se över sina rutiner?

Bandagsarrangören kan bara friskriva sig från att någon processar mot dom pga skador som uppstår medan man kör.

Står det inte explicit i detta dokument att man inte får begära skadestånd av andra deltagare, så har nog gubben all möjlighet att processa och vinna detta mål.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Märkligt.
Aldrig hört talas om nått liknande.

Men en utomstående rättsinstans kan ju ge tokfan rätt!
Nu minns inte jag all text i avtalet man skriver med AP men tävker det bara ansvaret som arrangör?
Sen var ju detta en olyckshändelse och inte som att du hade en trave gipsskivor som gick av och landade på honom.

Otrevligt satan!
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki
Haha...måste ju bara garva...när man skriver in sig som en deltagare i försäkring å skylla sig själv nivå.
Det enda som du har är 3part..dvs om ngn publk hade fåt den i huvet så finns det försäkring....Han måste va Amerikan..viöken stolle...ursäkta...ett riktigt kioskmångo
 

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Ort
Söderut
Hoj
Dajtåna trackbike
Vad är definitionen av "Gubbe"?
"Gammal Gubbe", "Gsxr Gubbe", "Grinig Gubbe", "Seg Gubbe", "Man i hatt - Hatt Gubbe"?
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Kanske vi skulle skramla till en knyppeldyna till killen, uppenbart bör han inte hålla på med motorsport där det faktiskt kan inträffa incidenter. Till och med allvarligare än läckage på en kylare. :dummer:smasha
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo jag förstod att din berättelse var lite väl i överkant men det känns lite som "ånej nu kommer vi aLDrIG kuNNa körA banA igEn" syndrom över vissa inlägg. Är det vintern?
Är mest intresserad av rättsläget och hur denne tredje part tolkar lagrummet bankörningarna rör sig i.

Brukar för övrigt i princip bara köra gata så jag klarar mig :tungan
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Om nu namnet på den här gubben/mannen kommer till till de olika bandagsarrangörernas kännedom och han märker att olika bandagsarrangörer frekvent nekar honom att köra finns det nog en viss risk att han kommer att anmäla arrangören/arrangörerna till DO:gnissla
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top