Sr-motor

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Problemet med portning.
Finns så många teorier och hypoteser som motsäger varandra, att ju mer man lär sig, ju mindre begriper man.
Särskilt med tanke på att två diametralt motsatta teorier kan ge samma resultat..

Råkar man på någon riktigt duktig (som ovanstående) så kan man alltid blanda in tvåtaktare och sidventilare.
Lämna inte offret ensam efter detta..

Varför är alltid det som verkar enkelt så svårt när man väl börjar lära sig?
 
Problemet med portning.
Finns så många teorier och hypoteser som motsäger varandra, att ju mer man lär sig, ju mindre begriper man.
Särskilt med tanke på att två diametralt motsatta teorier kan ge samma resultat..

Råkar man på någon riktigt duktig (som ovanstående) så kan man alltid blanda in tvåtaktare och sidventilare.
Lämna inte offret ensam efter detta..

Varför är alltid det som verkar enkelt så svårt när man väl börjar lära sig?

Det där var oerhört klokt sammanfattat.
Samma som jag brukar säga när unga hetsporrar kommer och frågar: "Vilken är bäst? den eller den?"
Så blir oftast svaret:
Det beror på.

Inget är enkelt, och ffa aldrig svart eller vitt.
Olika läror står ofta mot varann. Just nu är hallelujaordet plastning i trimvärlden.
"Kan du plasta?" är oftast öppningsfrågan numera...
Jovisst brukar jag svara. Men vad ska du med det till?
(Det är såklart elakt att fråga så, för kunden har ju givetvis ingen aning, men har iaf hört att plastning ger mest effekt!)
Och så KAN det ju som sagt vara...men det beror på.
På vad killen ska ha hojen till t.ex

Ju mer man vet, ju mindre vet man, eller iaf blir ett ehälligt, snabbt och absolut svar omöjligt att avge.
Jag säger inte att jag vet mycket. Men tillräckligt för att det ska komplicera det hela, och göra att livet aldrig blir så enkelt som man önskar!

Huvudet på spiken Skrotnisse! :bow
 
Färdig

Det färdiga resultatet.
 

Bifogat

  • Färdiga toppen 1.jpg
    Färdiga toppen 1.jpg
    135.3 KB · Visningar: 1,798
  • Färdiga toppen 2.jpg
    Färdiga toppen 2.jpg
    134.3 KB · Visningar: 284
  • Färdiga toppen 4.jpg
    Färdiga toppen 4.jpg
    131.6 KB · Visningar: 2,061
  • Färdiga toppen 5.jpg
    Färdiga toppen 5.jpg
    137.1 KB · Visningar: 1,613
  • Färdiga toppen 6.jpg
    Färdiga toppen 6.jpg
    137.3 KB · Visningar: 1,920
  • Färdiga toppen 3.jpg
    Färdiga toppen 3.jpg
    135.9 KB · Visningar: 272
Riktigt fint resultat, du lägger lite väl mycket energi och tanke på dina toppar kan inte bli bra timlön. Borde eg skicka en hel hög till dig så du har något att göra det närmsta halvåret:D
 
Mycket fint och välgort gjort jobb! ja ser nått jag verkligen gillar med toppen... eller snarare vad du gjort med den. (blästrat kanalerna):tummenupp
 
Riktigt fint resultat, du lägger lite väl mycket energi och tanke på dina toppar kan inte bli bra timlön. Borde eg skicka en hel hög till dig så du har något att göra det närmsta halvåret:D

Det har du rätt i broder!
Men tack iaf för ditt omdöme :bow

Detta är ju eg. en enkel (i teorin iaf) portning! :D
MEn men... bilderna blev officiella, det som inte skulle bli en tråd blev det, och lök på laxen gör att man spänner bågen, och sen vill man ha nöjda kunder. (killen som ska ha den här vet iofs att det är mer showcase att göra det så här snyggt)
Men men, sen vill man ju utvecklas själv oxå.
Jag har testat några nya ideér på denna topp samt olika bearbetningsmetoder samt designideér. Så jag kan näppeligen ta betalt för allt mitt eget experimenterande heller nej.

Här kommer btw en liten "före" och "efter" bild ur samma persspektiv, men jag har ingen riktigt grisig "före" bild tyvärr, då jag helst inte tar i sånt så här har jag redan lyckats krafsa rent förbränningsrummet, som var helt igenkolkat, och även torka ur kanalerna med rengöringsmedel för att se "vad som komma skall". :)

Men man får ett visst hum om att det varit "lite" att göra iaf när man ser bilden...
Kan ta en där toppen sitter på den orörda cyllen!
 

