Sporthojskurser vs olyckor.

Ponte skrev:
2260866 Jag har inte varit, har aldrig förän nu hört talas om detta. Men jag måste säga att det låter som en kanonidé!

Skulle dock kunna tänka mig att ni inte kör sånna här kurser i Lycksele speciellt ofta :P Närmaste kurs ligger vars?

Mittsverigebanan och Monzta va?
(ooh, min geografi är yber...)

Ponte skrev:
2260955 Som min då :) Vars ligger Mittsverigebanan och Monzta då? :rodnar

Mittsverigebanan ligger utanför Härnösand och Monzta i Älvdalen. Härnösand ligger strax ovanför Sundsvall och Älvdalen strax nordväst om Mora. ;)

MrRoadSnail skrev:
2261025 Mittsverigebanan ligger utanför Härnösand och Monzta i Älvdalen. Härnösand ligger strax ovanför Sundsvall och Älvdalen strax nordväst om Mora. ;)

Ah men då är det ju närväga! Inte ens 30 mil ju :) Får hålla ögonen öppna efter kurser i sommar då!

Ponte skrev:
2260866 Jag har inte varit, har aldrig förän nu hört talas om detta. Men jag måste säga att det låter som en kanonidé!

Skulle dock kunna tänka mig att ni inte kör sånna här kurser i Lycksele speciellt ofta :P Närmaste kurs ligger vars?

Nu råkar det vara så att vi kommer att köra en BKK på Lyckseles eminenta Gocartbana, 20:e augusti närmare bestämt, den 19:e kör vi i Umeå...:tummenupp

Niklasinorr skrev:
2261145 Nu råkar det vara så att vi kommer att köra en BKK på Lyckseles eminenta Gocartbana, 20:e augusti närmare bestämt, den 19:e kör vi i Umeå...:tummenupp

Fan va klockrent! Vars anmäler man sig? :)

Ponte skrev:
2261213 Fan va klockrent! Vars anmäler man sig? :)

Jag vet inte riktigt i vilken regi kurserna kommer att köras men förhoppningsvis så kommer dom upp på www.motorcyklisterna.org

Annars så kommer "nån" att lägga upp info här på SH under "Banåkning för allmänheten":tummenupp

Jag gick kursen dn 17 Juni i år.
tycker att upplägget var bra, mycker körning och sjyssta och bra instruktörer som låg på rätt nivå och förstod vad man sa om man hade ett problem.

Jag lärde mig en del nytt, inte allt var nytt men nu tänker jag i alla fall på ett helt annat sätt när jag köra bana, och fick några aha upplevelser.

bra kurs!! rekomenderas, en tusing är inte mycket för detta.
kan säkert rädda många kåpskrap i framtiden ;)

hass skrev:
2257181 Tyvärr är det så att vidareutbildning ökar faktist risken för olycka och inte tvärtom som man kanske tror... Eller rättare sagt dom som gått vidare utbildningar är överrepresenterade i olycksstatistiken... Om det sedan beror på att man kör närmare gränsen och då inte klarar av oförutsedda händelse eller om det handlar om vilka typ av person går sådana kurser vet man inte. Men så är det i alla fall.

Och med vilka konkreta seriösa vetenskapliga undersökningar byggar du detta på som kan relateras direkt till motorcyklister?
- Det finns hos det Norske Vejveisen - 2 undersökningar, som enligt vad jag har kunnit komme i närheten nått som liknar en undersökning. MEN, den håller aldrig i "by-rätten"
Faktum är enligt SMC att det INTE finns någon undersökning som stödjar ditt, och flera trafiksäkerhets postulater.

- Jag och flera andra ser gärna dokumenterad underlag för ovanstående postulat!

Ge´oss på SMC ett par år, och vi skal präsentera dom första riktiga forsknings resultaten från SMC:s trafikövningar och samkörningen mellom olika registra. Vi jobbar numera intensivt med Folksams forskning, VTI, mf., i just detta ämne.

SMC är mitt i en rivande utveckling. Vore Sporthojskurser, Grus kurser, MC Grundutbildningar, Avrostningar är alla kurser som ständigt utvecklas.
Ledkörning finns ibland - men körning i eget tempo kommer mer och mer (inkl. fri omkörning!)!!
California Superbike School, som är värdens främsta MC skola - är repräsenterad av SMC i Sverige. Och jag gissar att vi kommer ha svenske instruktörer så småning om.

