Sr-motor

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Ja det var ett sådant kit jag handlade till min, en liten slang med färdigpressade anslutningar som ändrade smörjningen istället för originalröret. Jag monterade det kitet innan jag satte dit högkompkolven och kammen. Jag renoverade då även oljepumpen med nya gerotordrev.

Ja SR är verkligen en skottsäker och trevlig motor. Den konstruktionen var ju gammal i gamet och väl utprovad redan på 80-talet. Inga barnsjukdomar eller svaga punkter just, stark växellåda och transmission tyckte jag. DEssutom är det ju en torrsumpare vilket gör att oljetempen hålls sval. Min gick jämt med original RD350LC -82 vid rödljusen. Min var dock rätt lättad förutom trimningen.

Gick inte toppsmörjningen till insugsidan på SRmotorerna?
Har för mig att det var en sådan vi ändrade.
Efter raset..

Såg förslag om dubbelstift i ett tidigare inlägg.
Bluff.
Inbillar mig att det möjligen gör nytta i kortslagiga storkubikare.
Men en SR?

Motorn svarar oftast väldigt bra på mildare trimningar.
Original är den förvisso charmig.
Men onödigt trött.
Öppnare andningsvägar (originalgasaren är inte skoj) ger en betydligt trevligare motor.
Säkerligen 5-6häst extra.
något högre komp och snäppet längre duration ger nog ytterligare 7-8 kusar.

Mer provade vi aldrig.
Högre lyft/större ventiler kändes meningslöst utan att porta.
Vad kan portningen ge?

Min erfarenhet är att motorn tål mycket stryk!
Raset som föranledde renoveringen och trimningen berodde på en klantigt monterad kåpa (motorn användes för att prova ut ett classic-chassie) som hindrade kylluften, tillsammans med låg oljenivå och mager blandning (tom megafon, inget luftfilter och originalbestyckning...).
Att motorn rasar då, kan man inte skylla på motorkonstruktionen..
 
Härlig läsning!
Ös på grabbar!
Det är såna här anekdoter som ger en hojmodell liv!
Karisma och karaktär likaså.

SR är ju oxå en ikon i hojvärlden.
 
Jag körde ett studenskt avgaseri på min: originalkröken men sedan en slutljuddämpar från SAAB 99.

Nu när man är äldre och vet mer så skulle man vilja prova att bygga en 3-stegad krök, från original via 1 7/8" till 2", var och en ca 10" långa. Sedan en 6-graders megafon upp till 4" och en motvänd brant slutkona eller en insticksabsorptionsljudämpare i slutet på megafonen a la V&H megafonerna till katana/gsx

Då skulle den nog sjunga som en manx
 
Ju större hål man gjorde på en Puch Dakota destå snabbbare gick den tills den blev "övertrimmad".
Stort hål = hög status

Jo man såg verkstadspojkarna som hade "teknik" på shemat i nian... de praktiserade just denna gruvdriftsprinsip: Borra tills det rasar...
Just Puchägare verkade ofta oxå tillhöra kategorin "grottmongos" ;)
Det var skillnad på oss som åkte slidmatat... *ser fisförnäm ut*
:D

Jag körde ett studenskt avgaseri på min: originalkröken men sedan en slutljuddämpar från SAAB 99.

Nu när man är äldre och vet mer så skulle man vilja prova att bygga en 3-stegad krök, från original via 1 7/8" till 2", var och en ca 10" långa. Sedan en 6-graders megafon upp till 4" och en motvänd brant slutkona eller en insticksabsorptionsljudämpare i slutet på megafonen a la V&H megafonerna till katana/gsx

Då skulle den nog sjunga som en manx


Ägaren har för avsikt att låta den sjunga ut.
Men stepped header lär det nog inte bli :)
Snarare en blomvas från ärevördiga Roffes.
Inte fel! :yoparty
 
Last edited:
Jo man såg verkstadspojkarna som hade "teknik" på shemat i nian... de praktiserade just denna gruvdriftsprinsip: Borra tills det rasar...
Just Puchägare verkade ofta oxå tillhöra kategorin "grottmongos" ;)
Det var skillnad på oss som åkte slidmatat... *ser fisförnäm ut*
:D




Ägaren har för avsikt att låta den sjunga ut.
Men stepped header lär det nog inte bli :)
Snarare en blomvas från ärevördiga Roffes.
Inte fel! :yoparty

Just ja! Roffes har ju en schysst ljuddämpare med megafon!

Men avstämd längd på SR så slutar det vid hjulaxeln om man inte kör överliggande system. Hittade en SR med megafon på nätet.
yam_500-3.jpg
 
Hade en kompis som "blåste" megafoner.
Han är tyvärr död nu.
En sådan satt på SRen och följde med till nästa ras, vilket berodde på övertrimning.
Om jag minns rätt så var motorn då uppe på 630cc och satt monterad i ett chassie av överblivna delar från racingen.