Bifogat

  • Färdiga toppen innan.jpg
    Färdiga toppen innan.jpg
    130 KB · Visningar: 254
  • Färdiga toppen 1.jpg
    Färdiga toppen 1.jpg
    135.3 KB · Visningar: 248
Last edited:
Mycket fint och välgort gjort jobb! ja ser nått jag verkligen gillar med toppen... eller snarare vad du gjort med den. (blästrat kanalerna):tummenupp

Jepp - blästring är "standard" finish hos mig.
Jag skulle endast leverera polerade kanaler under pistolhot!
 
Jepp - blästring är "standard" finish hos mig.
Jag skulle endast leverera polerade kanaler under pistolhot!

Låter bra PA... detta är även en standard i mitt garage!
Jag hadde för mig att du inte ville blästra pga smuts men det måste varit brinken.
 
:D
Ja säger bara som jag redan sagt om två ventilat ...
Ljudet, ljudet lyssna och njut!!!
Snarket vid avslag är grymt gott.

Helt riktigt!
Det finns nåt ursprungligt. Enkelt. Rogivande, och kontemplatoriskt med en 2v stånka.
Enkel och begriplig teknik.
Basic.
Jag gillar den här!
(får nog köpa en sån här senare... :))

Idag fick ventilkåpan sig en uppblankning oxå så nu är det så fint så fint.
 
Vad kostar ett likartat jobb på en likadan motor?
Håller på o leker lite med en sr400 nämligen. =)
 
Du får hålla till i den låsta SR-klubben hörru ;) Detta är min motor...bara min :D

Du är inte medlem där eller? Hur snål får man lov o vara? Du plöjer visst ner en massa pengar på nån enstaka HK men inte kan du hosta upp pengar för ett ynka medlemskap. pffff, SNÅÅÅLIS!! =P
 
Sådärja!
Så anlände äntligen den nya cyllen, högkompkolven, nya flatlusförknasaren och insugsgummit med fläns.

Tillpassat, urfräst, kapat och moddat så passar det som ett hålfotsinlägg! :)
 

Bifogat

  • Gasaren på.jpg
    Gasaren på.jpg
    136 KB · Visningar: 226
  • Gasaren in i kanalen.jpg
    Gasaren in i kanalen.jpg
    134.3 KB · Visningar: 245
Sådärja!
Så anlände äntligen den nya cyllen, högkompkolven, nya flatlusförknasaren och insugsgummit med fläns.

Tillpassat, urfräst, kapat och moddat så passar det som ett hålfotsinlägg! :)


Snyggt!
Det är just det där som är så mysigt med att trimma 2-ventilsstånka: Man kan obekymrat lägga ned sin själ på varje detalj utan att först behöva fråga sig om man orkar hålla samma ambitionsnivå på 3 cyllar till, plus att man slipper jobbet att matcha förbränningsrumsvolym och flöde exakt lika på alla 4 cyllarna. En massa repetitivt grisjobb på radfyror, i synnerhet med 4 ventilstoppar.

På 2V-stånka har man dessutom oftare råd att köpa den finaste förgasaren eller den exklusivaste staken eller den dyraste rejskolven osv osv, eftersom man bara behöver en av varje. Det är meditativt! :D

/J
 
Last edited:
Snyggt!
Det är just det där som är så mysigt med att trimma 2-ventilsstånka: Man kan obekymrat lägga ned sin själ på varje detalj utan att först behöva fråga sig om man orkar hålla samma ambitionsnivå på 3 cyllar till, plus att man slipper jobbet att matcha förbränningsrumsvolym och flöde exakt lika på alla 4 cyllarna. En massa repetitivt grisjobb på radfyror, i synnerhet med 4 ventilstoppar.

På 2V-stånka har man dessutom oftare råd att köpa den finaste förgasaren eller den exklusivaste staken eller den dyraste rejskolven osv osv, eftersom man bara behöver en av varje. Det är meditativt! :D

/J

Tackar ;)

Dä liggermöe i varru säjjer pöjk!
Faktiskt en av de trevligare motorer jag jobbat med, av just de anledningar som du räknar upp.

Nu är iaf cyllen på borrning/honing och sedan är det hopplock.
Få se om vi kan få till en trevligare kam oxå, den skulle s.a.s göra skillnaden.
 
Last edited:
Snyggt! :)


Ingen som vill köpa en SRX 600 att leka med kanske? ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top