På alla SMC kurser sträber vi att jobba med självinsikt som man kan nyttja för att höja sin egen säkerhet, eller minimera risken att åka illa ut!
Självinsikt kan vara att instruktören ber dig om att kolla hur ditt däck ser utt på t. ex. din BMW när du har åkta på banan!

Diablo%20Midlanda.JPG

Sen kanske instruktören frågor dig när dit däck senast så ut sådär när du har gassad på favrorit vägen!
Behöver vi prata mera om riskmedvetenhet!

Vi får mycket nya medlem som alla är med att sätta kursen framåt.
Vi ser fler och fler från Sporthoj.com som tar plats i SMC:s Läns styrelser - skittbra..

Du kan såklart delta på alla SMC:s kurser övningar utan att vara medlem - vi vett att du blir nöjd - och vi kommer se dig som medlem sen..

På frågan "varför lockas ni inte" (eller hur det nu var, andemeningen i frågan var kanske hur vi får fler deltagare?) kan jag meddela att vi på Midlanda (4 juni) var flera som tyckte att marknadsföringen var dålig/obefintlig. Jag personligen hade inte hört talas om kursen och än mindre om kursens upplägg och syfte.

.

Lurch skrev:
2262351 På frågan "varför lockas ni inte" (eller hur det nu var, andemeningen i frågan var kanske hur vi får fler deltagare?) kan jag meddela att vi på Midlanda (4 juni) var flera som tyckte att marknadsföringen var dålig/obefintlig. Jag personligen hade inte hört talas om kursen och än mindre om kursens upplägg och syfte.
.
Ok.. Vi får som arrangörer ta till oss det att vi missar stor del av målgruppen vi vill komma åt om vi bara lägger ut anmälningar via smc-hemsida.
Kanon att du lyfter det..

Vi vill ha mer förslag.. kritik.. beröm.. Vad som funkat och inte funkat...
Vi gör ju inte dessa kurser får vår egen skull (Fast vi tycker ju det är skitkul) utan för ER skull.. Dvs vi har ju några saker vi MÅSTE ha med i kurserna.. Men en del saker kan vi styra över själva som arrangörer..
Vi vill bli bättre och vi vill få fler deltagare.. Och ni måste hjälpa oss med den biten.
Om vi tittar på utvärderaingar vi fått efter kurserna så har vi fått mycket få negativa åsikter.... Vilket vi tycker är skitkul förvisso...
Därför vore vi tacksamma om ni vill lyfta fram vad ni förväntar er.. saknar i kurserna...
Tror ni fattar vinken...

Galne Dansken skrev:
Och med vilka konkreta seriösa vetenskapliga undersökningar byggar du detta på som kan relateras direkt till motorcyklister?
Den här:
I en Vägverket rapport som publicerades här på sporthoj.com för ett tag sedan (se den här tråden) stod det så här:
Frivilligt vald formell upplärning reducerar inte antal olyckor bland moped- och motorcykelförare. De som har genomgått formell upplärning har tvärtemot flera olyckor än de som inte har genomgått sådan upplärning. Detta gäller i särskilt grad om man ser på olyckor pr. kört kilometer.
Läs hela rapporten här (.pdf)

Min mening var att skapa lite debatt kring kurserna och vad är målet med utbildningen. Enligt min mening borde målet vara att blir en säkrare förare och inte en duktigare (läs snabbare) förare!

SENSEI skrev:
Vi vill ha mer förslag.. kritik.. beröm.. Vad som funkat och inte funkat...

Tror att jag skrev det ovanför men se till att blåbären vågar komma, misstänker att många tänker att dom inte är tillräckligt bra, för kass cykel etc.

Förslag är att lägga till en undanmanöver efter bromsning också.
Typ om man kör motorväg: Köra, älg, :jisses , bromsa, svänga, bromsa.

Btw: Körde 90väg idag, kom ett hål i marken, hann inte göra stor sväng brevid, gjorde motstyrningsgrejen snabbt och det funkade. :tummenupp

hass skrev:
2262510 Den här:
I en Vägverket rapport som publicerades här på sporthoj.com för ett tag sedan (se den här tråden) stod det så här:

Min mening var att skapa lite debatt kring kurserna och vad är målet med utbildningen. Enligt min mening borde målet vara att blir en säkrare förare och inte en duktigare (läs snabbare) förare!