Till saken:
Vet inte om det finns någon som blåser megafoner längre.
Skall prova någon gång.
Man gör pappmallar.
Klipper plåtar, plåten som hamnar utåt görs lite större - "sömsmån".
"Insidesplåten" centreras med ett par svetsar i "utsidesplåten.
Kanten som sticker ut knackas runt, så att den överlappar "insidesplåten" med 1-1,5cm.
Sedan helsvetsas kanten runt hela utom inloppet.
Knacka ut inloppet, så att man får in en rörstump att sätta tryckluftskoppling i.
Formen är klar - Men platt.
Trycksätt och massera med lagom klubba (bly- eller mässingsklubba är lagom hårt).
När man fått lite rundning (formen rymmer 2-3 dl) fyller man i vatten.
Trycksätter och masserar.
Upprepa tills megafonen är rund.
Knepet ligger i att tänka rätt så att man får böjar i alla dimesioner så att megafonen ligger helt tajt när den är klar.
Kapa av utblåset så att avslutningen blir något rundad innåt och montera en förstärkningsring i hålet.
Insats är ghey.

Har man gjort rätt så har man en snygg megafon som börjar kona direkt efter "kröken" (som naturligtvis kortats maximalt) och ökar i volym hela vägen.

Ger antagligen inte ett skit i effekt.
Blir inte särskilt snyggt om man inte har 20 års erfarenhet.
Men räjsigt!
 
Last edited:

Den är bra ja - Sörmans är en av våra teknikproviders på dokumentationssidan, så när de är uppe hos oss eller vi därnere så kan ni ju gissa vad vi pratar om! :)

Jag har även ett nomogram nånstans (måste städa i alla datorer och sammanställa alla goa motorprogram filler och fakta...)

Hade en kompis som "blåste" megafoner.
Han är tyvärr död nu.Blir inte särskilt snyggt om man inte har 20 års erfarenhet.
Men räjsigt!

Har en kompis som gör expansionkammare till tvåtakt på ett liknande sätt.
Men pressar med olja.
 
Last edited:
Den är bra ja - Sörmans är en av våra teknikproviders på dokumentationssidan, så när de är uppe hos oss eller vi därnere så kan ni ju gissa vad vi pratar om! :)

Jag har även ett nomogram nånstans (måste städa i alla datorer och sammanställa alla goa motorprogram filler och fakta...)



Har en kompis som gör expansionkammare till tvåtakt på ett liknande sätt.
Men pressar med olja.

Pressar han i oljan med "Hulk" (manuell hydraulpump) då?
Tror inte olja skulle vara förstahandsvalet enligt den modell jag beskrev.
Luften ger ju en viss tryckackumulator.
Släpper en svets, så föredrar jag att bli sprayad med vatten.
 
Pressar han i oljan med "Hulk" (manuell hydraulpump) då?
Tror inte olja skulle vara förstahandsvalet enligt den modell jag beskrev.
Luften ger ju en viss tryckackumulator.
Släpper en svets, så föredrar jag att bli sprayad med vatten.

Jag hade fel. Ringde och kollade. Det är vatten de använder :)
 
Det ser bra ut Dr.Bike ...
Jag håller på att porta en 2 ventilare själv (dock en 8v volvo topp):rolleyes:

2 ventilade stånkorna låter grymt gott när man fått bra sång i dem:tummenupp
 
Men raka megafoner är ju hur enkelt som helst att göra om man har en lämplig kona. Då räknar man bara ut hur plåtan ska se ut med lämpligt utvecklingsformel från tex Bells. Sedan loppar man ihop de två hörnen vid lilla diametern.. Därefter slår man den bara över konan, pang så är megafonen klar att helsvetsa.

Bor du på landet eller varför säger du ghey om allting?


Hade en kompis som "blåste" megafoner.
Han är tyvärr död nu.
En sådan satt på SRen och följde med till nästa ras, vilket berodde på övertrimning.
Om jag minns rätt så var motorn då uppe på 630cc och satt monterad i ett chassie av överblivna delar från racingen.


Till saken:
Vet inte om det finns någon som blåser megafoner längre.
Skall prova någon gång.
Man gör pappmallar.
Klipper plåtar, plåten som hamnar utåt görs lite större - "sömsmån".
"Insidesplåten" centreras med ett par svetsar i "utsidesplåten.
Kanten som sticker ut knackas runt, så att den överlappar "insidesplåten" med 1-1,5cm.
Sedan helsvetsas kanten runt hela utom inloppet.
Knacka ut inloppet, så att man får in en rörstump att sätta tryckluftskoppling i.
Formen är klar - Men platt.
Trycksätt och massera med lagom klubba (bly- eller mässingsklubba är lagom hårt).
När man fått lite rundning (formen rymmer 2-3 dl) fyller man i vatten.
Trycksätter och masserar.
Upprepa tills megafonen är rund.
Knepet ligger i att tänka rätt så att man får böjar i alla dimesioner så att megafonen ligger helt tajt när den är klar.
Kapa av utblåset så att avslutningen blir något rundad innåt och montera en förstärkningsring i hålet.
Insats är ghey.

Har man gjort rätt så har man en snygg megafon som börjar kona direkt efter "kröken" (som naturligtvis kortats maximalt) och ökar i volym hela vägen.

