hass skrev:
2257181 Tyvärr är det så att vidareutbildning ökar faktist risken för olycka och inte tvärtom som man kanske tror... Eller rättare sagt dom som gått vidare utbildningar är överrepresenterade i olycksstatistiken... Om det sedan beror på att man kör närmare gränsen och då inte klarar av oförutsedda händelse eller om det handlar om vilka typ av person går sådana kurser vet man inte. Men så är det i alla fall.
Och med vilka konkreta seriösa vetenskapliga undersökningar byggar du detta på som kan relateras direkt till motorcyklister?
- Det finns hos det Norske Vejveisen - 2 undersökningar, som enligt vad jag har kunnit komme i närheten nått som liknar en undersökning. MEN, den håller aldrig i "by-rätten"
Faktum är enligt SMC att det INTE finns någon undersökning som stödjar ditt, och flera trafiksäkerhets postulater.
- Jag och flera andra ser gärna dokumenterad underlag för ovanstående postulat!
Ge´oss på SMC ett par år, och vi skal präsentera dom första riktiga forsknings resultaten från SMC:s trafikövningar och samkörningen mellom olika registra. Vi jobbar numera intensivt med Folksams forskning, VTI, mf., i just detta ämne.
SMC är mitt i en rivande utveckling. Vore Sporthojskurser, Grus kurser, MC Grundutbildningar, Avrostningar är alla kurser som ständigt utvecklas.
Ledkörning finns ibland - men körning i eget tempo kommer mer och mer (inkl. fri omkörning!)!!
California Superbike School, som är värdens främsta MC skola - är repräsenterad av SMC i Sverige. Och jag gissar att vi kommer ha svenske instruktörer så småning om.
På alla SMC kurser sträber vi att jobba med självinsikt som man kan nyttja för att höja sin egen säkerhet, eller minimera risken att åka illa ut!
Självinsikt kan vara att instruktören ber dig om att kolla hur ditt däck ser utt på t. ex. din BMW när du har åkta på banan!
Sen kanske instruktören frågor dig när dit däck senast så ut sådär när du har gassad på favrorit vägen!
Behöver vi prata mera om riskmedvetenhet!
Vi får mycket nya medlem som alla är med att sätta kursen framåt.
Vi ser fler och fler från Sporthoj.com som tar plats i SMC:s Läns styrelser - skittbra..
Du kan såklart delta på alla SMC:s kurser övningar utan att vara medlem - vi vett att du blir nöjd - och vi kommer se dig som medlem sen..