Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja det var ett sådant kit jag handlade till min, en liten slang med färdigpressade anslutningar som ändrade smörjningen istället för originalröret. Jag monterade det kitet innan jag satte dit högkompkolven och kammen. Jag renoverade då även oljepumpen med nya gerotordrev.
Ja SR är verkligen en skottsäker och trevlig motor. Den konstruktionen var ju gammal i gamet och väl utprovad redan på 80-talet. Inga barnsjukdomar eller svaga punkter just, stark växellåda och transmission tyckte jag. DEssutom är det ju en torrsumpare vilket gör att oljetempen hålls sval. Min gick jämt med original RD350LC -82 vid rödljusen. Min var dock rätt lättad förutom trimningen.
Ja SR är verkligen en skottsäker och trevlig motor. Den konstruktionen var ju gammal i gamet och väl utprovad redan på 80-talet. Inga barnsjukdomar eller svaga punkter just, stark växellåda och transmission tyckte jag. DEssutom är det ju en torrsumpare vilket gör att oljetempen hålls sval. Min gick jämt med original RD350LC -82 vid rödljusen. Min var dock rätt lättad förutom trimningen.
Gick inte toppsmörjningen till insugsidan på SRmotorerna?
Har för mig att det var en sådan vi ändrade.
Efter raset..
Såg förslag om dubbelstift i ett tidigare inlägg.
Bluff.
Inbillar mig att det möjligen gör nytta i kortslagiga storkubikare.
Men en SR?
Motorn svarar oftast väldigt bra på mildare trimningar.
Original är den förvisso charmig.
Men onödigt trött.
Öppnare andningsvägar (originalgasaren är inte skoj) ger en betydligt trevligare motor.
Säkerligen 5-6häst extra.
något högre komp och snäppet längre duration ger nog ytterligare 7-8 kusar.
Mer provade vi aldrig.
Högre lyft/större ventiler kändes meningslöst utan att porta.
Vad kan portningen ge?
Min erfarenhet är att motorn tål mycket stryk!
Raset som föranledde renoveringen och trimningen berodde på en klantigt monterad kåpa (motorn användes för att prova ut ett classic-chassie) som hindrade kylluften, tillsammans med låg oljenivå och mager blandning (tom megafon, inget luftfilter och originalbestyckning...).
Att motorn rasar då, kan man inte skylla på motorkonstruktionen..