Ger antagligen inte ett skit i effekt.
Blir inte särskilt snyggt om man inte har 20 års erfarenhet.
Men räjsigt!
 
Last edited:
Det ser bra ut Dr.Bike ...
Jag håller på att porta en 2 ventilare själv (dock en 8v volvo topp):rolleyes:

2 ventilade stånkorna låter grymt gott när man fått bra sång i dem:tummenupp

Tack för ditt snälla omdöme.
Volvotopp...det var längesedan...*ler och minns*
Jag antar att det "finns lite att göra" i den? :D
 
Tack för ditt snälla omdöme.
Volvotopp...det var längesedan...*ler och minns*
Jag antar att det "finns lite att göra" i den? :D
Svar ja.

Det är sånt som mestadels ligger och väntar på att man ska få tid att göra klart(50%klart) men när toppen är klar är den nog god för 200+ körbara gathästar.


men åter till mc, det jag skulle vilja göra är att bygga en ny topp till min Z:a.
inte för att jag inte är nöjd med den som sitter nu men det skulle vara roligt att vidareutveckla lite(resa insugningskanalen).

vad kommer du/ni använda sr:n till?
 
Men raka megafoner är ju hur enkelt som helst att göra om man har en lämplig kona. Då räknar man bara ut hur plåtan ska se ut med lämpligt utvecklingsformel från tex Bells. Sedan loppar man ihop de två hörnen vid lilla diametern.. Därefter slår man den bara över konan, pang så är megafonen klar att helsvetsa.

Bor du på landet eller varför säger du ghey om allting?
Bor på landet.
Skriver "ghey" bara för att reta dig.

Raka meggor är lätta att göra.
Megafoner som slingrar sig nära ramen är skitsnyggt.
 
Bor på landet.
Skriver "ghey" bara för att reta dig.

Raka meggor är lätta att göra.
Megafoner som slingrar sig nära ramen är skitsnyggt.

Då är jag med, jag höll på att bli konfunderad. ;)


Ja ska man ha krökta konor så verkar ju hydralikmetoderna bra, jag har aldrig testat det.
 
Svar ja.

Det är sånt som mestadels ligger och väntar på att man ska få tid att göra klart(50%klart) men när toppen är klar är den nog god för 200+ körbara gathästar.


men åter till mc, det jag skulle vilja göra är att bygga en ny topp till min Z:a.
inte för att jag inte är nöjd med den som sitter nu men det skulle vara roligt att vidareutveckla lite(resa insugningskanalen).

vad kommer du/ni använda sr:n till?


SR:en? Ingen aning.
Han som äger den har gett den gamla damen en andra chans här nu med lite ansiktslyft och en hjärtoperation.
Jag antar att när man väl skaffat en SR så kan man aldrig riktigt skiljas från den... ;)
 
Tackar för det Bukakke Girl (även om du nu tog bort inlägget).

Nu sitter jag och klurar hur jag ska göra med turbulens och virvlar i förbränningsrummet. Dels minimera tråkigheter p.g.a dålig design, dels kanalutforning och var jag vill ha max flöde över ventiltallriken.

Ett par grejer kan den skarpögde se att jag redan gjort.
Bla på de första bilderna ser ni tändstiftets originalinstick (enormt) och sedan ser ni hur jag backat ut det så det ligger flush med förbr.rummets yta.

Iom det tar jag tillvara på en större del av insugsventilens periferi, som ju annars är blockerat under den tidiga fasen av ventilens lyft. (ventilen måste lyfta nära 2mm innan den når över detta hinder)

Sen ser ni oxå hur jag shimsat in tändstiftet så att sidoelektroden pekar bort från insugsventilen.
Detta kan vara, och är ofta en viktig åtgärd. Dels för att säkerställa att gnistgapet fylls med fräscha gaser = säkerställer gnistan = bättre effekt, men även att inte elektroden står 90 grader i förhållande till strömningsriktningen, vilket oxå är flödeshämmande.
Många V8:or är t.ex mycket känsliga på detta med sidoelektrodens placering!
(ni ser...ju mer man vet, ju mer är det att ta hänsyn till :gnissla ;))

Sen är det ett par saker till jag klurar på. En ser ni, men den får den skarpögde själv lista ut, en annan är plasta eller inte.

Som det är nu, vet jag, att en plastning av pottan skulle öka flödet mot ventilens framkant, och därmed virvelbildningen vertikalt i cylindern...
Men...samtidigt har jag ju öppnat upp mot cylinderns bakvägg då jag vill ha mer flöde runt hela ventilens periferi.
(kanalen är i sitt grundutförande utformad för att premiera detta, men man har fallit på målinjen pga produktionstekniska faktorer som det så vackert heter. Ekonomerna styr är nog det verkliga svaret)

Nåväl, lite om detta och mina vidare funderingar in på nya året.

Kanalerna är nu lite uppruggade igen (efter den blanka sejouren) men jag brottas med huruvida jag vill ha förbränningsrummet blankt eller inte.
Olika för och nackdelar talar både för och emot.

Har ni egna ideér och förslag? Shoot! :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top