Som vanligt är orsakssambanden oklara. Är det kursen som orsakar den ökade olyksrisken, eller är det helt enkelt så att det till större del är förare som är intresserade av att köra fort som går kursen?

En anledning till att jag personligen inte velat gå på någon slags bankurs, är att jag är för rädd att skada min fina motorcykel (eller mig själv). Alla tidigare erfarenheter av bankörning pekar åt att jag kommer köra av eller omkull. Kanske är kursen upplaggd så att den risken ska minimeras? Jag väljer ändå att avstå av försiktighetsskäl.

guy_inc skrev:
2262692 Som vanligt är orsakssambanden oklara. Är det kursen som orsakar den ökade olyksrisken, eller är det helt enkelt så att det till större del är förare som är intresserade av att köra fort som går kursen?

En anledning till att jag personligen inte velat gå på någon slags bankurs, är att jag är för rädd att skada min fina motorcykel (eller mig själv). Alla tidigare erfarenheter av bankörning pekar åt att jag kommer köra av eller omkull. Kanske är kursen upplaggd så att den risken ska minimeras? Jag väljer ändå att avstå av försiktighetsskäl.

Jag har kört bana i snart 13 år, på varenda banåkning så är det i snitt 3-6 procent som går i backen, men det är ytterst sällsynt att ingen kraschar, åtminstone kan jag inte minnas det.
När vi hade SMC-kurs på Mittsverigebanan för några veckor sedan så hade vi inga krascher på två hela dagar, och det kan tillskrivas våra jätteduktiga elever. Många av dom hade definitivt kraschambitioner, det ser man redan efter 5 minuter på banan, men dom plockades snabbt ner av rutinerade intsruktörer.
Sen går fortsättning av kursen ut på att bygga upp kvaliteten på körandet så att i slutänden går det fortare än det gjorde i början, men med säkerhetmarginal så att kraschandet undviks.

Under alla år jag har kört bana så är det ett antal människor som jag träffar varje sommar, där jag försöker få dom att följa med på banåkning, dom flesta motiverar att dom inte skall köra med att dom är rädd om hojen. Flera av dom har sedan kraschat fast på landsväg istället, med personskador som följd.
I många av dom fallen så hade detta inte hänt ifall dom hade följt med och lärt sej mer som hur hojen fungerar.

Visst är det väl bättre att klota på banan under säkra former än att låsa sej i en kurva för att du är rädd för att lägga ner hojen, eller att du går omkull med låsta hjul i en korsning för att du inte kan bromsa ordentligt?

Visste ni förresten att det krävs ungefär 3000 riktigt vrålhårda inbromsningar för att lära sej bromsa ordentligt? Dom flesta bromsar inte riktigt hårt mer än två tre gånger per säsong...och då oftast i samband med panik...

hass skrev:
2262510 Den här:

Ok.
Nu har jag bara skummat igenom rapporten.. och läst slutsatserna.
Vad jag ställer mig frågan till är hur dessa kurser som studierna studierna gjorts på har varit för kurser...
Har det varit rena bandagar.. där du lär dig köra snabbare... eller??
Har det funnits med någon riskmedvetenhet i de kurserna??? Vilket upplägg har det varit.. Vilket var målet..??? Kanske står det i rapporten ska läsa igenom den vid tillfälle..

Går de kurserna att jmf med de vi bedriver i sporthojsprojektet.???

guy_inc skrev:
En anledning till att jag personligen inte velat gå på någon slags bankurs, är att jag är för rädd att skada min fina motorcykel (eller mig själv) .

Jag respekterar ditt sätt att tänka, men jag kan ändå inte låta bli att undra..

När du tar ut din motorcykel i trafiken - är du inte rädd för att skada den där ??

:va

/ Micke

Nu har jag ändå varit på en sådan SMC-kurs. Varken jag eller motorcykeln skadades.

Det var nyttigt och jag upplever att jag blev en bättre mc-förare i den bemärkelsen att jag sätter bättre varvtider på en bana. Dock kan jag inte påstå att jag är en säkrare förare i trafiken eller särskilt mycket mer riskmedveten. Lusten att köra fort i alla möjliga kurvor ökade däremot.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show