Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nu var det ganska extrema exempel, men risken finns ju ifall den dörren öppnas liksom.

Sen är det ju en skillnad på vad banägare skriver i sina kontrakt och vad rättsstaten i Sverige säger.
Banägarna kan ju friskriva sig från t.ex. dödsfall, men framkommer det att något de gjort är farligt och orsakat ett dödsfall så är de ju ändå ansvariga för det enligt lagens mening oavsett vad de skrivit i sina blanketter.

Jo jag förstod att din berättelse var lite väl i överkant men det känns lite som "ånej nu kommer vi aLDrIG kuNNa körA banA igEn" syndrom över vissa inlägg. Är det vintern?
 
Helt sjukt!
Hoppas att det löser sig för dig utan allför mycket krångel!
riktigt tråkigt att läsa att någon gör så här!

//Lasse
 
Jag får tacka för era inlägg så länge. Av processtekniska skäl så återkommer jag efter förhandling och dom.
 
Och vad gäller trasig kylare så om han inte har något kylarskydd på den (vilket han inte verkar haft...) så kan det väl lika gärna ha varit hans framdäck som rivit upp något från asfalten som skjutit hål på kylaren?
Det är väl ett rätt vanligt problem när man kör offroad om man varit obetänksam nog att skita i kylarskydd?
 
Alla deltagare har skrivit på ett papper om att allt sker på egen risk. Ändå väljer en deltagare att dra en annan deltagare inför tinget. Vad säger bandagsarrangören om detta...? Är en sådan deltagare fortsatt välkommen eller kan han stängas av från framtida körning...?
 
...
Jag tycker att tråden bör stängas innan det skenar iväg och blir personangrepp.

För det första så ligger tråden i helt fel forum! Bandagar har inget med racing att göra och det finns tom en sticky precis ovanför trådarna här som säger "Viktigt: För bandagar, gå till Bandagsforumet". Den har stått där sen 2008 men ändå postas det massor av ickeracingrelaterat här!

Precis som Pelle innan skrev så välkomnar även jag trådstartaren att börja tävla och få en trevligare depå att vistas i!

För något år sedan så tappade en förare i SBK sin bromsoksbult och den flög rakt in i bakomvarande förares kylare. Stort tydligt märke efter en bromsbult då den landade på längen så man kunde se vart skallen av den var. Bromsbultar ska enligt reglementen vara säkrade med ståltråd för att inte lossna av säkerhetsskäl. Så föraren hade kunnat ifrågasatt den andre en hel del. Men troligtvist hade dom varit "najjade" med en sprint/r-clips som lossnat för den var ditsatt på en bult som inte varit dragen med rätt moment innan. "Raceincident" och duktigt olycklig händelse tyckte den drabbade racerföraren och bytte kylaren direkt utan att ställa till bråk.

Men vet att tex Irland måste vi ha egen försäkring på onboardkameror för 3:dje person ifall dom lossnar med följd att bakomvarande förare kraschar och skadar publik/funktionär. Det räknas som ickenödvändig racingutrustning och försäkringsbolagen för banorna har friskrivit sig att täcka olyckor pga lossnande kameror. Kanske sånna här händelser kommer göra att föräkringsbolag drar in vad som ska täcka och man får själv skaffa sig en massa olika försäkringar för att täcka vad som kan lossna från cyklarna.
 
Man skulle väll kunna länka till en sida som hänger ut gubbfan ?
:hihi

för det kan ju inte vara olagligt att länka till en länk som leder till en länk där någon har postat en bild ?

Med garanti kan jag lova att om det blir så, stängs och tas denna tråd bort.

SH är ingen domstol eller pöbel. Gubben i fråga agerar på det sätt han alltid gjort, om än "fel".

Genom att tråden länkar till en annan sida där hans namn etc skulle visas, men att påhoppen fortsätter här, är det inte så lång slutsats att dra att SH är med i påhoppen och även initierar.

Jag tycker alla ska lugna ner sig, och sen får Marcell återkomma med slutbesked i frågan.
 
Med garanti kan jag lova att om det blir så, stängs och tas denna tråd bort.

SH är ingen domstol eller pöbel. Gubben i fråga agerar på det sätt han alltid gjort, om än "fel".

Genom att tråden länkar till en annan sida där hans namn etc skulle visas, men att påhoppen fortsätter här, är det inte så lång slutsats att dra att SH är med i påhoppen och även initierar.

Jag tycker alla ska lugna ner sig, och sen får Marcell återkomma med slutbesked i frågan.

Klokt!

Det kan i varje fall vara intressant att få en sån här sak prövad. Skriver man på ett dokument om all körning sker på egen risk kan man väl inte tolka det på annat sätt.

Frågan är hur bindande det är i juridisk mening att skriva på ett sånt dokument.
Bandags arrangörerna borde kanske se över sina rutiner?
 
Klokt!

Det kan i varje fall vara intressant att få en sån här sak prövad. Skriver man på ett dokument om all körning sker på egen risk kan man väl inte tolka det på annat sätt.

Frågan är hur bindande det är i juridisk mening att skriva på ett sånt dokument.
Bandags arrangörerna borde kanske se över sina rutiner?

Bandagsarrangören kan bara friskriva sig från att någon processar mot dom pga skador som uppstår medan man kör.

Står det inte explicit i detta dokument att man inte får begära skadestånd av andra deltagare, så har nog gubben all möjlighet att processa och vinna detta mål.
 
Märkligt.
Aldrig hört talas om nått liknande.

Men en utomstående rättsinstans kan ju ge tokfan rätt!
Nu minns inte jag all text i avtalet man skriver med AP men tävker det bara ansvaret som arrangör?
Sen var ju detta en olyckshändelse och inte som att du hade en trave gipsskivor som gick av och landade på honom.

Otrevligt satan!
 
Haha...måste ju bara garva...när man skriver in sig som en deltagare i försäkring å skylla sig själv nivå.
Det enda som du har är 3part..dvs om ngn publk hade fåt den i huvet så finns det försäkring....Han måste va Amerikan..viöken stolle...ursäkta...ett riktigt kioskmångo
 
Vad är definitionen av "Gubbe"?
"Gammal Gubbe", "Gsxr Gubbe", "Grinig Gubbe", "Seg Gubbe", "Man i hatt - Hatt Gubbe"?
 
Kanske vi skulle skramla till en knyppeldyna till killen, uppenbart bör han inte hålla på med motorsport där det faktiskt kan inträffa incidenter. Till och med allvarligare än läckage på en kylare. :dummer:smasha
 
Jo jag förstod att din berättelse var lite väl i överkant men det känns lite som "ånej nu kommer vi aLDrIG kuNNa körA banA igEn" syndrom över vissa inlägg. Är det vintern?
Är mest intresserad av rättsläget och hur denne tredje part tolkar lagrummet bankörningarna rör sig i.

Brukar för övrigt i princip bara köra gata så jag klarar mig :tungan
 
Om nu namnet på den här gubben/mannen kommer till till de olika bandagsarrangörernas kännedom och han märker att olika bandagsarrangörer frekvent nekar honom att köra finns det nog en viss risk att han kommer att anmäla arrangören/arrangörerna till DO:gnissla
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top