Sr-motor

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Nänä, suveränt caferacerobjekt !
Jag var på vippen att köpa en dylik för ett antal år sedan, synd...
 
Hade den haft trådekerhjul så...
Men nej...jag är Hondaman och letar isf upp en GB500 Clubman med nyss nämda hjul! Googla och dreggla.
En kompis körde XBR500 tidigare.
Tror att det är samma motor som GB500.
Vet inte hur en sådan är att jobba med.
Fyra ventiler, radiella.
Trevlig motor annars, dock var den aldeles för klen för chassiet.
Dessutom uppenbart överviktig.
 
En kompis körde XBR500 tidigare.
Tror att det är samma motor som GB500.
Vet inte hur en sådan är att jobba med.
Fyra ventiler, radiella.
Trevlig motor annars, dock var den aldeles för klen för chassiet.
Dessutom uppenbart överviktig.

LÅter som en personbeskrivning av mig...

Men om du glanar på min aatar så ser du just dessa radiella ventiler :)
RFVC som konceptet förkortas på Hondaitiska.
Jag har ju själv tjackat en XL600 och det var första RFVC´n som sedan dess varit ett stående koncept på de luftkylda stånkorna från honda.
Återupplivat och avdammat iom lanseringen av hondas "snällmotard" FMX.
 
Sådärja!
Så anlände äntligen den nya cyllen, högkompkolven, nya flatlusförknasaren och insugsgummit med fläns.

Tillpassat, urfräst, kapat och moddat så passar det som ett hålfotsinlägg! :)

Mycket läckert...:tummenupp
Nu börjar vi prata riktiga grejer ... köp en bra kam så kommer den att vara underbart rolig både körmässigt och i LJUDET!!!:D

Nu ser man lite mer av svanhalsformen på insuget, det ser bra ut!!!

Hur stor är förgasaren? ventilerna?
 
Last edited:
LÅter som en personbeskrivning av mig...

Men om du glanar på min aatar så ser du just dessa radiella ventiler :)
RFVC som konceptet förkortas på Hondaitiska.
Jag har ju själv tjackat en XL600 och det var första RFVC´n som sedan dess varit ett stående koncept på de luftkylda stånkorna från honda.
Återupplivat och avdammat iom lanseringen av hondas "snällmotard" FMX.
Jo.
Men mn mening med inlägget var snarare att påpeka att hondamotorn inte passade in i den tidigare disksionen om lättportade/trimmade tvåventlilstånkor.

Dessutom så tror jag att XR500 var tidigare - Kom på medans jag skrev att XL600 och XR500 kom samtidigt.
Varför raderade jag inte?
För att jag vill påpeka att jag har en tidigare XR500 UTAN radiellt ställda ventiler!
Fanns bara något år.
Ovanligt och betydligt sämre.
 
Jag är imponerad.
Så fin finish.
Man skulle kunna äta soppa direkt ur den uppochnervända toppen.
 
Om du får lust så skicka ett PM.
Har en som min sambo köpte när hon skulle ta hojkort för ett par år sedan, projektet har sedan dess lagts på is och hojen bara står i garaget...

ska bara sälja frugan gsx400 som vi köpte när hon skulle ta hojkort för ett par år sedan, projektet har sedan dess lagts på is och hojen bara står i garaget :D

men absolut intressant.
 
Ja, ibland funderar man på om man verkligen inte skulle behålla sin lilla plutt...
 
Jepp - blästring är "standard" finish hos mig.
Jag skulle endast leverera polerade kanaler under pistolhot!

Förr skulle det vara blanka kanaler och nu "riviga" - jag förstår resonemanget för båda tillvägagångsätten.
Men har det gjorts någon "mätning/prov" - att det blir någon skillnad i praktiken?
 
Förr skulle det vara blanka kanaler och nu "riviga" - jag förstår resonemanget för båda tillvägagångsätten.
Men har det gjorts någon "mätning/prov" - att det blir någon skillnad i praktiken?

Ja det har gjorts mätningar!
Skillnaden (vilken skillnad talar vi om till att börja med?) om vi nu talar om effekt, eller ännu mer exakt toppeffekt, skiljer sig inte nämnvärt åt.
Den råare ytan vinner endast med nån %
(återkommer till varför)

MEN! Det är HUR effekten levereras som är skillnaden

I stora drag kan man säga att bensin tillåts kondensera på blanka väggar, och kraftflödet blir ojämt upp till en nivå där laminärflödet* blir såpass stort att inga droppar bildas/tillåts bildas pga den relativa hastigheten de har när de kommer in i laminärflödet.
I klartext: på högre varv märks det inte lika mycket.

Men på låga varv och mellan kan maskinen gå uselt och leverera dålig effekt trots relativt hög/fet blandning.
Detta pga dålig förgasning.



*laminärflöde: I skiktet närmast ytan, bildas ett skikt. Boundary Layer. Här står gasen/luften alltid helt still. (jo! det gör den :)) Och det är därför som ytstrukturen inte påverkar toppeffekten nämnvärt.
Men beroende på val av (rätt) ytstruktur kan man skapa små mikroturbulenser i dessa gropar.
PÅ dessa turbulensvirvlar "rullar" den framrusande gasmassan närmast friktionslöst. Så ibland är turbulens bra!
Sen vill man skapa det laminära (ostörda icke turbulenta flödet i porten i den övriga gasmassan), och detta åstadkoms främst genom en klok portutformning, där man undviker de stora turbulenserna så mycket det bara går, eftersom de är flödeshämmande.

En grov ytstruktur kan även hjälpa till att riva sönder bensindroppar och göra dem till allt mindre enheter. Aerosoler. Ju finare, desto säkrare antändning av gasmassan/volymen och i slutändan jämnare och mer effekt.
 

Bifogat

  • laminar.gif
    laminar.gif
    11.4 KB · Visningar: 106
Last edited:
Allt flöde i en förbränningsmotor är turbulent. Till och med i de hastigheter som man får på flödesbänken är flödet turbulent.
Erland.
 
För att förtydliga för dem som i andra trådar visar att de med flit läser det jag skriver här som fan läser bibeln:
Vi talar alltså om ytstruktur på kanalväggar ENDAST här.
Vi diskuterade polerat kontra en grövre struktur.

Vi diskuterade INTE huruvida luften är turbulent i sin helhet eller inte, vilket även ett barn kan förstå att så är fallet i en kanal i en topp, då kanalen kröker, och innehåller diverse fasta hinder såsom ventilskaft osv.
Det min bild visar är ett idealtillstånd, för att visa skillnader.

Självfallet skulle jag ju såklart redovisat att ytstrukturen oxå har en inverkan på "släppet" vid just radier, och att en grövre struktur har bättre egenskaper än en slät.
Men vissa saker som t.ex detta är ju lite "yrkesmannens hemligheter" och jag antar att jag väl inte kände för att redovisa även det.
Vad vet jag.

Jag ber om ursäkt för denna oerhörda miss, då jag inte tyckte att ämnet i sin helhet behövde tömmas ut, och jag tyckte att Triumph00:s fråga redan var besvarad.
Men jag tänkte mig då såklart inte för... jag borde insett att jag inte bara skulle gett en del av svaret.
Jag skulle förståss haft med mig även den avhandling om just laminärflöde från Lunds Universitet, som jag själv hade som förebild för den lilla egna populärvetenskapliga presentation jag satt ihop i ämnet, och jag borde såklart skrivit ett 54-sidigt svar med källhänvisningar och exempel.
Ja t.o.m den gamla italienska artikeln jag en gång hade om polerat kontra "ruff" yta, med tillhörande effekt-tester osv.

Det var alltså inget försök att täcka in hela bilden här.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top